În data de 20 august 2019 se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea primului
tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care
nu are voie să treacă neobservat, nici de către noi înșine.
Atunci, în anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită,
mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856,
când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile
Oravița și Baziaș prin Răcășdia - Iam - Iasenova - Biserica Albă, lungimea
totală fiind de 62,5 km, avea să
reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.
Iată ce povestește istoricul dr. Ionel Bota despre evenimentul inaugurării
căii ferate acum 165 de ani: „Cel dintâi traseu feroviar din țară este calea
ferată Oravița - Iam - Iasenova - Vracevgai - Baziaș, inaugurată pentru
transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători la 1 noiembrie
1856, o investiție de cinci milioane florini, considerată încă de istoricii
problemei a fi și cea mai veche din sud-estul Europei. În raportul din
1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunța că traseul spre Baziaș, din
Lişava la Oravița și de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la
20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel
Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach și
arhitectul inginer Maniel. După locomotivă și tender se află o platforma
descoperită unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld,
secretarii Layer și Hocheder, von Gränzenstein și von Berg, directorul Direcției
Montanistice Bănățene, Friedrich Reitz. Se mai află acolo groful von Bissingen
de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Vărădia, groful Julius
Despinits de Comorâște, groful Vladimir Stojanovits de Lățunaș - Marcovăţ,
baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oravița, Jozsef de Szlavy,
arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach și G.
Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului
constructor de căi ferate. După platforma cu oficialitățile au fost legate, în
vederea probei rezistenței și randamentului, 8 vagoane, din care trei încărcate
cu lemn de pădure iar celelalte cinci cu cărbune de Anina. Trenul a plecat din
Lişava la orele 7.00 dimineața, platforma a fost atașată însă în gara Oravița
de unde, după slujba de sfințire oficiată de arhidiaconul de Oravița și
doctorul în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican, Karl Wittahorszky,
garnitura a plecat la orele 8.00, ajungând la orele 14.00 în Baziaș, după o
singură oprire pe traseu, la Iasenova. În Baziaș, festivitățile de primire a
trenului i-au avut ca protagoniști pe contele Mixhammer, antreprenorul
docurilor și silozului cerealier, Sigmund de Balas, administrator ministerial
în Viena, G. Sadler, H. Straté şi P. Skerlecy de Lomnicza din Viena, I. von de
Faur și F. Herglotz din Reșița, farmacistul Eduard Brada și medicul F. Pavay,
C. Pieringer de la comenduirea portului.”
Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația
Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 165 de ani
prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej
a fost confecționată o ștampilă filatelică ocazională, care va marca
evenimentul. Ea va fi folosită în cadrul oficiului poștal din Oravița în data
de 20 august. Menționăm faptul că această ștampilă a fost aprobată de Federația
Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență
care se trimite în data de 20 august din Oravița să fie ștampilată cu acestea.
Reamintim faptul că anul trecut, în decembrie 2018, s-au împlinit 155 de
ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată montană de pe teritoriul
actual al României, cea dintre Oravița și Anina, cunoscutul Semmering Bănățean.
Marți, 20 august, la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din
județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a
Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se va deplasa cu mașina la Oravița și
Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 165 de ani.
În urmă cu 5 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se
mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița - Iam, atunci operabil de o firmă
privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, pe acest tronson de
cale ferată nu mai circulă niciun tren... De remarcat este faptul că tronsonul
Oravița - Iam face parte și astăzi din situl
„Calea ferată Baziaș - Oravița - Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMI CS-II-a-A-10949.01).
Erwin Josef Ţigla
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu