Instituţia
Poliţiei judeţului Caraş-Severin, prin activitatea pe care o desfăşoară,
reprezintă un serviciu public specializat care îşi îndeplineşte atribuţiile în
interesul persoanei, al comunităţii, precum şi în sprijinul instituţiilor
statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii, a ordinelor, instrucţiunilor
şi dispoziţiilor M.A.I şi I.G.P.R., a planurilor de măsuri şi de acţiune
întocmite la nivelul fiecărui serviciu şi subunităţi de poliţie.
Asigurarea unei
activităţi poliţieneşti moderne şi eficiente, fără de care nu se pot obţine
performanţe, prestigiu şi credibilitate, presupune integrarea Poliţiei judeţului Caraş-Severin în spaţiul public al
instituţiilor statului, astfel încât să se obţină un serviciu concentrat pe cetăţean şi pe nevoile
comunităţii locale.
Dezvoltarea
Poliţiei judeţului Caraş-Severin a presupus adoptarea celor mai bune soluţii şi
metode de îndeplinire a atribuţiilor, având la bază rezultatele analizelor şi
evaluărilor interne sau previziuni ale implicaţiilor fenomenului de
criminalitate în viaţa comunităţii, astfel încât măsurile dispuse şi
activităţile desfăşurate în executarea lor să conducă la soluţionarea cu
promptitudine, profesionalism şi responsabilitate a problemelor cu care se
confruntă comunitatea locală.
Rolul pe care îl
îndeplineşte, respectiv de garant al respectării legilor statului, impune din
partea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Caraş-Severin adoptarea unei
atitudini proactive, canalizată împotriva fenomenului criminalităţii, care se
manifestă la toate nivelurile, aplicând un principiu de bază în munca de
poliţie: toleranţă zero faţă de corupţie
şi infracţionalitate.
Pentru îndeplinirea misiunilor şi
pentru atingerea obiectivelor propuse, I.P.J. Caraş-Severin a cooperat şi
cooperează cu celelalte structuri teritoriale
ale M.A.I., Consiliul Judeţean Caraş-Severin, Instituţia Prefectului
Judeţului Caraş-Severin, reprezentanţii
în teritoriu ai Ministerului Justiţiei şi Ministerului Public, ai serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale,
precum şi cu autorităţile administraţiei publice şi reprezentanţii
comunităţilor locale.
În acest context,
evoluţia macro-indicatorilor înregistraţi la nivelul Poliţiei judeţului Caraş-Severin
relevă o scădere a infracţiunilor sesizate cu 3,61%.
În domeniul Prevenirii
Criminalităţii, activitatea Poliţiei
judeţene Caraş-Severin a fost concentrată atât pentru combaterea faptelor de mare
criminalitate (ce reprezintă un fenomen complex, atât prin pericolul social,
cât şi prin forţa cu care este capabilă să altereze climatul de siguranţă
publică) cât şi pe cele de mică criminalitate.
Acordând conceptului de prevenire un rol
important în asigurarea protecţiei reale a cetăţeanului şi bunurilor sale, au
fost puse în aplicare programele locale
de prevenire a criminalităţii derivate din priorităţile naţionale ale
Poliţiei Române stabilite la nivelul I.G.P.R, Programul local de prevenire a delincvenţei juvenile şi a victimizării
minorilor şi Programul local de prevenire a infracţiunilor contra
patrimoniului.
Eficienţa
activităţilor punctuale desfăşurate în cadrul programului prioritar Prevenirea Infracţiunilor contra Patrimoniului
au fost dovedite prin datele statistice care relevă scăderi faţă de anul 2014. A
scăzut numărul infracţiunilor de furt (-9,07%,), al înşelăciunilor (-26,1%),
dar şi al tâlhăriilor (-13,5%).
Este al doilea an
consecutiv în care înregistrăm scăderi ale infracţiunilor contra patrimoniului,
inclusiv la furturi şi tâlhării, fapt care ne permite să subliniem sintagma ”judeţ liniştit şi sigur”.
În domeniul criminalităţii stradale, în anul
2015, procentul infracţional a
cunoscut o scădere de 5,22%. Au fost sesizate 290 infracţiuni stradale, cu 16
mai puţine decât în anul 2014, înregistrându-se o scădere în mediul urban de la
271 la 254 şi o creştere în mediul rural de la 35 la 36.
Pentru prevenirea
si combaterea fenomenului infracţional stradal la nivelul judeţului au fost
executate un număr de 1.603 de acţiuni cu efective mărite, 4.880 controale
directe, 5.894 de intervenţii la solicitările cetăţenilor, 935 de participări
la măsuri de ordine cu ocazia diferitelor adunări publice, 6.127 de activităţi
în unităţile de învăţământ sau zona adiacentă acestora.
Au fost sesizate 764 de infracţiuni de natură economico-financiară
(faţă de 868 în anul 2014, - 104, - 11,9%) şi a fost începută urmărirea penală
pentru un număr de 1076 de infracţiuni.
În cursul anului
2015 au fost desfăşurate activităţi multiple în cadrul a 15 acţiuni iniţiate de I.G.P.R., planuri de
acţiune care au necesitat un efort deosebit. În cadrul acestor planuri de
acţiune au fost efectuate verificări la peste 950 de societăţi comerciale ce
desfăşurau activităţi în domeniul achiziţiilor publice, forţa de muncă,
silvicultură, comercializării alcoolului şi tutunului, industrie alimentară,
jocuri de noroc ş.a.
În vederea
protejării bugetului consolidat de stat pe linia combaterii evaziunii fiscale,
au fost efectuate cercetări într-un număr de 276 de dosare, fiind începută
urmărirea penală pentru săvârşirea a 144
infracţiuni de evaziune fiscală. În urma finalizării cercetărilor a
rezultat faptul că, prin infracţiunile comise, bugetul de stat a fost
prejudiciat cu suma de 36.839.000 de lei, reuşindu-se recuperarea efectivă a
unui prejudiciu de 3.537.880 lei şi au fost aplicate sechestre asiguratoare
asupra unor bunuri mobile şi imobile în valoare de 2.876.150 lei.
În vederea
prevenirii şi combaterii ilegalităţilor din domeniul vamal, respectiv a
contrabandei, în special cu produse din tutun, au fost constatate un număr de
120 de infracţiuni (81 de dosare penale), din care 117 infracţiuni de contrabandă
şi 3 infracţiuni prevăzute şi sancţionate de Codul Fiscal, constând în aceea că
se introduc în ţară cantităţi considerabile de ţigarete/tutun fără respectarea
dispoziţiilor legale la trecerea prin punctele vamale sau peste frontiera de
stat, eludându-se plata accizelor datorate pentru acest tip de mărfuri.
Astfel, în anul 2015, în urma
activităţilor desfăşurate pe această linie, au fost ridicate în vederea
confiscării 487.534 de ţigarete a căror valoare se ridică la suma de 377.693 de
lei şi 24,80 kg. tutun. A fost începută urmărirea penală împotriva a 100 de
suspecţi, fiind dispuse 22 de măsuri
preventive ale controlului judiciar, 6 arestaţi preventiv şi 2 arestaţi la
domiciliu.
În perioada
analizată, lucrătorii de investigare a criminalităţii economice au organizat şi desfăşurat 778
de acţiuni şi verificări care au
avut ca scop prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional pe liniile de
muncă şi sectoarele de activitate avute în supraveghere.
Poliţiştii de
investigare a criminalităţii economice au procedat şi la sancţionarea faptelor
ilicite, fiind aplicate un număr de 420 sancţiuni contravenţionale în valoare
de cca. 468.000 lei.
În anul 2015, printre
principalele cauze generatoare de accidente rutiere, se numără Nerespectarea regimului legal de viteză,
Indisciplina pietonală şi Neacordarea priorităţii vehiculelor.
Cu ocazia
activităţilor specifice întreprinse în teren şi a acţiunilor organizate, au
fost aplicate un număr de 49.495 de sancţiuni
contravenţionale.
Din aceste
contravenţii, un număr de 3.161 (3.692 în 2014) au fost aplicate altor categorii de
participanţi la trafic decât conducătorilor auto (pietoni – 2.597; biciclişti -
256; motociclişti - 59; conducători de mopede – 51; căruţaşi - 178).
Au fost dispuse
măsuri de sancţionare complementară ca urmare a contravenţiilor constatate:
au fost reţinute
1.628 permise de conducere (depăşire: 630, alcool: 179, viteză: 130,
neacordarea priorităţii de trecere pietonilor: 197);
au fost retrase 681 certificate de înmatriculare (defecţiuni tehnice:
349, lipsă RCA: 87).
În anul 2015,
activitatea poliţiştilor de proximitate a fost orientată în principal pentru
prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional stradal şi creşterea gradului
de siguranţă al cetăţeanului.
Pentru realizarea
obiectivelor stabilite şi transpunerea în practică a măsurilor preventive,
poliţiştii de proximitate au organizat şi executat 4721 de activităţi în cadrul
comunităţilor (- 150), din care: 754 cu asociaţiile de proprietari (+ 152), 383
cu administraţiile publice locale (+ 59), 12 cu ONG-uri (+ 4), 3416 în
unităţile de învăţământ (+ 284), 156 cu alte instituţii (+ 15), 310 activităţi
pentru prevenirea victimizării vârstnicilor (- 10).
În perioada analizată, o gamă
largă de activităţi specifice au fost desfăşurate în cadrul „Planului Teritorial Comun de Acţiune pentru
creşterea
gradului de
siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei
juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ
preuniversitar”, urmărindu-se prevenirea faptelor penale
comise asupra elevilor prin asigurarea unei prezenţe active la vedere a
patrulelor de poliţie în zona unităţilor şcolare, supravegherea traseelor de
deplasare spre/dinspre unităţile de învăţământ şi prezenţa poliţiştilor de
proximitate în aceste instituţii.
Cu această ocazie
au fost desfăşurate 458 de acţiuni pentru combaterea absenteismului şcolar, fiind
identificaţi un număr de 328 de elevi care absentau de la cursuri.
În domeniul prevenirii şi
combaterii delictelor silvice, în perioada de referinţă s-a
acţionat în baza prevederilor actelor normative specifice, fiind organizate şi
executate un număr de 264 de acţiuni şi 1559 de controale.
Au fost
constatate 328 de infracţiuni, în cadrul instrumentării unui număr de 151
dosare penale (+ 9).
Cu ocazia
activităţilor desfăşurate, au fost aplicate un număr de 224 de
sancţiuni contravenţionale în valoare de 287.006 de lei şi a fost ridicată în
vederea confiscării cantitatea de 1127,67 mc de material lemnos (+ 355 mc) şi
cantitatea de 218,57 mc (- 766 mc) confiscare valorică.
Prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 au fost
preluate un număr de 11.503 apeluri, dintre acestea 6.824 au fost apeluri din
mediul urban şi 4.679 apeluri din mediul rural. În 10.285 de apeluri s-a
intervenit în mai puţin de 10 minute, ceea ce reprezintă un procent de 89,4%
din totalul acestora.
La nivelul Inspectoratului,
în cursul anului 2015, au fost înregistrate 2.517 petiţii, cu 160 mai puţine
decât în anul 2014.
Un număr de 511 petiții
au fost sesizări privind comiterea de infracţiuni contra persoanei, 231 de infracţiuni
contra patrimoniului şi 852 de sesizări privind tulburarea liniştii şi ordinii
publice.
În perioada analizată, au fost
eliberate 30.708 certificate de cazier, dintre
care 229 la solicitarea persoanelor juridice. Din totalul acestora, 14.672 (47,8%) de certificate
au fost eliberate de subunităţi.
Având în vedere scăderea infracţionalităţii sesizate (- 3,61%) precum şi
faptul că numărul infracţiunilor cu mare violenţă este scăzut (10, - 3 faţă de
2014), apreciem că judeţul nostru poate
fi caracterizat ca fiind un judeţ liniştit şi sigur.
PRIORITĂŢI PENTRU ANUL 2016
Creşterea gradului de siguranţă pentru
cetăţeni prin protejarea persoanei, protejarea patrimoniului, siguranţa
stradală, siguranţa rutieră;
Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii
organizate şi transfrontalieră, destructurarea grupărilor infracţionale;
Asigurarea climatului de legalitate mediului
de afaceri în domeniul de referinţă: evaziunea fiscală, achiziţiile publice,
contrafacerea de mărfuri, contrabandă, corupţia şi protecţia intereselor
financiare ale U.E..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu