Raportul de evaluare a rezultatelor
activităților desfășurate de Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin pe
parcursul anului 2015, a fost structurat în concordanță cu obiectivele
strategice pe care instituția are
obligația să le îndeplinească, în conformitate cu prerogativele legale. Pe baza
obiectivelor strategice au fost definite obiectivele operaționale, măsurate
prin cuantificarea indicatorilor de performanță.
În conformitate cu Dispoziția secretarului de
stat nr.355/21.12.2015 privind planificarea, organizarea și desfășurarea
activității de evaluare anuală a structurilor Ministerului Afacerilor Interne,
în structura raportului au fost introduse şi alte aspecte relevante din
activitatea instituției.
Din analiza rezultatelor obținute, se poate
aprecia că în anul analizat, Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin și-a
dus la îndeplinire sarcinile ce-i revin și și-a atins obiectivele, astfel, pot
fi enumerate:
Cu privire la asigurarea aplicării şi respectării Constituţiei, a legilor şi a
celorlalte acte normative, s-au efectuat un număr de 130 verificări pe
diferite domenii (cum ar fi: execuţia bugetară trimestrială pentru unele
servicii publice deconcentrate, proiecte de buget, siguranţa în funcţionare a
centralelor termice de la unităţile de învăţământ, derularea programului Cornul
şi Laptele, validare pagube, salubrizare cursuri de apă) prin intermediul a 11 comisii mixte de control,
constituite prin ordin al prefectului. Au fost elaborate 7 proiecte de Hotărâri de Guvern, vizând în special alocări de
sume pentru diferite calamități, preluarea/transferul de imobile de la
autoritățile centrale spre cele locale.
Referitor la obiectivul operațional creșterea gradului de monitorizare a
problematicii specifice minorităților naționale, s-au efectuat 9 acțiuni de îndrumare, 7
acțiuni de verificare și 8 analize a modului în care sunt implementate
prevederile legale în materie de minorități, la nivel local. A fost elaborată și aprobată în
ședința Grupului de lucru mixt pentru romi Strategia Județeană de incluziune
a cetățenilor români aparținând minorității rome 2015-2020 şi au fost
organizate 4 ședințe ale grupului de lucru mixt și ale Biroului Județean al Romilor și
2 întâlniri de lucru pe teme legate de mediatorii sanitari și școlari. Biroul
Județean al Romilor de la nivelul instituției
a desfășurat 39 de activități
majore, în scopul identificării și soluționării problemelor
minorității rome.
Cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii pentru situaţii de urgenţă,
precum şi pregătirea şi ducerea la
îndeplinire a măsurilor de apărare care nu au caracter militar, au avut loc 6 acţiuni de urmărire a modului de realizare a hotărârilor luate
în cadrul comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă şi 5 acţiuni de verificare cu privire la
măsurile întreprinse de autorităţile administraţiei publice locale în acest
domeniu: modul în care au fost salubrizate cursurile de apă şi au fost
realizate şanţuri şi rigole în localităţi; un exerciţiu de simulare de viitură
pe râul Bârzava; verificarea stării tehnice şi funcţionale a construcţiilor
hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor; desfăşurarea
activităţilor de deszăpezire
Au fost transmise la Ministerul Afacerilor
Interne 98 informări referitoare
la situaţia DN 57; pagubele înregistrate ca urmare a fenomenelor hidrometeorologice
şi fenomenelor meteorologice periculoase (secetă) din vara anului 2015.
Alte
acţiuni desfăşurate în domeniul situaţiilor de urgenţă: organizarea a
14 şedinţe ale
Comitetului Judeţean Caraş-Severin pentru Situaţii de Urgenţă în cadrul cărora au
fost adoptate 9 Hotărâri, şi a 6 întâlniri cu factorii de decizie privind
rezolvarea problemei cauzate de căderile de piatră care au blocat drumul DN 57
Moldova Nouă - Orşova; pregătirea infrastructurii pentru iarna 2015-2016,
problemele generate de poluarea de la Moldova Nouă.
Obiectivul operațional creşterea eficienţei în conducerea de către
prefect a activităţii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, care au sediul în judeţ, a fost realizat prin 36 verificări
privind activităţile desfăşurate de către serviciile publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei
publice centrale, care au sediul în judeţ, 45 de propuneri formulate privind armonizarea activității şi 15 informări transmise Ministerului
Afacerilor Interne, cu privire la problemele identificate în activitatea
serviciilor publice deconcentrate ori la aspecte care pot fi îmbunătățite.
Au fost adoptate 2 proiecte de hotărâri
ale Colegiului Prefectural, pentru aprobarea „Programului anual orientativ de
dezvoltare economico-socială a Judeţului Caraş-Severin pentru anul 2015” şi a
„Planului de acţiuni, aferent anului 2015, pentru realizarea obiectivelor
cuprinse în Programul de Guvernare 2013-2016, la nivelul Judeţului
Caraş-Severin”.
Obiectivul strategic verificarea legalităţii actelor administrative adoptate sau emise de
autorităţile administraţiei publice locale şi contenciosul administrativ: au
fost verificate 28.910
acte administrative adoptate/emise de autorităţile administraţiei
publice locale, iar în urma verificării legalităţii actelor administrative
sus-menţionate s-a considerat că un număr de 28.703 acte administrative au fost legale şi un număr de 207 acte administrative au fost considerate
ilegale. Pentru 3 hotărâri ale consiliului judeţean, 179 hotărâri consilii
locale şi 25 dispoziţii primar s-a
solicitat revocarea. În urma solicitării, au fost revocate un număr de 3
hotărâri ale consiliului judeţean, 137 hotărâri şi 25 dispoziţii.
Au fost menţinute de către emitenţi 26
hotărâri, pentru care au fost formulate acţiuni de anulare. Pentru 16 hotărâri adoptate de consiliile locale s-a
declanşat procedura prealabilă de revocare, respectiv au fost retransmise
emitentului, urmând ca acestea să comunice revocarea sau, în caz contrar, se va
introduce acţiunea în primă instanţă.
În ceea ce priveşte legile cu caracter reparatoriu, în aplicarea Legii nr. 10/2001 au
fost verificate un număr de 5 dosare cuprinzând dispoziţiile
primarilor şi documentaţia depusă de persoanele îndreptăţite, la care s-au
întocmit referatele cu avizul de
legalitate, după care au fost
prezentate la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor,
Secretariatul Comisiei centrale pentru stabilirea despăgubirilor și s-au
transmis la MAI informări lunare cu privire la modul de implementare a legii
menționate.
În baza prevederilor art.36 din legea
nr.18/1991 republicată, cu modificările și completările ulterioare au fost
emise în perioada analizată 126 ordine
de prefect.
Comisia judeţeană pentru stabilirea dreptului
de proprietate privată asupra terenurilor Caraş-Severin, a adoptat un număr de
9 hotărâri, în cele 4 şedinţe.
Organizarea și desfășurarea activității de
eliberare şi de evidenţă a paşapoartelor simple: au fost primite şi soluţionate
un număr de 12.204 cereri pentru eliberarea
paşapoartelor, din care 7.428
cereri pentru eliberarea paşapoartelor electronice şi 4.766 cereri pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare. Au
fost primite de la autorităţile competente 313 comunicări, cu 25 la sută mai multe decât în 2014, prin care
s-a dispus suspendarea temporară a dreptului la libera circulaţie în
străinătate faţă de 278 cetăţeni români
cu domiciliul pe raza judeţului Caraş-Severin. Numărul cererilor de restabilire a domiciliului în România a
crescut în 2015 cu 73,6 la sută faţă de anul anterior, fiind înregistrare 132 de astfel de solicitări. În urma
activităţii desfăşurate a fost încasată la bugetul de stat suma de 232.424 lei, reprezentând taxe consulare
pentru eliberarea paşapoartelor, amenzi contravenţionale încasate și taxe
eliberare adeverinţe.
Organizarea
și desfășurarea activității legate de regimul permiselor de conducere, al
certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor şi al plăcilor cu numere de
înmatriculare: în cursul anului 2015 au existat 9.563 candidaţi
examinaţi la proba teoretică şi 5.688 examinaţi la proba practică. De
asemenea, au fost preschimbate 7.957 permise de conducere, au fost înmatriculate 9.282 autovehicule şi s-au efectuat 5.391 radieri din circulaţie. În ceea ce
priveşte realizările în domeniul propriu de competenţă au fost efectuate un
număr de 6.543 verificări şi identificări în bazele de date informatizate şi
cele manuale şi au fost înregistrate şi soluţionate un număr de 17 de cereri şi
petiţii.
Organizarea
si desfășurarea activității de apostilare a documentelor: în
perioada analizată, au fost înregistrate
1.272 cereri pentru apostilare
de documente din care 1.162 solicitate de persoane fizice și 110 de către
persoane juridice. A fost apostilat un număr de 1.654 de acte din care 1.526 pentru persoane fizice şi 128 pentru
persoane juridice. Valoarea totală a taxelor achitate pentru acestea a fost de 43.020 lei.
Corpul de
Control a efectuat
un număr de 25 de controale,
din care 18 în mod individual, iar 7 în cadrul unor comisii mixte. Au fost
constatate următoarele deficienţe: încălcarea prevederilor cu privire la
organizarea de licitaţii pentru închirierea, concesionarea terenurilor din domeniul
public al comunelor, nerespectarea legislaţiei referitoare la angajarea
personalului contractual, încălcarea prevederilor privind organizarea,
administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente, deficienţe în legătură cu
aplicarea prevederilor cu privire la retrocedarea terenurilor, lipsa de
organizare în activitatea de primire, evidenţiere şi rezolvare a petiţiilor. Controalele
au vizat şi deficienţele în activitate a unui număr de 4 secretari de comună,
fapt pentru care a fost sesizată comisia de disciplină pentru cercetarea
administrativă a abaterilor disciplinare.
Cu privire la activitatea de primire și soluționare a petițiilor, au fost
primite 614 petiții, din care: 30
au constituit sesizări privind infracţiuni contra persoanei, 2 au constituit
sesizări privind acte sau fapte de corupție sau asimilate, 21 au constituit
sesizări privind infracţiuni contra patrimoniului, 36 au constituit sesizări
privind tulburarea liniştii publice şi alte infracţiuni sau contravenţii, 399 au constituit diferite cereri, 123 au
fost cereri privind legile fondului funciar ori retrocedări de bunuri preluate abuziv de regimul comunist, iar 3 au
constituit scrisori de mulțumire. Din totalul de petiţii primite, 162 au fost
redirecţionate, pentru competentă soluţionare, către alte instituţii ale
statului, 328 au fost soluționate pozitiv sau parțial pozitiv, 52 negativ, în 2
cazuri a fost declinată competența către organele de justiție ori parchet și 70
au fost clasate direct în conformitate cu prevederile legale în materie.
Au fost organizate cca 48 de sesiuni de audiență la care s-au prezentat 230 cetățeni, care au fost consiliați
de personalul de relații cu publicul, reîndrumați către alte instituții pentru
competentă soluționare, dacă a fost cazul, iar multe dintre problemele ridicate
de aceștia au fost soluţionate pe loc.
Aspectele relevate în petiţii și audiențe au
vizat, în general, problematica socială
- acordarea de ajutoare sociale, atribuirea de locuinţe din fondul locativ al
unităţilor administrativ-teritoriale, sprijin în ocuparea unor locuri de muncă,
recalcularea pensiilor, aspecte referitoare la aplicarea legilor fondului
funciar, concesionarea de suprafeţe de teren pentru păşunat, emiterea de
titluri de proprietate întârziate din varii motive, reclamaţii privind
activitatea administraţiilor publice locale, a serviciilor publice
deconcentrate, litigii cu administraţia locală, instituţii publice, ori chiar
interpersonale, ş.a.
Cooperarea
intra și interinstituțională este asigurată la nivelul
instituției și prin organizarea și desfășurarea, conform legii, a diferitelor comisii și comitete, dintre care
pot fi menționate Colegiul Prefectural, Comitetul consultativ de dialog civic
pentru problemele persoanelor vârstnice,
Consiliului Consultativ pentru Protecţia Consumatorilor și altele, care s-au
întrunit în anul de referință, în peste 60
de ședințe, au fost elaborate
rapoarte, au fost transmise
adrese, iar comisiile de resort au emis
diferite avize.
Activitatea instituției s-a desfășurat în
parametri normali cu resursele umane, financiare și logistice disponibile. De
menționat că pentru asigurarea nevoilor reale ale instituției ar fi necesară
suplimentarea unor capitole de cheltuieli. Bugetul alocat instituţiei a fost de
4.906 mii lei, iar plăţile efectuate au fost în sumă de 4.875 mii lei. Procentul
de realizare a execuţiei bugetare este de 99,37 %.
Cu privire la activitatea de relații externe, în cursul anului 2014, s-au
desfăşurat cinci întâlniri cu parteneri străini: 4 cu
prefecții a 5 districte din Republica Serbia, legate de oportunitatea depunerii
de proiecte comune la Programul Interreg IPA de Cooperare România-Serbia, și
una cu reprezentanți ai Republicii Federale Germania cu ocazia participării la
lucrările Comisiei Mixte Româno-Germane.
A fost actualizată, cu concursul celor 77 de UAT-uri din județ, lucrarea „Ghidul Investitorului”, care
conține o prezentare a oportunităţilor de investiţii ale judeţului și a
facilităților pe care le acordă unitățile administrativ teritoriale, în vederea
atragerii de investitori, ghid care a fost oferit diferitelor delegați străine
primite în instituție sau cu ocazia vizitelor externe ale conducerii
instituției, de menționat că cest ghid este prezentat și în limba engleză.
Cu privire la creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene și a altor surse
de finanțare, s-au desfăşurat 16
acţiuni de diseminare de informaţii legate de programele operaţionale,
acţiunile complementare ale Uniunii
Europene, fonduri naţionale şi alte tipuri de finanţări. Totodată, Instituţia
Prefectului a participat la 15 conferințe, seminarii de lansare sau
implementare a unor proiecte ale administrației din județ.
Au fost
monitorizate un număr de 84 de proiecte ale UAT-urilor și
instituțiilor publice, aflate în diferite stadii de implementare în cadrul programelor operaționale, în
valoare totală de 1.044.073 mii lei şi 103
proiecte de investiții din fonduri naționale, în valoare totală de 406.2015 mii lei.
Totodată a fost monitorizată implementarea la
nivel local a Programului Operațional
Ajutorarea Persoanelor Defavorizate 2015, care se referă la primirea de
ajutoare alimentare de către cele mai defavorizate persoane. În acest sens, a
fost reactualizată componența grupului de lucru județean, au fost realizate
bazele de date cu pachetele de alimente necesare pe localități, depozitele unde
vor fi recepționate pachetele și persoanele responsabile de primirea, păstrarea
și predarea pachetelor. Din cauza întârzierilor înregistrate în achiziția
pachetelor cu alimente la nivel central, acestea vor fi livrate abia în anul
2016.
Obiective
şi priorităţi pentru 2016
Instituția Prefectului Județul Caraș-Severin
va desfășura în anul 2016, activități în concordanță cu obiectivele strategice
și operaționale conferite de prevederile legale, dar se va pune accent pe
următoarele:
Eficientizarea activității instituției prin
reașezarea funcțiilor în statul de personal în scopul echilibrării sarcinilor
de serviciu, asigurarea încărcăturii corespunzătoare și normarea muncii.
Acoperirea cu personal a sectoarelor de activitate suprasolicitate;
Implementarea unui sistem eficient de
management la toate nivelurile, care să asigure o monitorizare permanentă,
astfel încât să se elimine deficiențele din activitate;
Îmbunătăţirea activităţii de conducerea serviciilor publice deconcentrate pentru creşterea performanţelor
acestora, materializate mai ales in
îndeplinirea obiectivelor
programului de guvernare, creșterea
solicitudinii față de beneficiarii serviciilor, o mai buna operativitate în
îndeplinirea atribuțiilor instituționale si mai ales în eliminarea birocrației;
O cooperare mai bună cu administrațiile
publice locale care să permită
respectarea legalității la elaborarea, comunicarea si controlul de legalitate
al actelor administrative;
Organizarea în bune condiţii de desfăşurare a
alegerilor locale şi parlamentare;
Implementarea în condiții optime a Programului
Operațional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate 2016 şi finalizarea POAD 2015;
Realizarea demersurilor necesare astfel încât
să fie asigurate la toate unităţile de învăţământ condiţiile pentru obţinerea
autorizaţiei sanitare de funcţionare pentru anul şcolar 2015 – 2016;
Creşterea eficacităţii activităţii de
gestionare a factorilor de risc în ceea ce priveşte situaţiile de urgenţă;
Îmbunătăţirea imaginii instituţiei şi
asigurarea transparenţei decizionale prin cooperarea permanentă cu
reprezentanţii mass-media
COMUNICAT DE PRESA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu