Informare privind stadiul soluţionării cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc. Deficienţe şi măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii care să ducă la respectarea termenelor legale.
La nivelul judeţului Caraş-Severin, operaţiunile de
soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări,
completări vechime etc., se desfăşoară după o procedură specială prevăzută de
legislaţia pensiilor.
În
ceea ce priveşte deficienţele constatate şi măsurile luate pentru îmbunătăţirea
activităţii în vederea respectării termenelor legale, instituţia Casa Judeţeană
de Pensii Caraş-Severin a întreprins o serie de acţiuni, demersurile făcute
urmând să le prezentăm în continuare.
Soluţionarea cererilor pentru obţinerea drepturilor de
pensie, recalculări, completări vechime etc.
Pentru persoanele îndreptăţite din judeţul Caraş-Severin,
în conformitate cu prevederile art. 103 şi art. 107 din Legea nr. 263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare legea,
pensia se acordă în baza cererilor de pensionare, depuse de persoanele
îndreptăţite, tutorele sau curatorul acestora, persoanele cărora li s-a
încredinţat sau li s-a dat în plasament copilul minor.
Solicitarea poate fi depusă doar personal sau prin
mandatar desemnat prin procură specială.
Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se
dovedeşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de legea pensiilor, se depune de
către persoanele îndreptăţite din judeţul Caraş-Severin, începând cu data
îndeplinirii acestor condiţii, la Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin.
În aplicarea instrumentelor juridice cu caracter
internaţional la care România este parte, persoanele domiciliate în
străinătate, dacă au fost asigurate ultima oară în judeţul Caraş-Severin, pot
transmite cererea prin care solicită pensie din sistemul public de pensii,
împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilorprevăzute de
legea pensiilor, la Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin.
Cererea de pensionare poate fi retrasă de persoana care a
depus-o, până la emiterea deciziei de pensionare.
Potrivit art. 104 din legea pensiilor, în sistemul public
de pensii, drepturile de pensie se cuvin de la data îndeplinirii condiţiilor
prevăzute de lege, în funcţie de categoria de pensie solicitată.
Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face
prin decizie emisă de Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, în termen de 45
de zile de la data întregistrării cererii (art. 106 din lege).
În termen de 30 de zile de la coomunicare, decizia de
pensie poate fi anulată la cererea titularului.
Decizia
de admitere sau respingere a cererii de pensionare se comunică persoanei care a
solicitat pensionarea, în termen de 5 zile de la data emiterii.
Pensiile
se plătesc de la data acordării, stabilită prin decizia instituţiei, cu
excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, care se plătesc
de la data încetării calităţii de asigurat.
Conform art. 107 din lege, în situaţia în care, ulterior
stabilirii şi/sau plăţii drepturilor de pensie, se constată diferenţe între
sumele stabilite şi/sau plătite şi cele legal cuvenite, Casa Judeţeană de
Pensii Caraş-Severin, din oficiu sau la solicitarea pensionarului, modificările
ce se impun, prin decizie de revizuire.
La
cererea persoanelor interesate, pensia poate fi recalculată prin adăugarea
veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, prevăzute de lege, nevalorificate
la stabilirea iniţială a drepturilor de pensie.
Pensionarii
pentru limită de vârstă care, după data înscrierii la pensie, realizează stagiu
de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei.
La recalcularea pensiilor anticipate şi anticipate
parţiale, stabilite potrivit legislaţiei anterioare intrării în vigoare a
legii, se calculează punctajul mediu anual aferent stagiului/veniturilor
adăugate potrivit legii şi se menţine procentul de diminuare, luat în calcul la
stabilirea pensiei anticipate parţiale.
La recalcularea pensiilor de invaliditate, stabilite
potrivit legislaţiei anterioare intrării în vigoare a legii, se calculează
punctajul mediu anual aferent stagiului/veniturilor adăugate potrivit legii,
iar punctajul aferent stagiului potenţial se determină cu respectarea
condiţiilor şi modalităţii de calcul de la ultima decizie de
stabilire/modificare a drepturilor de pensie.
Deasemenea, pensia poate fi recalculată, la cerere, în
cazul depunerii unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile
şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia.
Drepturile
de pensie rezultate în urma recalculării se stabilesc şi se acordă începând cu
luna următoare celei în care a fost înregistrată solicitarea.
Persoanele care beneficiază de pensie anticipată
parţială, stabilită potrivit legislaţiei anterioare şi care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 62 din lege, pot cere transformarea pensiei
anticipate parţiale în pensie anticipată, stabilită potrivit legii, noile
drepturi acordându-se începând cu luna următoare celei în care a fost
înregistrată cererea.
În situaţia beneficiarilor de pensie de invaliditate,
pensie anticipată şi pensie anticipată parţială, care anterior intrării în
vigoare a legii au îndeplinit condiţiile legale pentru acordarea pensiei pentru
limită de vârstă şi care nu au solicitat trecerea la această categorie de
pensie, trecerea se face din oficiu începând cu data îndeplinirii condiţiilor
de acordare a pensiei pentru limită de vârstă.
Conform
art. 116 din lege, orice modificare a drepturilor de pensie se face prin
decizie emisă de Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, în condiţiile
respectării regimului juridic de înscriere la pensie.
În
ceea ce priveşte situaţiile de completare a vechimii sau stagiului de cotizare,
ori a timpului util la pensie pentru agricultori, acestea se realizează la
cererea asiguraţilor în condiţiile prevăzute de lege (v. art. 50, art. 160,
art. 161 din lege).
La
nivelul Casei Judeţene de Pensii Caraş-Severin au fost înregistrate în cursul
anului 2015, până la data de 27.08.2015, un număr de 17766 cereri (de înscriere
la pensie, acordare ajutor de deces, privind accidentele de muncă şi bolile
profesionale, legi speciale etc.), din care un număr de 2180 cereri de
înscriere la pensie.
Au
fost puse în plată un număr de 2904 decizii.
Menţionăm
că în cadrul procedurii de acordare a indicelui de corecţie la pensie, conform
art. 170 din lege, s-au înregistrat un număr de 5001 cereri, din care 4858
pentru pensiile de asigurări sociale de stat şi 143 pentru pensiile de
asigurări sociale agricultori, soluţionarea acestora făcându-se în mai multe
etape, datorită constatării neconstituţionalităţii dispoziţiilor procedurale
din O.U.G. nr. 1/2013, modificată prin O.U.G. nr. 68/2014, aplicabilă începând
cu data de 01.01.2013, precum şi a dispoziţiilor procedurale din O.U.G. nr.
113/2013.
În
curs de soluţionare se află şi cererile depuse în vederea acordării drepturilor
de pensie (prin reducerea vârstei de pensionare, datorită perioadelor lucrate
în grupe superioară de muncă), raportat la dispoziţiile Legii nr. 155/2015.
Deficienţe şi măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii
care să ducă la respectarea termenelor legale.
Problemele care au generat
deficienţe în activitatea de soluţionare a cererilor pentru obţinerea
drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc., cu respectarea
termenelor legale, la nivelul instituţiei, Casa
Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, s-au datorat atât numărului insuficient de
salariaţi cât şi condiţiilor improprii (d.p.d.v. logistic etc.) în care se
desfăşoară activitatea instituţiei.
În vederea eliminării
deficienţelor constatate şi pentru îmbunătăţirea activităţii de soluţionare a cererilor
pentru obţinerea drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc.,
cu respectarea termenelor legale, au fost luate la nivelul instituţiei, Casa
Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, o serie de măsuri prin intermediul
deciziilor emise de conducătorul instituţiei, după cum urmează:
Decizia nr. 01 din 17.01.2014;
Decizia nr. 24 din 12.06.2014;
Decizia nr. 37 din 29.08.2014;
Decizia nr. 05 din 27.01.2015;
Decizia nr. 31 din 27.04.2015;
Decizia nr. 34 din 22.05.2015;
Decizia nr. 35 din 22.05.2015;
Decizia nr. 36 din 22.05.2015.
Prin deciziile emise de
conducătorul instituţiei, s-a adoptat Procedura de repartizare a petiţiilor, cererilor
de acordare a drepturilor de pensie şi altor drepturi de asigurări sociale, în
vederea realizării următoarelor obiective:
- asigurarea unui serviciu
public de calitate în beneficiul cetăţenilor, precum şi asigurarea
transparenţei administrative, în scopul realizării competenţelor instituţiei şi
pentru a câştiga şi menţine încrederea publicului în integritatea,
imparţialitatea şi eficacitatea instituţiei;
- soluţionarea adreselor oficiale sau petiţiilor, precum
şi rezolvarea lucrărilor repartizate, în termenele şi condiţiile stabilite de
către conducătorii instituţiei/superiorii ierarhici potrivit legii;
- promovarea unor soluţii similare sau identice raportate
la aceeaşi categorie de situaţii de fapt şi eliminarea oricăror forme de
discriminare, bazate pe aspecte privind naţionalitatea, convingerile religioase
şi politice, starea materială, sănătatea, vîrsta, sexul sau alte aspecte;
- asigurarea unei proceduri
eficiente de realizare a operaţiunilor privind acordarea ajutorului de deces în
cazul decesului asiguratului, pensionarului sau a unui membru de familie care
nu era asigurat ori pensionar la data decesului, precum şi plata sumelor
neîncasate de către pensionar, reprezentând pensie pe luna în care a avut loc
decesul şi/sau, după caz, drepturi restante de pensie cuvenite şi neîncasate
până la deces;
- asigurarea unui serviciu
public transparent de calitate la ghişeele instituţiei, cu ocazia primirii şi
înregistrării cererilor privind acordarea ajutorului de deces şi a sumelor
neîncasate reprezentând pensie pe luna în care a avut loc decesul şi/sau, după
caz, drepturi restante de pensie cuvenite şi neîncasate până la deces;
- asigurarea unei proceduri
eficiente de normare a activităţii de stabilire a drepturilor de pensie, atât
cu privire la cererile noilor înscrişi cât şi în ceea ce priveşte modificarea
acestora;
- respectarea normelor de conduită
profesională şi civică prevăzute de lege, cu ocazia activităţii de soluţionare
a petiţiilor.
Aşa cum am arătat Instituţiei
Prefectului Judeţului Caraş-Severin, cu adresa nr. 4727/RU/4621/08.05.2015,
instituţia Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin depune eforturi în vederea
ocupării posturilor vacante, care pot conduce la o îmbunătăţire a activităţii
de soluţionare a cererilor pentru obţinerea drepturilor de pensie,
recalculări, completări vechime etc.
În
acest sens, arătăm că, potrivit organigramei instituţiei, la nivelul
Serviciului stabiliri prestaţii figurează un număr de 8 salariaţi, care este
insuficient având în vedere numărul foarte mare de cereri (de înscriere la
pensie, acordare ajutor de deces, privind plata legilor speciale, modificare
drepturi de pensie etc.), în domeniul stabilirii drepturilor de pensie.
Pe
de altă parte, precizăm faptul că întâmpinăm dificultăţi foarte mari în ceea ce
priveşte stadiul soluţionării cererilor de stabilire a drepturilor de pensie,
sub aspect logistic, determinate de erorile apărute în noul program informatic
implementat la nivel naţional – ORIZONT – pentru perioadele lucrate după data
de 01.04.2001, toate datele din adeverinţele care atestă stagiul de cotizare,
cuantumul, condiţiile de muncă (normale, deosebite, speciale) fiind preluate
automat din baza centralizată la nivel naţional (programul SICA), constituită
conform declaraţiilor nominale de asigurare depuse de fiecare unitate
angajatoare în parte, în sensul că au apărut neconcordanţe majore între
situaţia reală şi datele de pe suportul informatic SICA.
Din
aceste motive, instituţia Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin a fost
nevoită, pentru soluţionarea legală a cererilor, să ia legătura cu unităţile
angajatoare în cauză, ulterior lămuririi acestor situaţii purtând o
corespondenţă cu instituţia care administrează programul de lucru ORIZONT –
prin intermediul suportului informatic EPBAS – pentru refacerea multor baze de
date, care au condus implicit la întârzieri în emiterea deciziilor de admitere
sau respingere a cererilor de stabilire/recalculare/modificare a drepturilor de
pensie (chiar dacă, sub aspect legal, termenul legal de soluţionare a fost
suspendat de drept datorită situaţiilor neprevăzute ivite).
Facem
precizarea că, printre unităţile angajatoare vizate, se numără următoarele:
Sind Herculane (declaraţii depuse atât în Caraş-Severin
cât şi în Bucureşti);
Hidroconstrucţia (declaraţii depuse atât în Caraş-Severin
cât şi în Mehedinţi);
CFR-ul (declaraţii
depuse atât în Caraş-Severin cât şi în Timiş sau în Bucureşti);
TMK-ul (fostul CSR) (s-au făcut interpelări la SUPORT
EPBAS pentru afişarea corectă, pe listing-ul de perioade, a situaţiei lucrate
în condiţii speciale, cf. Legii nr. 226/2006);
cazurile pentru care s-au constatat, prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă, înscrieri în fals în carnetele de muncă,
pentru care se caută soluţii, la nivelul CNPP, pentru ştergerea acestor
perioade din suportul informatic SICA.
În ceea ce priveşte spaţiul
locativ în care se desfăşoară activitatea instituţiei Casa Judeţeană de Pensii
Caraş-Severin, arătăm că, în urma vizitei doamnei ministru, Rovana
Plumb, din ziua de luni data de 20 octombrie 2014, la sediul unde se desfăşoară
activitatea instituţiei Casa
Judeţeană de Pensii Caraş-Severin, aceasta a luat act de condiţiile în
care se derulează operaţiunile de soluţionare a cererilor pentru obţinerea
drepturilor de pensie, recalculări, completări vechime etc. şi a propus
căutarea unui nou sediu în care instituţia noastră să-şi desfăşoare
activitatea, asigurându-ne de tot suportul necesar, respectiv fondurile pentru
achiziţionarea sediului.
Faţă de această
situaţie, raportat la dispoziţiile legale privind spaţiile cu destinaţia de
birou sau pentru activităţi colective ori de deservire, precum şi cele privind
arhivarea, am procedat la căutarea unui
sediu, plasat de preferinţă în zonă centrală, aproape de staţiile de transport
în comun, pentru un acces facil al publicului (compus îndeosebi din oamenii în
vârstă din judeţ), iar clădirea să fie compusă dintr-un etaj sau chiar două
(ori să permită construirea acestora).
De asemenea, prin intermediul mai multor adrese, cu nr.
10199/27.10.2014 (înregistrată la Instituţia Prefectului - Judeţul
Caraş-Severin sub nr. 12744/28.10.2014), nr. 10200/27.10.2014, nr.
10201/27.10.2014, nr. 10202/27.10.2014, nr. 10231/28.10.2014, nr.
10295/29.10.2014, nr. 7283/20.07.2015, instituţia Casa Judeţeană de Pensii
Caraş-Severin a solicitat sprijinul autorităţilor publice centrale şi locale,
precum şi administraţiei judeţene a finanţelor publice în demersurile pentru
găsirea unui nou sediu, în condiţiile în care spaţiul în care funcţionăm este
administrat de Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
Caraş-Severin, instituţie care, de asemenea, se confruntă cu lipsa de spaţiu.
Prezintă: Casa
Judeţeană de Pensii Caraş-Severin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu