Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 20 iunie 2015

ACTIVITATEA DESFĂȘURATĂ DE CĂTRE BIROUL VAMAL NAIDĂȘ DE LA ÎNCEPUTUL ANULUI PÂNĂ LA ZI

 I.             CADRUL LEGISLATIV DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE

Cadrul legislativ general care reglementează în principal activitatea și atribuțiile autorității vamale  îl constituie Hotărârea Guvernului nr.520 din 30.07.2013 , privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Răspunderea personalului Direcției Generale a Vămilor este cea prevăzută de :
-              Ordonanța de urgență a Guvernului nr.10/2004, privind Statutul personalului           vamal, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.243/2004,

-              Ordonanța Guvernului nr.92/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare,
-              Legea 188/2006 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare
-              Legea nr.53/2003, codul muncii republicată, cu modificările și completările ulterioare
Actele normative care reglemntează activitățile specifice vamale sunt:
-              Legea nr.86/2006 privind Codul Vamal al României, cu competările și modificările ulterioare
-              HG 707/2006 privind Regulamentul de aplicare al Codului Vamal al României
-              Regulamentul (CEE) nr.2913/92 AL CONSILIULUI din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar
-              Regulamentul (CEE) nr.2454/1993 A COMISIEI din 2 iulie 1993 privind dispoziții de aplicare a reglementării (CEE) nr.2913/92 a Consiliului de stabilire a Codului Vamal Comunitar
-              Regulamentul (CEE) nr. 450/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 aprilie 2008 de stabilire a Codului Vamal Comunitar (Codul Vamal Modernizat)

II.            OBIECTIVELE A.N.A.F. PE ANUL 2015

             Protejarea teritoriului vamal naţional şi comunitar prin combaterea traficului ilicit de droguri, precursori, produse cu regim special, mărfuri contrafăcute şi pirat, precum şi a traficului şi comerţului ilegal de ţigarete şi produse din tutun
             Promovarea şi implementarea de măsuri privind supravegherea în domeniul produselor accizabile şi a operaţiunilor de vămuire
             Dezvoltarea şi modernizarea sistemului implementat de supraveghere şi control al mişcării produselor accizabile EMCS-RO
             Intensificarea controlului la frontieră, în special a celei de Nord şi Est
             Creşterea numărului de acţiuni ale echipelor mobile, prin prezenţa mai activă în teren şi prin efectuarea controalelor în trafic
             Protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene în domeniul resurselor proprii tradiţionale şi ale bugetului naţional (inclusiv privind alte impozite şi taxe datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale), prin activitatea de control ulterior sau reverificare a declaraţiilor vamale, selectate ca urmare a identificării aplicării dispozițiilor care reglementează regimul vamal respectiv pe baza unor informații incomplete sau incorecte;
             Verificarea respectării condiţiilor de către beneficiarii procedurilor simplificate de vămuire sau a corectitudinii completării declaraţiilor vamale selectate automat pe culoarul verde de vămuire (pentru care s-a acordat liber de vamă fără efectuarea controlului vamal documentar şi fizic);
             Realizarea activităţilor de auditare în vederea autorizării agenţilor economici, pentru securizarea lanţului logistic de comercializare al mărfurilor care fac obiectul comerţului internaţional


III.           ATRIBUȚIILE PRINCIPALE ALE BIROULUI VAMAL NAIDĂȘ

Biroul vamal Naidăș își desfășoară activitatea la frontiera cu Republica Serbia, având un program de lucru permanent, prin 2 (două) puncte vamale și anume:
-              Naidăș - rutier – situat pe DN 57, între localitățile Oravița și Moldova Veche , în dreptul localității Naidăș
-              Moldova Veche – situat în incinta portului fluvial Moldova Veche
Serviciul vamal este asigurat de un număr de 17 lucrători vamali operativi, organizați pe patru ture, un șef birou vamal, economist, casier și șofer.
Atribuțiile principale al Biroului Vamal Naidăș ca birou vamal de frontieră sunt următoarele:
(1)          organizează şi efectuează activitatea specifică a echipelor proprii de control;
(2)          aplică legislaţia vamală şi alte acte normative care reglementează supravegherea vamala şi plasarea mărfurilor sub un regim vamal;
(3)          înregistrează declaraţiile vamale ;
(4)          acceptă declaraţiile vamale;
(5)          stabileşte modul de control;
(6)          efectuează control documentar;
(7)          efectuează control fizic;
(8)          exercită activitatea de control ulterior şi orice altă formă de control specific în legătură cu aplicarea şi respectarea reglementărilor în vigoare în domeniul vamal; întocmeşte actele de control prevăzute de lege în domeniul de competenţă, iar in situatia constatarii unor fapte ce constituie posibile infractiuni, le transmite organelor in drept;
(9)          verifică modul de declarare de către titularul operaţiunii vamale sau de către reprezentantul său a drepturilor de import şi a altor drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care, potrivit legii, sunt în atribuţia Direcţiei generale a vămilor; încasează şi virează aceste drepturi; stabileşte, prin controlul ulterior al declaraţiilor, diferenţele şi asigură încasarea sau, după caz, rambursarea ori remiterea acestora; aplică formele şi instrumentele de plată şi de garantare a drepturilor de import şi a altor impozite şi taxe aflate în competenţa sa;
(10)        transmite actele de control organului competent cu atribuţii de executare silită, la termenele legale;
(11)        acordă liberul de vamă, după verificarea parcurgerii etapelor de vămuire prevăzute de reglementările în vigoare, inclusiv dovada plăţii drepturilor vamale şi a altor taxe datorate în vamă;
(12)        raportează nemijlocit către conducerea Direcţiei generale a vămilor evenimentele deosebite apărute în activitatea curentă şi propunerile concrete de remediere a deficienţelor;
(13)        asigură supravegherea produselor accizabile care fac obiectul unor operaţiuni vamale sau la solicitarea biroului vamal de interior sau a direcţiei regionale vamale;
(14)        asigură monitorizarea realizării pragului minim de control pentru operaţiunile de export de produse agricole pentru care se solicită restituiri,
(15)        aplică metodologiile privind realizarea controalelor fizice şi de substituţie în cazul exportului de produse agricole care beneficiază de restituiri ;
(16)        asigură crearea şi actualizarea unei baze de date specifice domeniului politicii agricole comune, inclusiv pentru rezultatele probelor primite de la laboratoare;
(17)        asigură verificarea validităţii controalelor fizice realizate în cadrul operaţiunilor de vămuire la export a mărfurilor care se supun măsurilor politicii agricole comune, stabilind controalele fizice invalidate;
(18)        birourile vamale de frontieră din incinta porturilor şi a aeroporturilor asigură supravegherea operaţiunilor cu produse accizabile destinate alimentării navelor sau aeronavelor;
(19)        sancţionează faptele care constituie contravenţii potrivit reglementărilor în vigoare referitoare la regimul vamal şi al produselor accizabile şi reţine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul contravenţiei, pentru care legea prevede o astfel de sancţiune;
(20)        asigură monitorizarea mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize în aria de competenţă şi efectuează analiza de risc, informează direcţia regională vamală în legătură cu rezultatul analizei de risc;
(21)        efectuează operaţiuni de control şi vămuire a bunurilor apartinând persoanelor care trec frontiera de stat a României ;
(22)        efectuează controlul vamal al mijloacelor de transport de mărfuri la trecerea fontierei de stat a României ;
(23)        acţionează în domeniul combaterii traficului de droguri, precursori, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, de produse cu regim special (produse strategice, cu dublă utilizare, arme, muniţii, substanţe chimice periculoase, produse care afectează stratul de ozon, produse radioactive, biologice, nucleare, organisme modificate genetic, deşeuri, etc.), traficului cu bunuri culturale mobile, cu specii sălbatice de floră şi faună, cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase, traficului de mărfuri cu risc pentru sănătatea şi siguranţa consumatorului, de alte bunuri de contrabandă, interzise şi restricţionate de legislaţia vamală, precum şi în domeniul asigurării respectării drepturilor de proprietate intelectuală şi al controlului mişcării de numerar la frontiera comunitară;
(24)        ia măsurile şi îndeplineşte toate procedurile privind reţinerile de mărfuri suspectate de încălcarea unui drept de proprietate intelectuală, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice naţionale şi comunitare;
(25)        asigură la nivel local îndeplinirea atribuţiilor ce revin Direcţiei generale a vămilor privind obiectivele înscrise în strategii naţionale şi în planurile de acţiune ale acestora;
(26)        asigură aplicarea oricăror altor reglementări vamale;
(27)        îndeplinește, în domeniul său de activitate, orice alte atribuții prevăzute de lege sau dispuse pe cale ierarhică în condițiile legii.


IV.          ACTIVITATEA VAMALĂ ÎN INTERVALUL 01.01. – 31.05.2015

1.            Gradul de îndeplinire a planului de încasări

Biroul vamal Naidăș ca structură teritorială a Direcției Generale a Vămilor, în cadrul ANAF, are stabilit ca principal indicator de evaluare a activității , gradul de îndeplinire a planului de încasări la bugetul de stat


Încasări la buget

01.01. – 31.05.2015          PLAN     REALIZAT             Procent de realizare
                140 000 lei           159 978 lei           114,27%


Încasările la bugetul de stat pe primele 5 (cinci) luni ale anului 2015, prezentate în tabelul de mai sus, reprezintă taxele vamale  și TVA-ul încasat de la operațiunile de punere în liberă circulație a mărfurilor de proveniență Serbia, în special  materiale de construcții (cărămidă , țiglă și nisip).
Dacă luăm în considerare și TVA-ul amânat de la plată , realizările biroului nostru sunt în cuantum de 330 938 lei , reprezentând 236,4% din planul acordat nouă.
Realizarea planului are ca principale surse,  redresarea  agenților economici din zonă  precum și mărirea numărului de importatori.

Încasările de taxe vamale sunt foarte mici (366 lei)  deoarece politica vamală a Comunității Europene și a României implicit ,conform acordurilor încheiate cu alte țări din afara Uniunii Europene ,  este una de liberalizare a schimburilor economice, prin acordarea de concesii, eliminarea restricțiilor cantitative și a contigentelor, precum și eliminarea taxelor vamale la majoritatea produselor industriale și agricole.


2.            Operațiuni de control, documente emise, sancțiuni

Având în vedere că nu toate controalele vamale se materializează în încasări de sume, amenzi aplicate sau bunuri confiscate, unul din criteriile de evaluare a activității îl reprezintă și încărcătura sau volumul de operațiuni pe lucrător vamal, care se evidențiază în indicatorii fizici ai activității vamale, respectiv:

-              Nave controlate – 102
-              Marinari - 327
-              Autovehicule – 45 129
-              Număr total de călători – 126 058
-              Declarații vamale de import – 67
-              Chitanțe vamale - 4
-              Adeverințe de reținere a bunurilor – 366
-              Procese verbale de contravenție – 57
-              Total țigări confiscate și abandonate – 55 680 țigarete(2784 pachete)
-              Alcool confiscat și abandonat – 69 litri
-              Autoturisme reținute până la plata amenzii – 3
-              Autoturisme confiscate - 2
-              Valoarea amenzilor aplicate – 30 000 lei
-              Valoare amenzi încasate pe loc – 5 000 lei
-              Sesizări penale - 8

Analizând traficul de autovehicule și de persoane, constatăm o medie de 299 autovehicule/zi (12,4/oră) și 835 călători/zi (35/oră) , față de anul precedent, când au fost înregistrate 347 autovehicule/zi (14,4/oră) și 922 călători/zi (38/oră).
Din punct de vedere al traficului fluvial vă pot informa că numărul de nave este în continuă creștere , iar mărfurile transportate sunt în special cereale și pietriș.
Taxele vamale încasate de la persoanele fizice sunt în continuare  nesemnificative deoarece , în conformitate cu legislația vamală în vigoare este permisă introducerea în țară de bunuri în scutire de taxe vamale și TVA , în limita unei valori globale de 300 euro/călător, cu condiția ca aceste bunuri să nu fie importate în vederea comercializării.
Peste suma de 300 euro, dar să nu depășească o valoare de 700 de euro, se aplică o taxă vamală forfetară de 2,5% din valoarea bunurilor.
În momentul de față în aria de supraveghere vamală a Biroului Vamal Naidăș nu mai funcționează niciun magazin duty-free.
Un accent deosebit s-a pus în această perioadă pe întărirea controlului vamal în vederea limitării fenomenelor de contrabandă și evaziune fiscală cu produse accizabile, fapt demonstrat și de numărul ridicat de procese verbale de contravenție închiate, 57, precum și 8 sesizări penale .
Țin să menționez că sesizările penale au fost întocmite persoanelor fizice care se află la a doua sancțiune emisă pe baza art. 653, alin.2, din HG 707/2006,  Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României ,  și unde am considerat că sunt întrunite elementele  constitutive ale infracțiunii de contrabandă, faptă prevăzută și pedepsită de art.270, alin.2, lit.b, din Legea 86 din 2006, Codul Vamal al României.


V.            PROBLEME ÎNTÂMPINATE ÎN DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII

În continuare ne confruntăm cu problema lipsei de personal și chiar dacă numărul de personal a crescut de la 15 lucrători operativi la 17 lucrători operativi aceștia nu sunt suficienți pentru desfășurarea în bune condițiuni a activității și spun acest lucru prin prisma faptului că biroul nostru vamal trebuie să asigure cu personal , 24 de ore din 24 , atât biroul vamal Naidăș rutier cât și portul Moldova Veche care este primul port de intrare în România și ultimul de ieșire. Această problemă a fost adusă la cunoștința conducerii  Direcției  Vamale Timișoara și a Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Timișoara și se fac demersurile necesare pentru suplimentarea cu  personal a biroului nostru vamal.


VI.          COOPERAREA CU ALTE INSTITUȚII ÎN VEDEREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂȚII


Cea mai importantă colaborare pe care biroul nostru o are cu alte instituții este cea cu Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră  Timișoara, fapt care a stat și la încheierea , în anul 2015, unor PLANURI DE COOPERARE între Poliția de Frontieră Sector Naidăș, Poliția de Frontieră Port Moldova Veche și Biroul Vamal Naidăș. Planurile de cooperare au fost încheiate în baza Protocolului dintre Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Direcția Generală a Vămilor și au următoarele obiective:
-              Dezvoltarea cooperării inter-instituționale, în vederea eficientizării activității de control la trecerea frontierei, asigurarea unui trafic fluent, civilizat de nivel european;
-              Combaterea infracționalității transfrontaliere, a migrației ilegale, a traficului ilegal de arme, substanțe psihotrope și halucinogene, prevenirea introducerii în țară de bunuri prin metode frauduloase care aduc prejudicii statului român( în mod deosebit prevenirea introducerii în țară de produse supuse accizelor);
-              Îndeplinirea cu profesionalism a atribuțiilor de serviciu în activitatea de control la trecerea frontierei de stat, asigurarea cadrului legislativ și luarea măsurilor necesare pentru asigurarea siguranței cetățeanului indiferent de calitatea procesuală a acestuia.


Astfel prin punerea la dispoziție a datelor și informațiilor deținute de Poliția de Frontieră și Direcția Generală a Vămilor, precum și prin munca depusă de personalul vamal din cadrul Biroului Analiză de Risc a biroului nostru vamal ,  au fost aplicate un număr de 57 de amenzi contravenționale în cuatum de 30 000 lei, au fost întocmite 8 de sesizări penale, au fost reținute până la plata amenzii 3 autoturisme implicate în traficul ilicit de țigarete , 2 autoturisme confiscate deoarece aveau locașuri special amenajate pentru sustragerea de la vămuire a țigaretelor și au fost confiscate   55 680 țigarete diverse sortimente.



Au mai fost și alte colaborări în această perioadă cu următoarele instituții , cărora le mulțumim pentru sprijinul acordat nouă, :

-              Instituția Prefectului județul Caraș-Severin
-              Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Caraș-Severin
-              Serviciul de Telecomunicații Speciale
-              Administrația Județeană a Finanțelor Publice Caraș-Severin
-              Parchetele de pe lângă Judecătoriile Oravița și Moldova Nouă

Personalul Biroului Vamal Naidăș, chiar în condiţiile de  număr redus de personal, a depus toate eforturile pentru a rezolva toate sarcinile ce le-a avut de îndeplinit în prima parte a acestui an.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu