Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 15 aprilie 2018

ZERO LA MIE SALVEAZĂ VIEȚI

 În România, numărul accidentelor rutiere produse pe fondul consumului de alcool la volan este la jumătate față de media europeană. O contribuție esențială la această diferență o are faptul că în țara noastră conducerea sub influența alcoolului este interzisă.

Experiența acumulată la nivel european arată faptul că, în anul 2016, peste 5.000 de vieți ar fi putut fi salvate dacă șoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influența băuturilor alcoolice. Tendința la nivel european este de a reduce cât mai mult sau de a duce la zero limita de alcool pentru șoferi, astfel încât traficul să fie mai sigur. 
În anul 2017, în România, ponderea accidentelor rutiere grave produse pe fondul consumului de alcool la volan a fost de 6,4% din totalul accidentelor, acestea situându-se la jumătate față de media europeană, care este de aproximativ 13% accidente rutiere grave produse pe fondul consumului de alcool la volan din totalul accidentelor grave produse.
Unul dintre factorii care contribuie în mod decisiv la numărul sensibil mai mic de accidente rutiere produse în România pe fondul consumului de alcool, față de media europeană, îl constituie toleranța zero în ceea ce privește imbibația alcoolică în sânge a șoferilor.  
În ţara noastră, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană având o imbibaţie alcoolică în sânge de peste 0,8 g/1 este considerată infracţiune. Sub această valoare, fapta constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile.
În ultimii 10 ani, la nivel național, această pondere a accidentelor rutiere grave produse  având ca principală cauză conducerea sub influența băuturilor alcoolice a fost relativ constantă.
Comisia Europeană estimează că aproximativ 25% din accidentele mortale produse în Uniunea Europeană au legătură cu conducerea sub influența băuturilor alcoolice și că cel puţin 5.120 de decese ar fi putut fi împiedicate, în 2016, dacă șoferii implicaţi în accidente nu ar fi fost sub influența băuturilor alcoolice.
Comisia Europeană recomandă o limită legală a concentraţiei de alcool în sânge de maximum 0,5 g/1, mai scăzută (maximum 0,2 g/1) pentru şoferii începători şi pentru cei profesionişti (transport de persoane sau marfă).
În România, alături de Cehia, Ungaria şi Slovacia, nu este reglementată o astfel de limită, conducerea autovehiculelor de către persoane aflate sub influenţa băuturilor alcoolice fiind interzisă.
În ultimii 10 ani, la nivel european, numărul accidentelor rutiere cauzate de consumul băuturilor alcoolice a scăzut cu 47%. Printre măsurile întreprinse de state pentru reducerea acestor accidente s-au regăsit în principal scăderea limitei legale a concentraţiei de alcool în sânge și înăsprirea sancţiunilor.
De asemenea, un rol important îl au campaniile preventive care sunt menite să schimbe atitudinea şi comportamentul conducătorilor auto. Acest lucru se poate realiza fie prin creşterea gradului de conştientizare a pericolului conducerii sub influenţa alcoolului, fie prin promovarea unor strategii de evitare a conducerii autovehiculelor după consumul băuturilor alcoolice.
Efectul campaniilor preventive poate fi sporit atunci când acestea sunt sprijinite de acțiuni în stradă care sunt menite să-i descopere pe cei care încalcă regulile de circulației, astfel încât ceilalți participanți la trafic să poată circula în siguranță.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu