Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 18 decembrie 2016

Activitatea desfășurată de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Semenic” al Județului Caraș-Severin în perioada 01.01.-30.11.2016

Prezintă: Inspectoratul pentru Situații de Urgență  „Semenic” al Județului  Caraș-Severin.

I. EVALUAREA GENERALĂ

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al Judeţului Caraş-Severin este parte componentă a forţelor de protecţie ale Sistemului de securitate şi apărare naţională şi a subsistemului local de management al situaţiilor de urgenţă fiind destinat să execute misiuni de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă.
Activitatea inspectoratului se desfăşoară în baza cadrului normativ şi a legislaţiei specifice domeniilor de competenţă şi responsabilitate.
Obiectivul fundamental al întregii activităţi desfăşurate la nivelul instituţiei, a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a  situaţiilor de urgenţă, în vederea menţinerii sub control a riscurilor identificate şi asigurarea  stării de normalitate a vieţii comunităţilor umane din zona de competenţă.
Obiectivele generale urmărite pe parcursul anului 2016 au fost:
·        realizarea unei preveniri cu caracter pro-activ în scopul reducerii factorilor de risc;
·        îmbunătăţirea calităţii gestionării situaţiilor de urgenţă şi asigurarea unor condiţii superioare pentru managementul tipurilor de risc;
·        întărirea capacităţii operaţionale prin îmbunătăţirea înzestrării cu tehnică şi materiale de intervenţie şi pregătirea continuă a personalului;
·        creşterea calităţii asistenţei medicale de urgenţă, a tehnicii şi operaţiunilor de descarcerare;
·        încadrarea în fondurile bugetare alocate;
·        aplicarea cadrului normativ juridic în scopul abordării unitare a problematicii specifice de către toate componentele Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

II. EVALUAREA SECTORIALĂ. ACŢIUNI ÎNTREPRINSE ŞI  REZULTATE OBŢINUTE

A. Activitatea INSPECŢIEI DE PREVENIRE a fost orientată în funcţie de concluziile rezultate din analiza situaţiei operative şi din autoevaluarea activităţii desfăşurate, acţionându-se pentru îndeplinirea direcţiilor de acţiune cuprinse în ordinul inspectorului general al IGSU.
În primele 11 luni ale anului 2016, au fost efectuate 1.134 controale în domeniul situaţiilor de urgenţă din care: 8 la obiective de investiţii, 343 la operatori economici, 2 la obiective care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, 682 la instituţii publice, 3 la construcţii hidrotehnice, 96 la localităţi, 3 la adăposturi de protecţie civilă.
Atribuţiile de control şi îndrumare s-au materializat prin depistarea a 4.333 deficienţe, 3.459 pe linie P.S.I. şi 874 pe line de protecţie civilă, din care 344 au fost soluţionate operativ pe timpul controlului.
Pentru încălcări ale prevederilor legale, în domeniul situaţiilor de urgenţă, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, respectiv 2.718 avertismente şi 210 amenzi contravenţionale în cuantum de 630.000 lei.
În domeniul coordonării serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă  inspecţia de prevenire a urmărit consolidarea voluntariatului, ca mod de manifestare a unei culturi de autoprotecţie în cadrul comunităţilor locale şi intensificarea operaţionalizării acestor servicii. Cu acest scop au fost organizate controale şi instructaje de specialitate, exerciţii şi antrenamente cu membrii serviciilor voluntare şi private.
În prezent, la nivelul judeţului, sunt constituite 77 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă, în toate unităţile administrativ teritoriale şi 13 servicii private la operatorii economici. 
Din cele 77 de servicii voluntare, 11 nu au angajaţi şefi serviciu. Atribuţiile sunt îndeplinite prin cumul, la 4 localităţi, de către alţi angajaţi ai primăriilor, iar la alte 7 nu există personal desemnat nici măcar prin cumul.
Cu toate acestea, faţă de anul 2015 numărul şefilor SVSU angajaţi a crescut de la 63 la 66, menţinându-se în continuare procedura greoaie de încadrare a acestor posturi vacante.
19 servicii voluntare de categoriile a III-a şi a IV-a au în dotare 22 de autospeciale pentru stingerea incendiilor în funcţiune, majoritatea având o vechime de peste 15 ani.
În ceea ce priveşte activitatea de  avizare şi autorizare, au fost emise 41 avize de securitate la incendiu, 43 autorizaţii de securitate la incendiu, 5 acorduri  emise pentru organizarea de jocuri de artificii cu articole pirotehnice, iar 96 documentaţii depuse pentru obţinerea avizului şi autorizaţiei de securitate la incendiu şi 2 documentaţii pentru jocuri de artificii au fost respinse.
Totodată au fost executate 8 controale privind respectarea prevederilor legale şi a reglementărilor tehnice pentru îndeplinirea cerinţei esenţiale „securitate la incendiu”. S-a participat ca membru în 8 comisii pentru recepţii la terminarea lucrărilor de investiţii.
De asemenea, în perioada analizată au fost aprobate 35 de rute pentru transportul deşeurilor periculoase de la generatorii din judeţ.
           Pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă a personalului cu atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă a urmat cursuri în cadrul instituţiilor de pregătire din structura Inspectoratului General, după cum urmează :
1.     Centrul Zonal de Pregătire Craiova
-         Cursuri de iniţiere: din 60 persoane planificate s-au prezentat 18 (procent 30%), replanificaţi 42;
-         Cursuri de perfecţionare: din 13 persoane planificate s-au prezentat 8 (procent 61,53%), replanificaţi 5
2.    Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă – Ciolpani.
-         În perioada supusă analizei au fost planificate 13 persoane, s-au prezentat 2 (procent 15,38 %)
     Conform planificării cuprinse în Planul de pregătire şi aprobate prin ordinul prefectului, la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Semenic” al judeţului Caraş-Severin, în anul  2016, au fost derulate activităţi de pregătire, după cum urmează:
-         2 convocări anuale;
-         3 instructaje anuale. 
          În domeniul acţiunilor de informare preventivă, inspecţia judeţeană de prevenire a urmărit atingerea obiectivelor şi direcţiilor de acţiune stabilite pentru anul 2016 prin diversificarea formelor şi metodelor de pregătire şi informare preventivă a populaţiei. În anul 2016 s-au continuat campaniile „RISC”, „Nu tremur la cutremur”, „Foc”, „Renunţă! Improvizaţiile sunt catastrofale”,  „Siguranţa nu este un joc de noroc” şi „Vreau să fiu voluntar”.
În domeniul apărării împotriva incendiilor au fost întocmite 12 informări de presă, 31 emisiuni radio, 761 instruiri la operatori economici, 749 instruiri la instituţii, 77 localităţi.
În cadrul activităţilor de pregătire a populaţiei în anul 2016 au fost organizate şi desfăşurate concursurile pentru elevi „Cu viaţa mea apăr viaţa” şi „Prietenii pompierilor”


B. Prin misiunile desfăşurate de către subunităţile de intervenţie din Reşiţa, Caransebeş (cu punct de lucru în Băile Herculane), Oraviţa, Moldova Nouă şi Bozovici, în coordonarea CENTRULUI OPERAŢIONAL, s-a încercat realizarea condiţiilor necesare supravieţuirii în situaţii de urgenţă, protecţia valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu şi a bunurilor materiale, precum şi a mediului, punându-se accent pe organizarea şi executarea intervenţiei operative pentru limitarea şi înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă.
În perioada analizată, la nivelul Centrului Operaţional au fost întocmite şi actualizate o serie de planuri, protocoale de colaborare şi documente operative în conformitate cu ordinele în vigoare. Au fost avizate un număr de 15 planuri de intervenţie la operatori economici, iar 6 au fost respinse. De asemenea, au fost întocmite analize şi statistici ale intervenţiilor din zona de competenţă.
Prin Centrul Operaţional a fost asigurat Secretariatul tehnic permanent al CJSU, acordându-se o atenţie deosebită întocmirii documentelor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, difuzării acestora către componentele Sistemului Judeţean de Management al Situaţiilor de Urgenţă şi la alte autorităţi interesate precum şi punerii în aplicare a deciziilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
În ceea ce priveşte monitorizarea situaţiilor de urgenţă s-a urmărit respectarea şi îndeplinirea la timp a ordinelor în vigoare în relaţiile cu eşalonul superior, asigurarea fluxului informaţional cu celelalte structuri care fac parte din CJSU.
Au fost monitorizate toate situaţiile de urgenţă produse în acest an, luându-se măsuri de informare operativă a factorilor responsabili, folosindu-se aplicaţii de trimitere a mesajelor prin SMS (îndeosebi a atenţionărilor şi avertizărilor hidro-hidro-meteorologice) la C.L.S.U. şi celelalte structuri din componenţa C.J.S.U.
Astfel, în perioada analizată, s-au transmis 349 mesaje de înştiinţare privind atenţionările şi avertizările hidrometeorologice către primării (comitetele locale pentru situații de urgență) şi structurile cu răspunderi în gestionarea situaţiilor de urgenţă, după cum urmează: 20 averizări meteorologice cod portocaliu (din care 13 imediate), 218 de atenţionări meteorologice cod galben (din care 173 imediate) şi 50 informări meteorologice fără cod; 3 avertizări hidrologice cod roşu, 11 avertizări cod portocaliu (din care 4 imediate), 47 atenţionări hidrologice cod galben (din care 37 imediate).
De asemenea, s-au monitorizat 200 transporturi de deşeuri/substanţe periculoase şi 601 transporturi speciale care au tranzitat judeţul.
Pentru realizarea unei coordonări eficiente şi competente, eforturile personalului de serviciu au fost concentrate, în special, în culegerea datelor şi informaţiilor prin „112”, ulterior acestea fiind comunicate subunităţilor şi echipajelor în raioanele cărora s-au produs evenimentele.
Coordonarea s-a executat prin mijloacele radio de legătură avute la dispoziţie, care au avut acoperire în zona de intervenţie, precum şi cu sprijinul altor structuri din apropierea locului evenimentului produs.
De la începutul anului 2016, în baza de date a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului Caraş-Severin, au fost înregistrate 3.510 intervenţii în situaţii de urgenţă. De asemenea, echipajele de intervenţie din cadrul subunităţilor au mai desfăşurat: 937 acţiuni de recunoaştere în teren, educare şi instruire în domeniul  situaţiilor de urgenţă, 61 exerciţii de pregătire în teren, precum şi 16 misiuni de asigurare/supraveghere zonă probabilă de producere a unor situaţii de urgenţă (asigurare măsuri psi la: accidente rutiere, conducte de gaz avariate, pericol explozie/incendii locuinţe).
În această perioadă, s-au mai înregistrat: 102 deplasări fără intervenţie, 53 întoarceri de pe traseu şi 28 alarme false.
Rata intervenţiilor a fost de 1187 la 100.000 de locuitori şi de 412 la 1000 km2.
S-au produs inundaţii semnificative, înregistrându-se 565 intervenţii pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase.
Incendiile constituie, de asemenea, unul din principalele riscuri, gestionate de pompieri, ce se manifestă pe teritoriul judeţului nostrul, fiind înregistrat un total de 371 de incendii, din care 181 incendii de vegetaţie uscată şi altele. Principalele cauze de producere ale incendiilor au fost instalaţiile/ echipamentele electrice defecte sau improvizate şi coşurile/ burlanele de fum defecte sau necurăţate, acestea fiind urmate de mijloacele/sistemele de încălzire defecte/ improvizate/ nesupravegheate şi acţiunea intenţionată, iar în cazul incendiilor de vegetaţie uscată, gunoaie şi altele, principala cauză a fost focul deschis în spaţii deschise.
Timpul mediu de răspuns la incendii pentru serviciile profesioniste a fost de 16 min, iar timpul mediu de intervenţie a fost de 93 min.
20 misiuni pirotehnice (18 asanarea teritoriului şi 2 distrugeri muniţie în poligon), 93 evenimente publice de amploare (manifestări religioase, sportive, culturale) şi 1 accident transport substanţe periculoase.
Au mai fost desfăşurate 17 misiuni de protecţia mediului (sablare, spălare căi publice), 22 salvări animale, dar şi 63 de intervenţii pentru deblocări uşi locuinţe, căutare persoane dispărute/înecate, evacuare apă din fântâni, transport apă meanjeră, îndepărtare elemente aflate în pericol de prăbuşire de pe clădiri, deblocare carosabil sau cale ferată, îndepărtare copaci în pericol de prăbuşire sau prăbuşiţi pe carosabil sau clădiri, asigurare măsuri de apărare împotriva incendiilor la locuinţe ca urmare a unor scurgeri de gaz, la accidente rutiere, etc..
De asemenea, s-au înregistrat 95 intervenţii de descarcerare, 148 misiuni de asistenţă persoane, precum şi 2115 cazuri de ajutor medical de urgenţă.
Timpul mediu de răspuns al S.M.U.R.D. a fost de 12 min, iar timpul mediu de intervenţie a fost de 39 min.
Pe timpul intervenţiilor au fost asistate 2.394 persoane (din care 307 copii), au fost salvate 310 persoane (din care 73 copii) şi aproape 1000 de animale şi păsări şi au fost protejate bunuri în valoare estimativă de peste 22 de milioane lei.

Evenimente deosebite:
·          12.01.2016 – explozie apartament într-un bloc de locuințe din municipiul Reșița, Al. Tineretului; proprietarul, un bărbat în vârstă de circa 70 de ani, a suferit arsuri grave;
·                          08.02.2016 – incendiu în localitatea Ocna de Fier, în urma căruia au fost 3 locuinte
afectate; cauza probabilă de producere a fost un coș de fum neprotejat termic;
proprietara a avut nevoie de ingrijiri medicale;
·        08.03.2016 – incendiu la un gater în Poiana Mărului (cauza probabilă de aprindere: coș de fum neprotejat termic) – intervenția a fost dificilă din cauza distanței mari față de subunitatea de pompieri și a cantității însemnate de materiale combustibile;
·        27.04.2016 – accident rutier cu 6 victime, E70 (DN6), în care au fost implicate 3 autoturisme;
·        14.05.2016 – vânt puternic cu aspect de tornadă; 5 case localitatea Căvăran, com. C-tin Daicoviciu au avut acoperișurile avariate;
·        01-26.06.2016 – au fost înregistrate precipitații abundente în întreg județul, rezultând creșteri ale debitelor cursurilor de apă/scurgeri de versanți; au fost afectate de inundații 17 UAT–uri, respectiv 29 de localități;
·        24.06.2016 – vânt puternic la Oțelu Roșu: 12 blocuri de locuințe, 4 case, 1 policlinică și 1 liceu – au avut acoperișurile grav avariate;
·        27-30.06.2016 – precipitații abundente și creșteri debite/scurgeri de versanți, înregistrându-se inundații la nivelul a 22 UAT-uri, respectiv 36 de localități. Cele mai grav afectate fiind cele din bazinul hidrografic Bârzava; la Bocșa, Ramna și Reșița s-au înregistrat cele mai grave inundații din ultimii 10 ani. În acest interval au fost afectate, potrivit evaluărilor realizate de către comisiile mixte județene, 623 de case și 77 anexe gospodărești; au fost distruse aproape 4.500 hectare culturi agricole, au murit circa 200 oi și 188 stupi albine; pagubele din patrimoniul public au fost de asemenea deosebit de mari;
·        20.09.2016 - accident rutier cu 6 victime, în apropiere de localitatea Slatina Timiș pe E70 (DN6), în care au fost implicate 2 autoturisme;
·        18.10.2016 - incendiu Gărâna, pensiune/restaurant, locația fiind cunoscută sub numele ”La scena” – incendiu produs din cauze electrice (aparate sub tensiune lăsate nesupravegheate); au ars 300 mp acoperiș; problemele întâmpinate au fost legate de distanța relativ mare și drumul în pantă cu nemeroase serpentine;
·        28.10.2016 – incendiu extins pe 800 mp la 5 locuințe, anexe și bunuri, din localiatea Mehadica; 2 persoane au avut nevoie de îngijiri medicale; cauza probabilă de aprindere: instalație electrică defectă.

Exerciții de cooperare organizate de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”SEMENIC” al Județului Caraș-Severin:

·        24.03.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență generate de producerea unui incendiu la Serviciul Județean al Arhivelor Naționale Caransebeș”;
·        23.06.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență generate de producerea unui accident rutier cu victime multiple produs pe DJ 582”;
·        22.09.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență generate de producerea unui incendiu la Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Unitatea Teritorială – 355 Păltiniș”;
·        27.10.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență determinată de un accident feroviar major în care sunt implicate substanțe periculoase”.

Obiectivele principale ale acestor exerciții au fost: 

-         verificarea viabilității și a modului de punere în aplicare a procedurilor/planurilor  privind managementul unitar al forțelor participante la intervenție în cazul producerii unor situații de urgență.
-         antrenarea tuturor structurilor sin cadrul sistemului județean cu atribuții în managementul/„funcții de sprijin pe timpul producerea situațiilor de urgență în conformitate cu legislația de resort;
-         asigurarea cooperării eficiente a forțelor participante și conducerii operative a acțiunilor de intrevenție, punerea în aplicare a sistemului informațional-decizional privind alaramarea, alertarea, notificarea, transmiterea datelor, informațiilor și prelucrarea acestora.



II.                OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI PENTRU 2017:

Ø Implicarea şi responsabilizarea comunităţilor în gestionarea situaţiilor de urgenţă;
Ø Dezvoltarea şi modernizarea structurilor I.S.U.
Ø Îmbunătăţirea permanente a performanţelor instituţiei;
Ø Conlucrarea cu toţi partenerii, în analiza şi evaluarea celor mai semnificative riscuri;
Ø Dezvoltarea dialogului cu societatea civilă şi organizaţiile nonguvernamentale pe linia angrenării şi participării acestora la acţiuni preventive şi de intervenţie;
Ø Asigurarea unui management adecvat al situaţiilor de urgenţă la nivel local;
Implementarea permanentă a acţiunilor specifice de răspuns în situaţii speciale conform Registrului de riscuri şi capabilităţi, componentă esenţială a Concepţiei Unice de gestionare a riscurilor potenţiale ce pot apărea în zona de competente.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu