Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 3 iulie 2016

Activitatea desfasurata de catre Biroul Vamal Caras-Severin de la inceputul anului pana la zi

RAPORT 
privind activitatea desfasurata de catre
Biroul Vamal Caras-Severin
de la inceputul anului pana la zi 
Biroul Vamal de Interior Caraş-Severin, unitate teritorială de gradul II, potrivit structurii organizatorice prevăzute de anexa nr. 1.12. la Ordinul preşedintelui A.N.A.F. nr. 1104/01.08.2013, are un număr total de 12 de posturi şi desfăşoară activităţile specifice unităţilor vamale de interior, activitatea este organizată pe compartimente în program normal de 8 ore.

1. Domeniul Analiza de Risc

În perioada IANUARIE-MAI 2016 au fost depuse un număr de 873 declaraţii vamale de import (IM4, IM5, IM6, IM7) cu 120 declaraţii mai multe faţă de  IANUARIE-MAI 2015, din care, au fost selectate automat pe culoarul roşu  un număr de 74 declaraţii vamale de import. De asemenea, pentru control documentar, au fost dirijate pe culoarul portocaliu un număr de 35 declaraţii vamale de import, iar pe culoarul verde au fost selectate un număr de 764 declaraţii vamale de import..
Ca urmare a efectuării controalelor fizice la declaraţiile vamale selectate pe culoarul roşu nu au rezultat constatări, de aemenea, la declaraţiile vamale de import selectate pe culoarul portocaliu - control documentar - nu au rezultat abateri de la legislatia vamala.
În ceea ce priveşte numărul declaraţiilor vamale selectate de profilul de risc H.G. nr. 973 (valoarea in vama), în perioada IANUARIE-MAI 2016 - au fost selectate un număr de 30 declaraţii vamale de punere în liberă circulaţie.
Nu s-au luat decizii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă având în vedere faptul că, atât anterior depunerii acestor declaraţii vamale, cât şi la momentul efectuării formalităţilor vamale de import, documentele prezentate compartimentului supraveghere şi control vamal au fost sufiicente şi concludente, nejustificându-se o amânare în aceste cazuri ţinând cont şi de faptul că părţile de biciclete sunt destinate exclusiv producţiei de export.
Având în vedere categoriile de mărfuri care fac obiectul operaţiunilor de punere în liberă circulaţie prin Biroul Vamal Caraş-Severin, nu au existat propuneri pentru bunuri care să fie introduse în baza de date orientativă a autorităţii vamale folosită în aplicarea H.G. nr. 973/2006.
2. Controlul ulterior
În perioada IANUARIE-MAI 2016, din exercitarea activităţii de control vamal ulterior - reverificare a declaraţiilor vamale şi orice altă formă de control specific în legătură cu aplicarea şi respectarea reglementărilor în vigoare în domeniul vamal - în zona de supraveghere vamală specifică sau la titularii autorizaţiilor de vămuire la domiciliu orin în alte locuri autorizate de Direcţia Generală a Vămilor, la propunerea direcţiei regionale vamale, situaţia se prezintă potrivit datelor cuprinse în anexa nr. 2, astfel:
În zona de competenţă  teritorială a Biroului Vamal Caraş-Severin nu sunt în evidenţă societăţi comerciale autorizate în procedura simplificată de vămuire.
Referitor la numărul declaraţiilor vamale reverificate, declaraţii vamale direcţionate de sistemul informatic pe culoarul verde, în perioada IANUARIE-MAI 2016 au fost reverificate un număr total de 229 de declaraţii vamale. Din reverificarea declaraţiilor vamale menţionate mai sus, nu au fost constatate nereguli şi nici identificate fenomene de fraudă.
Alte realizări/constatări aparţinând activităţii specifice de supraveghere şi control vamal în perioada IANUARIE-MAI 2016 s-au concretizat din acţiuni desfăşurate ca urmare a solicitărilor venite din partea altor structuri cu atribuţii de control, precum şi a finalizării unor dosare de cercetare penală referitoare la activitatea de contrabandă cu ţigarete şi produse din categoria alcoolului etilic.
Astfel, urmare acestor acţiuni au fost emise un număr total de 48 DRS-uri si  cu sume constatate/ în valoare totală de 331.592 lei
Nu au fost cazuri de înregistrare a buletinelor de fraudă sau modificări/actualizări în astfel de cazuri.
În ceea ce priveşte fraudele identificate şi sumele constatate/încasate în luna MAI 2016, cele cazuri reprezintă sustragerea sub orice formă a mărfurilor aflate sub supraveghere vamală/fiscala (introducerea ilegală pe teritoriul comunităţii de ţigarete şi alcool şi identificate în România) si 1 caz alte fraude. Din activitatea de supraveghere şi control vamal rezultă următoarele date statistice:
- sume constatate prin DRS-uri ,decizii de impunere  30.736 lei
- sancţiuni contravenţionale constatat 1:
- amenzi contravenţionale aplicate 0 
3. Mişcări produse accizabile
Activitatea, în cadrul compartimentului mişcare produse accizabile, în perioada IANUARIE-MAI 2016, a fost asigurată de către doi lucrători vamali din cadrul biroului vamal/compartimentul Autorizari,Supraveghere si Control al Miscarii Produselor Accizabile.
Din punct de vedere al supravegherii mişcării produselor accizabile, potrivit competenţelor şi atribuţiilor specifice prevăzute pentru acest compartiment,  în perioada IANUARIE-MAI 2016 nu au fost înregistrate mişcări de produse accizabile în regim suspensiv emise.Verificari efectuate la mişcări de produse accizabile în regim suspensiv primite 11
În ceea ce priveşte numărul declaraţiilor de stocuri depuse cu întârziere sau depuse cu date incomplete sau nereale, potrivit termenelor de depunere pentru categoriile de operatori economici autorizaţi prevăzute de legislaţia fiscală, în perioada IANUARIE-MAI 2016 nu au fost constatate astfel de cazuri care să conducă la aplicarea de sancţiuni contravenţionale.
4. Supraveghere şi control vamal / fiscal
Regim vamal
În activitatea de supraveghere şi control vamal, în perioada IANUARIE-MAI 2016 au fost prezentate un număr de 701 mijloace de transport (automarfare). Din totalul acestora au fost supuse controlului un număr de 55 mijloace de transport, urmare controlului efectuat nu au fost constatate deficienţe.
Pentru 30 operaţiuni au fost luate decizii de efectuare a controlului fizic  la societăţi comerciale selectate de sistemul informatic pe culoarul roşu de vămuire ca urmare a consemnului „prima vămuire” ;
Regim fiscal
Activitatea de supraveghere fiscală în domeniul produselor accizabile exercitată de Direcţia Generală a Vămilor, potrivit competenţei stabilite pentru structurile sale teritoriale în raza unde se află domiciliul fiscal al operatorului cu produse accizabile, în perioada IANUARIE-MAI 2016 , a fost următoarea:
- nr. autorizaţii/atestate emise: 52
nr. autorizaţii/atestate anulate, suspendate, revocate 3
- nr. controale efectuate pe linia supravegherii fiscale121
În perioada supusă raportării nu au fost efectuate controale în ceea ce priveşte operaţiunile de denaturare, marcare, colorare, altele.

Fenomene de fraudă identificate
În perioada IANUARIE-MAI 2016 au fost identificate un număr de 51 fenomene de fraudă, din care:

-       fenomene de fraudă în domeniul vamal: 4
-       fenomene de frauda in domeniu fiscal : 47
În ceea ce priveşte fenomenele de fraudă vamală identificate, acestea reprezintă, în toate cazurile, 15 fraude de introducerea ilegală de ţigarete , pe teritoriul vamal al Comunităţii, prin nedeclararea acestora la birourile vamale de frontieră, şi identificate în România si 2 frauda altele (nerespectarea conditiilor regimurilor suspensive economice)
În ceea ce priveşte zone sau domenii de risc identificate, de regulă, fraudele în domeniul vamal sunt identificate în zona specială de supraveghere, respectiv pe DN 57 pe ruta dintre localităţile Berzeasca-Socol-Moldova Nouă-Grădinari.
5. Domeniul nefiscal
În ceea ce priveşte atribuţiile compartimentului supraveghere şi control vamal în domeniul combaterii traficului de droguri, precursori, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, de produse cu regim special, respectiv produse strategice, cu dublã utilizare, arme, munitii, substante chimice periculoase, produse care afecteazã stratul de ozon, produse radioactive, biologice, nucleare, organisme modificate genetic, deseuri etc., al traficului cu bunuri culturale mobile, cu specii sãlbatice de florã şi faunã, cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase, al traficului de mãrfuri cu risc pentru sãnãtatea şi siguranţa consumatorului, altor bunuri de contrabanda, interzise si restrictionate de legislatia vamală, precum şi în domeniul asigurãrii respectãrii drepturilor de proprietate intelectualã şi al controlului mişcării de numerar la frontiera comunitară în perioada IANUARIE-MAI 2016 nu au fost constatate astfel de cazuri;
6. Încasări la bugetul de stat provenite din operaţiuni vamale realizate în perioada IANUARIE-MAI 2016, comparativ cu perioada IANUARIE-MAI 2015
Din activitatea de vămuire a mărfurilor la import şi a bunurilor sosite pentru persoanele fizice, în perioada IANUARIE-MAI 2016 au fost realizate încasări din drepturi vamale în sumă totală de 24.437.127 lei, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent când încasările realizate au fost în sumă totală de 20.897.793 lei.
Potrivit datelor prezentate  programul de încasări din operaţiuni vamale repartizat biroului vamal a fost stabilit la suma 22.130.000 lei, indicele de îndeplinire a acestuia fiind în procent de 110,42% respectiv suma încasată şi virată la bugetul statului fiind de 24.437.127 lei.
Din situaţia prezentată în gradul de îndeplinire a indicatorilor proprii ca urmare a desfăşurării activităţii de vămuire în perioada IANUARIE-MAI 2016 rezultă o crestere  a încasărilor de drepturi vamale  pentru bugetul de stat, procentul realizat faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent fiind de 120,53%
Încasările din operaţiuni vamale în perioada IANUARIE-MAI 2016, ca urmare a depunerii declaraţiilor vamale de punere în liberă circulaţie, au fost realizate de la un număr de 182 de agenţi economici. Din analiza datelor prezentate în „situaţia centralizatoare drepturi vamale şi a altor taxe şi impozite validate din operaţiuni vamale în perioada IANUARIE-MAI 2016, comparativ cu perioada IANUARIE-MAI 2015” se constată următoarele:
- nr. agenţi economici importatori:
- 2016 – 182 agenţi economici
- 2015 – 150 agenţi economici
- nr. declaraţii vamalede import depuse şi validate:
- 2016 -  873 DVD
- 2015 – 933 DVD


De la 1 mai 2016 România a aderat la Codul Vamal Unional

Începând cu 1 mai 2016, ANAF implementează Codul Vamal Unional. Codul stabileste proceduri comune şi armonizate la nivelul întregii Uniunii Europene, în scopul facilitării activitătii comerciale. Astfel, indiferent de statul membru în care sunt declarate mărfurile, se aplică aceleaşi reguli şi, odată ce au fost îndeplinite formalităţile vamale, acestea pot circula liber, sau pot fi comercializate, pe întreg teritoriul UE.
            Cele mai importante noutăti promovate de noul Cod Vamal sunt:
I. Implementarea unui sistem electronic de gestiune a deciziilor vamale, începând cu data de 1 mai 2016, care va gestiona toate schimburile de informatii între autoritătile vamale si între operatorii economici si autoritătile vamale.
II. Prelucrare electronică a tuturor informaţiilor schimbate între autorităţile vamale şi între operatorii economici şi autorităţile vamale.
III. Operatorului economic i se oferă posibilitatea de a trimite clarificări si completări înainte de adoptarea unei eventuale decizii nefavorabile a Directiei generale a vămilor.
            "Noul Cod Vamal va facilita activitatea comercială si va asigura protecţia pieţei interne. Cooperarea directă mai rapidă cu partenerii comerciali va securiza lanţurile de aprovizionare si va simplifica relaţia dintre mediul de afaceri si autorităţile vamale. Implementarea Noului Cod Vamal asigură premisele unui control vamal mai simplu si mai rapid.
Reglementarile unionale aplicabile de la 1 mai 2016 sunt:


1. Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, publicat în J.O al Uniunii Europene L269 din 10.10.2013;
2. Regulamentul Delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare,  publicat în J.O. al Uniunii Europene L343/29.12.2015;
3. Regulamentul (UE) 2015/2447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, publicat în J.O al Uniunii Europene L343/29.12.2015;
4. Regulamentul Delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele tranzitorii pentru anumite dispoziţii din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaţionale, şi de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei, publicat în J.O al Uniunii Europene L69/15.03.2016.

A. OBIECTIVELE A.N.A.F.



















Agenţia asigură administrarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare date prin lege în competenţa
sa, aplicarea politicii şi reglementărilor în domeniul vamal şi exercitarea atribuţiilor de autoritate vamală, precum şi controlul operativ şi inopinat

privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care au ca efect evaziunea fiscală şi frauda fiscală
şi vamală, precum şi a altor fapte date prin lege în competenţa sa.















În realizarea funcţiilor sale Agenţia are în principal, în domeniul vamal, următoarele atribuţii:



● aplică reglementările vamale, precum şi alte dispoziţii referitoare la mărfurile aflate sub supraveghere vamală sau
supuse controlului vamal;








● aplică, în domeniul său de competenţă, prevederile Legii nr. 86/206 privind Codul vamal al României şi a altor acte normative de aplicare a

acesteia;










● aplică prevederile Trifului vamal şi ale altor acte normative referitoare la acesta; urmăreşte aplicarea corectă a regu-
lilor generale de interpretare a nomenclaturii Sistemului armonizat şi de evaluare în vamă a mărfurilor, precum şi a prevederilor actelor normative
referitoare la drepturile vamale şi taxele cu efect echivalent prevăzute la importurl de mărfuri;



● aplică dispoziţiile privind gestionarea contingentelor tarifare stabilite de Comisia Europeană pe teritoriul naţional; aplică şi gestionează în mod

integrat măsurile netarifare stabilite la nivel comunitar, precum şi cele cu caracter naţional stabilite de alte instituţii potrivit competenţelor legale;

asigură aplicarea măsurilor ce revin pe plan naţional în exercitarea politicii agricole comune, în domeniul său de competenţă;

● îndeplineşte atribuţiile legate de realizarea controalelor Fondului European de garantare Agricolă, delegate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie

pentru Agricultură, în calitate de organism responsabil în plan naţional de derularea şi gestionarea fondurilor europene
pentru agricultură;









● exercită activitatea de control ulterior şi orice altă formă de control specific în legătură cu aplicarea şi respectarea
reglementărilor în vigoare în domeniul vamal;






● urmăreşte respectarea de către persoanele fizice şi juridice a reglementărilor vamale în domeniul protejării drepturilor de eproprietate intelectuală;
● exercită supravegherea şi controlul vamal în domeniul traficului ilicit de droguri, precursori, plante, substanţe şi
preparate psihotrope, produse cu regim special, respectiv produse strategice, cu dublă utilizare, arme. Muniţii, substan-
ţe chimice periculoase, produse care afectează stratul de ozon, produse radioactive, biologice, nucleare, organisme
modificate genetic, deşeuri, etc, al traficului ilicit cu bunuri culturale mobile, cu specii sălbatice de floră şi faună, cu
metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţiopase, al traficului de mărfuri cu risc pentru sănătatea şi siguranţa
consumatorului, respectiv în domeniul bunurilor prohibite şi restricţionate de reglementările vamale;

● opreşte şi controlează mijloacele de transport încărcate cu mărfuri de import, export, aflate sub supraveghere vamală
sau fiscală şi verifică legalitatea şi regimul vamal sau fiscal al acestora, potrivit reglementărilor vamale sau fiscale;
● întreprinde măsurile legale privind verificarea, autorizarea şi supravegherea producţiei, deţinerii, importului şi circulaţiei
produselor accizabile, conform legislaţiei în vigoare; elaborează procedurile referitoare la producţie şi circulaţia produ-
selor accizabile în regim suspensiv; organizează şi efectuează controlul respectării prevederilor legale privind supravegherea mişcării produselor
accizabile pe teritoriul naţional;







● îndeplineşte atribuţiile prevăzute de reglementările fiscale privind urmărirea documentelor administrative electronice,
întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în regim suspensiv;



● asigură cooperarea administrativă în domeniul accizelor, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului Consiliului
 (CE) nr. 389/2012 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor;



● îndeplineşte atribuţiile şi sarcinile prevăzute de lege în domeniul autorizării, atestării, avizării persoanelor juridice şi
 fizice care desfăşoară activităţi de producţie, îmbuteliere, ambalare, primire, deţinere, depozitare şi/sau expediere,
comercializare, utilizare finală a produselor accizabile;




● efectuează investigaţii, supravegheri şi verificări, potrivit reglementărilor legale în vigoare, în cazurile în care sunt 
semnalate situaţii de încălcare a legislaţiei vamale de către persoanele fizice şi juridice; verifică registre şi alte forme de
evidenţă şi are dreptul de a cere oricărei persoane fizice şi juridice să prezinte, fără plată, documentaţia şi informaţiile
privind operaţiunile vamale;








● asigură organizarea şi funcţionarea unităţii nucleare, formată din totalitatea aparatelor, instalaţiilor, sistemelor şi  
echipamentelor emiţătoare de radiaţii ionizante şi a personalului specializat şi autorizat să opereze echipamentele
unităţii nucleare şi întocmeşte documentaţiile de obţinere şi modificare a autorizaţiilor de utilizare, deţinere, transfer,
dezafectare, import pentru dotarea existentă şi cea ulterioară;



● asigură, în condiţiile legii, operarea în domeniul specific de activitate şi sustenabilitatea componentei tehnice a
Sistemului integrat pentru securitatea frontierei de stat, parte a subsistemelor-suport de control, informatic şi logistic-
Filtrul III, formată din totalitatea aparatelor, echipamentelor, instalaţiilor de control emiţătoare de radiaţii ioniozante şi
sisteme complementare de control din dotare integrate, prin aplicaţii software dedicate, pentru realizarea bazelor de
de date relevante









● asigură, conform competenţelor prevăzute de actele normative comunitare şi naţionale, implementarea Strategiei
naţionale de aderare la spaţiul Schengen şi a măsurilor ce îi revin din Planul de acţiune Schengen, precum şi imple-
mentarea Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat a României şi a măsurilor ce îi revin atât în 
Planul de acţiune Schengen, cât şi din Planul multianual de investiţii;



● adoptă măsurile necesare pentru asigurarea aplicării prevederilor Convenţiei privind utilizarea tehnologiei informaţiilor
de către serviciile vamale, încheiată la 26 iulie 1995, în temeiul art. K3 din Tratatul privind Uniunea Europeană (JO C316
din 27 noiembrie 1995, p.34), ale Convenţiei cu privire la asistenţa reciprocă şi cooperarea între administraţiile vamale,
încheiată la 18 decembrie 1997, în temeiul art. K3 din Tratatul privind Uniunea Europeană (JO C24 din 23 ianuarie 1998
p.2) şi ale Deciziei vama-electronică (CE) nr. 70/2008;




● acţionează pentru îndeplinirea programelor privind integrarea vamală europeană; cooperează cu autorităţile ale altor
state, precum şi cu organismele internaţionale de specialitate, în vederea prevenirii, cercetării şi combaterii fraudelor
vamale;










● asigură reprezentarea României la reuniunile interne şi internaţionale în domeniul vamal sau al produselor accizabile,
conform competenţelor.








 MODIFICĂRI ÎN LEGISLATIA VAMALĂ LA 1 MAI 2016

I. INTRODUCERE
II. NOUL CADRU LEGAL este asigurat de Codul vamal al Uniunii adoptat prin Regulamentul nr. 952/2013. Acesta a fost completat printr-un regulament de delegare nr. 2446 din 2015. În aplicarea Codului a fos emis si un regulament de implementare nr. 2447 din 2015. Pentru a se acoperi perioada de tranzitie până la data implementării sistemelor electronice, a fost emis  Regulamentul delegat nr. 341 din 2016. Aplicarea etapizată a acestor dispozitii este determinată de calendarul implementării si modernizării sistemelor electronice, adoptat prin Decizia 255/2014. Astfel, dacă aplicarea unor dispozitii unionale depinde de implementarea unui sistem electronic nou sau de modernizarea unuia existent, aceste dispozitii sunt înlocuite prin măsuri tranzitorii pe perioada respectivă.

În completarea acestor reglementări, Directia Generală a Vămilor a elaborat si înaintat spre aprobare proiecte de ordine ale presedintelui ANAF privind normele tehnice de aplicare în principalele domenii reglementate de legislatia Uniunii. Acestea pot fi consultate pe site-ul DGV, la transparentă decizională.

Noile reglementări sunt orientate către facilitarea activitătii comerciale, în conditiile asigurării unui  control vamal adecvat al mărfurilor. Scopul acestora este de a uniformiza la nivel unional toate documentele si deciziile emise sau vizate de autoritătile vamale, necesare în procesului de vămuire, de a utiliza criterii si standarde comune la autorizarea si derularea formalitătilor vamale, de a simplifica si a reduce durata procesul de vămuire în principal prin utilizarea sistemelor electronice. În acelasi timp, se urmăreste obtinerea eficientei în controlul vamal prin efectuarea controalelor de rutină sau de conformitate prin intermediul sistemelor electronice. De asemenea, se extinde rolul si dreptul Comisiei de a interveni si de a dispune suspendarea sau revocarea unor decizii care nu sunt uniforme în toate statele membre.
Vama română trebuie, într-o măsură tot mai mare, nu numai să colecteze taxele la import si alte taxe si să asigure respectarea restrictiilor si a prohibitiilor, dar si să vină în sprijinul mediului de afaceri prin creșterea calitătii serviciilor oferite.

 III. PRINCIPALELE MODIFICĂRI ADUSE DE NOUA LEGISLAȚIE

III.1. Înainte de prezentarea sintetică a domeniilor în care apar schimbări legislative la 1 mai 2016, sunt evidentiate unele concepte si definitii noi, cu caracter general aplicabil, cum ar fi:
a) taxe la import si taxe la export. Această sintagmă acoperă doar taxele vamale. Celelalte taxe care reprezintă resurse proprii sunt denumite generic măsuri tarifare prevăzute de legislatia agricolă sau comercială sau de alte dispozitii ale Uniunii. În această categorie intră, de exemplu, taxele antidumping, compensatorii, aditionale, suplimentare.
b) exportator. Cu exceptia persoanelor particulare care transportă bunurile în bagajele personale, exportatorul trebuie să îndeplinească minimum două conditii: să fie stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii si să aibă competenta de a stabili că mărfurile pot fi transportate în afara Uniunii (cu alte cuvinte, să aibă drept de dispozitie asupra mărfurilor).
c) dreptul de a fi ascultat. Înainte de a lua o decizie nefavorabilă pentru solicitant, autoritatea vamală trebuie să îi comunice motivele care stau la baza acestei decizii si să îi acorde un termen pentru exprimarea punctului de vedere. Obligatia de respectare a acestui drept acoperă o plajă foarte largă de decizii, inclusiv autorizatiile emise, decizia de a nu acorda liberul de vamă, decizia care urmează a fi luată în urma unei verificări sau a unui control ulterior. Cazurile care fac exceptie de la acest drept sunt expres mentionate în legislatie. Dacă decizia luată este nefavorabilă solicitantului, autoritatea vamală trebuie să păstreze înregistrările care dovedesc respectarea acestui drept, pentru o eventuală contestare sau actiune în justitie.
d) regim vamal si regimuri speciale. Regimurile vamale sunt: punerea în liberă circulatie, regimurile speciale si exportul. Regimurile speciale cuprind o parte din actualele regimuri economice; dintre acestea unele dispar prin absorbtie si apar altele noi:
e) valabilitatea si reevaluarea autorizatiilor în vigoare la 1 mai 2016 Acestea rămân valabile după cum urmează:
(a) pentru autorizatiile cu o perioadă de valabilitate limitată, până la expirarea acestei perioade dar nu mai târziu de 1 mai 2019;
(b) pentru celelalte autorizatii, până când autorizatia este reevaluată. Deciziile în urma unei reevaluări se iau cel mai târziu la 1 mai 2019 si trebuie să dispună revocarea si, dacă este cazul, emiterea unei noi autorizatii.
O decizie sau o autorizatie valabilă la 1 mai 2016  se aplică în conditiile prevăzute de noile reglementări

f) documentele justificative solicitate la declararea mărfurilor pentru un regim vamal. Acestea nu mai sunt enumerate în noua legislatie. Conditiile impuse sunt ca aceste documente să fie în posesia declarantului si la dispozitia autoritătii vamale.

III.2. DOMENII

INFORMATIILE TARIFARE SI DE ORIGINE OBLIGATORII
- cele emise până la 1 mai 2016 îsi păstrează valabilitatea de 6 ani
- cele emise după 1 mai 2016 au valabilitate 3 ani
- pentru cererea si decizia ITO se folosesc formularele din anexele la măsurile tranzitorii până la  1 octombrie 2018, data de la care acestea vor fi întocmite electronic, în sistemul EBTI al Comisiei.
- titularul unui ITO sau IOO are obligația de a o prezenta împreună cu declarația vamală.
- monitorizarea utilizării acestora se efectuează doar de DGV, deoarece doar la acest nivel sunt disponibile instrumentele si mijloacele de verificare la momentul 1 mai 2016. Începând cu martie 2017, când se dezvoltă sistemul de supraveghere unională, monitorizarea se va efectua si de Comisie.
- noile reglementări prevăd posibilitatea utilizării prelungite, pentru cantități prestabilite si doar în anumite state membre, pentru contracte în derulare. În aceste cazuri, monitorizarea cantitătilor utilizate se efectuează la nivelul biroului vamal.
- se prevede dreptul Comisiei de a suspenda deciziile ITO dacă există cazuri divergente între statele membre. Pentru importurile efectuate pe perioada suspendării, se percep retroactiv, dacă este cazul,  diferentele de taxe rezultate în funcție de decizia privind clasificarea tarifară luată la nivelul Comisiei.
- deciziile ITO si IOO nu se supun procedurii privind reevaluarea si dreptului de a fi asculat dar se supun dreptului la o cale de atac, cu respectarea procedurii prealabile la DGV.
Norme detaliate sunt prevăzute în două OPANAF aflate în procedură de avizare.

CONTINGENTELE TARIFARE
- Se extinde dreptul de a beneficia de contingente tarifare în cazul declaratiilor simplificate si în cazul înscrierii în evidentele declarantului. Conditia de bază pentru acceptarea cererii de contingent este ca la data solicitării, declarantul să dispună de toate datele si documentele justificative cerute pentru contingentul respectiv
- respingerea cererii de alocare a unui contingent epuizat nu se supune dreptului de a fi ascultat.
- În cursul anului acesta vor apărea modificări si adaptări în sistemul COTA2 si în RCDPS constând în verificarea automată a disponibilitătii si a stării critice a contingentului si procesarea automată a deciziei Comisiei de alocare partială si de respingere a contingentului în conditiile în care datoria vamală nu mai este garantată.
Un proiect de OPANAF cuprinzând normele aplicabile în domeniul contingentelor tarifare este promovat pentru avizare.


SUPRAVEGHEREA UNIONALĂ
În prezent, supravegherea unională efectuată de Comisie are un caracter confidential.
Noile reglementări prevăd o crestere a fermitătii si a gradului de implicare a Comisiei în activitatea statelor membre în domeniul vamal. Aplicatia natională care raportează datele Comisiei va fi dezvoltată, pentru a permite extinderea numărului de date raportat, ajungându-se ca în 2018 să se raporteze setul de date complet din declarațiile vamale. Aceasta înseamnă că serviciile Comisiei vor avea imaginea completă a fiecărei declarasii vamale, ceea ce le va permite să solicite clarificări în cazul în care constată neconcordante. De asemenea, raportările de date le vor facilita controalele, analiza de risc, misiunile de audit si monitorizare. De aceea este foarte important să se reflecte în sistemul informatic orice modificare efectuată după liberul de vamă, care afectează declarațiile vamale de la data acceptării.


ORIGINEA MĂRFURILOR
Sunt promovate pentru avizare 2 proiecte de ordine ANAF privind verificarea dovezilor de origine si emiterea autorizațiilor de exportatori autorizati. Acestea conțin modificări si actualizări în raport cu conceptele si termenele utilizate în noua legislatie, dar si în raport cu cazuistica si experienta acumulată pe parcurs.
Referitor la autorizatia de exportator autorizat, este de notat că aceasta se supune prevederilor referitoare la dreptul de a fi ascultat si dreptului la o cale de atac.
Această autorizație va fi emisă în continuare de directiile regionale vamale.

La 1 ianuarie 2017 va intra în vigoare Sistemul exportatorilor înregistrați (REX). Acesta va permite înregistrarea exportatorilor din Statele Membre si din tările beneficiare SGP ce pot emite atestate de origine. Dovezile de origine prezentate vor fi înlocuite treptat cu atestatul de origine.

REPREZENTARE ÎN VAMĂ

Operatorul economic autorizat stabilit pe teritoriul unui alt stat membru are dreptul să actioneze ca reprezentant si în România.
 În ceea ce priveşte dovada împuternicirii reprezentantului, noile reglementări prevăd ca aceasta să nu se ceară de fiecare dată, dacă reprezentantul vamal îndeplinette acte si formalităti în mod regulat.

EORI
Cazurile în care operatorii economici care nu sunt stabiliţi pe teritoriul Uniunii trebuie sau nu trebuie să se înregistreze cu număr EORI sunt stabilite la art. 5 din regulamentul de delegare.
Au fost introduse prevederi noi privind invalidarea numărului EORI. Aceasta se poate face:
- la cererea persoanei;
- în situaţia în care autoritatea vamală are certitudinea că persoana înregistrată şi-a încetat activitatea care a generat înregistrarea.
La 1 mai 2016 nu sunt modificări în conținutul înregistrărilor EORI.


DECLARATIA VAMALĂ SI UTILIZAREA RCDPS
Nu sunt modificări substantiale în ceea ce priveste modul de completare a declaratiei vamale. RCDPS are capactitatea procesării declaratiilor vamale potrivit cerintelor prevăzute în anexa 9 din regulamentul privind măsurile tranzitorii. Ca urmare, sistemul informatic nu se va modifica la 1 mai 2016
În procesul de gestionare a declaratiei vamale a fost introdus principiul ”dreptul de a fi ascultat”, la:
- etapa efectuării controlului înainte de luarea deciziei de a nu acorda liberul de vamă,
- la etapa plata datoriei vamale si
- pentru cererea de modificare si invalidare a declarației vamale înainte si după acordarea liberului de vamă.
Comunicarea cu declarantul sau cu reprezentantul său se va face pe suport de hârtie.

SIMPLIFICARI

DECLARATII VAMALE SIMPLIFICATE
Declaratia incompletă este înlocuită de declaratia simplificată. Această procedură de depunere a declaratiei simplificate poate fi acordată punctual pentru o operatiune de vămuire, caz în care nu este necesară o autorizatie sau poate fi utilizată în mod regulat, situatie în care este necesară o autorizatie din partea autoritătii vamale. Practic o declaratie simplificată va fi acceptată în situatia în care declaratia vamală nu contine toate datele sau anumite documente lipsesc – este o combinatie între procedura declaratiei incomplete si procedura declaratiei simplificate din prezent.
Având în vedere că în prezent pentru declaratia incompletă nu se solicită autorizatie, iar pentru procedura declaratiei simplificate nu avem titulari de autorizatii, operatorii economici nu sunt afectati.



ÎNSCRIEREA ÎN EVIDENTELE DECLARANTULUI
Pentru actuala procedura de vămuire la domiciliu se aplică prevederile pentru înscrierea în evidentele declarantului. Intervine o modificare in ordinea etapelor,respective inscrierea in evidentele declarantului va avea loc inainte de transmiterea notificarii de prezentare. Sistemul informatic nu se modifica.

FORMALITĂTI VAMALE LA EXPORT
 -  Declararea prealabila la iesire se poate face printr-o: declaratie vamală de export, de reexport sau declaratie sumară de iesire. Se introduce un formular nou pentru notificarea de reexport, utilizat la scoaterea mărfurilor neunionale din zona liberă sau din depozitul temporar
 - Operatiunile de export cu tranzit. Pentru mărfurile pentru care s-a acordat liberul de vamă pentru export si au fost plasate sub un regim de tranzit, biroul vamal de plecare al operatunii de tranzit devine birou vamal de iesire si confirmă iesirea cel mai târziu în ziua lucrătoare care urmează zilei în care mărfurile au fost plasate sub regimul de tranzit respectiv. Procedura este aplicabila chiar si în cazul în care biroul de export diferă de cel de plecare în tranzit.
 - In viitoarea legislatie este prevăzută si la export posibilitatea simplificării declaratiilor vamale pentru mărfurile care fac obiectul unor subpozitii tarifare diferite.
 - Marfurile destinate a fi scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii se vor declara în continuare în aplicatia ECS-RO, fluxul derularii operatiunilor de export fiind neschimbat.

REGIMURI SPECIALE
Regimurile vamale economice prevăzute de legislatia vamală actuală sunt unificate si armonizate, fiind denumite regimuri speciale. Acestea sunt:
- perfectionare activa
- perfectionare pasivă
- antrepozitare vamală
- admitere temporară
- destinatie finală
- zone libere
- tranzit

Dintre acestea zonele libere si tranzitul nu necesită autorizatie din partea autoritătii vamale
Dreptul de a fi ascultat  este o etapă nouă în procesul de emitere a autorizatiilor
Noutăti privind regimurile speciale:
- Instituirea unei garantii este conditie suplimentară pentru autorizarea unui regim specia
- Regimul de perfectionare activa se uneste cu cel de transformare sub control vamal.
- operatiunile de distrugere sub control vamal se pot efectua doar în cadrul regimului de perfectionare activa;
 - în cazul regimului de perfectionare activă nu mai este necesara verificarea conditiei de reexport;
- regimul de perfectionarea activa in sistemul cu rambursare dispare;
dobanzile compensatorii dispar;
- decontul de justificare se va depune si pentru regimul de destinatie finala;
verificarea conditiilor economice pentru mărfurile agricole plasate în perfectionare activa se efectueaza numai la nivelul Uniunii;
Cerinta ca solicitantul sa fie stabilit pe teritoriul vamal nu trebuie sa fie indeplinita pentru regimul de perfectionare activa si pentru destinatie finala
- Utilizarea marfurilor echivalente poate fi autorizata pentru toate regimurile speciale cu exceptia regimului de tranzit;
- Antrepozitul vamal de tip D si zona libera de tip II dispar;
- apar alte codificari pentru antrepozite: cel public este de tip I, II si III
ZONE LIBERE
- Plasarea mărfurilor în zonele libere devine regim vamal. Dispare notiunea de ”destinatii vamale”. Marfurile neunionale se vor putea depozita in continuare in zonele libere fara sa fie necesara depunerea de declaratii vamale sau de garantii
-  Antrepozitele libere dispar
În locul atestatului privind statutul vamalal marfurilor aflate intr-o zona libera sau antrepozitul liber se va utiliza T2L
- La scoaterea mărfurilor neunionale din zona liberă se depune o notificare de reexport, care conține datele necesare pentru a descărca regimul de zonă liberă.

DEPOZITAREA TEMPORARA
- depozitarea temporară nu devine regim vamal, însă necesită autorizatie.
- termenul maxim de depozitare permis este de 90 de zile
- marfurile aflate in depozit temporar pot fi mutate intre diferite spatii de depozitare temporară fără utilizarea regimului de tranzit vamal.

VALOARE ÎN VAMĂ
- pot fi emise autorizaţii şi pentru determinarea unor sume care trebuie incluse în valoarea în vamă (de ex, ajustări ale preţurilor de transfer)
- dispare posibilitatea evaluării pe baza primei vânzări în cazul vânzărilor succesive. În acest caz se aplică totusi măsuri tranzitorii până la finele anului 2017 pentru contracte încheiate înainte de  18 ianuarie 2016.
- redevenţele şi drepturile de licenţă trebuie incluse în valoarea în vamă si în cazul în care  mărfurile nu pot fi vândute sau cumpărate fără a se efectua plata unei redevente sau a unui drept de licentă către un licentiatoDeclaraţia pentru valoarea în vamă se întocmeste pe formularul prevăzut în anexa 8 din regulamentul privind măsurile tranzitorii (formularul DV1). Acest document nu trebuie depus în cazul în care valoarea în vamă a mărfurilor importate în cadrul unui transport nu depăseste 20 000 EUR, cu conditia ca acestea să nu reprezinte transporturi fractionate sau multiple de la acelasi expeditor pentru acelasi destinatar si cu exceptia cazului în care este esential pentru determinarea corectă a valorii în vamă. Utilizarea ratei de schimb în scopul determinării valorii în vamă rămâne neschimbată, dar nu se mai aplică ajustările în cazul variatiei ratei de schimb cu minimum 5%.

DOCUMENTUL DE CONTROL T5 – acest document nu va mai putea fi utilizat de la 1 mai şi nici nu este înlocuit de un alt document
           

TRANZITUL VAMAL
a) Tranzitul unional/comun
Majoritatea formalităţilor pentru regimul vamal de tranzit rămân neschimbate.
Actualizarea NCTS este prevazută pentru octombrie 2019. Până atunci sunt aplicabile măsuri tranzitorii, si anume:
- datele care se completeaza în declaratia de tranzit sunt prevazute în Apendicele C1 si C2, Anexa 9 din regulamentul privind măsurile tranzitorii (TDA);
- documentul de insotire TAD/TSAD ramane obligatoriu si trebuie tiparit de biroul de plecare sau de catre declarant; el poate fi insotit de Lista articolelor (LOI/TSLOI). Formularele raman neschimbate si modelul lor este prevăzut in Anexa 9 la TDA;
Sigiliile vamale sau masurile alternative de identificare a marfurilor sunt obligatorii, iar sigiliile vamale trebuie sa indeplineasca anumite cerinte tehnice prevazute în Regulamentul de implementare. Cele in uz vor putea fi utilizate pana la epuizarea stocurilor dar nu mai tarziu de 1 mai 2019.
Lista marfurilor sensibile (cu risc ridicat de frauda) a fost eliminata. Este obligatorie inscrierea codului marfurilor in declaratia de tranzit, doar în cazul in care declaratia este efectuata de  aceeasi persoana si la acelasi moment cu o declaratie vamala care include codul marfurilor
Un itinerar obligatoriu poate fi stabilit de biroul de plecare pentru toate tipurile de mărfuri plasate în tranzit
2. Procesul de vamuire la biroul vamal de tranzit si la biroul vamal de destinatie ramane neschimbat.
- în cazul unui incident, mijlocul de transport si documentul de insotire se prezinta la cel mai apropiat birou vamal din tara pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul, pentru luarea măsurilor corespunzatoare. Datele despre eveniment se introduc în NCTS de biroul de destinatie.

3. Procedurile simplificate de tranzit
- sunt în continuare utilizate: expeditorul agreat, destinatarul agreat, utilizarea sigiliilor cu un model special; garantiile globale, reduse sau exonerarea sunt considerate si ele simplificari în tranzit, chiar dacă acum sunt reglementate la un capitol distinct;
- pe perioada de tranzitie vor continua sa se aplice: procedura simplificata pe hartie pentru marfurile transportate pe calea ferata (până la 1 mai 2019), procedura simplificata pe hartie pentru marfurile transportate pe calea aeriana si maritima ca o continuare a procedurii simplificate de nivel I (pana la 1 mai 2018), procedura simplificata bazata pe documentul electronic de transport pentru marfurile transportate pe calea aeriana si maritima – nivel II (pana la 1 mai 2018);
- utilizarea declaratiei de tranzit cu set redus de date va fi permisă la data actualizării NCTS, iar utilizarea documentului electronic de transport ca declaratie de tranzit cel mai târziu la 1 mai 2018;
a)  expeditorul agreat ramane neschimbat;
b) în cazul destinatarului agreat, procesul principal ramane nemodificat, insa apare o noua cerintă: ca locul unde destinatarul agreat doreste sa primeasca marfurile sa fie un spatiu agreat pentru depozitarea temporara sau sa fie aprobat de vama in cazul in care marfurile sunt depozitate mai putin de 24 de ore.
Datele pentru cereri si autorizatii sunt continute in Anexa A – DA
Autorizatiile de expeditor agreat/destinatar agreat si de utilizare a sigiliilor cu un model special, acordate in baza R2454/93 si valide la 1 mai 2016, raman valabile pana la expirarea termenelor de valabilitate (daca exista), sau pana la 1 mai 2019 (care data intervine prima); celelalte autorizatii fara termen raman valabile pana la reevaluare dar cel tarziu pana la 1 mai 2019;
c) reevaluarea criteriilor de acordare a autorizatilor de utilizare a procedurii simplificate pe hartie pentru marfurile transportate pe calea ferata trebuie efectuata pana cel mai tarziu in anul 2019.
d) garantii:
v    garantia izolata sub forma unui angajament al garantului (pentru o singura operatiune) ramane nemodificata;
v    în cazul garantiei izolate pe titluri (vouchere), valoarea titlului a crescut la 10.000 EUR;
v    garantia globala: procesul ramane neschimbat, sunt modificari minore in procesul de calcul al cuantumului de referinta;
- exonerarea de garantie se aplica tuturor categoriilor de marfuri; noile formulare ale actului de garantie si al certificatelor TC31 si TC33 sunt prevazute in anexe la Regulamentul de implementare;
v    nu se va solicita garantie in cadrul autorizatiilor acordate inainte de 1 mai 2016 pentru utilizarea procedurii de tranzit unional pe hartie pentru marfurile transportate pe calea ferata, calea aeriana si calea maritima, cu conditia ca o referinta privind scutirea de la garantare sa se regaseasca in continutul autorizatiilor;
v    nu se va solicita garantie in cadrul autorizatiilor pentru utilizarea procedurii simplificate de tranzit unional de nivel II pentru marfurile transportate pe calea aeriana, intrucat procedura este echivalenta simplificarii prevazuta la art. 233 (4)e) UCC care este scutita de garantie in aplicarea art. 89 (8)d) UCC;
v    nu se solicită garanţie pentru mărfurile transportate pe Dunăre sau pe căile sale navigabile (art. 89 (8)a) UCC);

b) Regimul TIR:
·                     - MRN-ul se poate comunica autoritatilor vamale printr-unul din mijloacele prevazute la art. 184 din regulamentul de delegare; MRN-ul trebuie inscris de autoritatile vamale in carnetul TIR; TAD/TSAD trebuie furnizat titularului de catre biroul de plecare/intrare la cerere; nu mai exista obligativitatea atasarii lui la carnetul TIR;
·                     - până la actualizarea NCTS, MRN-ul se comunică autorităţii vamale prin TAD/TSAD (art. 24 TDA);
·                     - autoritatile vamale de la biroul de plecare/intrare pot stabili un itinerar obligatoriu pentru toate categoriie de marfuri
·                     - sigiliile vamale trebuie sa indeplineasca acelasi conditii ca si in cazul tranzitului unional; stocurile existente pot fi utilizate pana la epuizare, dar nu mai tarziu de 1 mai 2019;
- condițiile de acordarea a autorizatiilor de destinatar agreat TIR au fost aliniate la cerintele pentru AEO; datele cererilor si autorizatiilor sunt continute in Anexa A la Regulamentul de delegare;

c) Statutul vamal
1.            - perioada de tranzitie: până la dezvoltarea sistemului informatic PoUs- Proof of Union Status (programata pentru octombrie 2019), ramane posibila utilizarea documentului T2L, a manifestului societatii de transport maritim, a facturii sau a documentului de transport referitor la marfurile a caror valoare nu depaseste 15.000 EUR;
2.            - poate fi utilizata o noua dovada de statut, manifestul vamal al marfurilor, care poate fi emis si de catre agentii economici care indeplinesc conditiile prevazute la art. 39a din Cod;
3.            - sistemul RSS va continua sa se aplice pentru stocarea informatiilor privind cererile si autorizatiile, pana la introducerea Sistemului de decizii vamale prevazut de Cod;
4.            - documentul T2M este inlocuit cu jurnalul de pescuit;
5.            - dupa introducerea sistemului electronic PoUs: documentele T2L, T2LF si manifestul vamal al marfurilor vor fi transmise doar electronic, iar declaratiile pe factura pot fi utilizate doar pentru marfurile a caror valoare nu depaseste 15.000 EUR.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu