Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 20 septembrie 2015

Informare privind stadiul soluţionării cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc.


  Informare privind stadiul soluţionării cererilor  pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc. Deficienţe şi măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii care să ducă la respectarea termenelor legale.
La nivelul judeţului Caraş-Severin, operaţiunile de soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc., se desfăşoară după o procedură specială prevăzută de legislaţia pensiilor.
                În ceea ce priveşte deficienţele constatate şi măsurile luate pentru îmbunătăţirea activităţii în vederea respectării termenelor legale, instituţia Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin a întreprins o serie de acţiuni, demersurile făcute urmând să le prezentăm în continuare.


Soluţionarea cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc.

Pentru persoanele îndreptăţite din judeţul Caraş-Severin, în conformitate cu prevederile art. 103 şi art. 107 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare legea, pensia se acordă în baza cererilor de pensionare, depuse de persoanele îndreptăţite, tutorele sau curatorul acestora, persoanele cărora li s-a încredinţat sau li s-a dat în plasament copilul minor.
Solicitarea poate fi depusă doar personal sau prin mandatar desemnat prin procură specială.
Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de legea pensiilor, se depune de către persoanele îndreptăţite din judeţul Caraş-Severin, începând cu data îndeplinirii acestor condiţii, la Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin.
În aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte, persoanele domiciliate în străinătate, dacă au fost asigurate ultima oară în judeţul Caraş-Severin, pot transmite cererea prin care solicită pensie din sistemul public de pensii, împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilorprevăzute de legea pensiilor, la Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin.
Cererea de pensionare poate fi retrasă de persoana care a depus-o, până la emiterea deciziei de pensionare.
Potrivit art. 104 din legea pensiilor, în sistemul public de pensii, drepturile de pensie se cuvin de la data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în funcţie de categoria de pensie solicitată.
Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, în termen de 45 de zile de la data întregistrării cererii (art. 106 din lege).
În termen de 30 de zile de la coomunicare, decizia de pensie poate fi anulată la cererea titularului.
                Decizia de admitere sau respingere a cererii de pensionare se comunică persoanei care a solicitat pensionarea, în termen de 5 zile de la data emiterii.
                Pensiile se plătesc de la data acordării, stabilită prin decizia instituţiei, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, care se plătesc de la data încetării calităţii de asigurat.
Conform art. 107 din lege, în situaţia în care, ulterior stabilirii şi/sau plăţii drepturilor de pensie, se constată diferenţe între sumele stabilite şi/sau plătite şi cele legal cuvenite, Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, din oficiu sau la solicitarea pensionarului, modificările ce se impun, prin decizie de revizuire.
                La cererea persoanelor interesate, pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, prevăzute de lege, nevalorificate la stabilirea iniţială a drepturilor de pensie.
                Pensionarii pentru limită de vârstă care, după data înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei.
La recalcularea pensiilor anticipate şi anticipate parţiale, stabilite potrivit legislaţiei anterioare intrării în vigoare a legii, se calculează punctajul mediu anual aferent stagiului/veniturilor adăugate potrivit legii şi se menţine procentul de diminuare, luat în calcul la stabilirea pensiei anticipate parţiale.
La recalcularea pensiilor de invaliditate, stabilite potrivit legislaţiei anterioare intrării în vigoare a legii, se calculează punctajul mediu anual aferent stagiului/veniturilor adăugate potrivit legii, iar punctajul aferent stagiului potenţial se determină cu respectarea condiţiilor şi modalităţii de calcul de la ultima decizie de stabilire/modificare a drepturilor de pensie.
Deasemenea, pensia poate fi recalculată, la cerere, în cazul depunerii unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia.
                Drepturile de pensie rezultate în urma recalculării se stabilesc şi se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată solicitarea.
Persoanele care beneficiază de pensie anticipată parţială, stabilită potrivit legislaţiei anterioare şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 62 din lege, pot cere transformarea pensiei anticipate parţiale în pensie anticipată, stabilită potrivit legii, noile drepturi acordându-se începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.
În situaţia beneficiarilor de pensie de invaliditate, pensie anticipată şi pensie anticipată parţială, care anterior intrării în vigoare a legii au îndeplinit condiţiile legale pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă şi care nu au solicitat trecerea la această categorie de pensie, trecerea se face din oficiu începând cu data îndeplinirii condiţiilor de acordare a pensiei pentru limită de vârstă.
                Conform art. 116 din lege, orice modificare a drepturilor de pensie se face prin decizie emisă de Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, în condiţiile respectării regimului juridic de înscriere la pensie.
                În ceea ce priveşte situaţiile de completare a vechimii sau stagiului de cotizare, ori a timpului util la pensie pentru agricultori, acestea se realizează la cererea asiguraţilor în condiţiile prevăzute de lege (v. art. 50, art. 160, art. 161 din lege).
                La nivelul Casei Judeţene de Pensii Caraş-Severin au fost înregistrate în cursul anului 2015, până la data de 27.08.2015, un număr de 17766 cereri (de înscriere la pensie, acordare ajutor de deces, privind accidentele de muncă şi bolile profesionale, legi speciale etc.), din care un număr de 2180 cereri de înscriere la pensie.
                Au fost puse în plată un număr de 2904 decizii.
                Menţionăm că în cadrul procedurii de acordare a indicelui de corecţie la pensie, conform art. 170 din lege, s-au înregistrat un număr de 5001 cereri, din care 4858 pentru pensiile de asigurări sociale de stat şi 143 pentru pensiile de asigurări sociale agricultori, soluţionarea acestora făcându-se în mai multe etape, datorită constatării neconstituţionalităţii dispoziţiilor procedurale din O.U.G. nr. 1/2013, modificată prin O.U.G. nr. 68/2014, aplicabilă începând cu data de 01.01.2013, precum şi a dispoziţiilor procedurale din O.U.G. nr. 113/2013.
                În curs de soluţionare se află şi cererile depuse în vederea acordării drepturilor de pensie (prin reducerea vârstei de pensionare, datorită perioadelor lucrate în grupe superioară de muncă), raportat la dispoziţiile Legii nr. 155/2015.

Deficienţe şi măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii care să ducă la respectarea termenelor legale.

Problemele care au generat deficienţe în activitatea de soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc., cu respectarea termenelor legale, la nivelul instituţiei, Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, s-au datorat atât numărului insuficient de salariaţi cât şi condiţiilor improprii (d.p.d.v. logistic etc.) în care se desfăşoară activitatea instituţiei.
În vederea eliminării deficienţelor constatate şi pentru îmbunătăţirea activităţii de soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc., cu respectarea termenelor legale, au fost luate la nivelul instituţiei, Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, o serie de măsuri prin intermediul deciziilor emise de conducătorul instituţiei, după cum urmează:
Decizia nr. 01 din 17.01.2014;
Decizia nr. 24 din 12.06.2014;
Decizia nr. 37 din 29.08.2014;
Decizia nr. 05 din 27.01.2015;
Decizia nr. 31 din 27.04.2015;
Decizia nr. 34 din 22.05.2015;
Decizia nr. 35 din 22.05.2015;
Decizia nr. 36 din 22.05.2015.
Prin deciziile emise de conducătorul instituţiei, s-a adoptat Procedura de repartizare a petiţiilor, cererilor de acordare a drepturilor de pensie şi altor drepturi de asigurări sociale, în vederea realizării următoarelor obiective:
- asigurarea unui serviciu public de calitate în beneficiul cetăţenilor, precum şi asigurarea transparenţei administrative, în scopul realizării competenţelor instituţiei şi pentru a câştiga şi menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea instituţiei;
- soluţionarea adreselor oficiale sau petiţiilor, precum şi rezolvarea lucrărilor repartizate, în termenele şi condiţiile stabilite de către conducătorii instituţiei/superiorii ierarhici potrivit legii;
- promovarea unor soluţii similare sau identice raportate la aceeaşi categorie de situaţii de fapt şi eliminarea oricăror forme de discriminare, bazate pe aspecte privind naţionalitatea, convingerile religioase şi politice, starea materială, sănătatea, vîrsta, sexul sau alte aspecte;
- asigurarea unei proceduri eficiente de realizare a operaţiunilor privind acordarea ajutorului de deces în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau a unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului, precum şi plata sumelor neîncasate de către pensionar, reprezentând pensie pe luna în care a avut loc decesul şi/sau, după caz, drepturi restante de pensie cuvenite şi neîncasate până la deces;
- asigurarea unui serviciu public transparent de calitate la ghişeele instituţiei, cu ocazia primirii şi înregistrării cererilor privind acordarea ajutorului de deces şi a sumelor neîncasate reprezentând pensie pe luna în care a avut loc decesul şi/sau, după caz, drepturi restante de pensie cuvenite şi neîncasate până la deces; 
- asigurarea unei proceduri eficiente de normare a activităţii de stabilire a drepturilor de pensie, atât cu privire la cererile noilor înscrişi cât şi în ceea ce priveşte modificarea acestora;
                - respectarea normelor de conduită profesională şi civică prevăzute de lege, cu ocazia activităţii de soluţionare a petiţiilor.
                Aşa cum am arătat Instituţiei Prefectului Judeţului Caraş-Severin, cu adresa nr. 4727/RU/4621/08.05.2015, instituţia Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin depune eforturi în vederea ocupării posturilor vacante, care pot conduce la o îmbunătăţire a activităţii de soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc.
                În acest sens, arătăm că, potrivit organigramei instituţiei, la nivelul Serviciului stabiliri prestaţii figurează un număr de 8 salariaţi, care este insuficient având în vedere numărul foarte mare de cereri (de înscriere la pensie, acordare ajutor de deces, privind plata legilor speciale, modificare drepturi de pensie etc.), în domeniul stabilirii drepturilor de pensie.

                Pe de altă parte, precizăm faptul că întâmpinăm dificultăţi foarte mari în ceea ce priveşte stadiul soluţionării cererilor de stabilire a drepturilor de pensie, sub aspect logistic, determinate de erorile apărute în noul program informatic implementat la nivel naţional – ORIZONT – pentru perioadele lucrate după data de 01.04.2001, toate datele din adeverinţele care atestă stagiul de cotizare, cuantumul, condiţiile de muncă (normale, deosebite, speciale) fiind preluate automat din baza centralizată la nivel naţional (programul SICA), constituită conform declaraţiilor nominale de asigurare depuse de fiecare unitate angajatoare în parte, în sensul că au apărut neconcordanţe majore între situaţia reală şi datele de pe suportul informatic SICA.
                Din aceste motive, instituţia Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin a fost nevoită, pentru soluţionarea legală a cererilor, să ia legătura cu unităţile angajatoare în cauză, ulterior lămuririi acestor situaţii purtând o corespondenţă cu instituţia care administrează programul de lucru ORIZONT – prin intermediul suportului informatic EPBAS – pentru refacerea multor baze de date, care au condus implicit la întârzieri în emiterea deciziilor de admitere sau respingere a cererilor de stabilire/recalculare/modificare a drepturilor de pensie (chiar dacă, sub aspect legal, termenul legal de soluţionare a fost suspendat de drept datorită situaţiilor neprevăzute ivite).
                Facem precizarea că, printre unităţile angajatoare vizate, se numără următoarele:
Sind Herculane (declaraţii depuse atât în Caraş-Severin cât şi în Bucureşti);
Hidroconstrucţia (declaraţii depuse atât în Caraş-Severin cât şi în Mehedinţi);
CFR-ul (declaraţii depuse atât în Caraş-Severin cât şi în Timiş sau în Bucureşti);
TMK-ul (fostul CSR) (s-au făcut interpelări la SUPORT EPBAS pentru afişarea corectă, pe listing-ul de perioade, a situaţiei lucrate în condiţii speciale, cf. Legii nr. 226/2006);
cazurile pentru care s-au constatat, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, înscrieri în fals în carnetele de muncă, pentru care se caută soluţii, la nivelul CNPP, pentru ştergerea acestor perioade din suportul informatic SICA.

                În ceea ce priveşte spaţiul locativ în care se desfăşoară activitatea instituţiei Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, arătăm că, în urma vizitei doamnei ministru, Rovana Plumb, din ziua de luni data de 20 octombrie 2014, la sediul unde se desfăşoară activitatea instituţiei Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, aceasta a luat act de condiţiile în care se derulează operaţiunile de soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc. şi a propus căutarea unui nou sediu în care instituţia noastră să-şi desfăşoare activitatea, asigurându-ne de tot suportul necesar, respectiv fondurile pentru achiziţionarea sediului.
Faţă de această situaţie, raportat la dispoziţiile legale privind spaţiile cu destinaţia de birou sau pentru activităţi colective ori de deservire, precum şi cele privind arhivarea, am procedat la  căutarea unui sediu, plasat de preferinţă în zonă centrală, aproape de staţiile de transport în comun, pentru un acces facil al publicului (compus îndeosebi din oamenii în vârstă din judeţ), iar clădirea să fie compusă dintr-un etaj sau chiar două (ori să permită construirea acestora).  
De asemenea, prin intermediul mai multor adrese, cu nr. 10199/27.10.2014 (înregistrată la Instituţia Prefectului - Judeţul Caraş-Severin sub nr. 12744/28.10.2014), nr. 10200/27.10.2014, nr. 10201/27.10.2014, nr. 10202/27.10.2014, nr. 10231/28.10.2014, nr. 10295/29.10.2014, nr. 7283/20.07.2015, instituţia Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin a solicitat sprijinul autorităţilor publice centrale şi locale, precum şi administraţiei judeţene a finanţelor publice în demersurile pentru găsirea unui nou sediu, în condiţiile în care spaţiul în care funcţionăm este administrat de Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin, instituţie care, de asemenea, se confruntă cu lipsa de spaţiu.

          Prezintă: Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu