Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 24 ianuarie 2016

Activitatea desfăşurată de către Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin, în anul 2015

Raport privind  activitatea desfăşurată de către Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin, în  anul 2015.               
 Prezintă: Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Caraș-Severin.

CUPRINS

Cap. I - Cadrul legislativ. Atribuţii.
Cap.II - În domeniul administrării şi plăţii beneficiilor de asistenţă socială şi al susţinerii programelor de servicii sociale.
       II.1.  Stabilirea drepturilor şi plata prestaţiilor de asistenţă socială:
       II.2   Asigurarea finanţării/cofinanţării instituţiilor publice de asistenţă socială şi unităţilor medico-sociale, a programelor de interes naţional  şi subvenţii acordate asociaţiilor si fundaţiilor
Cap.III - În domeniul inspecţiei sociale.
       III.1  Cadrul legislativ care reglementează activitatea de inspecţie socială
     III.2 Controale desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Naţionale 
  pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
          III.3 Controale desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Judeţene
  pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin
    III.4 Controale inopinate desfăşurate în urma petiţiilor-sesizărilor şi autosesizărilor
Cap.IV - Alte domenii de competenţă pentru realizarea obiectivelor AJPIS - Comisii, secretariate.
       IV.1 Monitorizarea acreditării instituţiilor de asistenţă socială şi a furnizorilor de servicii sociale de către Mninisterul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice
      IV.2 Comisia pentru aplicarea prevederilor Decretului-Lege nr. 118/30.03.1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatură instaurată cu începere de la 6 aprilie 1945:
      IV.3 Activitatea Comisiei constituite potrivit prevederilor Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse intre femei si bărbaţi
     IV.4 Comisia Judeţeană de Autorizare a Furnizorilor de Formare
Profesională a Adulţilor şi Secretariatul tehnic (O.G.nr.129/2000 privind
formarea profesională a adulţilor)
     IV.5. Activităţi destinate informării publicului.
Cap. V. Obiective propuse pentru anul 2016.

Cap. I Cadrul legislativ. Atribuţii.

1.      Cadrul legislativ:
- Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.113/21.12.2011, privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, publicată în Monitorul Oficial nr. 921 din 23 decembrie 2011;
- Hotărârea Guvernului nr.151/13.03.2012 privind aprobarea Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
- Ordinul nr. 2292/21.08.2012 al Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare pentru aparatul propriu al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Regulamentul cadru de organizare şi funcţionare a agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială.

2.      Atribuţii:
(1) În domeniul administrării, gestionării şi plăţii beneficiilor de asistenţă socială şi al susţinerii programelor de servicii sociale, agenţia are, în principal, următoarele atribuţii:
a) aplică legislaţia privind acordarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială;
b) aplică legislaţia privind finanţarea programelor de servicii sociale;
c) informează şi îndrumă persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii ce
decurg din reglementările privind sistemul naţional de asistenţă socială;
d) gestionează informaţiile în vederea efectuării plăţilor beneficiilor de asistenţă socială;
e) prelucrează documentaţia aferentă stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenţă socială, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) înregistrează datele privind persoanele care primesc beneficii de asistenţă socială;
g) utilizează sistemul de informaţii în conformitate cu instrucţiunile şi instrumentele de gestiune a informaţiei stabilite de A.N.P.I.S.;
h) asigură evidenţa la nivel teritorial a tuturor beneficiarilor din sistemul beneficiilor de asistenţă socială;
i) actualizează baza de date cu privire la beneficiari şi la beneficiile de asistenţă socială acordate;
j) asigură respectarea prevederilor legale care privesc caracterul confidenţial al datelor
personale ale solicitanţilor şi ale persoanelor care primesc beneficii de asistenţă socială;
k) verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate privind stabilirea drepturilor la beneficiile de asistenţă socială;
l) stabilesc dreptul la beneficiile de asistenţă socială şi efectuează plata acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
m) recuperează drepturile încasate necuvenit de beneficiari, în condiţiile legii;
n) fundamentează şi propun A.N.P.I.S. proiectul de buget ce include fonduri pentru plata
beneficiilor de asistenţă socială, susţinerea programelor de servicii sociale şi pentru funcţionarea lor;
o) administrează bugetul aprobat şi prezintă Agenţiei raportul de execuţie bugetară;
p) organizează activitatea de evidenţă contabilă a execuţiei bugetare pentru bugetul alocat;
q) întocmeşte rapoarte periodice, precum şi raportul anual de activitate şi le transmite A.N.P.I.S. ;
r) furnizează A.N.P.I.S. şi altor organisme care au competenţe în domeniu informaţii în vederea elaborării de studii, rapoarte şi analize în domeniul lor de activitate;
s) asigură comunicarea permanentă cu instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale, cu alte instituţii şi persoane juridice cu responsabilităţi în domeniul social şi în special cu autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene;
t) asigură reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti, conform legii;
u) soluţionează contestaţii, sesizări şi reclamaţii, potrivit competenţelor legale;
v) realizează selecţia şi formarea profesională a personalului la nivel judeţean, în conformitate cu planul stabilit de A.N.P.I.S. în domeniu;
w) editează materiale informative în domeniul de activitate;
x) utilizează orice mijloc de comunicare în masă pentru promovarea şi informarea asupra
drepturilor beneficiarilor;
y) încheie contractele şi convenţiile de finanţare pentru programele de servicii sociale,
monitorizează implementarea acestora şi elaborează rapoartele prevăzute de lege;
z) întocmesc documentaţia necesară pentru solicitarea creditelor bugetare în vederea finanţării programelor de servicii sociale şi asigură plata acestora.
(2) Pentru realizarea obiectivelor sale, agenţia îndeplineşte şi
următoarele atribuţii:
a) administrează patrimoniul propriu, precum şi bunurile din domeniul public sau privat al
statului, în condiţiile legii;
b) asigură aplicarea prevederilor legale în vigoare privind condiţiile de înfiinţare şi a celor
privind procedura de autorizare a agentului de muncă temporară;
c) autorizează furnizorii de formare profesională în baza prevederilor legale în vigoare
privind formarea profesională a adulţilor;
d) înregistrează contractele de formare profesională ale furnizorilor de formare profesională;
e) soluţionează cererile privind stabilirea calităţii de persoană persecutată, în înţelesul
prevederilor Decretului-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, plata acestor drepturi fiind realizată prin intermediul casei judeţene de pensii;
f) asigură preşedinţia comisiei judeţene  în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
h) realizează activităţi de evaluare, monitorizare şi control privind implementarea programelor din domeniul asistenţei sociale şi incluziunii sociale, în conformitate cu metodologia specifică aprobată prin lege sau prin manuale operaţionale;
i) realizează activitatea de acreditare a furnizorilor de servicii sociale şi asigură activitatea secretariatului tehnic al comisiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
4j) monitorizează implementarea priorităţilor stabilite prin planul strategic de acţiune din domeniul incluziunii sociale, precum şi activitatea secretariatului tehnic al comisiei de incluziune socială organizate în conformitate cu ordinul prefectului.
(3) În domeniul inspecţiei sociale, agenţia are,în principal, următoarele atribuţii:
a) promovează acţiuni de informare şi conştientizare a cetăţenilor asupra drepturilor sociale şi stabilesc programe de colaborare cu societatea civilă;
b) sesizează organele de urmărire penală competente în situaţia în care faptele supuse controlului întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni;
c) propune teme de control în vederea includerii în planul anual de control pentru implementarea politicilor aferente sistemului naţional de asistenţă socială;
d) desfăşoară activitatea de control la nivel de judeţ, în baza ordinelor de deplasare şi cu respectarea metodologiilor, instrucţiunilor şi a procedurilor de lucru aprobate;
e) controlează şi monitorizează modul în care sunt stabilite beneficiile de asistenţ socială;
f) evaluează, monitorizează şi controlează activitatea furnizorilor de servicii sociale publici şi privaţi din punctul de vedere al respectării standardelor de calitate şi de cost, precum şi al eficienţei şi performanţei acestora;
g) controlează şi monitorizează modul în care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistenţă socială, precum şi a celor alocate pentru susţinerea şi dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor şi politicilor din domeniu;
h) constată săvârşirea faptelor prin care se încalcă prevederile legale din domeniul asistenţei sociale şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege;
i) propun suspendarea ori încetarea temporară sau definitivă a beneficiului de asistenţă socială/serviciului social în cazul încălcării grave a prevederilor legale în domeniu;
j) controlează şi monitorizează modul de îndeplinire a prevederilor legale privin combaterea marginalizării sociale;
k) elaborează rapoartele de evaluare, monitorizare şi control, precum şi analize specifice activităţii de inspecţie desfăşurate la nivel judeţean;
l) fac propuneri de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a metodei de acordare a beneficiilor de asistenţă socială şi a serviciilor sociale;
m) acţionează la nivel judeţean pentru prevenirea şi înlăturarea efectelor oricăror acte sau fapte care încalcă principiile şi normele din domeniul asistenţei sociale, stabilite prin tratatele internaţionale la care România este parte sau prin reglementările Uniunii Europene;
n) transmit, la solicitarea A.N.P.I.S., informaţiile privind activitatea de control din domeniul inspecţiei sociale.

Cap. II  Administrarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială şi susţinerea programelor de servicii sociale

II.1.  Stabilirea drepturilor şi plata prestaţiilor de asistenţă socială:

      Finanţarea bugetară în anul 2015  la capitolul 68.01 ,, Asigurari si Asistenţă Socială’’ a fost in  valoare de 130.921.889 lei.
      Prin contul de execuţie bugetară, la finele anului 2015, s-au realizat Plaţi totale în valoare de 130.865.695 lei, corespunzator unei execuţii bugetare de 99,96%, structurat astfel, pentru un numar mediu lunar de 89.574 de beneficiari.
A. Alocaţia de stat pentru copii - reglementată de Legea nr.61/1993, republicată :
            - nr. mediu/lună de copii în plată: 45.938
            - sume plătite în anul 2015, pentru alocaţia de stat pentru copii: 44.034.181 lei.
            Cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se acordă diferenţiat, astfel:
            -  200 lei / lună pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 0 ani şi 2 ani;
            -   84 lei / lună pentru copii cu vârsta de peste 2 ani;
            -  200 lei / lună pentru copiii cu handicap.
B. Alocaţia de întreţinere pentru copiii daţi în plasament familial - reglementată de Legea nr.272/2004 privind protecţia copilului :
            - nr. mediu lunar de beneficiari: 868;
            - sume plătite  în anul 2015, pentru alocaţia de plsament: 6.977.555 lei
        Cuantumul alocaţiei de plasament a fost majorat începând cu 01.12.2014 la suma de 600 lei / lună, iar pentru             copiii cu handicap, alocaţia de plasament este majorată cu 50 %, respectiv 900 lei.
C. Plata drepturilor acordate persoanelor cu handicap – conform Legii nr. 448/2006:
            În perioada ianuarie –  decembrie 2015 s-a achitat suma de 40.207.208 lei, către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în vederea plăţii drepturilor pentru  un număr mediu lunar de 11.661 persoane cu handicap.
            Tipurile de prestaţii pentru persoanele cu handicap achitate în anul 2015 de către instituţia noastră au fost:
             indemnizaţie lunară, indiferent de venituri:
            - 234 lei, pentru adultul cu handicap grav;
            - 193 lei, pentru adultul cu handicap accentuat;
             buget personal complementar lunar, indiferent de venituri:
            - 106 lei, pentru adultul cu handicap grav;
            - 79 lei, pentru adultul cu handicap accentuat;
            - 39 lei, pentru adultul cu handicap mediu.
            Indemnizaţie lunară pentru însoţitorul adultului cu handicap vizual grav, echivalentă cu salariul net al asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul bugetar .
            D. Alocaţia pentru susţinerea familiei - reglementată de Legea nr. 277/2010
            - nr. mediu / lună de familii în plată: 2.617
            - sume plătite  în anul 2015, pentru alocaţia de susţinere a familiei: 5.119.058 lei;
            Cuantum A.S.F. este stabilit  în funcţie de tipul familiei / venitul pe membru de familie / număr de copii.
E. Indemnizaţia lunară de hrană cuvenită persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA – reglementată de prevederile HG nr. 1177/2003, cu modificările şi completările ulterioare :
            - nr. mediu lunar de beneficiari: 207 ;
            - sume plătite  în anul 2015, pentru indemnizaţia de hrană: 983.482 lei;
            Alocaţia lunară de hrană este calculată pe baza alocaţiei zilnice de hrană stabilite pentru consumurile colective din unităţile sanitare publice, conform H.G. nr. 429/2008, respectiv 13 lei / zi pentru adulţi şi 11 lei / zi pentru minori.

F. Indemnizaţie / stimulent pentru creşterea copilului şi alte tipuri de beneficii sociale  – conform OUG nr. 111 / 2010:
            Potrivit prevederilor OUG nr. 111 / 2010, indemnizaţia lunară se acordă  astfel:
         - Opţiunea I – indemnizaţie cuprinsă între 600 lei minim şi 3.400 lei, pentru creşterea copilului până la vârsta de 1 an;
         - Opţiunea II - indemnizaţia lunară cuprinsă între 600 lei şi 1.200 lei, pentru creşterea copilului până la vârsta de 2 ani.
            În anul 2015 în evidenţele A.J.P.I.S. Caraş-Severin erau un număr mediu lunar de 1.587 beneficiari de indemnizaţie creştere copil, iar plăţile efectuate în anul 2015, pentru această prestaţie au fost în sumă de 15.360.445 lei.
Stimulentul acordat potrivit OUG nr. 111/2010 persoanelor îndreptăţite să beneficieze de indemnizaţia pentru creşterea copilului, reglementată de prezenta ordonanţă de urgenţă, şi realizează venituri profesionale supuse impozitului pe venit, este în cuantum lunar de 500 lei. În perioada de referinţă au fost în evidenţa instituţiei noastre, un număr mediu de 280 beneficiari de stimulent, pentru care s-au achitat 1.762.687 lei.     
          Contribuţia de asigurări de sănătate aferentă indemnizaţiilor acordate în anul 2015, a fost de 886.786 lei pentru un număr mediu lunar de 1.722 beneficiari.
         Conform art. 31 din OUG 111/2010 pentru copilul cu dizabilitate care a împlinit vârsta de 3 ani, oricare dintre părinţii săi poate beneficia de un concediu  pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 7 ani şi de o indemnizaţie lunară de 450 lei.
            În perioada ianuarie - decembrie 2015, au fost în plată  un număr mediu de 320 beneficiari / lună, de indemnizaţii acordate potrivit art. 31 şi 32 din OUG 111/2010, pentru care s-a achitat în anul de referinţă, suma de 1.303.686 lei.
G. Sprijin financiar acordat celor cu venituri reduse pentru încălzirea locuinţei în sezonul rece - ajutoare pentru încălzirea locuinţei – conform O.G. nr.70/2011,
            În perioada 01.01.2015 – 31.12.2015 au fost efectuate plăţi pentru ajutoare de încălzire a locuinţei cu energie electrică pentru un număr de 194 familii/persoane singure, suma acordată fiind de 74.981 lei (aferentă perioadei noiembrie 2014 – martie 2015).
            Referitor la ajutorul de încălzire a locuinţei cu gaze naturale  au fost acordate 3.341 ajutoare, sumele plătite fiind în cuantum de 1.454.045 lei.
            În anul 2015 au fost acordate ajutoare de încălzire a locuinţei cu lemne, pentru 5.107 familii/persoane singure, sumele plătite fiind în cuantum de 984.953 lei: 902.089 lei pentru ajutoarele aferente sezonului noiembrie 2015 – martie 2016 şi 82.864 lei pentru ajutoarele din sezonul rece noiembrie 2014 – martie 2015.
            În anul 2015 nu au fost acordate ajutoare pentru încălzirea locuinţei cu energie termică, deoarece pe raza judeţului Caraş-Severin nu mai sunt familii / persoane singure, racordate la acest tip de încălzire.

Asigurarea venitului minim garantat prin acordarea ajutorului social lunar – în condiţiile prevăzute de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulerioare

            -    nr. mediu lunar de  beneficiari: 2.452;
-    plăţi efectuate în anul 2015 pentru ajutorul social: 6.182.103 lei
-   CASS aferent V.M.G: 341.618 lei
Ajutorul social se acordă diferenţiat, astfel:
a)     Persoana singură are dreptul la un ajutor social de 142 lei;
b)     Familia compusă din două persoane are dreptul la un ajutor social de 255 lei;
c)     Familia compusă din 3 persoane are dreptul la un ajutor social de 357 lei;
d)     Familia compusă din 4 persoane are dreptul la un ajutor social de 442 lei;
e)     Familia compusă din 5 persoane are dreptul la un ajutor social de 527 lei;
f)       Pentru fiecare persoană în plus peste 5, se acordă câte 36,5 lei.

Acordarea de prestaţii sociale lucrătorilor migranţi, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială şi a Regulamentului CE nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului CE nr. 883/2004    
În perioada ianuarie – decembrie 2015 au fost primite, completate, eliberate şi expediate un număr total de  4.428 formulare europene, după cum urmează:
·        2.627 formulare E 411, reprezentând cerere de informaţii privind dreptul la prestaţii familiale în statul de reşedinţă al membrilor familiei;
·        1.725 formulare E401, reprezentând atestatul privind componenţa familiei în vederea acordării prestaţiilor familiale;
·        20 formulare F002 – răspuns la cererea privind determinarea competenţei;
·        46 formulare E402 – atestat privind continuarea studiilor în vederea acordării prestaţiilor familiale;
·        1 formular F027 - răspuns la cererea de informaţii suplimentare (formularul E411);
·        2 formulare E407 – reprezintă certificatul medical în vederea atribuirii unei alocaţii familiale speciale sau a unor alocaţii familiale majorate pentru copiii cu handicap;
·        2 formulare E001- cerere de solicitare sau comunicare de informaţii;
·        1 formular F003 – decizie privind determinarea competenţei;
·        3 formulare E405 – atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare, de angajare sau de activitate independentă sau privind cazurile de ocupări succesive în mai multe state membre, între termenele de plată prevăzute de legislaţia acestor state;

II.2 Asigurarea finanţării/cofinanţării instituţiilor publice de asistenţă socială şi unităţilor medico-sociale, a programelor de interes naţional  şi subventii acordate asociaţiilor şi fundaţiilor

·Cheltuieli de funcţionare programe de interes naţional:

            În perioada ianuarie – octombrie 2015, au fost acordate sume pentru funcţionarea Căminului pentru Persoane Vârstnice Bocşa şi a Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina, pentru un număr mediu lunar de 97 beneficiari, suma achitată fiind de 1.450.456 lei.
            Astfel, pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina, a fost achitată suma de 710.395 lei, pentru un număr mediu lunar de 48 beneficiari.
            Pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa, a fost achitată suma de 740.061 lei, pentru un număr mediu lunar de 49 beneficiari.
            În baza Contractelor de finanţare, încheiate între Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în calitate de autoritate finanţatoare şi Consiliile locale Anina şi Bocşa, în calitate de contractori, în vederea finanţării cheltuielilor de funcţionare ale celor două  cămine pentru persoane vârstnice, în cadrul Programului de Interes naţional „Dezvoltarea reţelei naţionale de cămine pentru persoane vârstnice” şi a actelor adiţionale încheiate la aceste contracte de finanţare, termenul de derulare a finanţării , a fost de 55 luni, astfel:
            - Pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Bocşa, finanţarea s-a derulat în perioada de 01 aprilie 2011 - 31 octombrie 2015;
            - Pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina, finanţarea s-a derulat în perioada  11 august 2011 - 31 octombrie 2015.
Astfel, in luna octombrie, aceste programe s-au incheiat.

·Finanţare instituţii publice de asistenţă socială:

În anul 2015, a fost plătită suma de 3.091.612 lei, (sumă aprobată conform HG. 973/2012, prin Ordinul Ministrului Muncii nr. 496/15.03.2013), pentru finanţarea lucrărilor de amenajare, reparaţii, modernizări şi dotări la următoarele obiective de investiţii:
-  Complexul de Servicii Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa– 82.328,52 lei, reprezentând dotări (36,91 % din valoarea contractului de finanţare de 223.040 lei)
- Centrul de Plasament „Casa Noastră” Zăgujeni – 363.059,83, reprezentând lucrări de amenajare, reparaţii şi modernizări (29,59 % din valoarea contractului de finanţare de 1.226.769,34 lei);
- Centrul de Plasament „Speranţa” Reşiţa – 273.356,12 lei, reprezentând lucrări de amenajare, reparaţii şi modernizări (10,76 % din valoarea contractului de finanţare de 2.540.023,43 lei);
- Complexul de Servicii Sociale „Bunavestire” Caransebeş – 1.895.436,27 lei, reprezentând lucrări de amenajare, reparaţii şi modernizări (30,10 % din valoarea contractului de finanţare de 6.298.102,20 lei);
- Centrul de Urgenţă pentru Persoane fără Adăpost Caransebeş – 477.431,36 lei, reprezentând lucrări de amenajare, reparaţii şi modernizări (29,53 % din valoarea contractului de finanţare de 1.616.691,74 lei).

·Subvenţii pentru asociaţii şi fundaţii alocate de la bugetul de stat, în condiţiile Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială

În perioada ianuarie – decembrie 2015 nu au fost acordate subvenţii de la bugetul de stat, pentru asociaţii/ fundaţii care au sediul în judeţul Caraş-Severin.

·      Precizari cu privire la activitatea de audit public extern
In perioada 03.02.2015-27.02.2015, la nivelul AJPIS Caraş-Severin, Camera de Conturi a Judeţului Caraş-Severin a desfaşurat actiunea de verificare “Auditul financiar asupra unor categorii de beneficii de Asistenţă Socială”.
In urma verificării a fost emisă Decizia Camerei de Conturi Caraş-Severin nr.12/2015, cu aplicarea urmatoarelor măsuri, având ca termen de finalizare data de 30.09.2015:
I.1. Revizuirea tuturor debitorilor, precum si modul de inregistrare al acestora in evidenţa contabilă şi programul informatic SAFIR 
-  s-a realizat revizuirea tuturor debitorilor, precum si modul de inregistrare al acestora in evidenţa contabilă şi programul informatic SAFIR, au fost confruntate soldurile inregistrate in evidenţa contabilă cu cele rezultate din programul informatic, astfel încat la data de 31.12.2015 acestea au fost egale.
I.2. Inventarierea tuturor debitelor transmise unităţilor administrative teritoriale
– s-a realizat inventarierea acestor debite iar din totalul debitelor in sumă de 102.586 lei la data de 31.12.2015 a mai ramas de preluat spre urmărire si recuperare de UAT, un debit in sumă de 972 lei.
            I.3. Calcularea, înregistrarea, încasarea şi virarea în conturile corespunzătoare a penalităţilor stabilite potrivit normelor legale in vigoare
- pentru debitele neachitate la termen, AJPIS  a solicitat Agenţiei Naţionale Pentru Plaţi si Inspecţie Socială ce are calitate de ordonator secundar de credite, aprobarea demararii procedurilor de achiziţionare de soft care sa permită calculul accesoriilor stabilite conform normelor legale in vigoare, precum si elaborarea unei proceduri de lucru privind modul de inregistrare în contabilitate şi conturile corespunzătoare de evidenţiere a cestor accesorii.
  Prin adresa nr.15642/30.07.2015, inregistrată la AJPIS Caraş-Severin sub   nr.1292/05.08.2015,  ANPIS ne comunică faptul ca a fost demarata procedura de achiziţionare a unui program informatic care să permită calculul accesoriilor, urmând ca după finalizarea acesteia sa fie elaborata si procedura operaţională referitoare la calcularea, încasarea in contabilitate şi virarea drepturilor accesorii.
            II.1. Extinderea verificarilor privind acordarea ajutorului social unor persoane care nu au declarat subvenţiile aferente unor suprafeţe de teren deţinute
- în ceea ce priveşte acordarea „venitului minim garantat” unor persoane care nu au declarat subvenţiile aferente suprafeţelor de teren deţinute, s-a extins verificarea asupra intregii categorii de prestaţii sociale „venit minim garantat” prin solicitarea de informaţii în baza protocolului de colaborare.
-  în urma verificărilor efectuate, pentru 11  persoane (cu venituri din subvenţii) au fost emise decizii de debit,  în valoare totala de 15.672 lei, din care până la data de 31.12.2015:
            - s-a recuperat suma de 2.960 lei,
            - suma de 3.640 lei din drepturi curente,
           - au fost preluate debite spre recuperare de catre primării in valoare de 9.072.             
            II.2.Extinderea verificarilor privind acordarea ajutorului social unor persoane care nu si-au indeplinit obligatia de achitare a impozitelor si taxelor faţa de bugetul local
-  în urma extinderii verificărilor nu s-au identificat situaţii de acest gen.
II.3. Extinderea verificărilor privind acordarea ajutorului social unor persoane care nu au declarat venituri din activităţi autorizate 
- in urma verificărilor efectuate din totalul de 4  persoane (cu venituri din activităţi autorizate) a fost emisă o decizie de debit,  in valoare de 426 lei, care a fost preluat spre recuperare de catre UAT.
            II.4. Extinderea verificărilor privind acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei unor persoane care nu au declarat subvenţiile aferente unor suprafeţe de teren deţinute
- s-a extins verificarea asupra intregii categorii de prestaţii sociale prin solicitarea de informaţii în baza protocolului de colaborare -  furnizarea de date privind subvenţiile agricole încheiat cu APIA, în urma verificărilor s-a  emis decizia de debit  in valoare de 938 lei, debit care s-a recuparat in totalitate de catre AJPIS.
II.5.Extinderea verificărilor privind acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei unor persoane care nu si-au indeplinit obligaţia de achitare a impozitelor si taxelor faţa de bugetul local
- in urma extinderii verificarilor asupra situaţiei beneficiarilor de alocaţie pentru susţinerea familiei care nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată faţă de bugetul local, au fost emise un numar de 6 decizii de debit in sumă de 11.480 lei, sumă ce  a fost preluată spre urmărire si recuperare de către ANAF
            II.6. . Extinderea verificărilor privind acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei unor persoane care nu au declarat venituri din activităţi autorizate
   In urma verificărilor s-a  emis decizia de debit  in valoare de 270 lei, din care s-a recuparat pană la data de 30.09.2015 suma de 27 lei din drepturi curente, iar suma de 243 a fost preluată spre urmărire si recuperare de către ANAF.
            II.7.Extinderea verificărilor pe situaţii similare cu cele menţionate mai sus şi pentru anii 2011-2014.
          In urma verificărilor au fost stabilite si recuperate debite astfel:
            - În cazul venitului minim garantat, acordat unor persoane care nu au declarat subvenţiile primite, aferente suprafeţelor de terenuri deţinute s-au stabilit debite în valoare de 15.783 lei, rămânând la 31.12.2015 un sold de 5.264 lei, suma ce se recuperează în continuare din drepturi curente;
            - În cazul venitului minim garantat, acordat unor persoane care nu şi-au îndeplinit obligaţia de achitare a impozitelor si taxelor faţa de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin în proprietate s-au stabilit debite in valoare de 6.484 lei lei, rămânând la 31.12.2015 un sold de 5.797 lei, suma ce se recuperează în continuare din drepturi curente;
            - În cazul  alocaţiei pentru susţinerea familiei acordată unor persoane care nu şi-au îndeplinit obligaţia de achitare a impozitelor si taxelor faţa de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin in proprietate s-au stabilit debite in valoare de 1.150 lei, rămânând la 31.12.2015 un sold de 372 lei, sumă ce se recuperează în continuare din drepturi curente;
            Pentru plăţile nelegale efectuate pentru prestaţia „venit minim garantat” a fost efectuată regularizarea între bugetul de stat si FNUASS, pentru contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
            In luna noiembrie 2015 reprezentanţii Camerei de Conturi a Judeţului Caraş-Severin au verificat in cadrul AJPIS, modul de ducere la indeplinire a măsurilor dispuse prin Decizia nr.12/2015 si au intocmit RAPORTUL privind modul de ducere la îndeplinire al măsurilor dispuse (Raport de follow -up).
            Gradul de implementare al măsurilor dispuse este de 100%, cu menţiunea faptului că AJPIS Caraş-Severin va urmări in continuare recuperarea integrală a debitelor constatate.

Cap.III COMPONENTA DE INSPECŢIE SOCIALĂ
Cadrul legislativ care reglementează activitatea de inspecţie socială

Legea asistenţei sociale nr. 292/2011 reglementeaza cadrul general de organizare şi funcţionare şi finanţare a sistemului de Asistenţă Socială in Romania, stabilind principiile şi regulile generale de acordare a măsurilor de Asistenţă Socială.
Potrivit articolului 107 si 108 din aceasta lege, Ministerul Muncii, Familiei si Protecţiei Sociale organizează instituţii de specialitate, cu sau fără personalitate juridică, cu scopul realizării unui sistem unitar de administrare a beneficiilor de Asistenţă Socială şi de evaluare, monitorizare şi control în domeniul asistenţei sociale. Astfel, activitatea de inspecţie Socială, ca principal instrument de control, evaluare si monitorizare al MMFPS a fost organizată în cadrul Agenţiei Naţionale Prestaţii Sociale, noua instituţie funcţionând sub denumirea de Agenţie Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială(ANPIS).
Actele normative care au reglementat activitatea de inspecţie Socială:
·         Ordonanţa de Urgenţa nr. 113 din 21 decembrie 2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială,
·         Hotărârea de Guvern nr. 151/2012 privind Statutul propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială,
·         Legea nr. 292/2011, Legea asistenţei sociale,
·         Deciziile emise de Directorul General al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială  şi cele ale directorului executiv al Agenţiei Judeţene pentru Plăţi si Inspecţie Socială Caraş-Severin.

Activitatea Inspecţiei sociale din cadrul AJPIS Caraş-Severin s-a desfăşurat în anul 2015, pe 3 planuri, după cum urmează:
·         Controale desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială aprobat de către ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice;
·         Controale desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin, aprobat de către Directorul Executiv;
·         Controale inopinate, desfăşurate ca urmare a sesizărilor şi autosesizărilor.

I Controale desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială

Ø    Controlul beneficiilor de Asistenţă Socială
În cursul anului 2015, au fost realizate la nivel national următoarele campanii de
control tematice, privind beneficiile Asistenţă Socială:
Nr. crt
Denumirea campaniei
Perioada de desfasurare
1
Controlul privind stabilirea şi acordarea ajutorului social pentru beneficiarii care erau persoane apte de   muncă şi nu se aflau în evidenţa agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de muncă în anul 2013
01 martie – 31 aprilie 2015
2
Controlul privind stabilirea şi acordarea principalelor beneficii de Asistenţă Socială (ajutor social, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia de stat pentru copii şi ajutorul pentru încalzirea locuinţei cu energie electrică)
15 august -27 noiembrie 2015
3
Controlul privind stabilirea şi acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale şi drepturilor băneşti pentru asistenţii personali
01 octombrie -31 decembrie 2015

1.Campania- Control privind stabilirea şi acordarea ajutorului social pentru beneficiarii care erau persoane apte de munca şi nu se aflau în evidenta agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de munca în anul 2013
Grupul ţinta: titulari/beneficiari de ajutor social aflaţi în plată în anul 2013
Obiectivele campaniei:
-                    Reducerea erorii, fraudei si corupţiei prin organizarea de inspecţii
privind acordarea ajutorului social,
Obiectiv specific: plata necuvenita persoanelor apte de muncă, beneficiari de ajutor social, deoarece nu sunt in evidenţa AJOFM.
Constatările echipei de inspecţie:
În cadrul campaniei au fost verificate un numar de 2292 de CNP-uri, dintr-un numar de 75 de unitaţi administrativ teritoriale de pe raza judeţului Caraş-Severin. Dintre acestea s-au confirmat un numar de 110  suspiciuni.
Au fost emise un numar de 110 decizii de debit in valoare de 163.379 lei.

2. Campania- Control privind stabilirea şi acordarea principalelor beneficii de
asistenţa socială (ajutor social, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia de
stat pentru copii si ajutorul pentru încalzirea locuinţei cu energie electrică).

Grupul tinta: titulari/beneficiari aflaţi in plată în luna ianuarie 2015-iunie 2015
Obiectivele campaniei:
1.Obiectiv general: eficientizarea utilizării fondurilor in sistemul de Asistenţă Socială si îmbunătăţirea activităţii privind modul de acordare a beneficiilor de Asistenţă Socială
2.Obiectiv specific: reducerea erorii si fraudei prin efectuarea de controale privind stabilirea si acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială(ajutor social, alocaţia pentru susţinerea familiei, ajutor pentru încălzirea locuinţei.
În cadrul campaniei tematice pentru judeţul Caraş-Severin au fost stabilite urmatoarele tipuri de suspiciuni:
               -S2: Plaţii necuvenite de beneficii de Asistenţă Socială urmare a declarării eronate a veniturilor familiei, dupa caz, a persoanei singure- suspiciune comună ajutor social, alocaţie pentru susţinerea familiei,
-S3: Plaţi necuvenite de beneficii de Asistenţă Socială în situaţia identificării
 bunurilor ce conduc la excludere, aflate în posesia familiei beneficiare, după caz a persoanei singure(autoturisme, autovehicule), suspiciune comună ajutor social, alocaţie pentru susţinerea familiei,
-S6 :Plaţi necuvenite ale venitului minim garantat în situaţia identificării
 titularilor /beneficiarilor de ajutor social care nu sunt in evidenţa AJOFM ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă - suspiciune specifică ajutorului social.
Constatările echipei de inspecţie:
În ceea ce priveste beneficiul Venit minim garantat(VMG):
În urma verificărilor efectuate de inspectorii sociali s-au constatat urmatoarele:
La nivelul judeţului Caraş-Severin, din totalul 1738 de CNP-uri, beneficiari identificaţi cu suspiciuni au fost verificate toate, din care:135 suspiciuni S2, 1 suspiciune S3  si 1602 suspiciuni S6 .
La nivelul judeţului Caraş-Severin, în urma desfăşurării activităţilor de control au fost confirmate un numar de 16 suspiciuni.
Inspectorii sociali au dispus un numar de 24 de masuri de remediere a deficienţelor, 16 măsuri cu impact financiar şi 8 măsuri fără impact financiar.
Au fost emise un număr de 16 decizii de debit în valoare de 11.494 lei.
Măsurile dispuse în procesele verbale de control au fost îndeplinite.
   În ceea ce priveşte beneficiul alocaţie pentru susţinerea familiei(ASF):
    La nivelul judeţului Caraş-Severin, din totalul 559 de CNP-uri, beneficiari
    identificaţi cu suspiciuni au fost verificate toate, din care: 522 suspiciuni S2, si 37       
    suspiciunI S3.
La nivelul judeţului Caraş-Severin, în urma desfăşurării activităţilor de control au fost confirmate un numar de 168 de suspiciuni.
 Inspectorii sociali au dispus un numar de 300 de măsuri de remediere a deficienţelor, 168 măsuri cu impact financiar si 132 măsuri fără impact financiar.
Au emise un numar de 168 decizii de debit în valoare de 70.165 lei.
Măsurile dispuse în procesele verbale de control au fost indeplinite.
     Impactul estimat al măsurilor dispuse constă în obţinerea unor rezultate economico-financiare mai bune, creşterea eficienţei şi eficacităţii în utilizarea fondurilor publice.

1.Campania- Control privind stabilirea şi acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale si drepturilor banesti pentru asistentii personali

        Campania este o continuare a inspecţiilor anterioare focalizate pe verificarea suspiciunilor de eroare şi fraudă în acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială persoanelor cu nevoi speciale:
- nerespectarea prevederilor legale în ceea ce priveste informarea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţiei Copilului Caraş-Severin cu privire la decesul persoanei cu handicap în termenul prevazut de lege, respectiv cea de a face plăti dupa data decesului, - - nerespectarea obligaţiei autorităţilor publice locale de a prevede şi garanta în bugetul anual sume suficiente  pentru plata indemnizaţiilor persoanelor cu handicap şi ale asistenţilor personali.
Grupul ţintă: persoanele adulte încadrate în grad şi tip de handicap aflate în plată
în perioada ianuarie 2013- iunie 2015, cu cel putin unul din beneficiile de Asistenţă Socială:
-                    Indemnizaţie lunară pentru adultul cu handicap grav şi adultul cu
handicap accentuat,
-                    Buget complementar lunar pentru adultul cu handicap grav, adultul
cu handicap accentuat şi adultul cu handicap mediu,
-                    Indemnizaţie de însoţitor pentru adultul cu handicap vizual grav,
-                    Indemnizatie lunara pentru adultul cu handicap grav, altul decat
cel cu handicap vizual grav.
Obiectivele campaniei:
1.         Obiectiv general: Reducerea erorii şi fraudei prin efectuarea de inspecţii privind
stabilirea şi acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială.
2.         Obiective specifice:
Ø                Identificarea tuturor persoanelor adulte cu dizabilităţi decedate în
perioada ianuarie 2013-iunie 2015, pentru care au fost acordate drepturi necuvenite,
Ø                Realizarea unei diagnoze privind modul în care autoritatile publice
locale respecta prevederile îm ceea ce priveşte plata drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav.
   Constatări:
a. La nivelul judeţului Caraş-Severin, în cadrul acestei campanii s-a primit de la Agenţia Naţionala pentru Plaţi şi Inspecţie Socială un eşantion de 2014 CNP-uri cu suspiciuni de Plaţi efectuate după data decesului persoanei încadrate în grad de handicap.
 Pentru 55 de CNP-uri, suspiciunea s-a confirmat, dreptul acestor persoane a fost încetat după data decesului de către DGASPC Caraş-Severin şi pana la data controlului, nu au fost demarate procedurile de stabilire şi recuperare a sumelor încasate necuvenit.
In urma neregulilor constatate  de inspectorii sociali, a fost dispusă măsura –„emiterea dispoziţiei de recuperare a sumelor încasate necuvenit”, pentru cele 55 de persoane pentru care au fost efectuate Plaţi după data decesului.
b. 66 unităţi administrativ teritoriale au angajati asistenti personali şi au plătit la timp drepturile salariale ale acestora; 15 dintre acestea acordă doar indemnizaţii pentru persoanele încadrate în grad de handicap grav, iar in cadrul a 3 primării(Dalboşeţ , Băuţar, Şopotu Nou) s-a efectuat plata salariului asistenţilor personali cu întârziere de o luna, motivul fiind lipsa fondurilor pentru plata  dreptului.

Ø                                     Controlul serviciilor sociale
În cursul anului 2015, au fost realizate la nivel naţional următoarele campanii de
control tematice privind serviciile sociale:


Nr. crt
Denumirea campaniei
Perioada de desfasurare
1
Controlul serviciilor sociale- dezvoltate prin Programul Operational Regional –Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice
Septembrie 2014- decembrie 2015
2
Controlul centrelor rezidentiale pentru adulti si copii, publice si private
21.05.2015-13.07.2015
3
Controlul aplicării prevederilor legale cuprinse la art. 25 din Legea nr. 17/2000şi Ordinul MMFPS nr. 73/2005, cu privire la calculul contribuţiei datorate de beneficiari/aparţinătorii acestora, pentru acoperirea costului serviciilor sociale acordate în centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice
18.09.-06.11.2015
4
Stadiul aplicarii prevederilor Legii 272/82004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, de catre Serviciile Publice de Asistenţă Socială de la nivelul localitatiilor cu un numar de locuitori ăntre 7.000 si 10.000
17.08.-30.09.2015

1.      Campania- Controlul serviciilor sociale- dezvoltate prin Programul Operational Regional –Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice
      Aceasta campanie a fost demarata la solicitarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
      Inspecţia Socială a desfăşurat controlul prin verificarea standardelor specifice de calitate şi îndrumarea furnizorilor in vederea indeplinirii şi menţinerii condiţiilor de acreditare a serviciilor sociale, în anul 2014.
În judetul Caraş-Severin au beneficiat de aceste fonduri urmatoarele servicii sociale:

Ø                Centrul de Îngrijire si Asistenţă Oravita, din cadrul DGASPC CS,
Ø                Complexul de Servicii Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa,
Ø                Centrul de Servicii de Asistenţă Socială pentru Persoane Varstnice Reşiţa, din cadrul Serviciului Public-Direcţia de Asistenţă Socială Reşiţa,
Ø                Centrul de zi ABC din cadrul Serviciului Public-Direcţia de Asistenţă Socială Reşiţa,
Ø                Centrul de Plasament Casa noastră Zăgujeni, din cadrul DGASPC CS.
Au fost inspectate toate aceste servicii sociale, iar în urma controalelor inspectorii sociali au dispus un numar de 16 măsuri de remediere a deficienţelor, măsuri care au fost aduse la îndeplinire.
     
2.      Campania- Controlul centrelor rezidenţiale pentru adulţi si copii, publice şi private
 Obiectivul campaniei a fost evaluarea modului de respectare a legislaţiei privind condiţiile de admitere, îngrijire, recuperare şi reintegrare a beneficiarilor din cadrul serviciilor rezidenţiale pentru copii şi adulţi.
Controlul a urmarit realizarea unui screening la nivel naţional a condiţiilor de găzduire şi îngrijire a copiilor, adulţilor şi persoanelor vârstnice.
În cadrul campaniei au fost controlate urmatoarele servicii sociale.
·                                           Centrul de Plasament Tabita din localitatea Bocsa, din cadrul Fundaţiei Humanitas Pro Deo,
·                                           Centrul de Plasament Speranţa Reşiţa, din cadrul D.G.A.S.P.C.,
·                                           Complexul de Servicii Sociale Sfanta Maria Reşiţa, din cadrul D.G.A.S.P.C.,
·                                           Centrul de Igiena „Mama si Copilul „Caransebeş,
·                                           Complexul de Servicii Sociale Reşiţa, din cadrul D.G.A.S.P.C.,
·                                           Centrul de Urgenţa pentru Persoane fără Adăpost Caransebeş, din cadrul Consiliului Judeţean Caraş-Severin.
     In urma controalelor efectuate inspectorii sociali au dispus un numar de 63 de masuri de remediere a deficienţelor constatate.
     Menţionam faptul că aceste măsuri au fost indeplinite în termenul stabilit în procesele verbale de control.

3.Campania - Controlul aplicării prevederilor legale cuprinse la art. 25 din Legea nr. 17/2000 şi Ordinul MMFPS nr. 73/2005, cu privire la calculul contribuţiei datorate de beneficiari/aparţinătorii acestora, pentru acoperirea costului serviciilor sociale acordate în centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice
Obiectivul general al campaniei:
Verificarea modului de stabilire a costului mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice, precum şi modul de stabilire şi plată a contribuţiei datorate de către beneficiari/aparţinători.
Obiective specifice:
1.      Verificarea modului de stabilire a costului mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice
2.      Verificarea modului de stabilire şi plată a contribuţiei datorate de către beneficiari/aparţinători.
În cadrul campaniei au fost inspectate urmatoarele servicii sociale:
·         Căminul pentru Persoane Vărstnice Sacu,
·         Căminul pentru Persoane Vârstnice Sfinţii Constantin şi Elena Caransebeş,
·         Complexul de Servicii Sociale Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa,
·         Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina,
·         Căminul pentu Persoane Vârstnice Bocşa.
In urma controalelor efectuate, inspectorii sociali au dispus un numar de 7 de măsuri, de remediere a deficienţelor constatate.
Mentionam faptul ca toate cele 7 măsuri dispuse au fost indeplinite în termenele stabilite.

4.Campania- Stadiul aplicarii prevederilor Legii 272/82004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, de catre Serviciile Publice de Asistenţă Socială de la nivelul localitatiilor cu un numar de locuitori ăntre 7.000 si 10.000.
Obiectivul general al campaniei:
Verificarea îndeplinirii atribuţiilor SPAS-urilor în ceea ce priveşte depistarea situaţiilor de risc care pot determina separarea copiilor de părinţi şi, pentru cazurile identificate, modalitatea de întocmire, implementare şi monitorizare a planurilor de servicii.
Obiective specifice:
1.     Verificarea indeplinirii atribuţiilor SPAS-urilor de la nivelul localităţilor (7.000-10.000 locuitori) în ceea ce priveste identificarea situaţiilor cu risc de separare a copiilor de părinţi.
2.     Verificarea modului în care SPAS-urile întocmesc, implementează şi monitorizează planurile de servicii pentru copiii cu risc de separare.
Conform acestor criterii au fost supuse controlului:
·        Serviciul Autoritate Tutelara si Asistenţă Socială Anina , din cadrul Primăriei Oraşului Anina,
·        Compartimentul de Asistenţă Socială, din cadrul Primăriei Oraşului Oţelu Rosu
Referitor la indicatorii calitativi urmariti in cadrul campaniei, se pot relata urmatoarele aspecte:
În ceea ce priveste Compartimentul de Asistenţă Socială Otelu Rosu:
Menţionam faptul că personalul din cadrul  Compartimentul de Asistenţă Socială Otelu Rosu este axat cu prioritate pe acordarea de beneficii de Asistenţă Socială şi nu există o persoană care să se ocupe în mod special de protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Referitor la art. 104 din Legea nr. 272/2004, s-a constatat faptul că, deşi fenomenul plecării părinţilor la munca în străinătate este accentuat, ca urmare a lipsei locurilor de munca în ţara, aceştia nu notifica Compartimentul de Asistenţă Socială Otelu Rosu, plecarea lor în strainatate şi nici nu anunţa în grija cui lasa copiii.
                       În ceea ce priveste Serviciul Autoritate Tutelară şi Asistenţă Socială Anina, se întâlneşte aceeaşi situaţie.
In concluzie în ceea ce priveşte activitatea celor doua servicii, în domeniul protecţiei copilului putem menţiona faptul că acestea, în ansamblu, se limitează la întocmirea documentelor prevăzute de legislaţie, la solicitarea instanţei, a DGASPC Caraş-Severin şi a altor instituţii.
In urma controalelor efectuate, inspectorii sociali au dispus un numar de 2 masuri, ca urmare a neconformităţilor constatate faţă de prevederile legislaţiei din domeniul asistenţei sociale.

Ø                                        Alte tipuri de campanii de control
Campania- Verificarea accesului persoanelor cu handicap la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional
 Obiectiv general
    Asigurarea respectării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional în serviciile medicale.
    În cadrul campaniei au fost inspectate urmatoarele unităţi sanitare publice, cu paturi:
·                   Spitalul Judeţean de Urgenţa Reşiţa,
·                   Spitalul Municipal de Urgenţa Caransebeş,
·                   Spitalul Orăşenesc Oţelu Rosu,
·                   Spitalul Orăşenesc Moldova Noua,
·                   Spitalul Orăşenesc Oraviţa.
    Masuri dispuse
Din totalul celor 5 unităţi sanitare publice inspectate, doar pentru două unităţi au fost dispuse un numar de 3 măsuri, după cum urmează:
·                                           pentru Spitalul Judeţean de Urgenţa Reşiţa, măsura – adaptarea unui grup sanitar pentru utilizatorii de fotoliu rulant conform NP 051/2012,
·                                           pentru Spitalul Orăşenesc Oraviţa, 2 măsuri-
1.                             Inscripţionarea locurilor de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi,
2.                             Achiziţionarea şi instalarea unor panouri de informare/sisteme electronice de informare.
Mentionam faptul ca măsurile dispuse în această campanie tematică sunt în curs de îndeplinire.
Ø                                        Campania de informare şi consiliere privind modificarile legislative majore din domeniul asistenţei sociale
        Campania vizează însuşirea de către toţi actorii sociali participanţi la sesiunile de
informare şi consiliere a modificarilor legislative din domeniul asistenţei sociale,
garantarea respectarii drepturilor sociale ale cetăţenilor.
·                                           Sesiunile de informare şi consiliere:
       In cadrul campaniei au fost realizate 4 sesiuni de informare/consiliere la care au participat 94 de instituţii, 76 de primării, 14 alte instituţii publice şi 4 instituţii private. Un numar de 94 de persoane au completat fişe de apreciere, iar modul în care au fost apreciate sesiunile de informare şi consiliere: inutila 0, utila 2, foarte utila 92.
       Au fost realizate 14 apariţii în mass media, temele prezentate fiind modificarile legislative din domeniul asistenţei sociale, numarul beneficiarilor /titularilor de prestaţii sociale, inclusiv de alocaţia de plasament familial, acordarea ajutoarelor de urgenţa unor familii şi persoane singure aflate în situaţii deosebite .
·                                           Organizarea activităţilor de consiliere /informare:
Inspectorii sociali din cadrul AJPIS CS au efectuat activităţi de informare şi consiliere atât în cadrul campaniilor tematice cât şi în cadrul controalelor inopinate. Astfel au fost consiliaţi atât secretarii, asistenţii sociali, din 76 de primării din judeţ cât şi personalul din cadrul a 14 instituţii publice şi 4 instituţii private. Principalele teme abordate in cadrul activităţilor de informare/consiliere, atat în cadrul misiunilor de inspecţie cât şi în cadrul activităţilor de monitorizare a măsurilor dispuse în accesarea beneficiilor de Asistenţă Socială, precum şi
neclarităţile sau interpretările posibile privind modul de aplicare a legislaţiei.

II Controale desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Judeţene pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin

      Planul anual de control al AJPIS Caraş-Severin s-a realizat in completarea Planului anual de control al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, urmărind nevoile specifice din judeţul Caraş-Severin.
     Conform Planului anual de control al AJPIS Caraş-Severin, au fost controlate şi monitorizate activităţile serviciilor sociale publice şi private, având ca obiectiv verificarea respectării standardelor minime obligatorii de calitate specifice fiecărui serviciu în parte, verificarea drepturilor beneficiarilor, inclusiv a alocaţiei zilnice de hrană, conform legislaţiei în vigoare.
Astfel au fost verificate:
·        Complexul de Servicii Sociale ”Bunavestire” Caransebeş din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Caraş-Severin;
·        Asociaţia Baptistă Caritabilă ” Casa Dorca” cu Centrul de plasament   ”Casa Dorca” Prilipeţ
·        Centrul de plasament ”Narcisa” aflat în cadrul Asociaţiei ”Pentru fiecare copil o familie” Reşiţa,
·        Fundaţia Humanitas Pro Deo Oţelu Roşu.
-         
1.Complexul de Servicii Sociale ”Bunavestire” Caransebeş din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Caraş-Severin este compus din 4 module:
- Centrul de Plasament pentru Copii cu Dizabilităţi ;
- modulul de recuperare/reabilitare;
- modulul garsoniere;
- Centrul de Îngrijire şi Asistenţă.
   În urma controlului efectuat de către inspectorii sociali au fost constatate următoarele deficienţe:
- personalul nu era instruit în ceea ce priveşte cunoaşterea şi combaterea formelor de abuz, acordarea primului ajutor, şi nu a participat la cursuri de formare profesională conform standardelor minime obligatorii:
-  nu au fost respectate standardele privind condiţiile de locuit, atât din punct de vedere al numărului de beneficiari în cameră cât şi al dotărilor cu mobilier adecvat;
- nu aveau amenajate spaţii comune pentru petreacerea timpului liber.
Astfel au fost dispuse un numar de 14 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care au fost îndeplinite în termenul stabilit prin Procesul verbal de control.

   2. Asociaţia Baptistă Caritabilă ” Casa Dorca” cu Centrul de plasamen  ”Casa Dorca” Prilipeţ acordă următoarele tipuri de servicii sociale specializate: asistenţă şi suport pentru copii si tineri, găzduire pe perioada nedeterminată, suport emoţional şi dupa caz consiliere psihologică, educare, socializare şi petrecerea timpului liber, reintegrare familială şi comunitară.
În urma controlului efectuat de către inspectorii sociali s-au constatat următoarele nereguli:
 - nu au fost respectate standardele privind condiţiile de locuit, atât din punct de vedere al numărului de beneficiari în cameră cât şi al dotărilor cu mobilier adecvat;
- nu era respectată alocaţia zilnică de hrană;
- beneficiarii nu erau consultaţi cu privire la achiziţionarea obiectelor de îmbrăcăminte;
- nu erau întocmite procedurile de lucru conform legislaţiei în viguare (Ordinul  nr.21/2004)
- structura de personal nu era în concordanţă cu misiunea centrului şi nevoile beneficiarilor.
Astfel au fost dispuse un numar de 21 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care au fost îndeplinite în termenul stabilit în Procesul verbal de control.

3.Centrul de plasament ”Narcisa” aflat în cadrul Asociaţiei ”Pentru fiecare copil o familie” Reşiţa acordă următoarele tipuri de servicii sociale specializate: asistenţă şi suport pentru copii si tineri, găzduire pe perioada nedeterminată, suport emoţional şi dupa caz consiliere psihologică, educare, socializare şi petrecerea timpului liber, reintegrare familială şi comunitară.
În urma controlului efectuat de către inspectorii sociali s-au constatat următoarele deficienţe:
- personalul nu era instruit în ceea ce priveşte acordarea primului ajutor şi nu a participat la cursuri de formare profesională conform standardelor minime obligatorii;
- planurile de intervenţie specifice fiecărui copil în parte nu a fost întocmite  de către responsabilul de caz.
   Astfel au fost dispuse un numar de 5 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care au fost îndeplinite în termenul stabilit în Procesul verbal de control.
         
4.Din cadrul Fundaţiei ”Humanitas Pro Deo” Oţelu Roşu au fost verificate următoarele servicii sociale:
-           Centrul social pentru persoane cu HIV/SIDA Reşiţa, centru de zi;
-           Centru de zi pentru copii ”Humanitas Pro Deo” Reşiţa;
-        Centrul pentru dezvoltarea  deprinderilor de viaţă independentă – în regim rezidenţial Reşiţa (internat pentru copiii din alte localităţi care urmează o formă de învăţământ în Reşiţa şi provin din familii fără posibilităţi financiare);
- Locuinţe protejate pentru tineri aflaţi în dificultate din Reşiţa.
Cu ocazia controlului la centrele din cadrul Fundației ”Humanitas Pro Deo” Oţelu au fost constatate  deficienţe în ceea ce priveşte:
- elaborare documentelor conform standardelor minime obilgatorii;
- amenjarea spaţiilor din cadrul Centrului de zi pentru copii Reşiţa;
- formarea profesională a personalului.
Astfel au fost dispuse un numar de 15 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care se afla in curs de indeplinire.


III. CONTROLALE  INOPINATE DESFĂŞURATE ÎN URMA PETIŢIILOR/SESIZĂRILOR  ŞI AUTOSESIZĂRILOR
A.             Controale inopinate în domeniul beneficiilor de asistenţă socială, respectiv ajutor social, alocaţie pentru susţinerea familiei, ajutor pentru încălzire, indemnizaţii/drepturi ale persoanelor încadrate în gard de handicap.
1.În anul 2015 au fost înregistrate la AJPIS CS un număr de 13 petiţii ce au avut ca obiect acordarea ajutorului social.
În urma controalelor  efectuate  au fost dispuse un număr total de 6 măsuri de remediere a deficienţelor constatate la  trei primării. Măsurile dispuse au fost îndeplinite în termenele stabilite în procesele-verbale de control.
Pentru deficienţele constatate, un primar a fost sancţionat contravenţional cu avertisment. 2. În cursul anului 2015 s-au înregistrat la AJPIS CS un număr de 4 petiţii având ca obiect alocaţia pentru susţinerea familiei.
În urma controalelor efectuate au fost emise 2 decizii de debit pentru sume încasate necuvenit reprezentând alocaţie pentru susţinerea familiei, iar  pentru un titular de alocaţie pentru susţinerea familiei a fost încetat dreptul la acest beneficiu social.
3.În anul 2015 au fost înregistrate la AJPIS CS  un număr de trei petiţii având ca obiect ajutorul pentru încălzirea locuinţei.
În urma controalelor efectuate de către inspectorii sociali au fost emise un număr de 5 decizii de debit pentru sume încasate necuvenit reprezentând ajutor pentru încălzire, a fost încetat dreptul pentru un titular de ajutor de încălzire, au fost dispuse alte 17 măsuri de remediere referitoare la modul de instrumentare a dosarelor şi efectuarea plăţilor reprezentând ajutor pentru încălzire, de către primării.
Un primar a fost sancţionat contravenţional cu amendă, în cuantum de 1000 lei.
4.În anul 2015 a fost înregistrată la AJPIS CS o singură petiţie privind indemnizaţia pentru persoanele încadrate în grad de handicap acordată de către primării, Iar în urma controlului efectuat aceasta nu s-a confirmat.
B.       CONTROALE INOPINATE ÎN DOMENIUL SERVICIILOR SOCIALE
În domeniul serviciilor sociale, în anul 2015, inspectorii sociali au desfăşurat 3 controale inopinate: 2 controale au fost efectuate ca urmare a sesizărilor înregistrate la AJPIS Caraş- Severin şi 1 control ca urmare a autosesizării inspectorilor sociali.
Ca urmare a sesizărilor înregistrate la AJPIS Caraş – Severin:
1.     În urma petiţiei înregistrată la AJPIS CS cu nr. 107/17.02.2015, a fost efectuat
un control inopinat la Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina.
În petiţie se reclamă faptul că la nivelul la Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina, se fac economii  în ceea ce priveşte utilizarea banilor daţi de bătrâni, că aceste economii sunt blocate, iar bătrânii nu au parte de condiţii bune de viaţă.
În urma controlului s-a constatat  că nu se confirmă blocarea excedentului înregistrat la finele anului 2014.
În ceea ce priveşte condiţiile de viaţă ale bătrânilor, pentru deficienţele constatate au fost dispuse 3 măsuri de remediere, acestea fiind îndeplinite de către Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina,  la termenul prevăzut în Procesul-verbal de control.
2.     În urma sesizării telefonice înregistrată la AJPIS CS cu nr. 4071/08.06.2015 a
fost efectuat un control inopinat la Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Oraviţa.
Sesizarea făcea referire la faptul că nu sunt respectate drepturile unei beneficiare şi că există suspiciunea că aceasta a fost agresată fizic.
În urma controlului s-a constatat că aspectele sesizate nu se confirmă. Reprezentanţii Centrului de Îngrijire şi Asistenţă Oraviţa au respectat standardele minime de calitate şi Procedurile de lucru în ceea ce priveşte beneficiarii în speţă.
Pentru deficienţele constatate cu ocazia controlului, referitoare la modul de completare a unor documente precum şi la instruirea personalului au fost dispuse trei măsuri de remediere, acestea fiind îndeplinite de către Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Oraviţa, la termenul stabilit.
Ca urmare a autosesizării inspectorilor sociali:
1.      În urma apariţiilor în presă cu privire la un posibile abuzuri săvârşite de către şeful Complexului de Servicii Sociale Reşiţa asupra unor minori/tineri, aflaţi cu măsura specială de protecţie a plasamentului la Modulul ”Apartamente” din cadrul complexului amintit, inspectorii sociali au efectuat un control inopinat.
În urma verificărilor efectuate, inspectorii sociali au dispus măsura suspendării din funcţie a persoanei in cauza şi au sesizat  Inspectoratul Judeţean de Politie Caraş-Severin pentru cercetarea unor fapte ce întrunesc elementele constitutive ale unor posibile infracţiuni de rele tratamente aplicate minorului şi purtare abuzivă.

Cap.IV - Alte domenii de competenţă pentru realizarea obiectivelor AJPIS - Comisii, secretariate.

IV.1 Monitorizarea acreditării instituţiilor de asistenţă socială şi a furnizorilor de servicii sociale de către Mninisterul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice

Începând cu luna februarie 2014 se aplică prevederi noi în materie de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, respectiv de licenţiere a serviciilor sociale furnizate, în conformitate cu:
- Legea nr. 197 din 01.11.2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale;
- H.G. nr.  118 din 19.02.2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicarea a Legii nr. 197 / 2012.
 Potrivit noilor reglementări legislative, furnizorii de servicii sociale pot acorda servicii doar dacă deţin certificat de acreditare, iar serviciile sociale pot funcţiona pe teritoriul României, doar dacă sunt licenţiate.
 Dosarul de acreditare / reacreditare se poate depune direct la registratura Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice sau poate fi trimis prin poştă, cu confirmare de primire.
 Verificarea datelor şi informaţiilor din dosarul de acreditare al furnizorului, precum şi propunerea de aprobare sau respingere a cererii de acreditare / reacreditare se realizează de către persoanele care îşi desfăşoară activitatea în cadrul compartimentului de acreditare, din cadrul M.M.F.P.S.P.V.
 Dacă sunt îndeplinite criteriile cerute de lege, se eliberează Decizia şi Certificatul de acreditare a furnizorului de servicii sociale, de către Ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi se comunică furnizorului de servicii sociale, prin intermediul Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.

            În perioada ianuarie – decembrie 2015, în judeţul Caraş-Severin, au fost acreditaţi următorii furnizori de servicii sociale:
            a) SERVICIUL PUBLIC "DIRECŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ" Reşiţa, cu sediul în Reşiţa, str. Libertăţii, nr. 18 – 20, având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale primare şi specializate, prin intermediul a 3 servicii sociale:
            - Centrul de servicii de asistenţă socială pentru Persoanele Vârstnice;
            - Centrul de zi ABC;
            - Centrul de zi „Maria”.
            b) ASOCIAŢIA MILITARY SENIOR BANAT cu sediul în Reşiţa,  Bd. A.I. Cuza, nr. 18, ap.8, judeţul Caraş-Severin,  având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale pentru persoane vârstnice;
            c) EPISCOPIA CARANSEBEŞULUI cu sediul în Caransebeş, str. Mihai Viteazu, serviciu social în subordine - Complexul de servicii sociale „Sf. Vasile cel Mare”
            d)  FUNDAŢIA UMANITARĂ „TRIUMFUL INIMII” BOCŞA având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale pentru copii şi tineri proveniţi din familii defavorizate
            e) ASOCIAŢIA CARITAS CARANSEBEŞ având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale pentru copii şi tineri proveniţi din familii defavorizate şi servicii sociale pentru persoane vârstnice;
            f) ASOCIAŢIA „PENTRU FIECARE COPIL O FAMILIE” REŞIŢA având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale pentru copii şi tineri proveniţi din familii defavorizate.

IV.2 Comisia pentru aplicarea prevederilor Decretului-Lege nr.
118/30.03.1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
din motive politice de dictatură instaurată cu începere de la 6 aprilie 1945:

      În cadrul A.J.P.I.S. este constituită Comisia pentru aplicarea prevederilor Decretului Lege nr. 118 / 1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate sau constituite prizonieri.
Comisia are rolul de a stabili  calitatea de persecutat politic pentru persoanele care au fost în una din următoarele situaţii:
a executat o pedeapsă privativă de libertate în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă sau a fost lipsită de libertate în baza unui mandat de arestare preventivă pentru infracţiuni politice;
a fost privată de libertate în locuri de deţinere în baza unor măsuri administrative sau pentru cercetări de către organele de represiune;
a fost internată în spitale de psihiatrie;
a avut stabilit domiciliu obligatoriu;
a fost strămutată într-o altă localitate;
a fost deportată în străinătate după 23 august 1944;
a fost constituită în prizonier de către partea sovietică după data de 23 august 1944 ori, fiind constituită ca atare, înainte de această dată, a fost reţinută în captivitate după încheierea armistiţiului.
    Odată cu promulgarea Legii nr. 211/27.06.2013 privind acordarea unor drepturi persoanelor care nu mai au cetăţenia română, dar care au fost persecutate din motive etnice de dictatura comunistă începând din 6 martie 1945 şi a celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri în perioada 6 septembrie 1940 – 6 martie 1945, a crescut semnificativ numărul de cereri din partea titularilor sau a soţilor supravieţuitori după soţul decedat care a beneficiat de drepturile stipulate de Decretul-Lege nr.118/1990.
     Majoritatea cererilor sunt din partea foştilor cetăţeni români de etnie germană care au fost persecutaţi din motive entice de guvernele instaurate în România în perioada septembrie 1940 – martie 1945. În acea perioadă, ei au fost deportaţi în ghetouri şi lagăre de concentrare în Siberia (fosta URSS) sau în detaşamente de muncă forţată.
         În prezent, potrivit Legii 69/2015, beneficiarii primesc o indemnizaţie de 400 de lei pentru fiecare an de detenţie, deportare, strămutare, prizonierat sau domiciliu obligatoriu, respectiv, 200 de lei pentru fiecare an de detenţie pentru celelalte situaţii, iar soţul supravieţuitor are dreptul la o indemnizaţie de urmaş în sumă de 400 de lei pe lună.

IV.3 Activitatea Comisiei constituite potrivit prevederilor Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati

In anul 2015 membrii Comisiei Judeţene pentru Egalitatea de Sanse între Femei şi Barbaţi Caraş-Severin s-au intalnit trimestrial.
Ordinea de zi a întalnirilor a cuprins:
-         Trimestrul I :
1.     Analiza activitaţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delicvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unitaţilor de învăţământ preuniversitar în semestrul I al anului şcolar 2014/2015 comparativ cu aceeaşi perioadă din anul şcolar 2013/2014.
Materialul a fost prezentat de dl. Tuncu Ion - Inspectoratul Judeţean de Poliţie Caraş-Severin.
2.     Egalitate de şanse între femei şi bărbaţi.
A prezentat dna Rusu Adelina – Asociaţia de Binefacere Pro Vitam- Reşiţa

-         Trimestrul II
1.     Informare privind egalitatea de şanse şi tratament pe piaţa muncii.
A prezentat d-na Laus Anca – Inspectoratul Teritorial de Munca Caraş-Severin
2.     Steriotipia, prejudecata, discriminarea si segregarea – talere unei societăţi .
Materialul a fost prezentat de dl Manda Gheorghe – Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin

-         Trimestrul III
1.     Acţiuni intreprinse de Agenţia  Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Caraş-Severin in domeniul egalităţii de şanse intre femei şi bărbaţi.
A prezentat d-na Goaga Carla
2.     Egalitate de şanse şi tipuri de discriminări in Romania.
Materialul a fost prezentat de d-na Elena Solomonesc –Preşedinte COJES , Director Executiv Agenţia Judeţeană pentru Plaţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin .
-         Trimestrul IV
1.     Siguranţa în şcoli trimestrul IV- 2015.
A prezentat dl Tuncu Ion - Inspectoratul Judeţean de Poliţie Caraş-Severin
2.     A doua  şansă.
Material prezentat de dl Manda Gheorghe – Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin
IV.4 Comisia Judeţeană de Autorizare a Furnizorilor de Formare
Profesională a Adulţilor şi Secretariatul tehnic (O.G.nr.129/2000 privind
formarea profesională a adulţilor)

       La nivelul judeţului Caraş-Severin s-au derulat in anul 2015, un numar de 74 cursuri de formare profesională, pentru diferite ocupaţii,dintre care preponderenţa cea mai mare în sesiunile de organizare a cursurilor, o au urmatoarele meserii:         
 Ingrijitor bătrani la domiciliu -          77 cursuri
 Lucrator comercial      -                    27 cursuri
 Agent de securitate      -                   23 cursuri
 Inspector resurse umane  -                16 cursuri
      In anul 2015 au fost autorizate 35 dosare  si s-au retras 9  autorizaţii pentru 3 furnizori.
Ocupatiile pentru care s-au retras autorizaţiile sunt urmatoarele:
                  AGENT CONTROL ACCES
                  AGENT INTERVENŢIE PAZĂ ŞI ORDINE
                  AGENT SECURITATE INCINTE
       Motivul retragerii: netransmiterea unor documente solicitate de către Comisia de Autorizare a judeţului Caraş-Severin, in termenul legal de 30 zile, conform art.35, alin.(2) din Capitolul V (Procedura de retragere a autorizaţiei), din Ordinul 353/5205/2003 al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi al Ministerului Educaţiei si Cercetării Ştiinţifice.
IV.5. Activităţi destinate informării publicului

v     Relaţii cu publicul/informaţii publice – zilnic;
v     Menţinerea unei relaţii continue cu mass-media;
v     Continuitate în promovarea, implementarea actelor normative – oferirea de informaţii asupra dispoziţiilor legale care reglementează modul de acordare a beneficiilor de asistenţă socială, respectiv a normelor metodologice de aplicare a acestora, prin:
- centrul telefonic de informare la nivelul A.J.P.I.S. Caraş-Severin,
- site-ul instituţiei;
- consiliere persoane fizice, persoane juridice (DGASPC, primării): telefonic, prin poşta electronică, precum şi la sediul instituţiei – pentru toţi cei interesaţi de detalii suplimentare sau de furnizarea unor clarificări privind dispoziţiile legale aplicabile in domeniu.
Cap. V. OBIECTIVE PROPUSE PENTRU ANUL 2016:
1.     Dezvoltarea procedurilor de lucru existente dar şi crearea unor noi proceduri în funcţie de metodologiile de lucru propuse de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
2.     Evaluarea capacităţii administrative a unităţilor administrativ teritoriale, de a respecta prevederile art. 122 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, care prevede că:
(1)  Identificarea şi evaluarea nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup şi elaborarea planurilor de intervenţie pentru prevenirea, combaterea şi soluţionarea situaţiilor de dificultate se realizează, în condiţiile legilor speciale, de către asistenţii sociali, în conformitate cu atribuţiile ce le revin potrivit statutului asistentului social şi regulamentelor interne ale angajatorilor, respectiv fişei postului.
(2)  Autorităţile administraţiei publice locale angajează asistenţi sociali sau contractează serviciile acestora pentru a realiza activităţile prevăzute la alin. (1), cu respectarea raportului de un asistent social la maximum 300 de beneficiari.
3.     Acordarea de suport şi consiliere furnizorilor de servicii sociale, în vederea respectării prevederilor legislative in domeniu;
4.     Creşterea capacităţii de detectare a riscurilor de eroare, fraudă, corupţie asupra bugetului alocat prestaţiilor sociale prin mărirea sancţiunilor, creşterea interoperativităţii pentru controlul încrucişat din birou, având costuri administrative reduse.
5.     Gestionarea eficientă a resurselor umane din cadrul AJPIS Caraş-Severin, prin:
·        recrutarea şi selecţia prin concurs a personalului în vederea ocupării celor 2 posturi vacante din cadrul AJPIS;
·        promovarea personalului, potrivit legii;
·        identificarea nevoilor de formare/pregătire profesională a personalului şi susţinerea participării la astfel de programe.


DIRECTOR EXECUTIV,
Jr. Solomonesc Elena

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu