Proiectul de lege sancționează cu amendă evacuarea dintr-un
spațiu public a mamei și copilului, interzicerea în orice mod a alăptării sau
refuzul de a furniza servicii unei persoane pe motiv că mama își hrănește
copilul la sân. Astfel de reglementări de protecție a mamei și copilului în
unul dintre momentele esențiale ale relației mamă-copil, cu beneficii uriașe
pentru sănătatea lor biologică și emoțională, se aflau de mult timp pe agenda
societății civile și a specialiștilor din domeniul medical.
Proiectul de lege, în
forma actuală, impune arbitrar o limită de vârstă a copilului protejat împreună
cu mama sa împotriva discriminării. Cu toate că, în Expunerea de motive a inițiativei
legislative, se invocă caracterul discriminatoriu al comportamentelor care se
opun ori îngrădesc alăptarea copiilor în spații publice, reglementările propuse
vor avea ca efect, în final, instaurarea unui regim de protecție exclusiv
pentru mamele care au la sân copii mai mici de 2 ani. Articolul 2 al
proiectului de lege face referire, în mod repetat și suspect de precis, la
vârsta copilului alăptat, ”copil alăptat
de până la 24 de luni”, lăsând de înțeles că inițiatorii scot din sfera de
protecție situațiile când copiii depășesc această vârstă.
Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv al
Organizației Salvați Copiii România, explică
că stabilirea unei limite de vârstă a
copilului (”copil de până la 24 de luni”) este contrară principiului interesului superior al
copilului: ”Păstrarea acestei restrângeri a vârstei copilului (24 de luni) transformă
proiectul de lege într-un text juridic discriminatoriu sui generis la adresa
mamelor și copiilor lor. În opinia noastră, nu există nicio rațiune juridică,
medicală ori etică pentru includerea acestei limitări. Reamintim inițiatorilor
propunerii legislative că orice reglementare adoptată în domeniul respectării
şi promovării drepturilor copilului se subordonează cu prioritate interesului
superior al copilului, principiu constituțional, în determinarea căruia trebuie
să se aibă în vedere nevoile de dezvoltare fizică, psihologică, de educaţie şi sănătate,
de securitate şi stabilitate şi apartenenţă la o familie ale copilului, fie de
24 de luni fie mai mare. Concluzia este că această condiționare legată de
vârsta copilului încalcă dreptul la viață și dezvoltare al copilului și, pe
cale de consecință, este contrară interesului său superior.”
Recomandarea OMS
pentru continuarea alăptării nu se oprește la vârsta de 2 ani a copilului. Deoarece nu putem presupune existența vreunui argument
rațional pentru această separare deliberată a copiilor mai mici de 2 ani,
protejați împotriva discriminării, de ceilalți copii mai mari, care sunt
excluși, considerăm că inițiatorii au aplicat fără discernământ recomandarea
Organizației Mondiale a Sănătății de a continua alăptarea până la vârsta de doi
ani a copilului. De fapt, în toate textele OMS în care este promovată alăptarea
ca măsură primordială în asigurarea sănătății și supraviețuirii copilului în
primii săi ani de viață, se vorbește despre alăptarea exclusivă în primele 6
luni de viață ale copilului și continuarea hrănirii la sân până la împlinirea vârstei de 2 ani a copilului și dincolo de această vârstă.[2]
Această recomandare OMS nu poate deveni punct de plecare ori argument în
emiterea unei restricții de vârstă a copilului al cărui drept de a fi hrănit cu
lapte matern este fundamental și niciodată supus vreunei condiționări arbitrare
exterioare ființei sale.
Cu excepția Scoției,
legislațiile din Europa și alte state ale lumii nu impun un prag al vârstei
copilului. În Marea Britanie,
legea Equality Act 2010[3]
clarifică protecția împotriva discriminării ori hărțuirii mamelor care-și
alăptează copilul în spații publice, indiferent de vârsta acestuia. În
proiectul de lege inițial, fusese introdusă limita de 6 luni a vârstei
copilului care beneficia de protecție în cazul alăptării lui în spații publice.
Organizațiile civice ale mamelor și ale medicilor și reprezentanții
instituțiilor medicale s-au opus acestei limite, subliniind faptul că
politicienii fac o mare confuzie între recomandarea OMS de alăptare exclusivă a
copilului până la 6 luni cu protecția mamei împotriva discriminării care nu ar
trebui să fie limitată în niciun fel de vârsta copilului alăptat. De asemenea,
legislația muncii din Franța[4]
oferă o serie de facilități de hrănire a copilului la locul de muncă și nu face
nicio precizare cu privire la vârsta copilului. Curtea Supremă de Justiție a
Canadei[5]
a apărat, prin hotărâri judecătorești, dreptul mamei de a alăpta în spații
publice, iar Human Rights Act[6],
adoptat în câteva provincii, interzice discriminarea fără alte precizări
privind vârsta copiilor. Legislațiile din Suedia, Finlanda, Islanda ori Spania
nu amintesc de nicio limită de vârstă a copilului alăptat.
Considerăm că
trebuie modificat imediat proiectul de lege aflat în procedură legislativă în
Senatul României, prin eliminarea pragului de vârstă al copilului. Argumentele prezentate mai sus impun eliminarea din cele
3 texte juridice (art. 2 al proiectului de lege, literele a, b și c) a
sintagmei ”de până la 24 de luni”, textul
de lege devenind următorul:
Art. 2. Constituie
contravenție și se sancționează faptele săvârșite în oricare din următoarele
forme:
a)
Evacuarea
dintr-un spațiu public a unei mame care are dreptul de a se afla în acel spațiu
și care alăptează un copil;
b)
Interzicerea
în orice mod a alăptării în spații publice a unui copil;
c)
Refuzul
furnizării de servicii unei persoane pentru că alăptează un copil, în
condițiile în care persoana are dreptul de a beneficia de serviciul respectiv.
Nu credem că este nevoie de definirea sintagmei ”spațiu
public”, conform celor sugerate de Consiliul Legislativ în avizul său
consultativ, deoarece înțelesul său comun este circumscris juridic la
situațiile în care mama are ”dreptul de a se afla” în acel spațiu în care are
loc alăptarea copilului. Orice definiție ar putea conține temeiuri de interpretare
în favoarea celor care se vor opune ori vor obstrucționa dreptul mamei de a-și
hrăni copilul la sân în spații publice.
Observațiile și recomandările de mai sus au fost trimise
următorilor senatori și deputați, inițiatori ai proiectului de lege: Gorghiu Alina-Ștefania - senator PNL; Dănăilă
Leon - senator PNL; Bulai Iulian - deputat USR; Calista Mara-Daniela - deputat
PNL; Chichirău Cosette-Paula - deputat USR; Cozmanciuc Corneliu-Mugurel -
deputat PNL; Dehelean Silviu - deputat USR; Ghinea Cristian - deputat USR; Pop
Rareş-Tudor - deputat USR; Prună Cristina-Mădălina - deputat USR; Raeţchi
Ovidiu Alexandru - deputat PNL; Săftoiu Ana Adriana - deputat PNL; Schelean
Valeria-Diana - deputat PNL; Trăilă Cristina - deputat PNL; Ungureanu
Emanuel-Dumitru - deputat USR; Zainea Cornel - deputat USR.
-----------------------------------------------
Despre Organizaţia Salvaţi
Copiii Salvați Copiii este o organizație neguvernamentală, asociație de
utilitate publică, non-profit, democratică, neafiliată politic sau religios,
care militează activ pentru protecția drepturilor copilului în România, din
1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la
Drepturile Copilului, cu Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene și
cu legislația României. Salvați Copiii adoptă o poziție independentă în raport
cu acțiunile și măsurile instituțiilor, recunoscând că implementarea
legislaţiei şi a politicilor publice în materia drepturilor copiilor nu poate
ignora strânsa colaborare dintre autorităţi, familie, copii şi societatea în
care fiecare actor implicat îşi acceptă responsabilitatea conform principiilor
unui parteneriat autentic şi viabil. În calitate de membru al Save the Children
International, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează
drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în
peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare
copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare,
asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care
copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa
acestora. În cei 28 de ani de
activitate, peste 1.560.000 de copii au fost implicați în programele și
campaniile Organizației Salvați Copiii.
[1] Vezi forma inițiatorului la linkul https://senat.ro/legis/PDF/2018/18L067FG.pdf
[2] ”The World Health Organization (WHO) recommends exclusive
breastfeeding for the first 6 months of
life, followed by continued breastfeeding with appropriate complementary
foods for up to 2 years or beyond.” Guideline: protecting, promoting and
supporting breastfeeding in facilities providing maternity and newborn services.
2017, WHO. Link: https://goo.gl/7zumN7
[3] Equality Act 2010, pct.
13 (6) a). Link: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2010/15
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu