În contextul
digitalizării și mobilității crescute a utilizatorilor finali, portabilitatea
numărului de telefon continuă să fie un aspect esențial îndomeniul serviciilor
de telecomunicații. Portabilitatea numărului de telefon permite utilizatorilor
să își păstreze numărul de telefon atunci când schimbă furnizorul. Acest proces
este reglementat de ANCOM.
Procesul de portare
Cererea de portare: Utilizatorul solicită portarea numărului de telefonprincompletarea și depunerea cererii de portare
(formularul-tip aici) la una dintre reprezentanţele furnizoruluide servicii(furnizorul acceptor) la care vrea să devină abonat.Solicitarea de portare poate fi depusă și prin mijloace de comunicare la
distanță, în condițiile în care furnizorul acceptor are mijloacele necesare de
a realiza la distanță verificările necesare pentru acceptarea cererii: dacă
persoana care solicită portarea este titularul contractului sau reprezentantul
legal al acestuia și dacă numărul pentru care se solicită portarea face
obiectul contractului încheiat între abonat și furnizorul donor.
Durata portării:Portarea se finalizează în condiții normale în 3 zile lucrătoare de la
depunerea cererii. Dacă se dorește portarea la o dată ulterioară, aceasta nu
poate fi mai mult de 25 de zile lucrătoare.Serviciul va fi întrerupt pentru
maxim 3 sau 4 ore pentru ca furnizoriisă poată opera portarea, timp în care nu
vor putea fi date sau primiteapeluri sau SMS-uri și nici nu se poate efectua
trafic de internet.
Alocarea numărului provizoriu: În timpul procesului de portare, utilizatorul are opțiunea de a primi un
număr de telefon provizoriu (temporar) de la furnizorul acceptor. Acest număr
permite utilizatorului să utilizeze abonamentul de la noul furnizor de servicii
până ce numărul lui actual este portat.
ANCOM a constatat, prin
intermediul sesizărilor primite de la abonați, că în multe cazuri
deneprocesare/anulare a portării, aceștia se aflau în situația indezirabilă de
a rămâne cu două contracte, unul de la furnizorul donor (aferent numărului care
urma să fie portat) și unul încheiat cu furnizorul acceptor (aferent numărului
alocat temporar de acesta).ANCOM a reglementat ca, în cazul în care portarea nu
se finalizează, furnizorul acceptor să ceară abonatului, în termen de 30 de
zile de la ultima zi din intervalul de portare, acordul pentru continuarea
relației contractuale prin intermediul numărului de telefon alocat provizoriu,
în caz contrar contractul aferent acestui număr încetând de drept, fără niciun
fel de formalități. În această situație utilizatorul trebuie să plătească
contravaloarea serviciilor de comunicații electronice prestate prin intermediul
numărului provizoriu până la data încetării contractului și să respecte
condițiile de returnare a terminalelor puse la dispoziție de furnizorul
acceptor.
Returnarea creditului
neutilizat:Furnizorii la ale căror servicii se renunță (donori)
returnează, la cerere, utilizatorilor care au plătit servicii în avans creditul
rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, pentru returnarea creditului
rămas neutilizat se poate percepe un tarif proporțional și adecvat în raport cu
costurile reale suportate de furnizor pentru realizarea acestei operațiuni.
Acordarea de
despăgubiri:Furnizorul acceptor acordă, la cerere, despăgubiri
abonaților în următoarele situații: dacă activarea numărului s-a realizat după
expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare
saudacă serviciul de comunicații electronice a fost întrerupt, în timpul
procesului de portare, mai mult de o zi lucrătoare. Furnizorul donor acordă, la
cerere, despăgubiri abonaților în cazurile în care portarea s-a realizat fără
acordul acestora.
Anularea portării: Utilizatorul poate depune o cerere de anulare a portării la furnizorul
acceptor,cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data convenită de acesta
împreună cu operatorul pentru realizarea portării. Formularul tip poate fi obținut aici sau direct de la furnizor.
Informarea utilizatorilor
Utilizatorii au la
dispoziție site-ul www.portabilitate.ro,unde pot afla dacă un număr de telefon a fost portat și rețeaua în care
funcționează. Totodată, site-ul oferă detalii cu privire la pașii care trebuie
urmați pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la întrebări care apar
frecvent în situația portării numerelor, dar și sfaturi pentru a evita
posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare.
InfoCentruANCOM pune
la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii
electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru
a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera
in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea
serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus,
utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin
telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare
in Comunicatii(ANCOM) este instituția care promovează interesele utilizatorilor de
servicii prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor
electronice și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor
limitate (spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate),
încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea
conectivității ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM
vizitatiwww.ancom.ro,www.portabilitate.rosi www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesatiwww.netograf.ro.Pentru a consulta acoperirea cu serviciide
voce mobilă a localităților, drumurilor naționale și județene din
România, accesați www.aisemnal.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu