Proiect ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor și contribuțiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă
Ca urmare a intrării în vigoare a dispozițiilor Legii nr.207/2015 privind Codul de Procedură fiscală, se impune actualizarea unor elemente ale actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale în derularea procedurii privind impunerea din oficiu a impozitelor, taxelor și contribuțiilor, aplicată în prezent (temeiul de drept, termenul de depunere a contestației), precum și eliminarea din conținutul procedurii de impunere a unor referințe la obligații pentru care s-a împlinit termenul de prescripție (impozitul minim).
Totodată, având în vedere faptul că în practică unele organe de inspecție fiscală stabilesc diferențe de obligații fiscale fără a lua în considerare sumele stabilite din oficiu de organele de administrare, cu consecința desființării deciziei de impunere din oficiu, se propune reglementarea regimului deciziilor de impunere din oficiu referitoare la obligații care privesc perioade care fac obiectul unei inspecției fiscale.
Având în vedere dispozițiile legale în vigoare începând cu 1 ianuarie 2016, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor și contribuțiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă, precum și a modelului și conținutului următoarelor formulare:
— Referat privind impunerea din oficiu;
— Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele și contribuțiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă;
— Decizie de desființare a deciziei de impunere din oficiu.
Proiect de ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii de aprobare a regimului de declarare derogatoriu
În caz de inactivitate temporară, organul fiscal central poate aproba, la cererea contribuabilului/plătitorului, alte termene sau condiții de depunere a declarațiilor fiscale, în funcție de necesitățile administrării obligațiilor fiscale. Asupra termenelor și condițiilor decide organul fiscal central, potrivit competențelor.
Acordarea regimului de declarare derogatoriu se efectuează de către organele fiscale, în conformitate cu dispozițiile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.1221/2009 privind aprobarea procedurii de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, cu modificarile și completările ulterioare.
Ca urmare a intrării în vigoare a dispozițiilor Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, se impune actualizarea unor elemente din cuprinsul actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale în derularea procedurii de aprobare a regimului de declarare derogatoriu (temeiul de drept, termenul de depunere a contestației), precum și actualizarea unor elemente din conținutul procedurii curente (referințe legislative, denumirea declarațiilor fiscale etc.)
Proiect de ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (012) 'Notificare privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit
În prezent, formularul (012) 'Notificarea privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare și plata a impozitului pe profit' este aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1994/2012, cu modificările și completările ulterioare.
Urmare intrării în vigoare a dispozițiilor Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se impune actualizarea temeiului de drept și a referințelor legislative din conținutul, precum și din instrucțiunile de completare a formularului (012) 'Notificarea privind modificarea sistemului anual/trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit'.
Potrivit prevederilor art. 41 alin. (1) din Codul Fiscal, contribuabilii au obligația declarării și plății impozitului pe profit trimestrial și a definitivării acestuia până la data de 25 martie, inclusiv, a anului următor.
Fac excepție de la această regulă:
a) instituțiile de credit — persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit — persoane juridice străine au obligația de a declara și plăti impozit pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial.
b) contribuabilii care au obligația declarării și plății impozitului pe profit anual, până la 25 februarie inclusiv a anului următor și anume:
— persoanele juridice române prevăzute la art.15 din Codul Fiscal,
— contribuabilii care obțin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice și a cartofului, pomicultura și viticultura.
Conform art. 41 alin. (2) din Codul Fiscal, contribuabilii pot opta pentru declararea și plata impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate, efectuate trimestrial, cu excepțiile prevăzute de lege.
Contribuabilii care optează pentru aplicarea sistemului de declarare și plata anuală a impozitului pe profit, au obligația de a comunica organului fiscal competent această opțiune, până la data de 31 ianuarie a anului pentru care se solicită aplicarea sistemului. Opțiunea efectuată este obligatorie pentru cel puțin 2 ani fiscali consecutivi.
De asemenea, renunțarea la opțiune și trecerea la aplicarea sistemului de declarare și plata trimestrială a impozitului pe profit, trebuie comunicată organului fiscal competent până la data de 31 ianuarie a anului pentru care se solicită aplicarea sistemului.
Astfel, având în vedere aceste prevederi legale, este necesară aprobarea modelului și conținutului unui formular, care să fie utilizat de contribuabili pentru îndeplinirea acestor obligații de comunicare prevăzute de lege.
* * *
Proiectele de acte normative, inițiate de ANAF, sunt făcute publice pe site-ul instituției la adresa www.anaf.ro, domeniul Legislatie/ Transparenta decizionala. De asemenea, acestea pot fi consultate la Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media din cadrul ANAF, cu sediul în str. Apolodor nr.17, sector 5, Bucuresti.
Eventualele sugestii, propuneri sau opinii referitoare la acest proiect de act normativ pot fi transmise în scris la Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media — cu mentiunea 'Conf.Legii nr.52/2003', la urmatoarele adrese:
ˇ Prin scrisori la adresa postala: Agentia Nationala de Administrare Fiscala, str.Apolodor nr.17, sector 5 Bucuresti 050741 — la Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media;
ˇ Electronic la adresa de mail: relatiipublice.anaf@mfinante.ro
ˇ Prin fax la numarul: 021-319.98.57.
Pentru a avea acces la informatiile de presa privind aplicarea Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala în Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se poate accesa domeniul Informatii / Comunicate si informatii de presa aflat pe site-ul institutiei.
SERVICIUL COMUNICARE, RELATII PUBLICE SI MASS-MEDIA
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Serviciul comunicare, relatii publice si mass media
021.3871000/1105
021.3199857/fax
presa.anaf@mfinante.ro
sesizari.anaf@mfinante.ro
petitii.anaf@mfinante.ro
relatiipublice.anaf@mfinante.ro
str. Apolodor nr 17, sector 5, Bucuresti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu