Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 22 martie 2015

Informare referitoare la realizarea principalilor indicatori privind activitatea de colectare a creanțelor bugetului general consolidat în anul 2014. Modul de întocmire a proiectelor bugetelor locale – Procedura de rectificare a bugetelor autorităților locale


I. Analiza principalilor indicatori de performanta specifici activitatii de administrare a veniturilor statului pe anul 2014 comparativ cu anul 2013

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Caras-Severin prin activitatea desfasurata, urmareste  asigurarea infaptuirii politicii fiscale a Guvernului, respectiv a M.F.P. si A.N.A.F., in sensul intaririi disciplinei financiar-fiscale, prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, respectarea reglementarilor legale in vigoare, incasarea la timp si in totalitate a sumelor datorate la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor sociale de sanatate si bugetul asigurarilor de somaj, indrumarea agentilor economici pentru o mai buna cunoastere a reglementarilor financiar-fiscale prevazute de Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Activitatea de administrare a veniturilor statului se realizeaza prin cele 8 unitati fiscale (municipale, orasenesti, comunale si pentru contribuabili mijlocii,) precum si prin structura de administrare a veniturilor statului de la nivelul Administratiei Judetene a Finantelor  Publice Caras-Severin.
Vectorii prioritari de actiune ai  A.J.F.P.  Caras-Severin ii constituie incasarea veniturilor la bugetul general consolidat al statului si combaterea evaziunii fiscale.

Principalele obiective ale  A.J.F.P.Caras-Severin pentru anul fiscal 2014 au fost urmatoarele:
-           realizarea nivelurilor programate ale indicatorilor de performanta;
-           asigurarea realizarii integral si la termen a sarcinilor dispuse de conducerea  Agentiei Nationale de Administrare fiscala;
-           utilizarea in conditii de eficacitate si economicitate a resurselor bugetare alocate pentru buna functionare a institutiei;
-           realizarea masurilor dispuse in urma controalelor organelor locale ale Curtii de Conturi;
-           organizarea cat mai eficienta a activitatii de colectare a veniturilor bugetare;
-           solutionarea cu promptitudine, in termenele legale, a solicitarilor adresate de catre contribuabili;
-           organizarea actiunilor privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

1.         Gradul de realizare a programului de incasari venituri bugetare (valori nete).

In anul 2014 incasarile la bugetul general consolidat al statului au fost in suma de 741.824.131 lei fata de 609.713.439 lei in anul 2012, procentul de realizare al acestui indicator fiind  mai mare cu 6,82%  in anul 2014 fata de anul 2013. Incasarile nete au fost mai mari cu 132.110.692 lei in anul 2014 fata de  anul 2013, ceea ce reprezinta o crestere a volumului incasarilor in anul 2014 fata de  anul 2013 cu 21,67%.
Factorii care au contribuit la realizarea si chiar depasirea  nivelului de colectare in anul 2014 a veniturilor bugetare:
-           imbunatatirea disciplinei fiscale prin cresterea gradului de conformare voluntara la plata a contribuabililor;
-           derularea cu promptitudine si eficienta a masurilor de executare silita (emiterea de somatii, popriri de conturi, popriri terti, sechestre bunuri mobile si imobile);
-           actiunile de inspectie si control sustinute ale activitatii de inspectie fiscala si orientarea catre domeniile de mare risc.

2.         Diminuarea arieratelor recuperabile aflate in sold la finele anului precedent de raportare.

Se poate observa  din tabel ca, din totalul arieratelor recuperabile la finele anului 2013 de 92.217.751 lei, in anul 2014, urmare incasarilor si modalitatilor de stingere prevazute de Codul de Procedura Fiscala, acestea au atins un nivel de 43.126.196 lei, diminuarea arieratelor recuperabile fiind de 49.091.555 lei.

3.         Ponderea incasarilor realizate prin aplicarea masurilor de executare silita in total venituri incasate.

     Procentul de realizare al acestui indicator a fost mai mic in anul 2014 fata de anul 2013 cu 2,61%, insa, din  tabel se poate observa faptul ca incasarile efective din executari silite au fost mai mari la 31.12.2014 fata de 31.12.2013 cu 1.220.875 lei.

4.         Gradul de conformare voluntara la plata obligatiilor fiscale (valoric)

Sumele incasate in termen in  anul 2014 au fost de 600.713.252 lei, fata de 499.071.171 lei in 2013, ceea ce inseamna un grad de  realizare mai  mare  cu 2,10% .
In vederea cresterii gradului de conformare voluntara, au fost intreprinse o serie de masuri precum:
- informarea permanenta a contribuabililor utilizand toate mijloacele de comunicare existente, pagina web, mass-media, etc., cu privire la modificarile legislative in domeniul fiscalitatii precum si actele normative emise in sprijinul operatorilor economici;
- extinderea numarului de declaratii fiscale ce pot fi depuse utilizand serviciul de depunere electronica, prin intermediul Sistemului Electronic National;
- perfectionarea profesionala a functionarilor publici care acorda asistenta contribuabililor pe linia cunoasterii legislatiei fiscale, a declaratiilor fiscale si programelor informatice.

5. Gradul de procesare in termen a declaratiilor fiscale-numeric-
Pana la sfarsitul anului 2014  au fost procesate  un numar de 105.093 declaratii, iar in anul 2013 au fost procesate 105.631 declaratii, rezulta ca atat in anul 2014 cat si in anul  2013 s-au prelucrat in termen toate declaratiile depuse de catre contribuabili.

            La finele anului 2014, la nivelul judetului Caras Severin, a fost incasata suma de 741.824.131 lei, fata de programul anual de incasari venituri bugetare pentru anul 2014 repartizat judetului nostru, in suma de 702.850.000 lei, realizand 105,55%, ceea ce reprezinta o depasire a programului stabilit cu 38.974.131 lei.
            Programul anual de incasari venituri bugetare pentru anul 2014 a fost in suma de 702.850.000 lei, cu 82.240.000 lei mai mare decat cel care a fost repartizat judetului nostru pentru anul 2013 (617.610.000 lei), ceea ce reprezinta o crestere de  program de 13,80%.
            Incasarile realizate in anul 2014 au fost in suma de 741.824.131 lei, cu 82.240.000 lei mai mari decat cele realizate in cursul anului 2013 (609.713.439 lei), ceea ce reprezinta o crestere a incasarilor realizate de 21,67%. 

            In anul 2014, din totalul incasarilor bugetare in suma de 741.824.131 lei, suma de 645.757.264 lei (87,05%) a fost incasata prin plata voluntara a contribuabililor, iar suma de 96.066.867 lei  (12,15%) a fost incasata prin aplicarea masurilor de executare silita, fata de anul 2013, in cursul caruia din total suma incasata de 609.713.439 lei, a fost incasata suma de 514.867.447 lei prin plata voluntara a contribuabililor, iar suma de 94.845.992 lei  (15,56%) a fost incasata prin aplicarea masurilor de executare silita.
            Se poate remarca ca un important factor de realizare a nivelului de colectare a veniturilor bugetare, o crestere a procentului platilor voluntare in total incasari in anul 2014 fata de anul 2013, realizat prin imbunatatirea disciplinei fiscale a contribuabililor.

II. Modul de întocmire a proiectelor bugetelor locale - Procedura de rectificare a bugetelor autorităţilor locale

Elaborarea bugetelor locale
        În conformitate  cu prevederile art. 19  din Legea privind finanţele publice locale, nr.273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, aprobarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale se  realizează astfel:
-  bugetele locale, bugetele împrumuturilor externe şi interne şi bugetele fondurilor externe nerambursabile, de către consiliile locale ale comunelor, oraşelor,municipiilor, sectoarelor, judeţelor şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz;
- bugetele instituţiilor publice, de către consiliile prevăzute mai sus, în funcţie de subordonarea acestora.
Rectificarea bugetară locală
         Pe parcursul exerciţiului bugetar, autorităţile deliberative pot aproba rectificarea bugetelor, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de rectificare a bugetului de stat, precum şi ca urmare a unor propuneri fundamentate ale ordonatorilor principali de credite.
Rectificărilor bugetelor locale li se vor aplica aceleaşi proceduri ca şi aprobării iniţiale a acestora, cu excepţia termenelor din calendarul bugetar.

Precizări referitoare la elaborarea și aprobarea bugetelor locale pe anul 2015
 în baza prevederilor legale în vigoare:
 Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor, se face prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, după consultarea consiliului judeţean şi a primarilor, iar pentru finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar,  în funcţie de  numărul de elevi/preşcolari  şi standardele de cost aferente şi de numărul de beneficiari ai serviciilor respective.
-           în anul 2015, plata titlurilor executorii se efectuează în mod eşalonat, potrivit prevederilor art.35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.83/2014 privind   salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice.
Potrivit prevederilor art.20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, cu modificările ulterioare, în anul 2015, finanţarea:
        - sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu handicap;
        - drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în proporţie de cel puţin 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.23/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale, respectiv în baza numărului de beneficiari comunicat de unităţile administrativ-teritoriale.
Pentru finanţarea integrală a cheltuielilor prevăzute mai sus, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să aloce sume, în completare, din bugetele locale ale acestora.

La repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată
pentru echilibrarea bugetelor locale şi din cota de 18,5% din impozitul pe
venit pentru echilibrarea bugetelor locale se aplică prevederile art.8 din
Legea bugetului de stat pe anul 2015.

Sumele din cota de 18,5% din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale şi sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, rămase după asigurarea limitelor de venituri prevăzute de lege, se repartizează prin decizie a directorului general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şeful administraţiei judeţene a finanţelor publice, astfel:
a)         55% în funcţie de numărul locuitorilor unităţilor administrativ- teritoriale;
b)15% în funcţie de suprafaţa din intravilanul unităţilor administrativ-teritoriale;
c)         15% în mod egal, unităţilor administrativ-teritoriale cu un grad de colectare a impozitelor şi taxelor locale pe proprietate de cel puţin 90%, pe ultimul an, respectiv anul 2014;
d)         15%, în mod egal, unităţilor administrativ-teritoriale care au aprobat (au semnat contractul de finanţare) în urmă cu doi ani (2013) cel puţin un proiect cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, potrivit declaraţiei pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite.
Potrivit prevederilor art.33 alin.(9) din Legea privind finanţele publice locale, nr.273/2006, cu modificările şi completările ulterioare:
-           numărul locuitorilor din unităţile administrativ-teritoriale utilizat în calcule este cel comunicat de direcţiile judeţene de statistică, la data de 1 iulie a anului anterior anului de repartizare.
-           suprafaţa din intravilanul unităţilor administrativ-teritoriale utilizată în calcul este cea comunicată de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară de la nivelul judeţului sau, la data de 1 iulie a anului anterior anului de repartizare.
Gradul de colectare a impozitelor şi taxelor locale pe proprietate întocmit de fiecare ordonator principal de credite, pe propria răspundere.
În legătură cu veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, precizăm următoarele:
-           bugetele locale, potrivit prevederilor art.26 alin.(21) din Legea nr.273/2006 se aprobă şi pe secţiunile prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 50 şi 51, din acelaşi act normativ, respectiv secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare;
-           în situaţia în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale în ultimii doi ani este mai mic de 97% pe fiecare an, ordonatorii de credite fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent. Gradul de realizare a veniturilor proprii se stabileşte potrivit Ordinului comun al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr. 244/2651/2010;
-           la elaborarea bugetelor prevăzute la art.1 alin.(2) din Legea nr.273/2006 cu modificările şi completările ulterioare, ordonatorii de credite şi autorităţile deliberative au obligaţia să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul;
-           ordonatorii de credite au obligaţia ca în execuţia bugetelor să asigure achitarea plăţilor restante. Ordonatorii de credite pot face noi angajamente legale, în limita prevederilor bugetare aprobate, numai după stingerea plăţilor restante înregistrate la finele anului anterior;
-           ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia
încadrării în nivelul maxim al cheltuielilor de personal, aprobat şi
repartizat potrivit prevederilor art.III alin.(4) din OUG nr.63/2010, cu
modificările ulterioare. Se va avea în vedere totalul cheltuielilor de
personal, aferente tuturor bugetelor componente ale unităţii administrativ-
teritoriale, indiferent de sursa de finanţare.
               În cazul în care în bugetul de venituri şi cheltuieli sumele înscrise la titlul 10 "Cheltuieli de personal" nu sunt conforme cu cele repartizate prin decizia directorului direcţie generale regionale a finanţelor publice/ şeful administraţiei judeţene a finanţelor publice, se vor aplica prevederile art.III alin.(9) din OUG nr.63/2010.
Potrivit prevederilor art.6 din Legea bugetului de stat pe anul 2015, prevederile art.39 din lege se aplică în mod corespunzător şi ordonatorilor de credite ai bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale. Astfel, în termen de 30 de zile calendaristice de la aprobarea bugetelor, precum şi de la aprobarea rectificărilor bugetare, ordonatorii de credite au obligaţia de a notifica prestatorilor, executanţilor şi furnizorilor valoarea maximă în limita căreia se pot executa lucrări, presta servicii şi livra bunuri, valoare calculată ca diferenţă dintre creditele bugetare şi sumele aferente plăţilor restante. Ordonatorii de credite au obligaţia de a întocmi şi de a actualiza, după caz, împreună cu prestatorii, executanţii şi furnizorii, graficele de execuţie/livrare, atât fizice, cât şi valorice, anexe la contracte, aferente anului 2015, în funcţie de valoarea maximă calculată conform prevederilor mai sus menţionate. De asemenea, se interzice ordonatorilor de credite recepţionarea de servicii, lucrări şi produse peste valoarea maximă calculată şi notificată.
       Repartizarea pe trimestre a veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în bugetele locale se aprobă, potrivit prevederilor art.50 din Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, de către:
-    Ministerul Finanţelor Publice, pentru: sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale, transmise prin direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/ administraţiile judeţene ale finanţelor publice;
-      Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, pentru bugetul local, bugetul instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local, bugetul instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul împrumuturilor externe şi interne, bugetul fondurilor externe nerambursabile.
Potrivit prevederilor art.39, alin.(6) din Legea nr.273/2006, autorităţile deliberative vor aproba bugetele prevăzute la art.1 alin. (2) din lege, în termen de maximum 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României Partea I.
Pe baza bugetelor aprobate de consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, direcţia generală regională a finanţelor publice/administraţia judeţeană a finanţelor publice, potrivit prevederilor art.39 alin.(9) din Legea nr.273/2006, va întocmi sinteza bugetelor centralizate pe ansamblul judeţului pe formularele transmise în format electronic, pe care le transmite Ministerului Finanţelor Publice, în format electronic, în termen de 10 zile de la aprobarea bugetelor locale.
                                                                      


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu