Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 27 mai 2020

Recomandări ANSVSA pentru operatorii din domeniul alimentaţiei publice, la reluarea activităților*


 Recomandări privind circuitele funcționale
 În cazul în care unitatea dumneavoastră a fost închisă pentru o perioadă de timp, este necesar să luați o serie de măsuri înainte de reluarea activităţii: 

Sistemul de management al siguranţei alimentelor Asiguraţi-vă că ați identificat riscurile pentru siguranţa alimentelor pe care activitatea dumneavoastră le presupune, precum şi mecanismele prin care le puteţi controla.
 Verificaţi dacă sistemul de management al siguranţei alimentare implementat este actualizat şi include schimbările impuse prin suspendarea/reluarea activităţii, precum şi faptul că acesta este conform recomandărilor privind prevenirea şi combaterea COVID-19. 
Au existat schimbări în cadrul afacerii dumneavoastră faţă de momentul întreruperii activităţii? 
Aţi modificat procedurile de lucru? 
Aveţi cerinţe preliminare noi, fluxuri de lucru sau activităţi specifice? 
Aţi actualizat sistemul de management al siguranţei alimentare pentru a vă asigura că riscurile asociate cu noile modificări sau activităţi sunt controlate? 
Trebuie să vă asiguraţi că furnizorii dumneavoastră îşi desfăşoară activitatea în mod normal şi că vă pot furniza aceleaşi ingrediente/produse. 
Aveţi furnizori noi pentru anumite ingrediente/produse?
 Dacă da, acest lucru poate implica existenţa de alergeni noi sau a unor specificații noi ale produsului. 
Verificaţi că informaţiile legate de potenţialii alergeni sunt prezentate în mod corect consumatorilor, conform legislaţiei în vigoare, existând posibilitatea efectuării de modificări legate de etichetarea produselor. 
De asemenea, lista furnizorilor ar trebui actualizată în aceste situații. 
Este necesar să includeţi măsuri suplimentare în cadrul programului de curăţenie şi dezinfecţie, aşa cum este cazul dezinfectării cu o frecvenţă crescută a suprafețele cele mai atinse? 
Este necesar să suplimentaţi echipamentele de spălare a mâinilor/sanitaţie pentru personalul angajat şi clienţi? 
Este necesară o evaluare cu privire la momentul optim pentru reluarea activităţilor. 
Întocmirea unei liste cu măsuri ce trebuie luate înaintea reluării activităţii, vă poate ajuta în stabilirea acestui moment. 
 Atunci când evaluaţi sistemul de management al siguranţei alimentelor, este necesar să puneţi accentul pe următoarele aspecte critice înainte de reluarea activităţii:

 Combaterea dăunătorilor 

Având în vedere că activitatea a fost suspendată, trebuie să vă asiguraţi că nu există dăunători în perimetrul în care vă desfășurați activitățile.Trebuie să verificaţi toate zonele pentru eventuala prezenţă a excrementelor de rozătoare şi a insectelor moarte. În cazul în care constataţi existenţa acestora, problema trebuie remediată înainte de reluarea activității. 

Verificarea stocurilor

Trebuie să verificaţi stocurile aflate pe inventar, pentru a stabili că acestea nu au depăşit perioadele de valabilitate şi nu au suferit deteriorări în perioada suspendării activităţii. Orice produs alimentar care a depăşit perioada de valabilitate sau a suferit urme vizibile de deteriorare trebuie eliminat, în conformitate cu legislaţia în vigoare. De asemenea, pentru stocurile existente, trebuie să verificaţi instrucţiunile/condiţiile de folosire. Se recomandă folosirea în primă fază a stocurilor mai vechi, pentru evitarea apariției risipei alimentare.

Verificarea echipamentelor

 Asiguraţi-vă că toate echipamentele (indiferent de scopul acestora - pentru gătit, refrigerare, încălzire, iluminare, ventilaţie, apă şi deşeuri) sunt într-o stare bună de funcţionare. Eventualele acţiuni de întreţinere pentru aceste echipamente trebuie realizate înaintea momentului reluării activităţii.
Curațarea și dezinfecţia Este necesar să vă asiguraţi că aveţi stocuri suficiente de substanţe chimice de curăţare conforme şi că acestea sunt în termen de valabilitate. Acest lucru se aplică şi altor consumabile esenţiale, cum ar fi mănuşile de unică folosinţă. Este necesar să dezinfectaţi toate suprafeţele, ustensilele şi echipamentele care intră în contact cu alimentele, luând în considerare timpul îndelungat în care acestea nu au fost utilizate. De asemenea, este necesar să curăţaţi toate echipamentele, suprafeţele, suprafeţele de lucru, frigiderele, congelatoarele, echipamentele de gătit, ustensilele, inclusiv zonele pe care în mod normal le-aţi fi dezinfectat cu o frecvenţă mai redusă, aşa cum este cazul pereţilor. Toate punctele care sunt atinse des de către angajaţi şi clienţi (mânere, mese, scaune, balustrade, condimente, etc.) trebuie să facă obiectul unei dezinfecţii sporite. Este extrem de important să folosiţi iniţial o substanţă de curăţare din 3 categoria detergenților, după care puteţi folosi substanţe recomandate pentru dezinfecţie, în conformitate cu instrucţiunile de folosire furnizate de producător. Toaletele publice, chiuvetele şi echipamentele sanitare puse la dispoziţia angajaţilor şi clienţilor trebuie atent curăţate. Trebuie să aveţi în vedere folosirea unui agent dezinfectat eficient împotriva virusurilor, cum este hipocloritul de sodiu 0,1% şi să respectaţi cu stricteţe modul de folosire specificat de producător.

 Echipamente de protecție personală 

Deşi echipamentele personale de protecţie pot ajuta la prevenirea expunerii, acestea nu trebuie să se substituie măsurilor de prevenţie (cum este cazul spălatului mâinilor sau adoptarea unui comportament sanitar adecvat). În afara anumitor echipamente de protecţie impuse de cadrul legislativ, folosirea acestora trebuie stabilită în funcţie de riscurile asociate activităţilor agro-alimentare. Angajaţii trebuie să urmeze instruiri pentru folosirea echipamentelor personale de protecţie, precum şi să fie informaţi cu privire la eliminarea corectă a acestora. În general, mănuşile nu sunt necesare pentru prevenţia şi controlul infecţiilor. Acolo unde acestea sunt necesare, ele nu trebuie considerate drept alternativă pentru o bună igienă a mâinilor. De asemenea, mănuşile nu trebuie să reprezinte un pericol (spre exemplu scenariul agăţării mănuşilor în piese aflate în mişcare). Limitările individuale pentru timpul de purtat al echipamentelor personale de protecţie (spre exemplu, alergiile şi problemele respiratorii) trebuie luate în considerare, atunci când sunt stabilite regulile pentru folosirea acestora.
Recomandări referitoare la distanţarea fizică 
Trebuie să respectaţi instrucţiunile de distanţare fizică aplicabile pentru tipurile de activităţi desfăşurate. Acestea sunt valabile pentru angajaţi, clienţi, personalul responsabil cu livrarea şi alţi vizitatori. 

Personalul angajat 

Înainte de reluarea activităţii, este util să stabiliţi o procedură specifică pentru angajații care se întorc la muncă, care să cuprindă responsabilitățile angajatorilor și ale angajaților, pentru a vă asigura că: 
- Întreg personalul care se întoarce în activitate, indiferent dacă este nou recrutat sau temporar, este instruit cu privire la regulile de siguranţă alimentară şi igienă; este recomandat ca acesta să beneficieze de o nouă instruire înainte de reluarea activităţii;
  - Personalul este instruit pentru noile proceduri implementate în relaţie cu COVID-19 (distanţarea fizică, verificarea sănătăţii la locul de muncă, portul echipamentelor de protecţie, curăţenie, etc.); - Personalul şi-a însuşit procedura privind scenariul suspiciunii/confirmării unei îmbolnăviri COVID-19 la locul de muncă. 
 Recomandari privind prevenirea si combaterea răspândirii COVID-19 pentru întoarcerea la locul de muncă
 În contextul evoluţiei COVID-19, angajatorii ar trebui să ia în considerare:
 - Elaborarea unui plan al afacerii pentru răspuns la COVID-19; - Actualizarea procedurilor de sănătate ocupaţională şi de siguranţă alimentară; 
- Prioritizarea riscurilor în funcţie de specificul activităților, alături de stabilirea unor măsuri specifice pentru a le minimiza;
 - Factorii de risc individuali ai angajaţilor (spre exemplu, persoanele în vârstă, prezenţa comorbidităţilor, etc.); 
- Elaborarea unui plan de răspuns în cazul apariţiei unei suspiciuni de COVID-19;
 - Menţinerea înscrisurilor cu privire la prezenţa personalului la locul de muncă; - Afişarea informaţiilor legate de simptomatologia COVID-19;
 - Informarea angajaţilor şi clienţilor cu privire la cele mai recente informaţii transmise de către autorităţile competente în legătură cu COVID-19;
 - Implementarea unei politici care să nu permită strângerea mâinilor, îmbrăţişările sau alte forme similare de salut;
- Amenajarea spaţiului de lucru (producţie, servire, etc.) prin eliminarea tuturor echipamentelor/mobilierului care nu sunt esenţiale, astfel încât să permită implementarea unei distanţe fizice în conformitate cu recomandările în vigoare; 
- Organizarea lucrului în echipe cât mai mici, inclusiv stabilirea unor reguli pentru pauzele angajaţilor; 
- Marcarea zonelor de distanţare fizică, acolo unde este posibil;
 - Şedinţele organizatorice trebuie realizate, pe cât posibil, folosind mijloace electronice; când aceste şedinţe sunt obligatorii să fie realizate faţă în faţă, ele trebuie ţinute cu respectarea obligatorie a distanţării fizice;
 - Implementarea, acolo unde este posibil, a sistemelor electronice de înregistrarea prezenţei la locul de muncă, precum şi pentru alte obligaţii de natură administrativă; 
- Stabilirea unor culoare de circulaţieunisens, acolo unde este posibil; 
- Evitarea aglomerării personalului la începutul/sfârşitul orelor de muncă. Acolo unde separarea angajaţilor/clienţilor la o distanţă de 2 metri nu este posibilă, se pot implementa alte măsuri alternative de protecţie, cum este cazul instalării de separatoare fizice între angajaţi (spre exemplu panouri transparente, din material plastic). 

 Personalul angajat 

Angajaţii ar trebui sa cunoască și să respecte cerințele emise de autorităţile implicate în protejarea sănătăţii publice, precum şi eventualele proceduri specifice ale angajatorilor. Aceştia trebuie să îşi însuşească bune practici de igienă, cum este cazul spălării mânilor şi evitarea atingerii feţei şi a ochilor cu mâinile. În contextul evoluţiei COVID-19, este necesar ca angajaţii :
 - Sa ia la cunoştinţă simptomatologia COVID-19 şi să își monitorizeze propria stare de sănătate; 
- Să se auto-izoleze la domiciliu dacă manifestă astfel de simptome; 
- Să raporteze angajatorului dacă manifestă astfel de simptome pe durata desfășurării activităților. Se recomandă ca angajatorii să implementeze un sistem de tip chestionar al stării de sănătate pentru a fi completat de către angajaţi, înainte ca aceştia să se întoarcă la muncă; chestionarul poate include întrebări legate de eventuala prezenţă a simptomatologiei specifice COVID-19, contacţi suspecţi/confirmaţi şi eventuale vizite la medic. În cadrul măsurilor de gestionare a unei suspiciuni COVID-19, angajatorii ar trebui să aibă stabilit un plan de răspuns COVID-19, care să includă cel puţin următoarele: 
 Desemnarea unei persoane responsabile care să gestioneze situaţia;
 - Identificarea unei zone care să poată fi folosită pentru izolare; această zonă ar trebui să fie uşor accesibilă, la o distanţă rezonabilă şi folosibilă de către persoanele cu dizabilităţi; de asemenea, zona de izolare ar trebui să fie dotată cu o uşa funcţională (când acest lucru nu este posibil, zona trebuie să fie situată la o distanţă cât mai mare posibil faţă de restul angajaţilor); 
- Posibilitatea infectării a mai mult de o persoană, astfel încât să identifice posibile zone de izolare suplimentare pentru astfel de scenarii; 
- Dotarea spaţiului cu un sistem adecvat de ventilaţie, elemente de protecţie personală (măşti, mânuşi), elemente de igienă personală (săpun, dezinfectant, şerveţele) şi echipamente pentru eliminarea deşeurilor specifice. 

 Targuri si pieţe agro-alimentare 

Organizatorii târgurilor și pietelor agro-alimentare precum și proprietarii standurilor ar trebui să elaboreze un plan incluzând: 
- respectarea distanţării fizice;
 - prelungirea programului de funcţionare; - măsuri de igienă şi de curăţenie; 
- gestionarea situațiilor cu risc ridicat. Vânzarea şi pregătirea alimentelor trebuie să fie făcută strict în regim „take-away”. Clienţii trebuie încurajaţi să practice regimul ”shop and go”. 
Nu trebuie permise: 
- consumul de alimente la faţa locului; toate mesele şi scaunele trebuie înlăturate; 
- atracţiile care pot încuraja un comportament în contradicţie cu recomandările pentru combaterea COVID-19, cum este cazul muzicii, spectacolelor, show-urilor, etc.; 
- degustările de alimente sau băuturi;
 - reumplerea diferitelor recipiente; trebuie folosite exclusiv pahare reciclabile de unică folosinţă; 
- recipientele proprii ale consumatorilor pentru alimente fără ambalaj. În afară de facilităţile pentru spălatul mâinilor (obligatorii pentru standurile/tarabele alimentare), se recomandă amenajarea facilităţilor publice pentru spălatul mâinilor, în locaţii adecvate. Acestea trebuie să dispună atât de apă caldă şi rece, săpun şi mijloace de uscare a mâinilor, precum şi de coşuri de gunoi pentru eliminarea prosoapelor din hârtie folosite pentru ştergerea mâinilor. Soluțiile de igienizare a mâinilor trebuie să fie disponibile pentru a fi folosite de către angajaţi. Totuşi, acestea nu trebuie să înlocuiască practica spălatului mâinilor. De asemenea, astfel de soluții şi alte măsuri specifice de igienă trebuie să fie disponibile la intrarea în piaţăşi/sau în alte locaţii cheie, pentru uzul clienţilor.

  Responsabilități ale organizatorilor târgurilor și piețelor agro-alimentare.

Mesajele care vizează anunţuri legate de combaterea COVID-19 trebuie să fie afişate în poziţii uşor observabile. 
Trebuie luate în calcul următoarele măsuri: 
- reducerea numărului de persoane cărora le este permis accesul şi încurajarea cumpărăturilor în sistemul „shop and go”; 
 - evaluarea amplasamentului standurilor/tarabelor; trebuie analizată oportunitatea reducerii numărului acestora, astfel încât activitatea să se desfăşoare în condiţii de siguranţă; de asemenea, trebuie identificate locurile unde se formează frecvent cozi, fiind necesare măsuri pentru a se evita acest lucru; 
- aranjarea standurilor astfel încât să se asigure protejarea personalului ce lucrează la standuri; - trasarea de linii de ghidare pentru asigurarea distanțării sociale dintre personal, personal și consumatori și dintre consumatori; 
- revizuirea programului pentru gestionarea traficul preconizat al consumatorilor;
- acolo unde este posibil, trebuie optat pentru precomenzi, livrare la domiciliu sau la un alt punct stabilit (pick-up); 
aceste măsuri pot fi facilitate prin amenajarea unui punct de ridicare a comenzilor în cadrul sau în afara pieţei, sau chiar prin sistemul ”drive-through”; 
comenzile achitate în avans reduc considerabil timpul petrecut în piaţă; 
- gestionarea și controlul numărului de persoane din piață în orice moment. Puteți controla accesul? Dacă da, trebuie să calculați numărul de clienți care pot fi în piață la un moment dat și să vă gândiți cum să controlați acest lucru. Poate că puteți folosi un contor, puteți utiliza un sistem de rezervări în avans; puteți limita accesul la un membru al familiei; puteți limita timpul petrecut pe piață. Dacă nu puteți controla accesul, adică târgul/piața are loc pe stradă, trebuie să vă gândiți cum poate fi controlată distanțarea socială? Puteți îmbunătăți/modifica intrarea și ieșirea din perimetrul pieței? - gestionarea cozilor pentru accesul în piață și a cozilor la standurile individuale; acestea trebuie marcate clar astfel încât să se asigure distanța de 2 m pe orice direcție; 
- consumatorii doresc să viziteze toate standurile, să vadă toate opțiunile înainte de a cumpăra; acest lucru trebuie eficientizat sau limitat pentru a menține oamenii în mișcare și pentru a evita încrucișările și întoarcerile înapoi; un sistem unidirecțional poate fi o opțiune; 
- recrutarea de personal suplimentar cu rolul de a orienta consumatorii şi vânzătorii în respectarea distanţării fizice, precum şi de a interveni atunci când aglomerarea este de natură să afecteze sănătatea publică; 
- asigurarea facilităților adecvate și accesibile de spălare a mâinilor pentru angajați; acestea trebuie menținute tot timpul curate și în condiții de igienă adecvată; 8 - asigurarea regulată a curățeniei și dezinfecției zonelor aglomerate, cu atenție sporită pentru suprafețele cele mai atinse și eliminarea deșeurilor.

  Responsabilități ale operatorilor de la standurile alimentare 

Produsele proaspete ar trebui să fie preambalate (acolo unde este posibil) sau protejate împotriva manipulării (ex. fructele şi legumele, produsele de panificaţie). Acelaşi lucru este aplicabil şi produselor pregătite la faţa locului, preambalate în recipiente de tip takeaway. Trebuie evitată autoservirea din partea clienţilor. Alimentele trebuie ambalate doar de către angajaţi, la solicitarea consumatorilor. De asemenea, trebuie făcută o analiză cu privire la oportunitatea limitării gamei de produse servite, cu precădere a celor care comportă riscuri ridicate. Se recomandă implementarea unui sistem de comenzi în avans, alături de oferirea posibilităţii plăţii în avans. În cazul în care nu se poate implementa un sistem de plată electronică, se recomandă responsabilizarea unui singur angajat care să manipuleze banii cash. Trebuie crescută frecvenţa dezinfecţiei pentru standul alimentar, suprafețe și echipamente, cu atenţie deosebită pentru punctele şi zonele cele mai atinse de personal şi clienţi. La fiecare stand trebuie să existe, pentru angajați, soluție dezinfectantă pentru mâini. Se recomandă asigurarea de soluție dezinfectantă pentru mâini separat pentru angajați și consumatori. * 

Textul a fost prelucrat după instrucțiunile furnizate de Autoritatea Irlandeză pentru Siguranța Alimentelor (FSAI) ”COVID-19 – Reluarea activităților alimentare”. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu