Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 31 martie 2015

Aurul nebunului



Despre cum Grecia, Canada si Olanda susțin distrugerea orașului Halkidiki de către gigantul minier canadian Eldorado Gold și despre exportul profiturilor din minerit

Sumar executiv

Compania minieră canadiană Eldorado Gold a cumpărat recent toate proiectele miniere de aur din Grecia aflate în stadiu avansat, și a început construirea unei largi mine deschise pentru exploatarea aurului și a cuprului la Skouries, în nord-estul regiunii Halkidiki. Aceste vaste operațiuni miniere riscă să polueze apa, aerul și solul cu metale grele și substante chimice toxice. De asemenea ele necesită tăierea de păduri pe largi suprafețe și pomparea a mii de metri cubi de apă din reservele din pânza freatică.


După cum era de așteptat, în Halkidiki există o mare mișcare de rezistența împotriva planurilor de minerit, sub diferite forme, de la inaintarea de plângeri penale până la demonstrații stradale întâmpinate cu brutalitate de către poliție.

Eldorado Gold si Skouries au devenit simbolurile celei mai mari crize economice din Grecia de după al doilea război mondial. Investițiile miniere au fost promovate de către guvernul anterior ca și o posibilă soluție pentru criza economică, sub pretextul că taxele din minerit ar ajuta la refacerea bugetului de stat iar locurile de muncă astfel create ar ajuta la reducerea ratei șomajului.

Firma greceasca Hellas Gold SA, care deține și alte operațiuni miniere în Halkidiki și în Tracia, este deținută de firma olandeza Eldorado Gold (Greece) BV, o firmă de tip casuță poștală (“mailbox”[1]).  Această firmă “mailbox” finanțează filiala grecească cu împrumuturi pentru care primește o dobândă enormă. Profitul din dobândă este apoi redirecționat către o altă companie “mailbox” din insulele Barbados.  Prin această schemă de finanțare, Eldorado Gold poate redirecționa toate profiturile din minerit în afara țarii în care se efectuează lucrările, Grecia. O astfel de practică a fost caracterizată drept eroziune fiscală/financiară a bazei economice de impozitare a țării și redirecționare de profit[2]  de către  OECD, făcând subiectul unor importante dezbateri politice pe plan international.

Prezența juridică a Eldorado Gold în Țările de Jos ridică întrebări cu privire la contribuția fiscală și economică finală pe care o companie cu o astfel de structură fiscală complexă o va avea într-o țară afectată de criză si o administrație fiscală slabă, cum ar fi Grecia.

În cazul în care utilizarea companiei “mailbox” olandeze duce la eschivararea de la plata taxelor în Grecia, acest lucru ridică de asemenea întrebări despre rolul Olandei și al UE, creditorul Greciei, în această eroziune a bazei de impozitare. Si asta deoarece politicile fiscale și climatul fiscal din Olanda si UE permit Eldorado Gold să opereze o astfel de structură care facilitează evaziunea fiscală.

Astfel, în pericol se află nu doar justiția fiscală, ci și drepturile omului. În vederea dezvoltării recente a planului ONU de actiune împotriva coruptiei "Protejare, Respect și Remediere”[3], neregulile în procedurile de autorizare de mediu, lipsă de consultare a comunității locale și reprimarea brutală  de catre poliție a protestelor cetățenilor din Grecia ar trebui să ducă la o anchetă în care să se investigheze responsabilitatea companiilor dar si a țărilor implicate - Grecia, Olanda, Canada, și UE - pentru a proteja drepturile comunităților afectate. În special, sprijinul financiar generos acordat de catre Canada firmei Eldorado Gold sub forma unui împrumut de credit la export, pare a nu respecta standardele internaționale de “due diligence”.

Acest raport tratează întrebările de mai sus prin analiza strategiilor de evaziune (eschivare) fiscală ale companiei și impactul acestora asupra veniturilor la budgetului de stat în Grecia precum și rolul politicilor fiscale olandeze și europene care facilitează evaziunea fiscală.

Cu ajutorul sistemelor juridice complexe elaborate de firme mari de contabilitate, corporatiile internaționale sunt capabile să exploateaze lacunele juridice pe care le au unele sisteme nationale slabe în privința impozitării și administrației fiscale. Dar responsabilitatea pentru evaziune fiscală și efectele sale negative asupra drepturilor omului revine nu doar corporațiilor ci și statelor implicate.

Cercetarea pentru acest raport se concentreaza pe două dimensiuni interconectate importante în domeniul drepturilor omului. În primul rând, încălcările directe ale drepturilor civile și umane și impactul potential asupra mediului rezultând din operațiunile Eldorado Gold și posibilele obligații extrateritoriale privind drepturile omului. În al doilea rând, raportul stabileste o legatură cauzală intre două elemente: evaziunea fiscală a companiilor pe de o parte și obligația unui stat de a proteja drepturile economice și sociale ale cetățeanului pe de alta. În esență, primul element erodează resursele financiare și administrative ale statului necesare pentru realizarea celui de-al doilea element.

Evaluarea pretinsei contribuții pe care operațiunile Eldorado Gold ar aduce-o la bugetul de stat ridică doua intrebari: 1) pot aceste investiții străine într-adevăr să conducă la o dezvoltare economică durabilă avand în vedere costurile economice, democratice si de mediu care trebuie platite pentru ca aceste operațiuni să aibă loc?  și 2) este de fapt  această investiție străină benefică țării din punct de vedere financiar?

Lectii dure invatate din criza datoriilor din 1980: au Investițiile Străine Directe (ISD)[4]  nevoie de dezvoltare durabilă?

Grecia a fost lovită de o criză a datoriilor atât de severă încât depinde de finanțarea externă, fiind supusă totodată programelor de ajustare structurală impuse de Troica Uniunii Europene, măsuri care cuprind,  printre altele, privatizarea serviciilor publice, reducerea locurilor de muncă, și reduceri severe ale cheltuielilor și a serviciilor publice. Grecia se afla, prin urmare, sub o mare presiune pentru a ridica nivelul investițiilor străine, ceea ce a dus la o ofertă pentru privatizare extrem de generoasă pentru investitorii străini. Acest lucru este însă în conflict direct cu nevoile cetățenilor, care se confruntă cu un nivel ridicat de sărăcie și reduceri în serviciile publice esențiale.   Fostul prim-ministru Samaras a afirmat "creșterea economică înseamnă investiții. Cei care resping investițiile străine se opun creșterii economice" referindu-se la localnicii care au protestat împotriva planurilor companiei miniere Eldorado Gold. Cu toate acestea, investițiile străine și creșterea economica nu sunt neaparat sinonime cu dezvoltarea durabilă.

Criza datoriilor țării și promovarea resurselor naturale pentru investitorii străini într-o încercare de a îmbunătăți situația financiară a țării ne duce cu gândul la evenimentele din Africa și America Latină în anii 1980. Cu toate acestea, exploatarea resurselor miniere  în contextul corupției politice și a unei slabe administrații naționale nu a dus niciodată la o dezvoltare echitabilă sau durabilă. Dimpotrivă, așa-numitul "blestem al resurselor", în Africa și America Latină a dus în schimb la îmbogățirea câtorva persoane în detrimentul egalitații economice și a mediului inconjurator, generând astfel conflicte sociale profunde. Impozitele fiscale sunt cea mai importantă unealtă de egalizare a nivelului social atunci când vine vorba de inegalitate, deoarece permite redistribuirea surplusului financiar în societate. Evaziunea fiscală corporatistă cauzează cel mai mare deficit la bugetul de stat și devine o practică din ce în ce mai agresivă în tările în curs de dezvoltare, precum și în Grecia. Frauda și evaziunea fiscală în industria extractivă sunt deosebit de larg răspândite.

În Zambia de exmplu, experiența pe viu a operațiunilor miniere și “exportul de profituri” la scară largă în industria extractivă se află în contrast puternic cu ceea ce investitorii și guvernul promit cetățenilor și comunităților afectate de minerit, și anume, crearea de locuri de muncă și generarea veniturilor publice.


Eldorado Gold în Grecia: un caz de incălcare a drepturilor omului

Raportul de fata constata probleme serioase de mediu inconjurător și drepturile omului legate de activitățile Eldorado Gold în regiunile Halkidiki și Tracia. Exploatarea minieră folosind săpături la scară largă și utilizarea zilnică a explozivilor, precum și epuizarea masivă a acviferului vor aduce daune considerabile mediului înconjurator și mijloacelor de subzistență,  cauzând astfel multe pierderi de locuri de muncă în anumite sectoare ale economiei locale. Critici științifice ale rapoartelor de mediu susțin aceste previziuni și constată că operațiunile miniere și defrișările masive din zonă vor cauza grave eroziuni ale solului, poluarea apei și a aerului și epuizarea resurselor locale de apă.

Rezistența localnicilor în fata operațiunilor Eldorado Gold a fost reprimată cu brutalitate de către poliție si condamnată de catre statul elen. Operațiunile miniere presupun costuri ridicate pentru mediu precum și pentru comunitățile locale. Orice sustinere a implicarii democratice a  comunitatilor locale în  procesul de luare a deciziilor cu privire la proiectele Eldorado Gold pare să lipsească. Localnicii spun că nu au fost consultați în mod corespunzător iar compania nu a furnizat informațiile necesare pentru a evalua impactul potențial al operațiunilor.

Este contractul cu statul elen încălcat?

Construcția unei uzine de prelucrare a aurului si a minereului este una din obligațiile fundamentale ale Eldorado Gold, conform contractului incheiat cu Grecia dar aplicabilitatea tehnologiilor selectate de companie pentru minereul de la Halkidiki este contestată, punând construcția uzinei și veniturile aferente la îndoială. Mai mult, rapoarte științifice independente au găsit lacune și greșeli importante în studiul de evaluare a impactului de mediu înconjurător, și, în general, o subestimare a impactului negativ al proiectului minier.

Pe baza articolelor si a publicațiilor scrise analizate și pe baza interviurilor realizate pentru acest raport, se poate spune că există riscuri serioase pentru statele care facilitează operațiunile Eldorado Gold din Grecia, inclusiv Canada și Olanda, în ceea ce privește datoria lor de a proteja drepturile omului.

Cum Eldorado Gold beneficiază de subvenții de stat

O evaluare corectă a impactului economic pe care investițiile străine îl vor avea pentru economia Greciei presupune calcularea nu numai a locurilor de muncă create și a venitului din impozite, dar și a beneficiilor pe care investitorul le primește de la stat sub formă de reduceri fiscale, scutiri de taxe sau alte forme de sprijin financiar din fonduri publice. În cazul Eldorado Gold acest sprijin de stat include credite la export în Canada și stimulente fiscale, procedurale și contractuale în Grecia, și beneficii fiscale în Olanda și Barbados. În primul rând, Agentia Canadiana de Credit la Export[5] (EDC) a alocat Eldorado Gold intre 25 si 50 de milioane dolari canadieni, sub forma unui împrumut "în scopuri corporative generale", care poate fi folosit la discreția clientului si  în orice jurisdicție, la alegerea lor. EDC a fost interogată în mod special de activiști din Halkidiki și de catre primarul localitatii Alexandroupolis, capitala regiunii Tracia, în ceea ce privește lipsa unor proceduri standard de acordare a unui împrumut pentru companiile canadiene. Cu toate acestea, agenția pare a fi indiferentă față de conflict, tulburări sociale, precum și represiunea violentă asociată cu prezența clientului său în Grecia. De asemenea, nu pare să fie preocupată de riscul asociat cu viabilitatea tehnică îndoielnică a proiectelor sau a impactului negativ asupra mediului, social și economic al operațiunilor propuse.

În al doilea rând, proiectul Perama Hill inițiat de compania Eldorado Gold va beneficia de programul de investiții rapide dacă toate permisele sunt aprobate. Argumentul fostului guvern grec pentru acordarea de sprijin financiar și  stimulente fiscale generoase pentru proiectul în cauză este că proiectul va genera locuri de muncă. Cu toate acestea, nici o analiza cost-beneficiu în interes public nu a fost efectuată. Raportul de față pune la indoială contribuția activităților miniere la dezvoltarea durabilă locală sau națională dat fiind  contextul austerității și slaba administrație fiscală în Grecia.

În al treilea rând, Grecia a acordat Hellas Gold - o filială a Eldorado Gold - condițiii foarte generoase în contractul de transfer al minelor și terenului aferent: compania este exonerată de orice pretenții care ar putea decurge din activitățile miniere ale proprietarilor anteriori.  Conform Direcției Generale a UE pentru Concurență, vânzarea terenului și a minelor constituie ajutor de stat ilegal, pentru că 1) prețul de vânzare a fost sub valoarea  pieții, 2) drepturile de exploatare minieră au fost transferate către Hellas Gold fără o licitație publică justă  și deschisă și 3) transferul a avut loc fără o estimare a activelor companiei de către un auditor independent. În total, compania a primit 15 340 000 €, plus dobânda, în ajutor de stat ilegal. Într-un spectacol remarcabil al fuziunii dintre interesele politice de elită și cele juridice, fostul ministru de finanțe, George Papaconstantinou a atacat în instanță decizia Comisiei Europene. Papaconstantinou este, de asemenea, implicat într-un scandal public privind  îndepărtarea unor membri ai familiei dintr-o listă de persoane din Grecia cu conturi bancare în Elveția.

În cele din urmă , Eldorado Gold iși aranjează investițiile ca ele să se desfășoare în Olanda și Barbados, facilitând în acest fel diminuarea substanțială a taxelor si impozitelor fiscale care ar trebui platite în Grecia, cauzând pierderi masive de venituri publice. Politicile și practicile administrative care oferă companiilor internaționale astfel de beneficii fiscale sunt, de fapt , tot  o formă de subvenție de stat, după cum rezultă din recentele investigații a procedurilor fiscale din Olanda și Luxemburg. Detaliile structurii de finanțare de împrumut în Olanda sunt elaborate mai jos.

Evaziunea (eschivarea) fiscală în Olanda

Dovezile sugerează că sectorul extractiv este asociat cu practici de evaziune fiscală agresivă si fluxuri de capital ilicite, generate de activități ilegale cum ar fi corupția, exploatarea ilegală a resurselor și a evaziunii fiscale. Companiile extractive pot reduce la minim contribuția lor fiscală. Metodele folosite includ transferul de datorii către jurisdicții cu impozite fiscale mari prin intermediul  unor  societăți înregistrate  în așa-numitele  “paradisuri fiscale”, exportând astfel profiturile din jurisdicția în care operează compania prin prin plata dobânzilor scutite de impozite  “Publish What You Pay” a constatat că dupa statul american Delaware, Olanda este jurisdicția preferată pentru 10 din cele mai mari companii extractive din lume pentru inregistrarea fiscală juridică a filialelor lor .

Figura : Structura financiară olandeză a companiei Hellas Gold

Structura fiscală a Eldorado Gold implică o serie de filiale olandeze care au legături în Barbados. Eldorado Gold folosește companii de tip “mailbox” olandeze pentru finanțarea operațiunilor miniere din România, Grecia și Turcia. Cu excepția unei filiale, niciuna dintre societățile olandeze nu are angajați, deși impreuna dețin acțiuni în valoare de aproape 2 miliarde €.  Această structură fiscală a fost consolidată odată cu achiziționarea companiei European Goldfields în 2012, când Eldorado Gold a moștenit o structură fiscală în care filialele olandeze jucau un rol important. De atunci, compania a extins această structură fiscală prin adăugarea Eldorado Gold Coöperatief UA și punând pe picioare o structură financiară prin Barbados.

Ce sunt taxele reținute? [6]
O taxă reținută este o taxă aplicată automat asupra plăților dintre două părți contractuale, de pildă taxele reținute de către angajator din salariul angajatului, taxe folosite de angajator ca să plătească impozitele datorate de către angajat statului. Alte termene folosite pentru a descrie aceste taxe sunt “plătește pe măsură ce câștigi” și “plătește pe măsură ce trece timpul”[7]. Acest sistem este diferit față de sistemul de impozitare a corporațiilor, care depun rapoarte finaciare la sfârșit de an fiscal și care se achită atunci diferența de plată dintre taxele care au fost deja plătite și taxele care sunt de plătit pentru anul fiscal respectiv.

Taxe reținute există și pentru venituri passive (precum cele obținute din dobânzi și dividende) ale subsidiarelor din diverse jurisdicții ale unei structuri fiscale de tip grup corporativ.  Aceste taxe sunt importante, în special în țările cu administrații slabe, deoarece sunt ușor de colectat, și opresc eroziunea bazei fiscale, eroziune practicată prin împrumuturi între filiale ale aceluiași grup (astfel de împrumuturi sunt practicate de Apple, Google și Starbucks). Aceste taxe sunt mai apoi deduse din venit prin diverse clauze fiscale pentru a evita dubla impozitare.


Prin împrumuturi de la filialele olandeze, compania îșî reduce substantial taxele prin plata de dobânzi effectuate asupra acestor împrumuturi, dobânzi care nu sunt taxate în Grecia, unde dobânzile sunt contabilizate drept costuri. Nu pot fi reținute taxe asupra plăților de dobânzi și pentu că Directiva UE privind dobânzile interzice acest lucru. Olanda pratic nu aplică nici o taxă asupra dobânzilor și permite banilor să tranziteze către Barbados care aplică taxe minime, de 0.25 de procente asupra veniturilor corporațiilor. Astfel, banii rămân netaxați în cadrul grupului corporativ și reduce profiturile în Grecia, acolo unde operațiunile miniere au loc.

Legile UE si legile olandeze facilitează evitarea taxării în Grecia

Legislația care permite aceste operațiuni financiare sunt, în primul rând, Directiva UE privind dobânzile, și, în al doilea rând, legile olandeze. Directiva UE prevede că Grecia nu poate reține taxe asupra dobânzilor plătite în afara țării, dobânzi plătite între diverse subsidiare aflate în UE. Daca operațiunile din Grecia ar fi finanțate direct de către compania-mamă din Canada, Grecia at putea retine taxe de 10 la sută, deci Grecia pierde astfel aproape 1 milion € 1 în taxe pe anii 2009 - 2013.

De asemenea legislația olandeză nu poate asigura impozitarea veniturilor din dobânzi, pentru că plata dobânzilor plătite catre companii din Barbados nu sunt supuse retinerilor la sursă a impozitelor, conform sistemului fiscal olandez. Mai mult decât atât, filialele olandeze au voie să deducă plata dobânzilor din profit, chiar dacă acestea sunt făcute catre compnaii aflate în Barbados sau alte “paradisuri fiscale”.  În timp ce Hellas Gold SA are dreptul să facă deducă dobânzile plătite, este de așteptat ca veniturile din dobânzi vor fi impozitate în altă parte. Dobânda dedusă în Grecia se ridică la 7,5 milioane €. În cazul în care acest lucru dobândă ar fi fost impozitata în Grecia, ea ar fi generat 1,8 milioane €  catre bugetul de stat prin plata impozitului pe profit, în perioada 2012-2013.

Această eroziune a bazei de impozitare în Grecia reprezinta o pierdere semnificativă a venitului din impozitul pe profit în vederea cresterii profitului din minierit în Grecia. Pe timp de activitate limitată și profit scazut, acest lucru ar putea însemna pierderea taxelor pe un intreg an. Trebuie remarcat faptul că în acest raport s-a analizat un singur mecanism de evaziune fiscală. Daca se iau în calcul si alte oportunități de evaziune fiscală, în special cele privind modul de a declara aceste treansferuri financiare, am putea concluziona ca pierderile suferite prin evaziune fiscală sunt atât de substanțiale încât acest proiect minier reprezintă o pierdere financiară pentru Grecia, chiar și fără a lua în considerare costuri care sunt externalizate precum ar fi costurile legate de distrugerea mediului.

Investiții între Grecia și paradisurile fiscal europene

Dincolo de acest caz individual, o analiză a pozițiilor bilaterale de investiții elene arată că Olanda, Luxemburg și Cipru servesc drept “paradis fiscal” comun pentru alte companii străine care operează în Grecia. Investițiile voluminoase și  un flux mare de tranzactii indică faptul că există o relație economică activă între aceste țări. În cazul în care o mare parte a investițiilor are loc prin intermediul companiilor tip “mailbox” aceast lucru poate fi un indiciu de evaziune fiscală premeditată în aceste jurisdicții. Cele trei țări oferă stimulente fiscale generoase și servesc drept largi platforme financiare pentru companiile multinaționale, indicând astfel o eroziune semnificativă a bazei fiscale de impozitare pentru operațiunilor taxabile care au loc între aceste “paradisuri fiscale” și Grecia.

Aproape 80 la suta din investițiile directe din Olanda către Grecia sunt intermediate de companii tip “mailbox”, adică nu sunt investiții olandeze autentice ci mai degrabă investiții redirecționate legate de companie în scopuri fiscale.

Figura : Partea SPE din Investițiile Străine Directe din Olanda în Grecia (milioane US$)

Soursa: Calculele noastre bazate pe datele IMF CDIS (incluzând SPE) și OECD (excluzând SPE).

Datele ISD sugerează că Olanda și Luxemburg reprezinta rutele preferate pentru redirectionarea investițiillor de catre companiile multinationale, pentru a evita plata impozitelor în Grecia. Investițiile financiare din ultimii ani arată clar că multe companii din Grecia, Italia, Portugalia și Spania si-au redirecționat investițiile prin Olanda și alte taxe paradisuri fiscale europene pentru a evita platirea taxelor de la inceputul crizei care a izbucnit în 2007, cel mai probabil din cauza creșterii impozitelor pe venit introduse în aceste țări si pentru a rezolva deficitul lor.

Acest raport identifică o serie de astfel de firme si companii multinaționale, prezentând raspândirea pe scară largă a acestor practici de evaziune fiscala în toate sectoarele de activitate economică. Acest lucru ar trebui să alerteze autoritățile fiscale din Grecia pentru a putea identifica și lua masuri împotriva unor astfel de proceduri, iar Luxemburgul și Olanda ar trebui să coopereze cu Grecia pentru a adresa orice lacune legislative care permit acest lucru. Rezultatele acestui raport ar trebui să creeze cu siguranță un sentiment de urgență la nivelul factorilor de decizie politică nu numai Grecia, Olanda și Luxemburg, dar si în restul UE pentru luarea de măsuri politice și legislative care să puna capăt eroziunii bazei de impozitare și exportului de profit în cadrul marilor companii multinaționale.


Măsuri regresive de impozitare impuse de Troika Uniunii Europene în Grecia

Contextul în care evaziunea fiscală pe profit are loc, este important pentru înțelegerea problemei în sine și gasirea de soluții politice. Central în acest sens sunt regimul fiscal regresiv al statului elen. Un regim fiscal regresiv este unul care funcționează împotriva intereselor claselor sărace și de mijloc prin impozitarea disproporționată a consumului (cum ar fi taxa pe valoarea adăugată) în loc să crească venitul la bugetul de stat prin  impozitarea directă a veniturilor sau moștenirilor claselor privilegiate din societate, inclusiv marile corporații și elita socială. Aceasta natură regresivă a sistemului fiscal elen a fost exacerbată de așa-zise măsuri de “consolidare fiscală", impuse de creditorii Greciei, Uniunea Europeană (UE), Banca Centrală Europeană (BCE) și Fondul Monetar Internațional (FMI), colectiv cunoscute sub numele de Troika. Povara creșterii impozitării a căzut pe munca salariată, afectând cel mai mult grupurile cu venituri mici și mijlocii. În același timp, reforma a adus beneficii corporațiilor mari, prin implementarea unor măsuri menite să înlesnească investițiile financiare.

Este demn de remarcat faptul că în timp ce Troika a recunoscut evaziunea fiscală ca fiind o problemă uriașă pentru mobilizarea de resurse, discuțiile au luat în vedere în primul rand persoanele cu venituri mari cărora li s-a acordat un tratament preferențial. Companiile străine, cum ar fi Eldorado Gold sau altele evidențiate în acest raport au fost excluse în mare măsură din discuțiile publice și politice. O credință oarbă în investițiile străine directe, precum și o indiferenta premeditată față de evaziunea fiscală pe profit și rolul “paradisurilor fiscale” care o facilitează, înseamnă că regimul fiscal impus de Trokia și măsurile luate promovează privatizarea bunurilor publice în pofida urmărilor dezastruoase pe care aceasta le poate avea pe plan social si economic.

În 2012 , 35% din populație era expusă riscului de sărăcie sau de excluziune socială, cei mai afectati fiind copiii sub 15 ani ( 38,7 % ) și femeile ( 35,2 %). Inegalitatea veniturilor este de asemenea în creștere. De exemplu, veniturile obținute de către cei mai instariti 20% din populație au fost de 6,6 ori mai mare decât cele obtinute de cei mai saraci 20% din populatie în 2012, depășind cu mult media UE de 5,1%. Cercetările au arătat că măsurile de austeritate din Grecia au lăsat aproape un milion de persoane fără acces la asistență medicală, ceea ce duce la creșterea mortalității infantile, infecțiilor cu SIDA și a ratei sinuciderilor.

Concluzii si recomandari

Raportul de față arată că există incălcari grave ale drepturilor omului în ceea ce privește operațiunile miniere ale Eldorado Gold în Halkidiki, Grecia . Acestea variază de la poluarea solului, a apei si a aerului pâna la reprimarea violentă a opoziției locale care  amenință mijloacele de subzistență locale. Evaluarea impactului asupra mediului efectuata de catre  companie este defectuoasă, tehnologia propusă ridica semen de întrebare,  iar transferul minelor a fost catalogat de către Comisia Europeană ca fiind obtinut prin ajutor ilegal de la stat.

Atunci poate va intrebati de ce a fost un astfel de proiect controversat sprijinit de guvernul elen precedent? Răspunsul se află în concepția greșită - și stipularea politica impusă Troicii - că investițiile străine directe (și pe scară largă) aduce beneficii dezvoltarii economice. Crearea de locuri de muncă și venituri fiscale pretinse constituie – spun unii - o ocazie de neratat pentru o țară împovărată de datorii cum e Grecia.

Acest raport a evaluat această afirmație prin analiza structurii de planificare fiscală a companiei Eldorado Gold și a constatat că finanțarea companiei în Olanda este gândită în așa fel incât să reduca semnificativ profiturile viitoare în Grecia. Aceasta este doar una din tehnicile folosite pentru a evita plata taxelor pe profit în industria exploatărilor miniere. Mai mult decât atât, guvernele elen, canadian și olandez oferă sprijin de stat generos companiei, astfel încât avantajele economice provenind din orice venituri fiscale viitoare (până acum nu s-au platit nici un fel de taxe publice sau redevențe) ar trebui să fie analizate în contextul pierderilor înregistrate până în prezent pentru finanțele publice. Sprijinul financiar din bani publici ar trebui să fie supus unui scrutin social și economic mai strict în ceea ce priveste standarde de responsabilitate corporative naționala și internaționala. Cu toate acestea, nici unul dintre aceste standarde nu este respectat în acest caz.

Acest raport nu oferă o analiză costuri-beneficii în profunzime. O astdel de analiză, ar trebui, în primul rând, să evalueze în amănunt, structura de planificare a taxelor pe care o folosește compania, pentru a detecta modurile de eroziune a bazei de taxare, și pentru a oferi soluții bune pentru autoritățile fiscale elene. În plus, o evaluare financiară trebuie să includă o evaluare a costurilor cauzate de distrugerea mediului inconjurător, de afectarea sănătății populației și pierderile de slujbe cuzate de operațiile miniere. Aceste costuri sunt, în mod tipic, costuri externalizate care sunt suportate de catre public și nu de către corporație, care încasează numai profiturile.

Dincolo de acest caz individual, o analiză a relatiilor bilaterale de investiții elene arată că Olanda, Luxemburg și Cipru, servesc drept “paradis fiscal” comun pentru companiile străine care operează în Grecia. Toate cele trei țări oferă stimulente fiscale generoase pentru companiile multinaționale care sugereaza o semnificativa eroziune fiscala a bazei de impozitare în cazul tranzactiilor care au loc intre Grecia si tarile din “paradisul fiscal”.  Date de la ISD sugerează că Olanda și Luxemburg sunt alegeri preferate pentru companiile  interesate în a își restructura planul de investiții pentru a evita plata impozitelor în Grecia.

Responsabilitatea statelor constă nu numai în stoparea eroziunii bazei de impozitare ci si în stoparea impactului negativ al întreprinderilor incluse în jurisdicția lor. Responsabilitatea trebuie impartita între Canada, care găzduiește sediul companiei; Olanda, care găzduiește firma-mama a filialei elene și Grecia, gazda operațiunilor miniere controversate. Toate aceste state sunt responsabile pentru efectele negative care se manifestă în Grecia în raport cu operațiunile Eldorado Gold, precum și consecințele economice și de mediu preconizate.

Asadar acest raport face următoarele recomandări:

Eldorado Gold ar trebui:

-          se abțină de la utilizarea unor tehnici agresive de planificare fiscală ;
-          să asigure transparența financiară a operațiunilor sale cub forma unor raporturi detaliate pentru foecare tara si fiecare proiect intreprins;
-          să asigure transparența privind tehnologia de procesare a minereului planificată și să răspunda acuzatiilor potrivita carora tehnologia “flash smelting” - aprobata de catre guvernul grec  - nu este o opțiune viabilă în cazul Halkidiki ;
-          să respecte poziția comunității locale vizavi de planurile sale miniere;
-          să se abțină de la promovarea dezvoltării proiectului minier având în vedere împotrivirea clară a comunității locale.

Olanda ar trebui:

-          să se abțină de la a oferi beneficii fiscale către Eldorado Gold avand în vedere ca aceasta nu are nici o bază materială în jurisdicția olandeza și este asociată cu operațiuni controversate din străinătate ;
-          să pună la dispoziția publicului orice acord de preț sau decizie de impozit fiscal incheiat în prealabil cu Eldorado Gold pentru a inlesni controlul public asupra practicilor sale fiscale;
-          să pună în aplicare regula generală anti - abuz cum a fost propusă de către Comisia Europeană în planul său de acțiune împotriva fraudei fiscale și să elaboreze măsuri specifice de combatere a eroziunii bazei de impozitare în Grecia prin diverse metode de evaziune fiscală (care implică dobânzi, redevențe , dividende și câștiguri de capital prin intermediul companiilor olandeze de timep “mailbox”) ;
-          să monitorizeze si sa evalueze standardele la care filialele olandeze Eldorado Gold isi indeplinesc responsabilitatile pe care le au față de respectarea drepturilor omului în afara Olandei;
-          să inlesneasca accesul persoanelor afectate de operațiunile Eldorado Gold la instanțele de judecata olandeze pentru a cere compensatii acolo unde sunt necesare.

Canada ar trebui:

-          să oprească extinderea sprijinul diplomatic catre Eldorado Gold ;
-          să se asigure că agenția de credit la export din Canada ECD încheie sprijinul financiar acordat firmei Eldorado Gold, pe baza probelor prezentate de către Hellenic Mining Watch si în acest raport ;
-          să se asigure că ECD oferă publicului acces la informații despre operațiunile agenției , inclusiv procesele de “due diligence”. Mai exact, aceasta ar trebui să prezinte informații cu privire la modul în care acorda credite, inclusiv evaluările factorilor de decizie cum ar fi capacitatea unui potential client de a gestiona riscurile de mediu și sociale sau conformitatea acestuia cu legislația națională
-          să propună și să pună în aplicare un regulament obligatoriu sau de drept pentru îmbunătățirea standardelor “due diligence” de catre EDC pentru a se asigura că obligațiile internaționale în domeniul drepturilor omului sunt respectate.

Grecia ar trebui:

-          să revizuiască contractul cu Hellas Gold SA și să evalueze dacă proiectul minier servește interesului public, luând în considerare preocupările prezentate în acest raport ( în special ar trebui să decidă dacă folosirea tehnologiei “flash smelting” în Halkidiki constituie o încălcare a contractului);
-          să efectueze o evaluare echilibrată a impactului pe care contribuția economică anuntată de Eldorado Gold o va avea asupra economiei Greciei, (luând în considerare poluarea aerului , poluarea apei și a solului , pierderea de locuri de muncă locale datorită distrugerii mediului și reducerea turismului, evaziunea fiscală și costul stimulentelor fiscale sau orice alt suport finaciar plătit din bani publici);
-          să  inițieze o revizuire completă și transparentă a proiectelor Eldorado Gold în Halkidiki, în conformitate cu articolul 6 din Convenția de la Aarhus;
-          să investigheze brutalitatea poliției împotriva protestatarilor din Halkidiki;
-          să  protejeze dreptul democratic de a protesta și să pună capăt incriminarii comunității locale pentru rezistența în fața operațiunilor miniere în Halkidiki;
-          să protejze apa potabilă în Grecia, în special în zonele miniere (se aplică Directiva-cadru privind apa a UE 2000/60)
-          să pună în aplicare  un regim fiscal modern care să pună capăt evaziunii fiscale pe scară largă pe care o desfașoară persoanele cu venituri foarte mari dar mai ales  firmele străine (mai ales în ceea ce priveste utilizarea de “paradisuri fiscale” europene, cum ar fi Olanda, Luxemburg și Cipru de către firmele locale și străine pentru a evita plata impozitului în Grecia)
-          să efectueze cercetări și să identifice companiile care folosesc aceste “paradisuri fiscale” și să descopere metodele agresive de planificare fiscală pentru a putea elabora strategii impotriva abuzurilor fiscale.

Uniunea Europeană ar trebui:

-          să  inlesneasca transparența financiară în Europa;
-          să  termine regimurile fiscale dăunătoare;
-          să abordeze problema coordonării măsurilor fiscale și economice prin armonizarea taxelor aplicate corporațiilor și să instituie un minim de taxare a corporațiilor
-          să ofere modele alternative de taxare a corporațiilor
-          să democratizere luarea deciziilor fiscale în toate țările membre


Cercetari suplimentare

Structura de planificare fiscală a firmei Eldorado Gold în Olanda permite implementarea  anumitor practici de evaziune fiscală care au potențialul de a eroda serios baza de impozitare a Greciei.

Singura practica examinata în acest raport este utilizarea de companii tip “mailbox” pentru finanțarea operațiunilor de minerit din Grecia.

Sunt necesare cercetări suplimentare cu privire la potențialul de eroziune a bazei fiscale în operațiunile Eldorado Gold în alte țări, precum și evitarea impozitării în statul de origine - Canada. Pentru aceste evaluări, însă, compania ar trebui să facă publice conturile fiscale din alte “paradisuri fiscale” și anume, Barbados, Insulele Cayman și Insulele Virgine Britanice. Cercetarea s-ar putea concentra pe:

-          O analiză a altor metode de export de profit care pot fi utilizate de către Eldorado Gold în Grecia (cum ar fi transferul de costuri, punerea în aplicare a drepturilor de autor, dividende, și câștigurile de capital)

-          Un studiu similar în ceea ce privește operațiunile companiei în Turcia si România.

-          Impactul structurii de planificare fiscala a Eldorado Gold asupra veniturilor canadiene, în special structura pentru plata dividendelor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu