ANCOM atrage atentia persoanelor care calatoresc in afara Romaniei asupra importantei verificarii conditiilor de utilizare a serviciilor de roaming, in special daca destinatia nu este in Spatiul Economic European (SEE).
In interiorul SEE, roamingul se desfasoara in conditii similare cu cele din tara, datorita aplicarii principiului „roam like at home", ceea ce inseamna ca nu se percep costuri suplimentare pentru apeluri, SMS-uri si internet mobil in limita resurselor nationale incluse in abonament sau optiune.
In schimb, in afara SEE, tarifele pentru serviciul de roaming nu sunt reglementate si pot fi semnificativ mai mari. Este important ca utilizatorii sa verifice cu atentie, inainte de a efectua o calatorie in state precum Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Muntenegru, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, care sunt tarifele aplicabile in aceste state pentru serviciul de roaming international.
Taxarea apelurilor in roaming in afara SEE
Daca, in general, pentru apeluri tarifarea se face la minut indivizibil, pentru traficul de date unitatea minima de tarifare difera in functie de operator si destinatie (de exemplu, la 1 KB, 10 KB sau 1 MB). De asemenea, pentru destinatii in afara SEE, unii operatori folosesc si tarife standard percepute sub forma de pachete.
Exemplu: In cazul utilizarii serviciilor de roaming in Republica Turcia, tarifele standard la pachet sunt de 7 euro/30 de minute pentru apeluri primite/efectuate sau 2 euro/20 de minute pentru apeluri primite/efectuate sau SMS trimise/24 de ore, dar si 18 euro/4000 MB utilizati sau 3 euro/2 GB trafic de date/24 de ore.
Atentie! In cazul acestui tip de tarifare, daca utilizatorul efectueaza sau primeste chiar si un singur minut de apel sau utilizeaza un singur MB de date dintr-un pachet, acesta va fi taxat cu intregul pret al pachetului, dar poate utiliza ulterior si restul resurselor, pana la epuizare, inainte de a i se percepe un nou tarif.
In afara acestor tarife standard, operatorii mai pot oferi punctual si (extra)optiuni tarifare ce necesita activare separata si care ofera resurse si/sau tarife diferite in functie de mai multe criterii cum ar fi: tara de destinatie, tipul de serviciu folosit (pe baza de abonament sau cartela preplatita) sau tipul de oferta detinuta de utilizator. Recomandam consultarea cu atentie a informatiilor disponibile pe paginile de internet ale furnizorilor.
De retinut!
Utilizatorii trebuie sa verifice daca planul tarifar pe care il detin include serviciul de roaming si pentru ce zone este activat, intrucat nu toate abonamentele sau optiunile contin resurse de roaming.
Daca o persoana calatoreste doar intr-o tara din SEE, este recomandabil sa solicite activarea serviciului de roaming dedicat acestei zone (daca furnizorul ofera acest serviciu), pentru a evita conectarea accidentala la o retea din afara SEE, in apropierea granitelor.
Daca utilizatorul nu doreste sa foloseasca serviciul de roaming, dar acesta este activ in contul sau, se recomanda dezactivarea serviciului direct din setarile telefonului, pentru a preveni conectarea automata la retele straine si generarea de costuri suplimentare.
Atunci cand utilizatorii se conecteaza la reteaua unui furnizor de comunicatii electronice dintr-un alt stat, furnizorii din Romania au obligatia de a transmite, de regula prin SMS, informatii cu privire la tarifele de roaming (inclusiv TVA). Exceptie fac situatiile in care utilizatorul a informat furnizorul ca nu doreste sa primeasca aceste notificari.
Ce, cum si unde reclami
Utilizatorii care au o nemultumire in legatura cu serviciul de roaming trebuie sa se adreseze in primul rand furnizorului de la care au achizitionat planul tarifar. In cazul in care furnizorul nu a rezolvat problema sesizata, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmand pasii descrisi aici.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu