Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



luni, 19 august 2019

Calea ferată Oravița - Baziaș, la 165 de ani


În data de 20 august 2019 se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat, nici de către noi înșine.

Atunci, în anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia - Iam - Iasenova - Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km,  avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.
Iată ce povestește istoricul dr. Ionel Bota despre evenimentul inaugurării căii ferate acum 165 de ani: „Cel dintâi traseu feroviar din țară este calea ferată Oravița - Iam - Iasenova - Vracevgai - Baziaș, inaugurată pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători la 1 noiembrie 1856, o investiție de cinci milioane florini, considerată încă de istoricii problemei a fi și cea mai veche din sud-estul Europei. În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunța că traseul spre Baziaș, din Lişava la Oravița și de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach și arhitectul inginer Maniel. După locomotivă și tender se află o platforma descoperită unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer și Hocheder, von Gränzenstein și von Berg, directorul Direcției Montanistice Bănățene, Friedrich Reitz. Se mai află acolo groful von Bissingen de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Vărădia, groful Julius Despinits de Comorâște, groful Vladimir Stojanovits de Lățunaș - Marcovăţ, baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oravița, Jozsef de Szlavy, arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach și G. Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului constructor de căi ferate. După platforma cu oficialitățile au fost legate, în vederea probei rezistenței și randamentului, 8 vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure iar celelalte cinci cu cărbune de Anina. Trenul a plecat din Lişava la orele 7.00 dimineața, platforma a fost atașată însă în gara Oravița de unde, după slujba de sfințire oficiată de arhidiaconul de Oravița și doctorul în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican, Karl Wittahorszky, garnitura a plecat la orele 8.00, ajungând la orele 14.00 în Baziaș, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. În Baziaș, festivitățile de primire a trenului i-au avut ca protagoniști pe contele Mixhammer, antreprenorul docurilor și silozului cerealier, Sigmund de Balas, administrator ministerial în Viena, G. Sadler, H. Straté şi P. Skerlecy de Lomnicza din Viena, I. von de Faur și F. Herglotz din Reșița, farmacistul Eduard Brada și medicul F. Pavay, C. Pieringer de la comenduirea portului.”
Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 165 de ani prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej a fost confecționată o ștampilă filatelică ocazională, care va marca evenimentul. Ea va fi folosită în cadrul oficiului poștal din Oravița în data de 20 august. Menționăm faptul că această ștampilă a fost aprobată de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 20 august din Oravița să fie ștampilată cu acestea.
Reamintim faptul că anul trecut, în decembrie 2018, s-au împlinit 155 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată montană de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oravița și Anina, cunoscutul Semmering Bănățean.
Marți, 20 august, la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se va deplasa cu mașina la Oravița și Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 165 de ani.
În urmă cu 5 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița - Iam, atunci operabil de o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, pe acest tronson de cale ferată nu mai circulă niciun tren... De remarcat este faptul că tronsonul Oravița - Iam face parte și astăzi din situl „Calea ferată Baziaș - Oravița - Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMI CS-II-a-A-10949.01).

Erwin Josef Ţigla

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu