Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 24 martie 2015

UVT critică încercarea de desființare a UEFISCDI. Măsura ridică semne de întrebare

Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) este organismul care sprijină din punct de vedere administrativ proiectele de cercetare, dezvoltare și inovare finanțate de Guvernul României, prin organizarea competițiilor, a procesului de evaluare, finanțare și monitorizare. UEFISCDI a reușit, aproape surprinzător, să ofere o anumită coerență și predictibilitatea sistemului. Chiar în condițiile dificile ale crizei financiare, dar și ale schimbărilor de guvern și, în particular, ale schimbărilor de politică educațională, UEFISCDI a rămas o componentă funcțională, eficientă și transparentă a sistemului. UEFISCDI are o foarte bună strategie de comunicare, oferind informațiile esențiale într-un mod simplu și modern. Mai mult, prin proiectele derulate chiar de către UEFISCDI, adesea în parteneriat cu organizații internaționale, organizația a contribuit esențial la vizibilitatea și recunoașterea internațională a sistemului românesc de învățământ, cercetare și inovare. 

Modelul UEFISCDI se regăsește atât la nivel European, prin instituții precum European Research Council (ERC), dar și în majoritatea țărilor dezvoltate: Statele Unite ale Americii, prin National Science Foundation; Franța, prin Agence Nationale de la Recherche (ANR); Elveția, prin Swiss National Science Foundation; Germania, prin Fundația Germană pentru Cercetare. Modelul separării în două instituții a activităților de evaluare și monitorizare se regăsește doar în Republica Moldova.
Este important de subliniat faptul că UEFISCDI gestionează doar 24% din bugetul de cercetare. Crearea a două sau mai multe instituții pentru gestionarea unor fonduri reduse este ineficientă, ridicând semne de întrebare cu privire la intențiile reale!
Senatorii au pe ordinea de zi de marți, 24 aprilie, votarea Proiectului de lege privind Respingerea Ordonanței de urgență 74 prin care s-a înființat, în anul 2010, Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI). În cazul votării proiectului de lege (adică a unui vot pentru desființarea UEFISCDI), s-ar reveni la o formula instituțională fragmentată, în contradicție cu prevederile Legii Educației Naționale (nr. 1/2011), în condițiile în care, oricum, UEFISCDI administrează doar 24% din fondurile de cercetare, însă are o performanță probată național și internațional de la înființare până în prezent.
Desființarea acestei instituții și revenirea la situația de acum 5 ani ar anula munca făcută cu profesionalism de echipa UEFISCDI și ar trimite sistemul de cercetare românesc într-o zonă de instabilitate care, în nici un caz, nu poate genera performanță. Așa cum a arătat experiența ultimilor cinci ani,  este vital ca această instituție să aibă o echipă de tehnocrați neangajați politic și echidistanți față de universități și institutele de cercetare științifică. Acest lucru a fost realizat de echipa UEFISCDI care s-a angajat pe un drum de compatibilizare a sistemului de evaluare și monitorizare a proiectelor de cercetare cu cele mai performante sisteme de finanțare a cercetării din Europa. Mecanismele și procedurile implementate nu au fost contestate de nimeni. Din punct de vedere managerial, pentru creșterea performanțelor unei instituții este mult mai bine să iei măsuri de îmbunătățire a activității, decât să o desființezi și să o iei de la capăt”, spune Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
Principala problemă a sistemului de cercetare din România este slaba finanțare și lipsa de predictibilitate, adaugă Marilen Pirtea: “Dacă la aceste probleme am mai adăuga una de organizare instituțională, efectele negative s-ar vedea pe termen lung și, din perspectiva unei universități, acestea ar afecta semnificativ procesul de formare și motivare a tinerilor cercetători. Modul total netransparent în care se face această acțiune, fără consultarea actorilor importanți din sistemul de cercetare (universități și institute de cercetare), nu face decât să crească neîncrederea și temerea că și această instituție va fi politizată, fapt ce va avea consecințe dezastruoase asupra performanțelor sistemului de cercetare românesc”.
O eventuală dispariție a UEFISCDI ar însemna și subminarea funcționării sistemului de învățământ și cercetare, precum și a reputației României în plan internațional, având în vedere că în perioada 2010-2012, UEFISCDI a asigurat Secretariatul Procesului Bologna, iar prin intermediul proiectelor implementate a adus contribuții valoroase la dezvoltarea de politici publice pentru învățământul superior, cercetare-dezvoltare și inovare (analize funcționale de sistem, propuneri de strategii, documente de viziune strategică). În 2014, instituția a fost premiată de World Futures Studies Federation (WFSF), organizație înființată în anul 1972, care încurajează și promovează dezvoltarea, în toată lumea, a studiilor prospective. Premiul “WFSF Award for Futures Institutions 2014” confirmă poziția de lider regional și continuitatea studiilor prospective în România (începând cu Acad. Mircea Malița, anii’70). Recent, importanța strategică a UEFISCDI a fost recunoscută și în plan guvernamental mai larg, UEFISCDI colaborând cu Ministerul Afacerilor Interne pentru Dezvoltarea viziunii “Administrația publică din România în 2020”, document ce stă la baza Strategiei privind consolidarea administrației publice 2014-2020, precum și a Strategiei naționale de cercetare, dezvoltare și inovare 2014 – 2020 .
Pentru a înțelege contextul, UEFISCDI a fost creată în anul 2010, prin intermediul OUG 74/2010, din nevoia de a sprijini viziunea de creștere a performanței sistemului românesc de învățământ superior și cercetare - dezvoltare - inovare, dar și în ideea de a reduce cheltuielile de administrare a cercetării, prin punerea sub aceeași umbrelă a trei unități diferite care alocaseră fondurile de cercetare în perioada 2007-2010: AMCSIT– Politehnica -  instituție găzduită de Universitatea Politehnica din București (UPB), care gestiona programul Inovare PN II, Centrul Național de Management Programe (CNMP), care administra programul Parteneriate și Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior și a Cercetării Științifice Universitare (UEFISCSU), care gestiona programele Idei și Resurse Umane. Lor li s-a adăugat administrarea programului Capacități, care era anterior administrat de Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică (ANCS).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu