Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 5 iunie 2025

ANCOM ia masuri impotriva fraudelor comise prin apelurile efectuate in numele unor institutii publice, banci sau companii de stat


In contextul cresterii semnificative a cazurilor de utilizare in mod fraudulos a resurselor de numerotatie, ANCOM a identificat si impune o serie de masuri pentru limitarea fenomenului denumit „CLI Spoofing" - falsificarea numarului afisat la primirea unui apel. Implementarea acestor masuri are drept scop reducerea semnificativa a incidentei unor astfel de cazuri.

In urma unei analize aprofundate, a consultarii cu principalii furnizori de servicii de comunicatii electronice si cu reprezentantii Directiei de Investigatii Criminale din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, ANCOM a stabilit ca blocarea apelurilor initiate din afara teritoriului Romaniei, care afiseaza in mod fals anumite numere nationale, preponderent de telefonie fixa sau numere nationale, fixe si mobile, incorecte ori incomplete, este cea mai fezabila solutie pentru combaterea acestui fenomen.

Prin aplicarea acestei solutii tehnice se urmareste o reducere semnificativa a incidentei CLI Spoofing, in cazul fraudelor prin care un utilizator este apelat in numele unei entitati oficiale, inclusiv in situatiile in care datele de contact ale utilizatorilor au fost obtinute in urma unor interactiuni cu materiale de tip deepfake generate cu inteligenta artificiala (inclusiv IA generativa).

Autoritatea atrage atentia asupra faptului ca doar aplicarea unor masuri tehnice nu poate duce la eradicarea cazurilor de frauda, de aceea utilizatorii sunt incurajati sa manifeste in continuare prudenta deosebita si sa isi ia masuri de precautie in situatia in care primesc apeluri de la numere de telefon suspecte:

sa verifice identitatea apelantului;
sa nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc.);
sa isi actualizeze soft-urile si aplicatiile de pe telefon in mod constant;
sa raporteze aceste situatii catre autoritati.
Astfel, Autoritatea a emis decizii pentru furnizorii de servicii de comunicatii electronice care asigura legaturi de interconectare cu retelele din afara teritoriului national impunand in sarcina acestora obligatia de a bloca, incepand cu data de 7 iulie 2025, apelurile originate in afara teritoriului Romaniei catre numere nationale si care prezinta ca identificator al liniei apelante (CLI) fie numere din Planul National de Numerotatie (PNN), altele decat cele din domeniile 0Z = 06 sau 0Z = 07, fie numere care prezinta codul de tara al Romaniei, + 40, dar care nu respecta structura resurselor de numerotatie prevazuta de plan.

Aceasta masura nu este aplicabila in cazul in care furnizorii pot stabili cu certitudine ca sunt utilizate legitim numere din PNN ca identificator al liniei apelante, desi sunt primite pe rute internationale.

Principalele situatii de apeluri legitime pot fi:

apeluri de la numere din PNN catre utilizatori ai unor numere mobile straine aflati in roaming in Romania;
apeluri care provin de la numere din PNN catre utilizatori aflati in strainatate (fie catre numere din PNN, utilizatorii fiind aflati in roaming in alte tari, fie catre numere internationale), care au activata functia de redirectionare a apelului catre un numar national.
Identificarea Liniei Apelante si „CLI Spoofing-ul"

Identificarea Liniei Apelante sau a expeditorului mesajelor (Calling Line Identification – CLI, denumita si Originating Identification – OI - in contextul retelelor bazate pe IP sau Sender ID, in contextul mesajelor text sau multimedia) este o functionalitate esentiala a retelelor publice de comunicatii electronice, care permite afisarea numarului apelantului pe dispozitivul destinatarului inainte de preluarea apelului sau afisarea numarului ori a unor nume care identifica expeditorul mesajelor.

Aceasta contribuie la imbunatatirea securitatii si confortului in utilizarea serviciilor de comunicatii electronice. Prin afisarea numarului apelantului, destinatarii pot decide daca raspund sau nu la un apel, pot filtra apelurile nedorite si pot identifica rapid sursa unei comunicari. In mediul de afaceri, identificarea liniei apelante optimizeaza gestionarea relatiilor cu clientii, permitand departamentului de call-center si companiilor sa personalizeze interactiunile cu acestia. De asemenea, aceasta functionalitate joaca un rol critic in apelurile de urgenta, facilitand localizarea apelantului.

In acelasi timp, functionalitatea prezinta si riscuri semnificative, in special in contextul cresterii utilizarii tehnologiilor IP. Manipularea sau falsificarea identitatii liniei apelante (CLI „Spoofing") este o practica din ce in ce mai frecventa, utilizata in fraude sau apeluri nedorite efectuate prin mijloace automate. Utilizarea identificarii liniei apelante in retelele IP introduce provocari suplimentare privind autentificarea si protectia identitatii apelantului, intrucat numarul afisat poate fi generat incorect sau modificat in tranzitul prin diverse retele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu