Raport privind activitatea desfăşurată de către Agenţia
Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin, în anul 2015.
Prezintă: Agenția Județeană pentru Plăți și
Inspecție Socială Caraș-Severin.
CUPRINS
Cap. I - Cadrul
legislativ. Atribuţii.
Cap.II - În domeniul
administrării şi plăţii beneficiilor de asistenţă socială şi al susţinerii
programelor de servicii sociale.
II.2
Asigurarea finanţării/cofinanţării instituţiilor publice de asistenţă
socială şi unităţilor medico-sociale, a programelor de interes naţional şi subvenţii acordate asociaţiilor si
fundaţiilor
Cap.III - În domeniul
inspecţiei sociale.
III.1
Cadrul legislativ care reglementează activitatea de inspecţie socială
III.2 Controale desfăşurate conform
Planului anual de control al Agenţiei Naţionale
pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
III.3 Controale desfăşurate conform
Planului anual de control al Agenţiei Judeţene
pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
Caraş-Severin
III.4 Controale inopinate desfăşurate în
urma petiţiilor-sesizărilor şi autosesizărilor
Cap.IV - Alte domenii
de competenţă pentru realizarea obiectivelor AJPIS - Comisii, secretariate.
IV.1 Monitorizarea acreditării
instituţiilor de asistenţă socială şi a furnizorilor de servicii sociale de
către Mninisterul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice
IV.2 Comisia pentru aplicarea
prevederilor Decretului-Lege nr. 118/30.03.1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatură instaurată cu începere
de la 6 aprilie 1945:
IV.3 Activitatea Comisiei constituite
potrivit prevederilor Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse intre
femei si bărbaţi
IV.4 Comisia Judeţeană de Autorizare a
Furnizorilor de Formare
Profesională a
Adulţilor şi Secretariatul tehnic (O.G.nr.129/2000 privind
formarea profesională
a adulţilor)
IV.5. Activităţi destinate informării
publicului.
Cap. V. Obiective
propuse pentru anul 2016.
Cap. I Cadrul
legislativ. Atribuţii.
1. Cadrul legislativ:
- Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernului nr.113/21.12.2011, privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, publicată în Monitorul
Oficial nr. 921 din 23 decembrie 2011;
- Hotărârea
Guvernului nr.151/13.03.2012 privind aprobarea Statutului propriu de organizare
şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
- Ordinul nr.
2292/21.08.2012 al Ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare pentru aparatul propriu
al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi Regulamentul cadru
de organizare şi funcţionare a agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie
socială.
2. Atribuţii:
(1) În domeniul
administrării, gestionării şi plăţii beneficiilor de asistenţă socială şi al
susţinerii programelor de servicii sociale, agenţia are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) aplică legislaţia
privind acordarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială;
b) aplică legislaţia
privind finanţarea programelor de servicii sociale;
c) informează şi
îndrumă persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii ce
decurg din
reglementările privind sistemul naţional de asistenţă socială;
d) gestionează
informaţiile în vederea efectuării plăţilor beneficiilor de asistenţă socială;
e) prelucrează
documentaţia aferentă stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenţă
socială, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) înregistrează
datele privind persoanele care primesc beneficii de asistenţă socială;
g) utilizează
sistemul de informaţii în conformitate cu instrucţiunile şi instrumentele de
gestiune a informaţiei stabilite de A.N.P.I.S.;
h) asigură evidenţa
la nivel teritorial a tuturor beneficiarilor din sistemul beneficiilor de
asistenţă socială;
i) actualizează baza
de date cu privire la beneficiari şi la beneficiile de asistenţă socială
acordate;
j) asigură
respectarea prevederilor legale care privesc caracterul confidenţial al datelor
personale ale
solicitanţilor şi ale persoanelor care primesc beneficii de asistenţă socială;
k) verifică
îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate privind stabilirea drepturilor la
beneficiile de asistenţă socială;
l) stabilesc dreptul
la beneficiile de asistenţă socială şi efectuează plata acestora, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
m) recuperează
drepturile încasate necuvenit de beneficiari, în condiţiile legii;
n) fundamentează şi
propun A.N.P.I.S. proiectul de buget ce include fonduri pentru plata
beneficiilor de
asistenţă socială, susţinerea programelor de servicii sociale şi pentru
funcţionarea lor;
o) administrează
bugetul aprobat şi prezintă Agenţiei raportul de execuţie bugetară;
p) organizează
activitatea de evidenţă contabilă a execuţiei bugetare pentru bugetul alocat;
q) întocmeşte
rapoarte periodice, precum şi raportul anual de activitate şi le transmite
A.N.P.I.S. ;
r) furnizează
A.N.P.I.S. şi altor organisme care au competenţe în domeniu informaţii în
vederea elaborării de studii, rapoarte şi analize în domeniul lor de
activitate;
s) asigură comunicarea
permanentă cu instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale, cu
alte instituţii şi persoane juridice cu responsabilităţi în domeniul social şi
în special cu autorităţile administraţiei publice locale şi judeţene;
t) asigură reprezentarea
în faţa instanţelor judecătoreşti, conform legii;
u) soluţionează
contestaţii, sesizări şi reclamaţii, potrivit competenţelor legale;
v) realizează
selecţia şi formarea profesională a personalului la nivel judeţean, în
conformitate cu planul stabilit de A.N.P.I.S. în domeniu;
w) editează materiale
informative în domeniul de activitate;
x) utilizează orice
mijloc de comunicare în masă pentru promovarea şi informarea asupra
drepturilor
beneficiarilor;
y) încheie
contractele şi convenţiile de finanţare pentru programele de servicii sociale,
monitorizează
implementarea acestora şi elaborează rapoartele prevăzute de lege;
z) întocmesc
documentaţia necesară pentru solicitarea creditelor bugetare în vederea
finanţării programelor de servicii sociale şi asigură plata acestora.
(2) Pentru realizarea
obiectivelor sale, agenţia îndeplineşte şi
următoarele
atribuţii:
a) administrează
patrimoniul propriu, precum şi bunurile din domeniul public sau privat al
statului, în
condiţiile legii;
b) asigură aplicarea
prevederilor legale în vigoare privind condiţiile de înfiinţare şi a celor
privind procedura de
autorizare a agentului de muncă temporară;
c) autorizează
furnizorii de formare profesională în baza prevederilor legale în vigoare
privind formarea
profesională a adulţilor;
d) înregistrează
contractele de formare profesională ale furnizorilor de formare profesională;
e) soluţionează
cererile privind stabilirea calităţii de persoană persecutată, în înţelesul
prevederilor
Decretului-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat, plata acestor drepturi fiind realizată prin intermediul
casei judeţene de pensii;
f) asigură
preşedinţia comisiei judeţene în
domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
h) realizează
activităţi de evaluare, monitorizare şi control privind implementarea
programelor din domeniul asistenţei sociale şi incluziunii sociale, în
conformitate cu metodologia specifică aprobată prin lege sau prin manuale
operaţionale;
i) realizează
activitatea de acreditare a furnizorilor de servicii sociale şi asigură
activitatea secretariatului tehnic al comisiei de acreditare a furnizorilor de
servicii sociale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
4j) monitorizează
implementarea priorităţilor stabilite prin planul strategic de acţiune din
domeniul incluziunii sociale, precum şi activitatea secretariatului tehnic al
comisiei de incluziune socială organizate în conformitate cu ordinul
prefectului.
(3) În domeniul
inspecţiei sociale, agenţia are,în principal, următoarele atribuţii:
a) promovează acţiuni
de informare şi conştientizare a cetăţenilor asupra drepturilor sociale şi
stabilesc programe de colaborare cu societatea civilă;
b) sesizează organele
de urmărire penală competente în situaţia în care faptele supuse controlului
întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni;
c) propune teme de
control în vederea includerii în planul anual de control pentru implementarea
politicilor aferente sistemului naţional de asistenţă socială;
d) desfăşoară
activitatea de control la nivel de judeţ, în baza ordinelor de deplasare şi cu
respectarea metodologiilor, instrucţiunilor şi a procedurilor de lucru
aprobate;
e) controlează şi
monitorizează modul în care sunt stabilite beneficiile de asistenţ socială;
f) evaluează,
monitorizează şi controlează activitatea furnizorilor de servicii sociale
publici şi privaţi din punctul de vedere al respectării standardelor de
calitate şi de cost, precum şi al eficienţei şi performanţei acestora;
g) controlează şi
monitorizează modul în care sunt respectate prevederile legale referitoare la
administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistenţă socială, precum
şi a celor alocate pentru susţinerea şi dezvoltarea serviciilor sociale, a
proiectelor, programelor şi politicilor din domeniu;
h) constată
săvârşirea faptelor prin care se încalcă prevederile legale din domeniul
asistenţei sociale şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege;
i) propun suspendarea
ori încetarea temporară sau definitivă a beneficiului de asistenţă
socială/serviciului social în cazul încălcării grave a prevederilor legale în
domeniu;
j) controlează şi
monitorizează modul de îndeplinire a prevederilor legale privin combaterea
marginalizării sociale;
k) elaborează
rapoartele de evaluare, monitorizare şi control, precum şi analize specifice
activităţii de inspecţie desfăşurate la nivel judeţean;
l) fac propuneri de
îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a metodei de acordare a beneficiilor
de asistenţă socială şi a serviciilor sociale;
m) acţionează la
nivel judeţean pentru prevenirea şi înlăturarea efectelor oricăror acte sau
fapte care încalcă principiile şi normele din domeniul asistenţei sociale,
stabilite prin tratatele internaţionale la care România este parte sau prin
reglementările Uniunii Europene;
n) transmit, la
solicitarea A.N.P.I.S., informaţiile privind activitatea de control din
domeniul inspecţiei sociale.
Cap. II Administrarea şi plata beneficiilor de
asistenţă socială şi susţinerea programelor de servicii sociale
II.1. Stabilirea drepturilor şi plata prestaţiilor
de asistenţă socială:
Finanţarea bugetară în anul 2015 la capitolul 68.01 ,, Asigurari si Asistenţă
Socială’’ a fost in valoare de
130.921.889 lei.
Prin contul de execuţie bugetară, la
finele anului 2015, s-au realizat Plaţi totale în valoare de 130.865.695 lei, corespunzator
unei execuţii bugetare de 99,96%, structurat astfel, pentru un numar mediu
lunar de 89.574 de beneficiari.
A. Alocaţia de stat
pentru copii - reglementată de Legea nr.61/1993, republicată :
- nr. mediu/lună de copii în plată:
45.938
- sume plătite în anul 2015, pentru
alocaţia de stat pentru copii: 44.034.181 lei.
Cuantumul alocaţiei de stat pentru
copii se acordă diferenţiat, astfel:
-
200 lei / lună pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 0 ani şi 2 ani;
-
84 lei / lună pentru copii cu vârsta de peste 2 ani;
-
200 lei / lună pentru copiii cu handicap.
B. Alocaţia de
întreţinere pentru copiii daţi în plasament familial - reglementată de Legea
nr.272/2004 privind protecţia copilului :
- nr. mediu lunar de beneficiari:
868;
- sume plătite în anul 2015, pentru alocaţia de plsament:
6.977.555 lei
Cuantumul alocaţiei de plasament a fost
majorat începând cu 01.12.2014 la suma de 600 lei / lună, iar pentru copiii cu handicap, alocaţia de
plasament este majorată cu 50 %, respectiv 900 lei.
C. Plata drepturilor
acordate persoanelor cu handicap – conform Legii nr. 448/2006:
În perioada ianuarie – decembrie 2015 s-a achitat suma de 40.207.208
lei, către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în
vederea plăţii drepturilor pentru un
număr mediu lunar de 11.661 persoane cu handicap.
Tipurile de prestaţii pentru
persoanele cu handicap achitate în anul 2015 de către instituţia noastră au
fost:
indemnizaţie lunară, indiferent de
venituri:
- 234 lei, pentru adultul cu
handicap grav;
- 193 lei, pentru adultul cu
handicap accentuat;
buget personal complementar lunar,
indiferent de venituri:
- 106 lei, pentru adultul cu
handicap grav;
- 79 lei, pentru adultul cu
handicap accentuat;
- 39 lei, pentru adultul cu
handicap mediu.
Indemnizaţie lunară pentru însoţitorul
adultului cu handicap vizual grav, echivalentă cu salariul net al asistentului
social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul
bugetar .
D. Alocaţia pentru susţinerea
familiei - reglementată de Legea nr. 277/2010
- nr. mediu / lună de familii în
plată: 2.617
- sume plătite în anul 2015, pentru alocaţia de susţinere a
familiei: 5.119.058 lei;
Cuantum A.S.F. este stabilit în funcţie de tipul familiei / venitul pe
membru de familie / număr de copii.
E. Indemnizaţia
lunară de hrană cuvenită persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA –
reglementată de prevederile HG nr. 1177/2003, cu modificările şi completările
ulterioare :
- nr. mediu lunar de beneficiari:
207 ;
- sume plătite în anul 2015, pentru indemnizaţia de hrană:
983.482 lei;
Alocaţia lunară de hrană este
calculată pe baza alocaţiei zilnice de hrană stabilite pentru consumurile
colective din unităţile sanitare publice, conform H.G. nr. 429/2008, respectiv
13 lei / zi pentru adulţi şi 11 lei / zi pentru minori.
F. Indemnizaţie /
stimulent pentru creşterea copilului şi alte tipuri de beneficii sociale – conform OUG nr. 111 / 2010:
Potrivit prevederilor OUG nr. 111 /
2010, indemnizaţia lunară se acordă
astfel:
- Opţiunea I – indemnizaţie cuprinsă
între 600 lei minim şi 3.400 lei, pentru creşterea copilului până la vârsta de
1 an;
- Opţiunea II - indemnizaţia lunară
cuprinsă între 600 lei şi 1.200 lei, pentru creşterea copilului până la vârsta
de 2 ani.
În anul 2015 în evidenţele
A.J.P.I.S. Caraş-Severin erau un număr mediu lunar de 1.587 beneficiari de
indemnizaţie creştere copil, iar plăţile efectuate în anul 2015, pentru această
prestaţie au fost în sumă de 15.360.445 lei.
Stimulentul acordat
potrivit OUG nr. 111/2010 persoanelor îndreptăţite să beneficieze de
indemnizaţia pentru creşterea copilului, reglementată de prezenta ordonanţă de
urgenţă, şi realizează venituri profesionale supuse impozitului pe venit, este
în cuantum lunar de 500 lei. În perioada de referinţă au fost în evidenţa
instituţiei noastre, un număr mediu de 280 beneficiari de stimulent, pentru
care s-au achitat 1.762.687 lei.
Contribuţia de asigurări de sănătate
aferentă indemnizaţiilor acordate în anul 2015, a fost de 886.786 lei pentru un
număr mediu lunar de 1.722 beneficiari.
Conform art. 31 din OUG 111/2010
pentru copilul cu dizabilitate care a împlinit vârsta de 3 ani, oricare dintre
părinţii săi poate beneficia de un concediu
pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 7 ani şi de o indemnizaţie
lunară de 450 lei.
În perioada ianuarie - decembrie
2015, au fost în plată un număr mediu de
320 beneficiari / lună, de indemnizaţii acordate potrivit art. 31 şi 32 din OUG
111/2010, pentru care s-a achitat în anul de referinţă, suma de 1.303.686 lei.
G. Sprijin financiar
acordat celor cu venituri reduse pentru încălzirea locuinţei în sezonul rece -
ajutoare pentru încălzirea locuinţei – conform O.G. nr.70/2011,
În perioada 01.01.2015 – 31.12.2015
au fost efectuate plăţi pentru ajutoare de încălzire a locuinţei cu energie
electrică pentru un număr de 194 familii/persoane singure, suma acordată fiind
de 74.981 lei (aferentă perioadei noiembrie 2014 – martie 2015).
Referitor la ajutorul de încălzire
a locuinţei cu gaze naturale au fost
acordate 3.341 ajutoare, sumele plătite fiind în cuantum de 1.454.045 lei.
În anul 2015 au fost acordate
ajutoare de încălzire a locuinţei cu lemne, pentru 5.107 familii/persoane
singure, sumele plătite fiind în cuantum de 984.953 lei: 902.089 lei pentru
ajutoarele aferente sezonului noiembrie 2015 – martie 2016 şi 82.864 lei pentru
ajutoarele din sezonul rece noiembrie 2014 – martie 2015.
În anul 2015 nu au fost acordate
ajutoare pentru încălzirea locuinţei cu energie termică, deoarece pe raza
judeţului Caraş-Severin nu mai sunt familii / persoane singure, racordate la
acest tip de încălzire.
Asigurarea venitului
minim garantat prin acordarea ajutorului social lunar – în condiţiile prevăzute
de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările
ulerioare
-
nr. mediu lunar de beneficiari:
2.452;
- plăţi efectuate în anul 2015 pentru
ajutorul social: 6.182.103 lei
- CASS aferent V.M.G: 341.618 lei
Ajutorul social se
acordă diferenţiat, astfel:
a) Persoana singură are dreptul la un ajutor
social de 142 lei;
b) Familia compusă din două persoane are
dreptul la un ajutor social de 255 lei;
c) Familia compusă din 3 persoane are dreptul
la un ajutor social de 357 lei;
d) Familia compusă din 4 persoane are dreptul
la un ajutor social de 442 lei;
e) Familia compusă din 5 persoane are dreptul
la un ajutor social de 527 lei;
f) Pentru fiecare persoană în plus peste 5,
se acordă câte 36,5 lei.
Acordarea de prestaţii
sociale lucrătorilor migranţi, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE
nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială şi a
Regulamentului CE nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare
a Regulamentului CE nr. 883/2004
În perioada ianuarie
– decembrie 2015 au fost primite, completate, eliberate şi expediate un număr
total de 4.428 formulare europene, după
cum urmează:
· 2.627 formulare E 411, reprezentând
cerere de informaţii privind dreptul la prestaţii familiale în statul de
reşedinţă al membrilor familiei;
· 1.725 formulare E401, reprezentând
atestatul privind componenţa familiei în vederea acordării prestaţiilor
familiale;
· 20 formulare F002 – răspuns la cererea
privind determinarea competenţei;
· 46 formulare E402 – atestat privind
continuarea studiilor în vederea acordării prestaţiilor familiale;
· 1 formular F027 - răspuns la cererea de
informaţii suplimentare (formularul E411);
· 2 formulare E407 – reprezintă
certificatul medical în vederea atribuirii unei alocaţii familiale speciale sau
a unor alocaţii familiale majorate pentru copiii cu handicap;
· 2 formulare E001- cerere de solicitare
sau comunicare de informaţii;
· 1 formular F003 – decizie privind
determinarea competenţei;
· 3 formulare E405 – atestat privind
totalizarea perioadelor de asigurare, de angajare sau de activitate
independentă sau privind cazurile de ocupări succesive în mai multe state
membre, între termenele de plată prevăzute de legislaţia acestor state;
II.2 Asigurarea
finanţării/cofinanţării instituţiilor publice de asistenţă socială şi
unităţilor medico-sociale, a programelor de interes naţional şi subventii acordate asociaţiilor şi
fundaţiilor
·Cheltuieli de
funcţionare programe de interes naţional:
În perioada ianuarie – octombrie
2015, au fost acordate sume pentru funcţionarea Căminului pentru Persoane
Vârstnice Bocşa şi a Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina, pentru un număr
mediu lunar de 97 beneficiari, suma achitată fiind de 1.450.456 lei.
Astfel, pentru Căminul pentru
Persoane Vârstnice Anina, a fost achitată suma de 710.395 lei, pentru un număr
mediu lunar de 48 beneficiari.
Pentru Căminul pentru Persoane Vârstnice
Bocşa, a fost achitată suma de 740.061 lei, pentru un număr mediu lunar de 49
beneficiari.
În baza Contractelor de finanţare,
încheiate între Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice, în calitate de autoritate finanţatoare şi Consiliile locale Anina şi
Bocşa, în calitate de contractori, în vederea finanţării cheltuielilor de
funcţionare ale celor două cămine pentru
persoane vârstnice, în cadrul Programului de Interes naţional „Dezvoltarea
reţelei naţionale de cămine pentru persoane vârstnice” şi a actelor adiţionale
încheiate la aceste contracte de finanţare, termenul de derulare a finanţării ,
a fost de 55 luni, astfel:
- Pentru Căminul pentru Persoane
Vârstnice Bocşa, finanţarea s-a derulat în perioada de 01 aprilie 2011 - 31
octombrie 2015;
- Pentru Căminul pentru Persoane
Vârstnice Anina, finanţarea s-a derulat în perioada 11 august 2011 - 31 octombrie 2015.
Astfel, in luna
octombrie, aceste programe s-au incheiat.
·Finanţare instituţii
publice de asistenţă socială:
În anul 2015, a fost
plătită suma de 3.091.612 lei, (sumă aprobată conform HG. 973/2012, prin
Ordinul Ministrului Muncii nr. 496/15.03.2013), pentru finanţarea lucrărilor de
amenajare, reparaţii, modernizări şi dotări la următoarele obiective de
investiţii:
- Complexul de Servicii Sociale Comunitare
pentru Persoane Adulte Reşiţa– 82.328,52 lei, reprezentând dotări (36,91 % din
valoarea contractului de finanţare de 223.040 lei)
- Centrul de
Plasament „Casa Noastră” Zăgujeni – 363.059,83, reprezentând lucrări de
amenajare, reparaţii şi modernizări (29,59 % din valoarea contractului de
finanţare de 1.226.769,34 lei);
- Centrul de
Plasament „Speranţa” Reşiţa – 273.356,12 lei, reprezentând lucrări de amenajare,
reparaţii şi modernizări (10,76 % din valoarea contractului de finanţare de
2.540.023,43 lei);
- Complexul de
Servicii Sociale „Bunavestire” Caransebeş – 1.895.436,27 lei, reprezentând
lucrări de amenajare, reparaţii şi modernizări (30,10 % din valoarea contractului
de finanţare de 6.298.102,20 lei);
- Centrul de Urgenţă
pentru Persoane fără Adăpost Caransebeş – 477.431,36 lei, reprezentând lucrări
de amenajare, reparaţii şi modernizări (29,53 % din valoarea contractului de
finanţare de 1.616.691,74 lei).
·Subvenţii pentru
asociaţii şi fundaţii alocate de la bugetul de stat, în condiţiile Legii nr.
34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu
personalitate juridică care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă
socială
În perioada ianuarie
– decembrie 2015 nu au fost acordate subvenţii de la bugetul de stat, pentru
asociaţii/ fundaţii care au sediul în judeţul Caraş-Severin.
· Precizari cu privire la activitatea de
audit public extern
In perioada
03.02.2015-27.02.2015, la nivelul AJPIS Caraş-Severin, Camera de Conturi a
Judeţului Caraş-Severin a desfaşurat actiunea de verificare “Auditul financiar
asupra unor categorii de beneficii de Asistenţă Socială”.
In urma verificării a
fost emisă Decizia Camerei de Conturi Caraş-Severin nr.12/2015, cu aplicarea
urmatoarelor măsuri, având ca termen de finalizare data de 30.09.2015:
I.1. Revizuirea
tuturor debitorilor, precum si modul de inregistrare al acestora in evidenţa
contabilă şi programul informatic SAFIR
- s-a realizat revizuirea tuturor debitorilor,
precum si modul de inregistrare al acestora in evidenţa contabilă şi programul
informatic SAFIR, au fost confruntate soldurile inregistrate in evidenţa
contabilă cu cele rezultate din programul informatic, astfel încat la data de
31.12.2015 acestea au fost egale.
I.2. Inventarierea
tuturor debitelor transmise unităţilor administrative teritoriale
– s-a realizat
inventarierea acestor debite iar din totalul debitelor in sumă de 102.586 lei
la data de 31.12.2015 a mai ramas de preluat spre urmărire si recuperare de
UAT, un debit in sumă de 972 lei.
I.3. Calcularea, înregistrarea,
încasarea şi virarea în conturile corespunzătoare a penalităţilor stabilite
potrivit normelor legale in vigoare
- pentru debitele neachitate
la termen, AJPIS a solicitat Agenţiei
Naţionale Pentru Plaţi si Inspecţie Socială ce are calitate de ordonator
secundar de credite, aprobarea demararii procedurilor de achiziţionare de soft
care sa permită calculul accesoriilor stabilite conform normelor legale in
vigoare, precum si elaborarea unei proceduri de lucru privind modul de
inregistrare în contabilitate şi conturile corespunzătoare de evidenţiere a
cestor accesorii.
Prin adresa nr.15642/30.07.2015, inregistrată
la AJPIS Caraş-Severin sub
nr.1292/05.08.2015, ANPIS ne
comunică faptul ca a fost demarata procedura de achiziţionare a unui program
informatic care să permită calculul accesoriilor, urmând ca după finalizarea
acesteia sa fie elaborata si procedura operaţională referitoare la calcularea,
încasarea in contabilitate şi virarea drepturilor accesorii.
II.1. Extinderea verificarilor
privind acordarea ajutorului social unor persoane care nu au declarat
subvenţiile aferente unor suprafeţe de teren deţinute
- în ceea ce priveşte
acordarea „venitului minim garantat” unor persoane care nu au declarat
subvenţiile aferente suprafeţelor de teren deţinute, s-a extins verificarea
asupra intregii categorii de prestaţii sociale „venit minim garantat” prin
solicitarea de informaţii în baza protocolului de colaborare.
- în urma verificărilor efectuate, pentru
11 persoane (cu venituri din subvenţii)
au fost emise decizii de debit, în
valoare totala de 15.672 lei, din care până la data de 31.12.2015:
- s-a recuperat suma de 2.960 lei,
- suma de 3.640 lei din drepturi
curente,
- au fost preluate debite spre
recuperare de catre primării in valoare de 9.072.
II.2.Extinderea verificarilor
privind acordarea ajutorului social unor persoane care nu si-au indeplinit
obligatia de achitare a impozitelor si taxelor faţa de bugetul local
- în urma extinderii verificărilor nu s-au
identificat situaţii de acest gen.
II.3. Extinderea
verificărilor privind acordarea ajutorului social unor persoane care nu au
declarat venituri din activităţi autorizate
- in urma
verificărilor efectuate din totalul de 4
persoane (cu venituri din activităţi autorizate) a fost emisă o decizie
de debit, in valoare de 426 lei, care a
fost preluat spre recuperare de catre UAT.
II.4. Extinderea verificărilor
privind acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei unor persoane care nu au
declarat subvenţiile aferente unor suprafeţe de teren deţinute
- s-a extins
verificarea asupra intregii categorii de prestaţii sociale prin solicitarea de
informaţii în baza protocolului de colaborare -
furnizarea de date privind subvenţiile agricole încheiat cu APIA, în
urma verificărilor s-a emis decizia de
debit in valoare de 938 lei, debit care
s-a recuparat in totalitate de catre AJPIS.
II.5.Extinderea
verificărilor privind acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei unor
persoane care nu si-au indeplinit obligaţia de achitare a impozitelor si
taxelor faţa de bugetul local
- in urma extinderii
verificarilor asupra situaţiei beneficiarilor de alocaţie pentru susţinerea
familiei care nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată faţă de bugetul local,
au fost emise un numar de 6 decizii de debit in sumă de 11.480 lei, sumă
ce a fost preluată spre urmărire si
recuperare de către ANAF
II.6. . Extinderea verificărilor
privind acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei unor persoane care nu au
declarat venituri din activităţi autorizate
In urma verificărilor s-a emis decizia de debit in valoare de 270 lei, din care s-a recuparat
pană la data de 30.09.2015 suma de 27 lei din drepturi curente, iar suma de 243
a fost preluată spre urmărire si recuperare de către ANAF.
II.7.Extinderea verificărilor pe
situaţii similare cu cele menţionate mai sus şi pentru anii 2011-2014.
In urma verificărilor au fost
stabilite si recuperate debite astfel:
- În cazul venitului minim
garantat, acordat unor persoane care nu au declarat subvenţiile primite,
aferente suprafeţelor de terenuri deţinute s-au stabilit debite în valoare de
15.783 lei, rămânând la 31.12.2015 un sold de 5.264 lei, suma ce se recuperează
în continuare din drepturi curente;
- În cazul venitului minim
garantat, acordat unor persoane care nu şi-au îndeplinit obligaţia de achitare
a impozitelor si taxelor faţa de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin
în proprietate s-au stabilit debite in valoare de 6.484 lei lei, rămânând la
31.12.2015 un sold de 5.797 lei, suma ce se recuperează în continuare din
drepturi curente;
- În cazul alocaţiei pentru susţinerea familiei acordată
unor persoane care nu şi-au îndeplinit obligaţia de achitare a impozitelor si
taxelor faţa de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin in proprietate
s-au stabilit debite in valoare de 1.150 lei, rămânând la 31.12.2015 un sold de
372 lei, sumă ce se recuperează în continuare din drepturi curente;
Pentru plăţile nelegale efectuate
pentru prestaţia „venit minim garantat” a fost efectuată regularizarea între
bugetul de stat si FNUASS, pentru contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
In luna noiembrie 2015
reprezentanţii Camerei de Conturi a Judeţului Caraş-Severin au verificat in
cadrul AJPIS, modul de ducere la indeplinire a măsurilor dispuse prin Decizia
nr.12/2015 si au intocmit RAPORTUL privind modul de ducere la îndeplinire al
măsurilor dispuse (Raport de follow -up).
Gradul de implementare al măsurilor
dispuse este de 100%, cu menţiunea faptului că AJPIS Caraş-Severin va urmări in
continuare recuperarea integrală a debitelor constatate.
Cap.III COMPONENTA DE
INSPECŢIE SOCIALĂ
Cadrul legislativ
care reglementează activitatea de inspecţie socială
Legea asistenţei
sociale nr. 292/2011 reglementeaza cadrul general de organizare şi funcţionare
şi finanţare a sistemului de Asistenţă Socială in Romania, stabilind
principiile şi regulile generale de acordare a măsurilor de Asistenţă Socială.
Potrivit articolului
107 si 108 din aceasta lege, Ministerul Muncii, Familiei si Protecţiei Sociale
organizează instituţii de specialitate, cu sau fără personalitate juridică, cu
scopul realizării unui sistem unitar de administrare a beneficiilor de
Asistenţă Socială şi de evaluare, monitorizare şi control în domeniul
asistenţei sociale. Astfel, activitatea de inspecţie Socială, ca principal
instrument de control, evaluare si monitorizare al MMFPS a fost organizată în
cadrul Agenţiei Naţionale Prestaţii Sociale, noua instituţie funcţionând sub
denumirea de Agenţie Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială(ANPIS).
Actele normative care
au reglementat activitatea de inspecţie Socială:
· Ordonanţa de Urgenţa nr. 113 din 21
decembrie 2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială,
· Hotărârea de Guvern nr. 151/2012
privind Statutul propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale
pentru Plăţi şi Inspecţie Socială,
· Legea nr. 292/2011, Legea asistenţei
sociale,
· Deciziile emise de Directorul General
al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi cele ale directorului executiv al Agenţiei
Judeţene pentru Plăţi si Inspecţie Socială Caraş-Severin.
Activitatea
Inspecţiei sociale din cadrul AJPIS Caraş-Severin s-a desfăşurat în anul 2015,
pe 3 planuri, după cum urmează:
· Controale desfăşurate conform Planului
anual de control al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
aprobat de către ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice;
· Controale desfăşurate conform Planului
anual de control al Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
Caraş-Severin, aprobat de către Directorul Executiv;
· Controale inopinate, desfăşurate ca
urmare a sesizărilor şi autosesizărilor.
I Controale
desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Naţionale pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială
Ø Controlul beneficiilor de Asistenţă Socială
În cursul anului
2015, au fost realizate la nivel national următoarele campanii de
control tematice,
privind beneficiile Asistenţă Socială:
Nr. crt
Denumirea campaniei
Perioada de
desfasurare
1
Controlul privind
stabilirea şi acordarea ajutorului social pentru beneficiarii care erau
persoane apte de muncă şi nu se aflau
în evidenţa agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de muncă în anul 2013
01 martie – 31
aprilie 2015
2
Controlul privind
stabilirea şi acordarea principalelor beneficii de Asistenţă Socială (ajutor
social, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia de stat pentru copii şi
ajutorul pentru încalzirea locuinţei cu energie electrică)
15 august -27
noiembrie 2015
3
Controlul privind
stabilirea şi acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială pentru sprijinirea
persoanelor cu nevoi speciale şi drepturilor băneşti pentru asistenţii
personali
01 octombrie -31
decembrie 2015
1.Campania- Control
privind stabilirea şi acordarea ajutorului social pentru beneficiarii care erau
persoane apte de munca şi nu se aflau în evidenta agenţiilor judeţene de
ocupare a forţei de munca în anul 2013
Grupul ţinta:
titulari/beneficiari de ajutor social aflaţi în plată în anul 2013
Obiectivele
campaniei:
- Reducerea erorii, fraudei
si corupţiei prin organizarea de inspecţii
privind acordarea
ajutorului social,
Obiectiv specific:
plata necuvenita persoanelor apte de muncă, beneficiari de ajutor social,
deoarece nu sunt in evidenţa AJOFM.
Constatările echipei
de inspecţie:
În cadrul campaniei
au fost verificate un numar de 2292 de CNP-uri, dintr-un numar de 75 de unitaţi
administrativ teritoriale de pe raza judeţului Caraş-Severin. Dintre acestea
s-au confirmat un numar de 110 suspiciuni.
Au fost emise un
numar de 110 decizii de debit in valoare de 163.379 lei.
2. Campania- Control
privind stabilirea şi acordarea principalelor beneficii de
asistenţa socială
(ajutor social, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia de
stat pentru copii si
ajutorul pentru încalzirea locuinţei cu energie electrică).
Grupul tinta:
titulari/beneficiari aflaţi in plată în luna ianuarie 2015-iunie 2015
Obiectivele
campaniei:
1.Obiectiv general:
eficientizarea utilizării fondurilor in sistemul de Asistenţă Socială si
îmbunătăţirea activităţii privind modul de acordare a beneficiilor de Asistenţă
Socială
2.Obiectiv specific:
reducerea erorii si fraudei prin efectuarea de controale privind stabilirea si
acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială(ajutor social, alocaţia pentru
susţinerea familiei, ajutor pentru încălzirea locuinţei.
În cadrul campaniei
tematice pentru judeţul Caraş-Severin au fost stabilite urmatoarele tipuri de
suspiciuni:
-S2: Plaţii necuvenite de
beneficii de Asistenţă Socială urmare a declarării eronate a veniturilor
familiei, dupa caz, a persoanei singure- suspiciune comună ajutor social,
alocaţie pentru susţinerea familiei,
-S3: Plaţi necuvenite
de beneficii de Asistenţă Socială în situaţia identificării
bunurilor ce conduc la excludere, aflate în
posesia familiei beneficiare, după caz a persoanei singure(autoturisme,
autovehicule), suspiciune comună ajutor social, alocaţie pentru susţinerea
familiei,
-S6 :Plaţi necuvenite
ale venitului minim garantat în situaţia identificării
titularilor /beneficiarilor de ajutor social
care nu sunt in evidenţa AJOFM ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă
- suspiciune specifică ajutorului social.
Constatările echipei
de inspecţie:
În ceea ce priveste
beneficiul Venit minim garantat(VMG):
În urma verificărilor
efectuate de inspectorii sociali s-au constatat urmatoarele:
La nivelul judeţului
Caraş-Severin, din totalul 1738 de CNP-uri, beneficiari identificaţi cu
suspiciuni au fost verificate toate, din care:135 suspiciuni S2, 1 suspiciune
S3 si 1602 suspiciuni S6 .
La nivelul judeţului
Caraş-Severin, în urma desfăşurării activităţilor de control au fost confirmate
un numar de 16 suspiciuni.
Inspectorii sociali
au dispus un numar de 24 de masuri de remediere a deficienţelor, 16 măsuri cu
impact financiar şi 8 măsuri fără impact financiar.
Au fost emise un
număr de 16 decizii de debit în valoare de 11.494 lei.
Măsurile dispuse în
procesele verbale de control au fost îndeplinite.
În ceea ce priveşte beneficiul alocaţie
pentru susţinerea familiei(ASF):
La nivelul judeţului Caraş-Severin, din
totalul 559 de CNP-uri, beneficiari
identificaţi cu suspiciuni au fost
verificate toate, din care: 522 suspiciuni S2, si 37
suspiciunI S3.
La nivelul judeţului
Caraş-Severin, în urma desfăşurării activităţilor de control au fost confirmate
un numar de 168 de suspiciuni.
Inspectorii sociali au dispus un numar de 300
de măsuri de remediere a deficienţelor, 168 măsuri cu impact financiar si 132
măsuri fără impact financiar.
Au emise un numar de
168 decizii de debit în valoare de 70.165 lei.
Măsurile dispuse în
procesele verbale de control au fost indeplinite.
Impactul estimat al măsurilor dispuse
constă în obţinerea unor rezultate economico-financiare mai bune, creşterea
eficienţei şi eficacităţii în utilizarea fondurilor publice.
1.Campania- Control
privind stabilirea şi acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială pentru
sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale si drepturilor banesti pentru
asistentii personali
Campania este o continuare a
inspecţiilor anterioare focalizate pe verificarea suspiciunilor de eroare şi
fraudă în acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială persoanelor cu nevoi
speciale:
- nerespectarea
prevederilor legale în ceea ce priveste informarea Direcţiei Generale de
Asistenţă Socială şi Protecţiei Copilului Caraş-Severin cu privire la decesul
persoanei cu handicap în termenul prevazut de lege, respectiv cea de a face
plăti dupa data decesului, - - nerespectarea obligaţiei autorităţilor publice
locale de a prevede şi garanta în bugetul anual sume suficiente pentru plata indemnizaţiilor persoanelor cu
handicap şi ale asistenţilor personali.
Grupul ţintă:
persoanele adulte încadrate în grad şi tip de handicap aflate în plată
în perioada ianuarie
2013- iunie 2015, cu cel putin unul din beneficiile de Asistenţă Socială:
- Indemnizaţie lunară pentru
adultul cu handicap grav şi adultul cu
handicap accentuat,
- Buget complementar lunar
pentru adultul cu handicap grav, adultul
cu handicap accentuat
şi adultul cu handicap mediu,
- Indemnizaţie de însoţitor
pentru adultul cu handicap vizual grav,
- Indemnizatie lunara pentru
adultul cu handicap grav, altul decat
cel cu handicap
vizual grav.
Obiectivele
campaniei:
1. Obiectiv general: Reducerea erorii şi
fraudei prin efectuarea de inspecţii privind
stabilirea şi
acordarea beneficiilor de Asistenţă Socială.
2. Obiective specifice:
Ø Identificarea tuturor persoanelor
adulte cu dizabilităţi decedate în
perioada ianuarie
2013-iunie 2015, pentru care au fost acordate drepturi necuvenite,
Ø Realizarea unei diagnoze
privind modul în care autoritatile publice
locale respecta
prevederile îm ceea ce priveşte plata drepturilor asistenţilor personali ai
persoanelor cu handicap grav.
Constatări:
a. La nivelul
judeţului Caraş-Severin, în cadrul acestei campanii s-a primit de la Agenţia
Naţionala pentru Plaţi şi Inspecţie Socială un eşantion de 2014 CNP-uri cu
suspiciuni de Plaţi efectuate după data decesului persoanei încadrate în grad
de handicap.
Pentru 55 de CNP-uri, suspiciunea s-a
confirmat, dreptul acestor persoane a fost încetat după data decesului de către
DGASPC Caraş-Severin şi pana la data controlului, nu au fost demarate
procedurile de stabilire şi recuperare a sumelor încasate necuvenit.
In urma neregulilor
constatate de inspectorii sociali, a
fost dispusă măsura –„emiterea dispoziţiei de recuperare a sumelor încasate
necuvenit”, pentru cele 55 de persoane pentru care au fost efectuate Plaţi după
data decesului.
b. 66 unităţi
administrativ teritoriale au angajati asistenti personali şi au plătit la timp
drepturile salariale ale acestora; 15 dintre acestea acordă doar indemnizaţii
pentru persoanele încadrate în grad de handicap grav, iar in cadrul a 3
primării(Dalboşeţ , Băuţar, Şopotu Nou) s-a efectuat plata salariului
asistenţilor personali cu întârziere de o luna, motivul fiind lipsa fondurilor
pentru plata dreptului.
Ø Controlul
serviciilor sociale
În cursul anului
2015, au fost realizate la nivel naţional următoarele campanii de
control tematice
privind serviciile sociale:
Nr. crt
Denumirea campaniei
Perioada de
desfasurare
1
Controlul serviciilor
sociale- dezvoltate prin Programul Operational Regional –Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice
Septembrie 2014-
decembrie 2015
2
Controlul centrelor
rezidentiale pentru adulti si copii, publice si private
21.05.2015-13.07.2015
3
Controlul aplicării
prevederilor legale cuprinse la art. 25 din Legea nr. 17/2000şi Ordinul MMFPS
nr. 73/2005, cu privire la calculul contribuţiei datorate de
beneficiari/aparţinătorii acestora, pentru acoperirea costului serviciilor
sociale acordate în centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice
18.09.-06.11.2015
4
Stadiul aplicarii
prevederilor Legii 272/82004 privind protectia si promovarea drepturilor
copilului, de catre Serviciile Publice de Asistenţă Socială de la nivelul
localitatiilor cu un numar de locuitori ăntre 7.000 si 10.000
17.08.-30.09.2015
1. Campania- Controlul serviciilor sociale- dezvoltate
prin Programul Operational Regional –Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice
Aceasta campanie a fost demarata la
solicitarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice.
Inspecţia Socială a desfăşurat controlul
prin verificarea standardelor specifice de calitate şi îndrumarea furnizorilor
in vederea indeplinirii şi menţinerii condiţiilor de acreditare a serviciilor
sociale, în anul 2014.
În judetul
Caraş-Severin au beneficiat de aceste fonduri urmatoarele servicii sociale:
Ø Centrul de Îngrijire si
Asistenţă Oravita, din cadrul DGASPC CS,
Ø Complexul de Servicii Sociale
Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa,
Ø Centrul de Servicii de
Asistenţă Socială pentru Persoane Varstnice Reşiţa, din cadrul Serviciului
Public-Direcţia de Asistenţă Socială Reşiţa,
Ø Centrul de zi ABC din cadrul
Serviciului Public-Direcţia de Asistenţă Socială Reşiţa,
Ø Centrul de Plasament Casa
noastră Zăgujeni, din cadrul DGASPC CS.
Au fost inspectate
toate aceste servicii sociale, iar în urma controalelor inspectorii sociali au
dispus un numar de 16 măsuri de remediere a deficienţelor, măsuri care au fost
aduse la îndeplinire.
2. Campania- Controlul centrelor
rezidenţiale pentru adulţi si copii, publice şi private
Obiectivul campaniei a fost evaluarea modului
de respectare a legislaţiei privind condiţiile de admitere, îngrijire,
recuperare şi reintegrare a beneficiarilor din cadrul serviciilor rezidenţiale
pentru copii şi adulţi.
Controlul a urmarit
realizarea unui screening la nivel naţional a condiţiilor de găzduire şi
îngrijire a copiilor, adulţilor şi persoanelor vârstnice.
În cadrul campaniei
au fost controlate urmatoarele servicii sociale.
·
Centrul de Plasament Tabita din localitatea Bocsa, din cadrul Fundaţiei
Humanitas Pro Deo,
·
Centrul de Plasament Speranţa Reşiţa, din cadrul D.G.A.S.P.C.,
·
Complexul de Servicii Sociale Sfanta Maria Reşiţa, din cadrul
D.G.A.S.P.C.,
·
Centrul de Igiena „Mama si Copilul „Caransebeş,
· Complexul de Servicii
Sociale Reşiţa, din cadrul D.G.A.S.P.C.,
·
Centrul de Urgenţa pentru Persoane fără Adăpost Caransebeş, din cadrul
Consiliului Judeţean Caraş-Severin.
In urma controalelor efectuate inspectorii
sociali au dispus un numar de 63 de masuri de remediere a deficienţelor
constatate.
Menţionam faptul că aceste măsuri au fost
indeplinite în termenul stabilit în procesele verbale de control.
3.Campania -
Controlul aplicării prevederilor legale cuprinse la art. 25 din Legea nr.
17/2000 şi Ordinul MMFPS nr. 73/2005, cu privire la calculul contribuţiei
datorate de beneficiari/aparţinătorii acestora, pentru acoperirea costului
serviciilor sociale acordate în centrele rezidenţiale pentru persoane vârstnice
Obiectivul general al
campaniei:
Verificarea modului
de stabilire a costului mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale
pentru persoane vârstnice, precum şi modul de stabilire şi plată a contribuţiei
datorate de către beneficiari/aparţinători.
Obiective specifice:
1. Verificarea modului de stabilire a
costului mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale pentru persoane
vârstnice
2. Verificarea modului de stabilire şi plată
a contribuţiei datorate de către beneficiari/aparţinători.
În cadrul campaniei
au fost inspectate urmatoarele servicii sociale:
· Căminul pentru Persoane Vărstnice
Sacu,
· Căminul pentru Persoane Vârstnice
Sfinţii Constantin şi Elena Caransebeş,
· Complexul de Servicii Sociale
Comunitare pentru Persoane Adulte Reşiţa,
· Căminul pentru Persoane Vârstnice
Anina,
· Căminul pentu Persoane Vârstnice
Bocşa.
In urma controalelor
efectuate, inspectorii sociali au dispus un numar de 7 de măsuri, de remediere
a deficienţelor constatate.
Mentionam faptul ca
toate cele 7 măsuri dispuse au fost indeplinite în termenele stabilite.
4.Campania- Stadiul
aplicarii prevederilor Legii 272/82004 privind protectia si promovarea
drepturilor copilului, de catre Serviciile Publice de Asistenţă Socială de la
nivelul localitatiilor cu un numar de locuitori ăntre 7.000 si 10.000.
Obiectivul general al
campaniei:
Verificarea
îndeplinirii atribuţiilor SPAS-urilor în ceea ce priveşte depistarea situaţiilor
de risc care pot determina separarea copiilor de părinţi şi, pentru cazurile
identificate, modalitatea de întocmire, implementare şi monitorizare a
planurilor de servicii.
Obiective specifice:
1. Verificarea indeplinirii atribuţiilor
SPAS-urilor de la nivelul localităţilor (7.000-10.000 locuitori) în ceea ce
priveste identificarea situaţiilor cu risc de separare a copiilor de părinţi.
2. Verificarea modului în care SPAS-urile
întocmesc, implementează şi monitorizează planurile de servicii pentru copiii
cu risc de separare.
Conform acestor
criterii au fost supuse controlului:
· Serviciul Autoritate Tutelara si
Asistenţă Socială Anina , din cadrul Primăriei Oraşului Anina,
· Compartimentul de Asistenţă Socială,
din cadrul Primăriei Oraşului Oţelu Rosu
Referitor la
indicatorii calitativi urmariti in cadrul campaniei, se pot relata urmatoarele
aspecte:
În ceea ce priveste
Compartimentul de Asistenţă Socială Otelu Rosu:
Menţionam faptul că
personalul din cadrul Compartimentul de
Asistenţă Socială Otelu Rosu este axat cu prioritate pe acordarea de beneficii
de Asistenţă Socială şi nu există o persoană care să se ocupe în mod special de
protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Referitor la art. 104
din Legea nr. 272/2004, s-a constatat faptul că, deşi fenomenul plecării
părinţilor la munca în străinătate este accentuat, ca urmare a lipsei locurilor
de munca în ţara, aceştia nu notifica Compartimentul de Asistenţă Socială Otelu
Rosu, plecarea lor în strainatate şi nici nu anunţa în grija cui lasa copiii.
În ceea ce priveste
Serviciul Autoritate Tutelară şi Asistenţă Socială Anina, se întâlneşte aceeaşi
situaţie.
In concluzie în ceea
ce priveşte activitatea celor doua servicii, în domeniul protecţiei copilului
putem menţiona faptul că acestea, în ansamblu, se limitează la întocmirea
documentelor prevăzute de legislaţie, la solicitarea instanţei, a DGASPC
Caraş-Severin şi a altor instituţii.
In urma controalelor
efectuate, inspectorii sociali au dispus un numar de 2 masuri, ca urmare a
neconformităţilor constatate faţă de prevederile legislaţiei din domeniul
asistenţei sociale.
Ø Alte
tipuri de campanii de control
Campania- Verificarea
accesului persoanelor cu handicap la mediul fizic, informaţional şi
comunicaţional
Obiectiv general
Asigurarea respectării drepturilor
persoanelor cu dizabilităţi la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional în
serviciile medicale.
În cadrul campaniei au fost inspectate
urmatoarele unităţi sanitare publice, cu paturi:
· Spitalul Judeţean de Urgenţa
Reşiţa,
· Spitalul Municipal de
Urgenţa Caransebeş,
· Spitalul Orăşenesc Oţelu Rosu,
· Spitalul Orăşenesc Moldova
Noua,
· Spitalul Orăşenesc Oraviţa.
Masuri dispuse
Din totalul celor 5
unităţi sanitare publice inspectate, doar pentru două unităţi au fost dispuse
un numar de 3 măsuri, după cum urmează:
·
pentru Spitalul Judeţean de Urgenţa Reşiţa, măsura – adaptarea unui grup
sanitar pentru utilizatorii de fotoliu rulant conform NP 051/2012,
·
pentru Spitalul Orăşenesc Oraviţa, 2 măsuri-
1. Inscripţionarea
locurilor de parcare pentru persoanele cu dizabilităţi,
2. Achiziţionarea şi
instalarea unor panouri de informare/sisteme electronice de informare.
Mentionam faptul ca
măsurile dispuse în această campanie tematică sunt în curs de îndeplinire.
Ø
Campania de informare şi consiliere privind modificarile legislative
majore din domeniul asistenţei sociale
Campania vizează însuşirea de către
toţi actorii sociali participanţi la sesiunile de
informare şi
consiliere a modificarilor legislative din domeniul asistenţei sociale,
garantarea
respectarii drepturilor sociale ale cetăţenilor.
· Sesiunile de informare şi consiliere:
In cadrul campaniei au fost realizate 4
sesiuni de informare/consiliere la care au participat 94 de instituţii, 76 de
primării, 14 alte instituţii publice şi 4 instituţii private. Un numar de 94 de
persoane au completat fişe de apreciere, iar modul în care au fost apreciate
sesiunile de informare şi consiliere: inutila 0, utila 2, foarte utila 92.
Au fost realizate 14 apariţii în mass
media, temele prezentate fiind modificarile legislative din domeniul asistenţei
sociale, numarul beneficiarilor /titularilor de prestaţii sociale, inclusiv de
alocaţia de plasament familial, acordarea ajutoarelor de urgenţa unor familii
şi persoane singure aflate în situaţii deosebite .
· Organizarea activităţilor de
consiliere /informare:
Inspectorii sociali
din cadrul AJPIS CS au efectuat activităţi de informare şi consiliere atât în
cadrul campaniilor tematice cât şi în cadrul controalelor inopinate. Astfel au
fost consiliaţi atât secretarii, asistenţii sociali, din 76 de primării din
judeţ cât şi personalul din cadrul a 14 instituţii publice şi 4 instituţii
private. Principalele teme abordate in cadrul activităţilor de
informare/consiliere, atat în cadrul misiunilor de inspecţie cât şi în cadrul
activităţilor de monitorizare a măsurilor dispuse în accesarea beneficiilor de
Asistenţă Socială, precum şi
neclarităţile sau
interpretările posibile privind modul de aplicare a legislaţiei.
II Controale
desfăşurate conform Planului anual de control al Agenţiei Judeţene pentru
Plăţi şi Inspecţie
Socială Caraş-Severin
Planul anual de control al AJPIS
Caraş-Severin s-a realizat in completarea Planului anual de control al Agenţiei
Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, urmărind nevoile specifice din
judeţul Caraş-Severin.
Conform Planului anual de control al AJPIS
Caraş-Severin, au fost controlate şi monitorizate activităţile serviciilor
sociale publice şi private, având ca obiectiv verificarea respectării
standardelor minime obligatorii de calitate specifice fiecărui serviciu în
parte, verificarea drepturilor beneficiarilor, inclusiv a alocaţiei zilnice de
hrană, conform legislaţiei în vigoare.
Astfel au fost
verificate:
· Complexul de Servicii Sociale
”Bunavestire” Caransebeş din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului Caraş-Severin;
· Asociaţia Baptistă Caritabilă ” Casa
Dorca” cu Centrul de plasament ”Casa
Dorca” Prilipeţ
· Centrul de plasament ”Narcisa” aflat în
cadrul Asociaţiei ”Pentru fiecare copil o familie” Reşiţa,
· Fundaţia Humanitas Pro Deo Oţelu Roşu.
-
1.Complexul de
Servicii Sociale ”Bunavestire” Caransebeş din cadrul Direcţiei Generale de
Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Caraş-Severin este compus din 4
module:
- Centrul de Plasament
pentru Copii cu Dizabilităţi ;
- modulul de
recuperare/reabilitare;
- modulul garsoniere;
- Centrul de
Îngrijire şi Asistenţă.
În urma controlului efectuat de către
inspectorii sociali au fost constatate următoarele deficienţe:
- personalul nu era instruit
în ceea ce priveşte cunoaşterea şi combaterea formelor de abuz, acordarea
primului ajutor, şi nu a participat la cursuri de formare profesională conform
standardelor minime obligatorii:
- nu au fost respectate standardele privind
condiţiile de locuit, atât din punct de vedere al numărului de beneficiari în
cameră cât şi al dotărilor cu mobilier adecvat;
- nu aveau amenajate
spaţii comune pentru petreacerea timpului liber.
Astfel au fost
dispuse un numar de 14 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care au
fost îndeplinite în termenul stabilit prin Procesul verbal de control.
2. Asociaţia Baptistă Caritabilă ” Casa
Dorca” cu Centrul de plasamen ”Casa
Dorca” Prilipeţ acordă următoarele tipuri de servicii sociale specializate:
asistenţă şi suport pentru copii si tineri, găzduire pe perioada nedeterminată,
suport emoţional şi dupa caz consiliere psihologică, educare, socializare şi
petrecerea timpului liber, reintegrare familială şi comunitară.
În urma controlului
efectuat de către inspectorii sociali s-au constatat următoarele nereguli:
- nu au fost respectate standardele privind
condiţiile de locuit, atât din punct de vedere al numărului de beneficiari în
cameră cât şi al dotărilor cu mobilier adecvat;
- nu era respectată
alocaţia zilnică de hrană;
- beneficiarii nu
erau consultaţi cu privire la achiziţionarea obiectelor de îmbrăcăminte;
- nu erau întocmite
procedurile de lucru conform legislaţiei în viguare (Ordinul nr.21/2004)
- structura de
personal nu era în concordanţă cu misiunea centrului şi nevoile beneficiarilor.
Astfel au fost
dispuse un numar de 21 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care au
fost îndeplinite în termenul stabilit în Procesul verbal de control.
3.Centrul de
plasament ”Narcisa” aflat în cadrul Asociaţiei ”Pentru fiecare copil o familie”
Reşiţa acordă următoarele tipuri de servicii sociale specializate: asistenţă şi
suport pentru copii si tineri, găzduire pe perioada nedeterminată, suport
emoţional şi dupa caz consiliere psihologică, educare, socializare şi
petrecerea timpului liber, reintegrare familială şi comunitară.
În urma controlului
efectuat de către inspectorii sociali s-au constatat următoarele deficienţe:
- personalul nu era
instruit în ceea ce priveşte acordarea primului ajutor şi nu a participat la
cursuri de formare profesională conform standardelor minime obligatorii;
- planurile de
intervenţie specifice fiecărui copil în parte nu a fost întocmite de către responsabilul de caz.
Astfel au fost dispuse un numar de 5 măsuri
de remediere a deficienţelor constatate, care au fost îndeplinite în termenul
stabilit în Procesul verbal de control.
4.Din cadrul
Fundaţiei ”Humanitas Pro Deo” Oţelu Roşu au fost verificate următoarele
servicii sociale:
- Centrul social pentru persoane cu
HIV/SIDA Reşiţa, centru de zi;
- Centru de zi pentru copii ”Humanitas
Pro Deo” Reşiţa;
- Centrul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă – în
regim rezidenţial Reşiţa (internat pentru copiii din alte localităţi care
urmează o formă de învăţământ în Reşiţa şi provin din familii fără posibilităţi
financiare);
- Locuinţe protejate
pentru tineri aflaţi în dificultate din Reşiţa.
Cu ocazia controlului
la centrele din cadrul Fundației ”Humanitas Pro Deo” Oţelu au fost
constatate deficienţe în ceea ce
priveşte:
- elaborare
documentelor conform standardelor minime obilgatorii;
- amenjarea spaţiilor
din cadrul Centrului de zi pentru copii Reşiţa;
- formarea
profesională a personalului.
Astfel au fost
dispuse un numar de 15 măsuri de remediere a deficienţelor constatate, care se
afla in curs de indeplinire.
III. CONTROLALE INOPINATE DESFĂŞURATE ÎN URMA
PETIŢIILOR/SESIZĂRILOR ŞI AUTOSESIZĂRILOR
A. Controale inopinate în domeniul
beneficiilor de asistenţă socială, respectiv ajutor social, alocaţie pentru
susţinerea familiei, ajutor pentru încălzire, indemnizaţii/drepturi ale
persoanelor încadrate în gard de handicap.
1.În anul 2015 au
fost înregistrate la AJPIS CS un număr de 13 petiţii ce au avut ca obiect
acordarea ajutorului social.
În urma
controalelor efectuate au fost dispuse un număr total de 6 măsuri de
remediere a deficienţelor constatate la
trei primării. Măsurile dispuse au fost îndeplinite în termenele
stabilite în procesele-verbale de control.
Pentru deficienţele
constatate, un primar a fost sancţionat contravenţional cu avertisment. 2. În
cursul anului 2015 s-au înregistrat la AJPIS CS un număr de 4 petiţii având ca
obiect alocaţia pentru susţinerea familiei.
În urma controalelor
efectuate au fost emise 2 decizii de debit pentru sume încasate necuvenit
reprezentând alocaţie pentru susţinerea familiei, iar pentru un titular de alocaţie pentru
susţinerea familiei a fost încetat dreptul la acest beneficiu social.
3.În anul 2015 au
fost înregistrate la AJPIS CS un număr
de trei petiţii având ca obiect ajutorul pentru încălzirea locuinţei.
În urma controalelor
efectuate de către inspectorii sociali au fost emise un număr de 5 decizii de
debit pentru sume încasate necuvenit reprezentând ajutor pentru încălzire, a
fost încetat dreptul pentru un titular de ajutor de încălzire, au fost dispuse
alte 17 măsuri de remediere referitoare la modul de instrumentare a dosarelor şi
efectuarea plăţilor reprezentând ajutor pentru încălzire, de către primării.
Un primar a fost
sancţionat contravenţional cu amendă, în cuantum de 1000 lei.
4.În anul 2015 a fost
înregistrată la AJPIS CS o singură petiţie privind indemnizaţia pentru persoanele
încadrate în grad de handicap acordată de către primării, Iar în urma
controlului efectuat aceasta nu s-a confirmat.
B. CONTROALE INOPINATE ÎN DOMENIUL
SERVICIILOR SOCIALE
În domeniul
serviciilor sociale, în anul 2015, inspectorii sociali au desfăşurat 3
controale inopinate: 2 controale au fost efectuate ca urmare a sesizărilor
înregistrate la AJPIS Caraş- Severin şi 1 control ca urmare a autosesizării
inspectorilor sociali.
Ca urmare a
sesizărilor înregistrate la AJPIS Caraş – Severin:
1. În urma petiţiei înregistrată la AJPIS CS
cu nr. 107/17.02.2015, a fost efectuat
un control inopinat
la Căminul pentru Persoane Vârstnice Anina.
În petiţie se reclamă
faptul că la nivelul la Căminului pentru Persoane Vârstnice Anina, se fac
economii în ceea ce priveşte utilizarea
banilor daţi de bătrâni, că aceste economii sunt blocate, iar bătrânii nu au
parte de condiţii bune de viaţă.
În urma controlului
s-a constatat că nu se confirmă blocarea
excedentului înregistrat la finele anului 2014.
În ceea ce priveşte
condiţiile de viaţă ale bătrânilor, pentru deficienţele constatate au fost
dispuse 3 măsuri de remediere, acestea fiind îndeplinite de către Căminului
pentru Persoane Vârstnice Anina, la
termenul prevăzut în Procesul-verbal de control.
2. În urma sesizării telefonice înregistrată
la AJPIS CS cu nr. 4071/08.06.2015 a
fost efectuat un
control inopinat la Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Oraviţa.
Sesizarea făcea
referire la faptul că nu sunt respectate drepturile unei beneficiare şi că există
suspiciunea că aceasta a fost agresată fizic.
În urma controlului
s-a constatat că aspectele sesizate nu se confirmă. Reprezentanţii Centrului de
Îngrijire şi Asistenţă Oraviţa au respectat standardele minime de calitate şi
Procedurile de lucru în ceea ce priveşte beneficiarii în speţă.
Pentru deficienţele
constatate cu ocazia controlului, referitoare la modul de completare a unor
documente precum şi la instruirea personalului au fost dispuse trei măsuri de
remediere, acestea fiind îndeplinite de către Centrul de Îngrijire şi Asistenţă
Oraviţa, la termenul stabilit.
Ca urmare a
autosesizării inspectorilor sociali:
1. În urma apariţiilor în presă cu privire
la un posibile abuzuri săvârşite de către şeful Complexului de Servicii Sociale
Reşiţa asupra unor minori/tineri, aflaţi cu măsura specială de protecţie a
plasamentului la Modulul ”Apartamente” din cadrul complexului amintit,
inspectorii sociali au efectuat un control inopinat.
În urma verificărilor
efectuate, inspectorii sociali au dispus măsura suspendării din funcţie a
persoanei in cauza şi au sesizat
Inspectoratul Judeţean de Politie Caraş-Severin pentru cercetarea unor
fapte ce întrunesc elementele constitutive ale unor posibile infracţiuni de
rele tratamente aplicate minorului şi purtare abuzivă.
Cap.IV - Alte domenii
de competenţă pentru realizarea obiectivelor AJPIS - Comisii, secretariate.
IV.1 Monitorizarea
acreditării instituţiilor de asistenţă socială şi a furnizorilor de servicii
sociale de către Mninisterul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice
Începând cu luna
februarie 2014 se aplică prevederi noi în materie de acreditare a furnizorilor
de servicii sociale, respectiv de licenţiere a serviciilor sociale furnizate,
în conformitate cu:
- Legea nr. 197 din
01.11.2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale;
- H.G. nr. 118 din 19.02.2014 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicarea a Legii nr. 197 / 2012.
Potrivit noilor reglementări legislative,
furnizorii de servicii sociale pot acorda servicii doar dacă deţin certificat
de acreditare, iar serviciile sociale pot funcţiona pe teritoriul României,
doar dacă sunt licenţiate.
Dosarul de acreditare / reacreditare se poate
depune direct la registratura Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale
şi Persoanelor Vârstnice sau poate fi trimis prin poştă, cu confirmare de
primire.
Verificarea datelor şi informaţiilor din
dosarul de acreditare al furnizorului, precum şi propunerea de aprobare sau
respingere a cererii de acreditare / reacreditare se realizează de către
persoanele care îşi desfăşoară activitatea în cadrul compartimentului de
acreditare, din cadrul M.M.F.P.S.P.V.
Dacă sunt îndeplinite criteriile cerute de
lege, se eliberează Decizia şi Certificatul de acreditare a furnizorului de
servicii sociale, de către Ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice şi se comunică furnizorului de servicii sociale, prin
intermediul Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.
În perioada ianuarie – decembrie
2015, în judeţul Caraş-Severin, au fost acreditaţi următorii furnizori de
servicii sociale:
a) SERVICIUL PUBLIC "DIRECŢIA
DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ" Reşiţa, cu sediul în Reşiţa, str. Libertăţii, nr. 18
– 20, având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale primare şi
specializate, prin intermediul a 3 servicii sociale:
- Centrul de servicii de asistenţă
socială pentru Persoanele Vârstnice;
- Centrul de zi ABC;
- Centrul de zi „Maria”.
b) ASOCIAŢIA MILITARY SENIOR BANAT
cu sediul în Reşiţa, Bd. A.I. Cuza, nr.
18, ap.8, judeţul Caraş-Severin, având
ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale pentru persoane
vârstnice;
c) EPISCOPIA CARANSEBEŞULUI cu sediul
în Caransebeş, str. Mihai Viteazu, serviciu social în subordine - Complexul de
servicii sociale „Sf. Vasile cel Mare”
d)
FUNDAŢIA UMANITARĂ „TRIUMFUL INIMII” BOCŞA având ca obiect de activitate
furnizarea de servicii sociale pentru copii şi tineri proveniţi din familii
defavorizate
e) ASOCIAŢIA CARITAS CARANSEBEŞ
având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale pentru copii şi
tineri proveniţi din familii defavorizate şi servicii sociale pentru persoane
vârstnice;
f) ASOCIAŢIA „PENTRU FIECARE COPIL O
FAMILIE” REŞIŢA având ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale
pentru copii şi tineri proveniţi din familii defavorizate.
IV.2 Comisia pentru
aplicarea prevederilor Decretului-Lege nr.
118/30.03.1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
din motive politice
de dictatură instaurată cu începere de la 6 aprilie 1945:
În cadrul A.J.P.I.S. este constituită
Comisia pentru aplicarea prevederilor Decretului Lege nr. 118 / 1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate
în străinătate sau constituite prizonieri.
Comisia are rolul de
a stabili calitatea de persecutat politic
pentru persoanele care au fost în una din următoarele situaţii:
a executat o pedeapsă
privativă de libertate în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă
sau a fost lipsită de libertate în baza unui mandat de arestare preventivă
pentru infracţiuni politice;
a fost privată de
libertate în locuri de deţinere în baza unor măsuri administrative sau pentru
cercetări de către organele de represiune;
a fost internată în
spitale de psihiatrie;
a avut stabilit
domiciliu obligatoriu;
a fost strămutată
într-o altă localitate;
a fost deportată în
străinătate după 23 august 1944;
a fost constituită în
prizonier de către partea sovietică după data de 23 august 1944 ori, fiind
constituită ca atare, înainte de această dată, a fost reţinută în captivitate
după încheierea armistiţiului.
Odată cu promulgarea Legii nr.
211/27.06.2013 privind acordarea unor drepturi persoanelor care nu mai au
cetăţenia română, dar care au fost persecutate din motive etnice de dictatura
comunistă începând din 6 martie 1945 şi a celor deportate în străinătate ori
constituite în prizonieri în perioada 6 septembrie 1940 – 6 martie 1945, a
crescut semnificativ numărul de cereri din partea titularilor sau a soţilor
supravieţuitori după soţul decedat care a beneficiat de drepturile stipulate de
Decretul-Lege nr.118/1990.
Majoritatea cererilor sunt din partea
foştilor cetăţeni români de etnie germană care au fost persecutaţi din motive
entice de guvernele instaurate în România în perioada septembrie 1940 – martie
1945. În acea perioadă, ei au fost deportaţi în ghetouri şi lagăre de
concentrare în Siberia (fosta URSS) sau în detaşamente de muncă forţată.
În prezent, potrivit Legii 69/2015,
beneficiarii primesc o indemnizaţie de 400 de lei pentru fiecare an de
detenţie, deportare, strămutare, prizonierat sau domiciliu obligatoriu,
respectiv, 200 de lei pentru fiecare an de detenţie pentru celelalte situaţii,
iar soţul supravieţuitor are dreptul la o indemnizaţie de urmaş în sumă de 400
de lei pe lună.
IV.3 Activitatea
Comisiei constituite potrivit prevederilor Legii nr. 202/2002 privind
egalitatea de sanse intre femei si barbati
In anul 2015 membrii
Comisiei Judeţene pentru Egalitatea de Sanse între Femei şi Barbaţi
Caraş-Severin s-au intalnit trimestrial.
Ordinea de zi a întalnirilor
a cuprins:
- Trimestrul I :
1. Analiza activitaţilor desfăşurate şi a
rezultatelor obţinute pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a
personalului didactic şi prevenirea delicvenţei juvenile în incinta şi în
zonele adiacente unitaţilor de învăţământ preuniversitar în semestrul I al
anului şcolar 2014/2015 comparativ cu aceeaşi perioadă din anul şcolar
2013/2014.
Materialul a fost
prezentat de dl. Tuncu Ion - Inspectoratul Judeţean de Poliţie Caraş-Severin.
2. Egalitate de şanse între femei şi bărbaţi.
A prezentat dna Rusu
Adelina – Asociaţia de Binefacere Pro Vitam- Reşiţa
- Trimestrul II
1. Informare privind egalitatea de şanse şi
tratament pe piaţa muncii.
A prezentat d-na Laus
Anca – Inspectoratul Teritorial de Munca Caraş-Severin
2. Steriotipia, prejudecata, discriminarea si
segregarea – talere unei societăţi .
Materialul a fost
prezentat de dl Manda Gheorghe – Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin
- Trimestrul III
1. Acţiuni intreprinse de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă
Caraş-Severin in domeniul egalităţii de şanse intre femei şi bărbaţi.
A prezentat d-na
Goaga Carla
2. Egalitate de şanse şi tipuri de
discriminări in Romania.
Materialul a fost
prezentat de d-na Elena Solomonesc –Preşedinte COJES , Director Executiv
Agenţia Judeţeană pentru Plaţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin .
- Trimestrul IV
1. Siguranţa în şcoli trimestrul IV- 2015.
A prezentat dl Tuncu
Ion - Inspectoratul Judeţean de Poliţie Caraş-Severin
2. A doua
şansă.
Material prezentat de
dl Manda Gheorghe – Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin
IV.4 Comisia
Judeţeană de Autorizare a Furnizorilor de Formare
Profesională a
Adulţilor şi Secretariatul tehnic (O.G.nr.129/2000 privind
formarea profesională
a adulţilor)
La
nivelul judeţului Caraş-Severin s-au derulat in anul 2015, un numar de 74
cursuri de formare profesională, pentru diferite ocupaţii,dintre care
preponderenţa cea mai mare în sesiunile de organizare a cursurilor, o au
urmatoarele meserii:
Ingrijitor bătrani la domiciliu - 77 cursuri
Lucrator comercial - 27 cursuri
Agent de securitate - 23 cursuri
Inspector resurse umane - 16 cursuri
In anul 2015 au fost autorizate 35
dosare si s-au retras 9 autorizaţii pentru 3 furnizori.
Ocupatiile pentru
care s-au retras autorizaţiile sunt urmatoarele:
AGENT CONTROL ACCES
AGENT INTERVENŢIE PAZĂ ŞI
ORDINE
AGENT SECURITATE INCINTE
Motivul retragerii: netransmiterea unor
documente solicitate de către Comisia de Autorizare a judeţului Caraş-Severin,
in termenul legal de 30 zile, conform art.35, alin.(2) din Capitolul V
(Procedura de retragere a autorizaţiei), din Ordinul 353/5205/2003 al
Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi
al Ministerului Educaţiei si Cercetării Ştiinţifice.
IV.5. Activităţi
destinate informării publicului
v Relaţii cu publicul/informaţii publice –
zilnic;
v Menţinerea unei relaţii continue cu
mass-media;
v Continuitate în promovarea, implementarea
actelor normative – oferirea de informaţii asupra dispoziţiilor legale care
reglementează modul de acordare a beneficiilor de asistenţă socială, respectiv
a normelor metodologice de aplicare a acestora, prin:
- centrul telefonic
de informare la nivelul A.J.P.I.S. Caraş-Severin,
- site-ul
instituţiei;
- consiliere persoane
fizice, persoane juridice (DGASPC, primării): telefonic, prin poşta
electronică, precum şi la sediul instituţiei – pentru toţi cei interesaţi de
detalii suplimentare sau de furnizarea unor clarificări privind dispoziţiile
legale aplicabile in domeniu.
Cap. V. OBIECTIVE
PROPUSE PENTRU ANUL 2016:
1. Dezvoltarea procedurilor de lucru
existente dar şi crearea unor noi proceduri în funcţie de metodologiile de
lucru propuse de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
2. Evaluarea capacităţii administrative a
unităţilor administrativ teritoriale, de a respecta prevederile art. 122 din
Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, care prevede că:
(1) Identificarea şi evaluarea nevoilor sociale
individuale, familiale sau de grup şi elaborarea planurilor de intervenţie
pentru prevenirea, combaterea şi soluţionarea situaţiilor de dificultate se
realizează, în condiţiile legilor speciale, de către asistenţii sociali, în
conformitate cu atribuţiile ce le revin potrivit statutului asistentului social
şi regulamentelor interne ale angajatorilor, respectiv fişei postului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale
angajează asistenţi sociali sau contractează serviciile acestora pentru a
realiza activităţile prevăzute la alin. (1), cu respectarea raportului de un
asistent social la maximum 300 de beneficiari.
3. Acordarea de suport şi consiliere
furnizorilor de servicii sociale, în vederea respectării prevederilor
legislative in domeniu;
4. Creşterea capacităţii de detectare a
riscurilor de eroare, fraudă, corupţie asupra bugetului alocat prestaţiilor
sociale prin mărirea sancţiunilor, creşterea interoperativităţii pentru
controlul încrucişat din birou, având costuri administrative reduse.
5. Gestionarea eficientă a resurselor umane
din cadrul AJPIS Caraş-Severin, prin:
· recrutarea şi selecţia prin concurs a
personalului în vederea ocupării celor 2 posturi vacante din cadrul AJPIS;
· promovarea personalului, potrivit
legii;
· identificarea nevoilor de
formare/pregătire profesională a personalului şi susţinerea participării la
astfel de programe.
DIRECTOR EXECUTIV,
Jr. Solomonesc Elena
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu