Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 16 iulie 2015

Alocuţiunea Președintelui României, domnul Klaus Iohannis, la întâlnirea cu reprezentanţi ai minorității românești din Serbia

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, efectuează joi, 16 iulie a.c., o vizită oficială în Republica Serbia. În acest context, domnul Președinte Klaus Iohannis s-a întâlnit, la Belgrad, cu reprezentanţi ai minorității românești din Serbia. Vă prezentăm textul alocuţiunii susţinute cu acest prilej:

„Mulţumesc domnule ambasador,
Stimați invitați,
Doamnelor și domnilor,
Mă bucur să fiu prezent aici, în mijlocul dumneavoastră. Mi-am propus încă de la preluarea mandatului de Președinte să întâlnesc cât mai mulți dintre românii care trăiesc dincolo de hotarele ţării, fie aceştia cetăţeni ai statelor în care s-au născut şi trăiesc, fie cetăţeni care au ales, din varii motive, să beneficieze de libertatea de mişcare în spaţiul european. Am ținut să vă întâlnesc pentru că vreau să cunosc direct de la dumneavoastră care sunt problemele cu care se confruntă românii din Serbia, pentru a căuta şi identifica soluții.


Mă aflu din nou în regiunea Balcanilor în decurs de o lună. Prin prezența mea doresc să subliniez importanța pe care o acordă statul român acestei zone, comunităților de români care trăiesc aici, dar și determinarea noastră de a participa în mod activ la consolidarea stabilităţii şi cooperării în regiune. Unul dintre punctele principale pe care le-am avut astăzi pe agenda discuțiilor cu oficialitățile sârbe l-a constituit statutul minorității române din Serbia. Știu că s-au făcut în ultimii ani unele progrese, dar acestea trebuie continuate pentru a veni în întâmpinarea așteptărilor dumneavoastră. Am evidenţiat clar acest lucru în dialogul cu interlocutorii mei de astăzi, exprimându-mi încrederea că autorităţile sârbe vor întreprinde măsurile necesare în acest sens, măsuri care decurg, de altfel, din angajamentele asumate chiar de aceste autorităţi.

Avem în vedere în demersurile noastre faptul că toţi cetăţenii sârbi care îşi asumă spiritualitatea românească şi legăturile culturale, religioase şi de limbă cu România, indiferent de regiunea din Serbia în care locuiesc sau de denumirea sub care sunt cunoscuţi, români sau vlahi, aparțin minorității române. Comunitatea dumneavoastră trebuie să se bucure de toate drepturile fundamentale prevăzute în documentele internaţionale. Fie că vorbim de reprezentare, acces la educaţie, serviciu religios sau presă în limba maternă, acestea sunt lucruri la care dumneavoastră trebuie să aveți acces. Subliniez, în acest context, și importanța pe care o acordăm identificării unor soluţii constructive pentru facilitarea accesului elevilor români din nord-estul Serbiei la cursurile de limba română.

Doamnelor şi domnilor,
Forţa dumneavoastră şi capacitatea de a vă păstra identitatea vine din solidaritate şi înțelegere. De aceea, mesajul meu pentru toţi românii din Serbia este acesta: fiţi uniţi. Este calea prin care românii, loiali statului în care trăiesc, se pot face auziţi ca o voce unitară şi puternică. În actualul context regional, solidaritatea a devenit o valoare extrem de preţioasă. Cred în nevoia de mai multă solidaritate la nivelul Uniunii Europene, pentru a avea o regiune sigură şi prosperă. România îşi manifestă această solidaritate inclusiv prin susţinerea parcursului european al Serbiei, proces care implică şi promovarea drepturilor omului şi protecţia minorităţilor.

Doamnelor şi domnilor,
Dumneavoastră reprezentați un factor de coagulare a intereselor româno-sârbe. Păstrarea identității, a culturii și a tradițiilor românești îmbogățește întreaga societate sârbă. Este datoria noastră, a celor din România, să vă susținem în afirmarea propriei identități spirituale. Veți găsi în mine, întotdeauna, un partener și un sprijin. Vă mulțumesc!”.
Departamentul de Comunicare Publică
16 Iulie 2015
Înapoi


Declarația de presă
a Președintelui României, domnul Klaus Iohannis,
la finalul convorbirilor cu Președintele Republicii Serbia, domnul Tomislav Nikolić

(16 iulie 2015)
Președintele României, domnul Klaus Iohannis, s-a întâlnit joi, 16 iulie a.c., la Belgrad, cu Președintele Republicii Serbia, domnul Tomislav Nikolić, cu prilejul vizitei oficiale pe care o efectuează în Republica Serbia. La finalul convorbirilor, cei doi șefi de stat au susținut o declarație de presă comună.
Vă prezentăm textul declarației de presă susținute de domnul Președinte Klaus Iohannis:

”Domnule Preşedinte, doamnelor şi domnilor, mă bucur să mă aflu în vizită oficială la Belgrad. Mulţumesc, domnule Preşedinte Nikolić, pentru invitaţie și pentru primirea călduroasă! Am avut discuţii pe o serie întreagă de subiecte de pe agenda bilaterală, dar şi în legătură cu întreaga regiune a Balcanilor de Vest.

Aş dori să încep prin a reafirma interesul şi importanţa pe care România le acordă relaţiilor cu statele din Balcanii de Vest şi stabilităţii regionale. Este în interesul statelor noastre, al regiunii şi al Uniunii Europene în ansamblul său ca în această regiune să fie stabilitate și pace. În discuţiile cu domnul Preşedinte Nikolić am subliniat că România susţine clar perspectiva europeană a Serbiei şi a statelor din regiune. Serbia merită să fie recompensată pentru eforturile semnificative de reformă făcute până în prezent. Sperăm ca negocierile efective de aderare ale Serbiei la UE să demareze în acest an. Cunoaştem din proprie experienţă dificultăţile și eforturile pe care le presupun întregul proces de pregătire și negociere a aderării la UE. De aceea am exprimat disponibilitatea şi deschiderea deplină a României de a oferi asistenţă Serbiei în domenii relevante pentru procesul de integrare, dacă Serbia, sigur, dorește acest lucru.

Am discutat şi despre relaţiile noastre economice. Ne propunem o serie de proiecte comune în domenii importante precum infrastructura - și aș menționa aici autostrada Timişoara-Belgrad -, cooperarea transfrontalieră şi interconectivitatea energetică. România este interesată de perspectiva efectuării unor exporturi de energie electrică către Serbia, respectiv către piaţa regională din sud-estul Europei. Exportul se poate realiza prin intermediul companiilor specializate care activează pe cele două pieţe.

Fireşte, am abordat şi tema minorităţilor naţionale şi drepturile lor. Împreună cu domnul Preşedinte Nikolić am căzut de acord că este de datoria noastră, a autorităţilor din cele două state, să acționăm hotărât pentru consolidarea rolului minorităților română din Serbia şi sârbă din România, ca punte solidă de legătură între noi. România este întru totul deschisă la o cooperare bilaterală cât mai strânsă pentru rezolvarea problemelor din acest domeniu care încă persistă şi care, aşa cum se cunoaşte, au deosebită relevanţă şi din perspectiva procesului de integrare europeană.

Am trecut în revistă şi o serie de teme europene şi internaţionale de actualitate precum migraţia ilegală, modalităţi de cooptare a Serbiei la Politica Energetică a UE și alte situații În concluzie, discuţiile pe care le-am avut au arătat dorinţa ambelor părţi de a consolida cooperarea româno-sârbă, prin dinamizarea dialogului politic, a relaţiei bilaterale în ansamblul ei şi a proiectelor comune cu impact regional. Vă mulţumesc!”
Departamentul de Comunicare Publică


Declarația de presă
a Președintelui României, domnul Klaus Iohannis, înaintea vizitei oficiale în Republica Serbia
(16 iulie 2015)
Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a susținut joi, 16 iulie a.c., la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni, o declarație de presă înaintea vizitei oficiale pe care o efectuează în Republica Serbia. Vă prezentăm textul declarației de presă:

„În cursul zilei de azi mă voi afla în vizită oficială în Serbia, la invitația președintelui Tomislav Nikolić. Voi avea convorbiri oficiale cu șeful statului, cu premierul Aleksandar Vučić şi cu preşedintele Adunării Naționale, doamna Maja Gojković. Voi avea, desigur, o întâlnire cu reprezentanţi ai comunităţii româneşti din Serbia.

Cu partenerii sârbi voi discuta despre evoluţia şi perspectivele de dezvoltare a relațiilor bilaterale, despre stabilitatea și cooperarea regionale și despre teme de actualitate pe agenda internațională. Este a doua vizită pe care o efectuez în regiunea Balcanilor de Vest în interval de o lună, ultima dată am fost în Croația pe 15 iunie. Dorim să reiterăm interesul României faţă de această zonă, determinarea de a contribui activ la stabilitatea regională şi, desigur, susţinerea noastră fermă a perspectivei europene a ţărilor din regiunea Balcanilor de Vest.

Trei sunt mesajele principale pe care le voi transmite interlocutorilor sârbi: În primul rând, România consideră statul vecin Serbia un partener-cheie în regiune. Este, cred, limpede pentru noi toți rolul Serbiei în stabilitatea acestei zone. Dorim ca România și Serbia să ofere un model de cooperare în regiune, prin dinamizarea relaţiei bilaterale şi intensificarea cooperării în cât mai multe domenii. Există, de pildă, interes de ambele părţi pentru proiecte de infrastructură, fie că este vorba despre transport sau despre energie. În al doilea rând, România va continua să sprijine activ stabilizarea regiunii Balcanilor de Vest, inclusiv prin susţinerea puternică a perspectivei europene a ţărilor din această zonă. Evident, aderarea Serbiei la Uniunea Europeană este o etapă esenţială pentru acest obiectiv, iar România susţine începerea efectivă a negocierilor de aderare până la sfârşitul acestui an. Cel de-al treilea mesaj important este că dorim o colaborare mai strânsă pe tema minorităţilor naţionale. Existența minorității sârbe pe teritoriul României și a celei române pe teritoriul Serbiei constituie un avantaj care trebuie valorificat la întregul său potențial. Este de datoria autorităților române şi sârbe să găsească cele mai bune soluţii pentru întărirea rolului acestor comunităţi ca punte solidă de legătură între noi. România şi Serbia au, datorită proximităţii, istoriei, dar şi a asemănărilor structurale profunde, vocaţia unei relaţii bilaterale speciale. Dorim să întărim această bază comună în perioada care urmează. Vă mulțumesc!”.
Departamentul de Comunicare Publică



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu