Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 14 martie 2019

Oportunităţi de finanţare pentru promovarea produselor tradiţionale româneşti


Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) este implicat permanent în promovarea produselor agroalimentare româneşti. În acest context se află în dialog permanent cu reprezentanţii formelor asociative din sectorul
agroalimentar.
Astfel, în urma solicitării Federaţiei Naţionale a Producătorilor de Produse Tradiţionale (FNPPT), în data de 13 martie 2019 la sediul MADR, s-a întrunit un grup de lucru care a avut ca subiect modalităţile de finanţare pentru îmbunătăţirea competitivităţii prin intermediul schemelor de calitate, al creşterii valorii adăugate a produselor agricole şi promovarea acestora pe pieţele locale, în cadrul circuitelor scurte de aprovizionare. 

La acest eveniment au participat doamna Secretar de stat Gabriela Teodora Gheniu, reprezentanţi din partea Autorităţii de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (AM PNDR), reprezentanţi ai Direcţiei Generale Politici în Industrie Alimentară şi Comerţ (DGPIAC) precum şi reprezentanţi ai Federaţiei Naţionale a Producătorilor de Produse Tradiţionale din România, operatori economici, specialişti din cadrul Direcţiilor Agricole Judeţene.

Reprezentanţii AM PNDR au prezentat oportunităţile de finanţare şi măsurile ce pot fi accesate în vederea promovării produselor tradiţionale româneşti, respectiv submăsurile 16.4 şi 16.4a - Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare. 

Obiectivul acestor submăsuri este de a promova cooperarea între actorii locali, în scopul comercializării produselor agroalimentare prin intermediul lanţurilor scurte. Submăsurile au la bază sprijinirea parteneriatelor constituite din minimum un fermier sau un grup de producători/ cooperativă care activează în sectorul agricol şi minimum un partener din categorii precum: microîntreprinderi şi întreprinderi mici, organizaţii neguvernamentale, consilii locale, unităţi şcolare, sanitare, de agrement şi de alimentaţie publică, fermieri (persoane fizice sau entităţi organizate juridic). 

În funcţie de obiectivele proiectului, în cadrul parteneriatului pot fi incluse şi alte entităţi relevante, cum ar fi institute şi staţiuni de cercetare. 

Un aspect foarte important de reţinut este acela că liderul de proiect trebuie să fie o entitate legal constituită, ca de exemplu PFA, II, IF.

De asemenea, în cadrul grupului de lucru au fost prezentate cheltuielile eligibile respectiv studii/ planuri, costuri de funcţionare a cooperării, costuri directe ale proiectelor specifice corelate cu planul proiectului, costuri de promovare.

Valoarea maximă de care poate beneficia un aplicat al sprijinului este de 100.000 de euro.

La întâlnire, reprezentaţii AM PNDR şi DG PIAC au prezentat acesta măsură ca fiind un instrument benefic pentru micii fermieri în vederea accesului pe piaţă şi crearea lanţului scurt alimentar venind astfel în sprijinul iniţiativei propuse de Federaţia Naţională a Producătorilor de Produse Tradiţionale.

Astfel, prin submăsura 16.4 'Sprijin pentru cooperarea orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare' au fost lansate 4 sesiuni de depunere proiecte, cu o alocare de 15,6 mil. Euro.

Numărul de proiecte depuse este de 124, din care selectate au fost 60 în valoare de 5,7 mil. Euro, iar cele contractate sunt 49 proiecte în valoare de 4,6 mil. Euro. 

În ceea ce priveşte sM 16.4a 'Sprijin pentru cooperarea orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare', au fost lansate 3 sesiuni de depunere proiecte cu o alocare de 14,2 mil. Euro. Numărul de proiecte depuse este de 36, din care selectate au fost 22 proiecte în valoare de 2,1 mil. euro, iar contractate sunt 19 proiecte în valoare de 1,8 mil. Euro.
În prezent este deschisă o sesiune până pe 30.04.2019 în valoare de aproximativ 11 mil euro atât pentru sM 16.4 cât şi pentru sM 16.4a.

Evenimentul desfăşurat face parte dintr-o serie de întâlniri premergătoare, care au ca scop elaborarea unui program naţional destinat creşterii consumului de produse agroalimentare româneşti prin care se doreşte conştientizarea consumatorilor asupra beneficiilor care pot fi generate de opţiunile lor de consum pentru produse locale.

Comunicat de presă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu