Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 21 ianuarie 2023

"Instituţiile publice nu ne ajută să ne rezolvăm problema lipsei actelor de identitate!"

Cei şapte autori ai expoziţiei de fotografie "În deciziile care ne privesc, avem nevoie să fim auziţi!" au povestit despre experienţele dure din viaţa de zi cu zi la vernisajul expoziţiei şi dezbaterea găzduită de Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială din Bucureşti.
 
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică şi Asociaţia Carusel au organizat pe 17 ianuarie vernisajul expoziţiei de fotografie realizată de şapte persoane fără adăpost din Bucureşti. Evenimentul a fost găzduit de Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială din Bucureşti şi a fost urmat de o dezbatere pe tema problemelor cu care se confruntă persoanele care trăiesc pe stradă.

În deschiderea evenimentului, la care au participat autorii fotografiilor, studenţi, jurnalişti, persoane din administraţia publică şi mediul ONG, au luat cuvântul prof. Dr. Liviu Chelcea şi Conf.univ.dr.Nicolae-Adrian Dan din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială din Bucureşti.

"Probabil în România sunt în jur de 15.000 de persoane fără adăpost, nu ştim cu exactitate. Problema este adresabilitatea serviciilor pentru acestea. Lipsa serviciilor, a locuinţelor, a locuinţelor sociale sunt probleme extrem de grave. România are un stoc de locuinţe de 98, 5 % proprietate privată, iar locuinţele sociale sunt foarte puţine. Găsim o mulţime de oraşe în România care nu au locuinţe sociale şi care nu pot rezolva aceste cazuri. Cu siguranţă aceste locuinţe nu sunt accesibile persoanelor care au ajuns deja în stradă" a precizat Conf.univ.dr.Nicolae-Adrian Dan în deschiderea dezbaterii.

Alexandru Palas, organizator comunitar la CeRe a facilitat procesul de lucru prin metoda Photovoice, astfel încât cei şapte autori ai fotografiilor incluse în expoziţie au avut prilejul să prezinte fragmente ale vieţii de zi cu zi, dar şi mesaje explicative, care arată publicului larg şi autorităţilor publice realitatea cruntă cu care se confruntă.

"Proiectul Vocea cetăţenilor fără adăpost, desfăşurat de CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică împreună cu Asociaţia Carusel a început acum doi ani cu printr-un studiu care pune în oglindă ce spune legea că ar trebui oferit persoanelor fără adăpost, ce spun primăriile şi direcţiile de asistenţă socială că ar exista ca servicii, cu felul în care sunt percepute aceste servicii de oameni şi cât de bine le îndeplinesc nevoile.

"Oamenii fără adăpost se luptă pentru supravieţuire zi de zi. Să câştigi un ban când nimeni nu te angajează, să-ţi găseşti un loc în care să dormi într-un oraş din ce în ce mai ostil, să ajungi în unul din puţinele locuri care îţi oferă o masă şi eventual să continui negocierea infinită cu autorităţile pentru a-ţi obţine actele de bază ocupă foarte mult timp, deci nu lasă mult loc pentru ateliere de fotografie" a subliniat Alexandru Palas, Organizator comunitar al Centrului de Resurse pentru participare publică.

"Acest proiect, în care i-am implicat pe cei 7 oameni care vin regulat la noi la Centru într-un proces Photovoice este semnificativ în sensul în care, pe lângă serviciile de bază pe care le oferim, mâncare, duşuri, maşini de spălat, serviciile de asistenţă socială, consiliere vocaţională şi asistenţă medicală şi aceste proiecte culturale sunt de o însemnătate reprezentativă. Prin aceste proiecte putem să vedem şi modul în care persoanele fără adăpost trăiesc şi să înţelegem mai bine contextul în care se află şi să ne apropiem puţin şi de lumea lor, dar în aceeaşi măsură au şi şansa să fie ascultaţi" a menţionat Florin Păunescu, Lucrător social şi responsabil de proiecte culturale al Asociaţiei Carusel.

Cei şapte autori ai fotografiilor au exprimat în cadrul evenimentului dificultăţile cu care se confruntă şi pentru care îşi doresc rezolvare din partea instituţiilor publice:

"Probleme cu actele, autorităţile nu încearcă să găsească soluţii pentru noi şi se uită la noi ca la plebe."

"Trăiesc pe stradă şi m-au dat afară când m-am dus să-mi fac buletin, că sunt boschetar. Autorităţile ne umilesc. Cine să mă angajeze dacă eu nu am nici acte?"

"Nici nu ştiţi ce înseamnă să stai 24 de ore pe stradă, dorm în parc într-o cocioabă făcută din cartoane şi oamenii trec pe lângă mine şi nu-mi dau nici măcar o bucată de mâncare. Dar dacă li se întâmplă ceva pe stradă au dorinţa să te bagi pentru ei să-i ajuţi."

"Sunt de la 11 ani pe stradă, suntem şi noi oameni, merităm un trai mai bun. Am fost la Craiova să-mi fac acte şi de la poliţie nu m-au primit."

Această expoziţie face parte din proiectul "Vocea cetăţenilor fără adăpost", derulat de CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, în parteneriat cu Asociaţia Carusel.

Expoziţie de fotografii realizată cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a Granturilor SEE şi Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informaţii accesaţi www.eeagrants.org. Pentru mai multe detalii despre proiect accesaţi www.cere.ong şi www.carusel.org

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu