Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 11 septembrie 2023

Festivalul LA PAS 2023 – Festival de Gastronomie Artizanală, cu concerte rock, poezie, basme și muzică neaoșă


Festivalul LA PAS – Festival de Gastronomie Artizanală, organizat de Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare (CRIES), își anunță programul artistic pentru ediția 2023, care se va desfășura în

perioada 13-15 octombrie la Muzeul de Transport Public „Corneliu Miklosi” Timișoara.

LA PAS - Festival de Gastronomie Artizanală este un eveniment-manifest care promovează producția sustenabilă de hrană și cultură, precum și consumul responsabil și durabil. Vor fi trei zile de festival în care celebrăm gastronomia artizanală, cultura sustenabilității și hrana bună, curată și etică, cu oameni implicați în comunitate, cu preparate uimitoare, produse locale și creații autentice, cu ateliere, dezbateri vitale și concerte de poveste.

Credem că hrana e cultură, e artă și e originalitate, iar Festivalul LA PAS vine cu o doză puternică din toate, programul artistic pe care l-am pregătit pentru ediția 2023, anul în care Timișoara deține titlul de Capitală Culturală Europeană,fiind menit să confirme asta.

Peste 35 de artiști vor urca pe scena festivalului.La fel ca la edițiile anterioare, am ales artiști originali și care au ceva de spus, formații relevante atât prin muzica pe care o produc și aprecierea de care se bucură din partea publicului, cât și prin mesajele pe care le transmit, implicarea lor socială și pasiunea de care dau dovadă pe scenă.

Festivalul LA PAS 2023 adună artiști din diferite colțuri ale țării și de peste hotare și însumează un mix de genuri muzicale, de la rock la folk, muzică neaoșă reinterpretată într-o cheie modernă, poetry rock și chiar soul cu un strop de funk și jazz. Provocăm publicul să asculte poezie pe acorduri muzicale, doine și balade, dar și să redescopere basme și legende!

La timpuri noi, avem iubiri vechi: două formații românești care cântă de peste 20 de ani, au un portofoliu live impresionant, au cunoscut scene mari și au scos multe hituri, așa că nu au nevoie de prea multe prezentări, mai ales în rândul iubitorilor de rock - Partizan și Lună Amară.

 

 

Bucium ne va transpune apoi într-o lume a basmelor și a legendelor, iar membrii acestei trupe rock cu influențe folk, ambientalși metal simfonic promit să facă spectacol pe scenă cu viori și instrumente tradiționale.

Din Republica Moldova vine, cu poetry rock și un mesaj anti-război – „Nu sunt scuze pentru obuze!” - și de solidaritate cu poporul ucrainean, formația Delta Pe Obraz.

Princântece folk, modern metal șiinterpretăriunice ale unorpiesetradiționaleromânești surprinde de fiecare dată publicul, și o va face și LA PAS, grupul E-an-na.

O altă prezență inedită în festival va fiiarbaFiarelor,cu jocuri și cântececălușărești, baladehaiducești, horesolare, doine de stâmpărare, cântece de dor și nu numai. „Muzicaneaoșă de iarbaFiarelor e un mânztânăr, născutînsălbăticie din părinţibătrăni, născuţiîncaptivitate”, explică, mai bine, Cristian Chiriac, iniţiatorulproiectului.

Scena artistică timișoreană este reprezentată prin Amalia Gaiță și Sonatic.

De asemenea, avem și o formație/ un artist surpriză, de la TAKT Fest Novi Sad, festival cu tradiție din Serbia, organizat de partenerii noștri din Asociația Kulturanova.

Accesul publicului la festival este liber, datorită contribuției financiare a finanțatorilor și implicării partenerilor și voluntarilor LA PAS.

 

***

 

Festivalul LA PAS - Festival de gastronomieartizanalăface parte dinProgramul LA PAS / Slowing Down, dezvoltat de CRIES în contextul Timișoara 2023șiestecofinanțat de Primăria MunicipiuluiTimișoara prin Centrul de Proiecte.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu