Activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă
Caraș-Severin s-a desfășurat în conformitate cu prevederile Programului propriu
de acțiuni pe anul 2017, care a avut la bază Programul cadru de acțiuni al
Inspecției Muncii pentru anul 2017. Principalele acţiuni prevăzute în Program
au fost campaniile de conştientizare și control şi acţiunile specifice în
domeniul securității şi sănătății în muncă, pe care le prezentăm în sinteză,
după cum urmează:
Campanii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
1. Campania naţională „Valenţele culturale ale securităţii
şi sănătăţii în muncă” pentru formarea unei culturi de prevenire în rândul
tinerilor din licee şi şcoli profesionale”.
În cadrul campaniei s-a urmărit creşterea calităţii vieţii
prin educarea tinerei generaţii încă de pe băncile şcolii cu privire la
importanţa unui mediu de muncă sănătos şi sigur și crearea unei culturi de
prevenire a riscurilor profesionale în vederea intrării pe piaţa muncii.
Au fost înregistrate următoarele rezultate:
- informarea şi instruirea elevilor din 8 clase din anul I
și II de studiu;
- chestionare de opinie completate de 51 elevi și 8 cadre
didactice privind oportunitatea şi eficienţa campaniei;
- organizarea la nivel de județ a concursului „Știu și aplic ” la care au participat 6
școli, cu 16 elevi și 8 cadre didactice.
2. Campania naţională de control privind respectarea
prevederilor legale în ceea ce privește instruirea și informarea lucrătorilor,
care a urmărit creșterea gradului de conștientizare al angajatorilor cu privire
la necesitatea respectării cerințelor
minime privind activitățile de informare și instruire a lucrătorilor și
consolidarea unei culturi de prevenire autentice în domeniul securității și
sănătății în muncă. În cadrul campaniei au fost efectuate 119 controale în
cadrul cărora au fost constatate 45 neconformități pentru care s-au stabilit
măsuri de punere în conformitate cu prevederile legale și au fost aplicate
sancțiuni contravenționale, dintre care 3 amenzi în valoare de 10.000 lei.
3. Campania naţională privind verificarea modului în care
angajatorii previn căderile de la înălțime în șantierele temporare și mobile,
care a avut ca obiective conștientizarea angajatorilor și lucrătorilor din
domeniul construcțiilor în ceea ce privește necesitatea respectării
prevederilor legale pentru promovarea stării de bine la locul de muncă, cu
consecințe benefice în plan social și profesional, încurajarea unei abordări
participative prin implicarea angajaților și angajatorilor în diminuarea
consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea
prevederilor legale și promovarea bunelor practici în acest domeniu de
activitate economică, precum și verificarea cu prioritate a angajatorilor din
construcții care desfășoară lucrări de săpături și lucrări unde se utilizează
schele.
Campania s-a desfășoară în două etape, una în aprilie, în
care s-a făcut informarea firmelor cu activitate în domeniul construcțiilor
referitor la modul de desfășurare a campaniei și tematica abordată, și a doua
în perioada mai-noiembrie, cu acțiuni de control la șantierele temporare și
mobile ale angajatorilor. În cadrul acțiunii au fost efectuate 27 controale la
șantierele temporare și mobile de pe raza județului, fiind constatate un număr
de 55 neconformități pentru care s-au stabilit măsuri de remediere și s-au
aplicat sancțiuni contravenționale, dintre care 8 amenzi în cuantum de 38.500
lei. Neconformitățile privesc asigurarea măsurilor de protecție pentru
prevenirea căderilor de la înălțime; amenajarea schelelor; asigurarea unei
instruiri adecvate în domeniul securității și sănătății în muncă; existența
instrucțiunilor de SSM; utilizarea echipamentului individual de protecție de
către lucrători; ș.a.
4. În perioada 09 - 13.05.2017 s-a desfățurat o campanie
naţională privind identificarea cazurilor de muncă nedeclarată și verificarea
modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă la
angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor.
În cadrul acțiunii au fost efectuate 15 controale la
șantierele temporare și mobile de pe raza județului, fiind constatate un număr
de 33 neconformități pentru care s-au stabilit măsuri de remediere și s-au
aplicat sancțiuni contravenționale dintre care 3 amenzi în cuantum de 10.000
lei. Neconformitățile privesc asigurarea măsurilor pentru prevenirea
accidentelor la executarea săpăturilor; asigurarea măsurilor de protecție
pentru prevenirea căderilor de la înălțime; utilizarea echipamentului
individual de protecție de către lucrători; asigurarea unei instruiri adecvate
în domeniul securității și sănătății în muncă; autorizarea echipamentelor de
muncă utilizate pentru ridicarea sarcinilor pe șantiere; ș.a.
5. Campania națională privind identificarea și combaterea
muncii nedeclarate și respectarea prevederilor legale privind timpul de muncă
precum și securitatea și sănătatea în muncă la societăți care au obiect de
activitate „protecție și gardă”.
Campania a avut printre obiective verificarea respectării de
către societățile care au obiect de activitate protecție și gardă, a prevederilor
legale în domeniul securității și sănătății în muncă și a prevederilor OUG
nr.99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi
extreme pentru protecția persoanelor încadrate în muncă. În cadrul acțiunii au
fost efectuate 17 controale, în cadrul cărora au fost constatate 29 de
neconformități, pentru care s-au stabilit măsuri de remediere și s-au aplicat
sancțiuni contravenționale, dintre care 2 amenzi în cuantum de 8.000 lei.
6. Campanie națională privind identificarea cazurilor de
muncă nedeclarată și pentru verificarea modului în care se respectă prevederile
legale de securitate și sănătate în muncă la angajatorii care își desfășoară
activitatea în domeniul „servicii de spălătorie auto”, care a avut ca scop
reducerea riscurilor profesionale specifice acestor locuri, precum căderile de
la același nivel prin alunecare, expunerea la temperaturi extreme,
intoxicațiile și electrocutarea. Au fost controlați 11 agenți economici, fiind
constatate 20 de neconformiăți pentru care au fost stabilite măsuri de punere
în conformitate cu prevederile legale și au fost aplicate sancțiuni
contravenționale, dintre care 2 amenzi în valoare de 7.500 lei.
Alte acţiuni specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii
în muncă:
1. Acțiune de conștientizare
și control cu privire la utilizarea corectă a produselor cu conținut de silice
cristalină, obiectivele acțiunii fiind prevenirea îmbolnăvirilor profesionale
generate de expunerea lucrătorilor la silice cristalină și monitorizarea
punerii în aplicare a prevederilor legale europene privind asigurarea
securității și sănătății lucrătorilor expuși la silice cristalină : Directiva
–cadru 89/391/CEE privind siguranța și sănătatea în muncă (SSM) și Directiva
98/24/CE privind protecția sănătății și securității lucrătorilor împotriva
riscurilor legate de prezență agenților chimici la locul de muncă. Acțiunea s-a
desfășurat în perioada aprilie-decembrie 2017, fiind efectuate 16 controale în
cadrul cărora au fost constatate 17 neconformități pentru care s-au aplicat
sancțiuni contravenționale, dintre care 3 amenzi în valoare de 17.000 lei.
Neconformitățile privesc neevaluarea nivelului de expunere la silice
cristalină, în relație cu valorile limită de expunere, și a riscurilor generate
de silicea cristalină, precum și nerealizarea examenului medicalului medical
periodic al lucrătorilor.
2. Acțiune de verificare privind măsurile stabilite prin
procesele verbale de cercetare a evenimentelor, cu sopul încurajării unei
abordări participative prin implicarea angajaților și angajatorilor în
diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din
producerea unor accidente de muncă, precum și a promovării bunelor practici
privind eliminarea/diminuarea fenomenului accidentogen. Acțiunea s-a desfășurat
în două etape, prima constând în informarea angajatorilor care au înregistrat
accidente de muncă în ultimii cinci ani despre modul de derulare a acțiunii și
tematica abordată, a doua etapă fiind de control la angajatori cu privire la
stadiul de realizare a măsurilor dispuse prin procesele verbale întocmite cu
ocazia cercetării evenimentelor.
În cadrul acțiunii au fost efectuate 29 de controale, fiind
constatate un număr de 66 neconformități. Au fost sancționați contravențional
26 angajatori, în acest sens fiind aplicate 4 amenzi în valoare de 19.000 lei.
3. Acțiunea de monitorizare privind riscurile existente la
locurile de muncă din întreprinderile mici (10-49 lucrători).
Luând în considerare faptul că o mai bună implementare a
legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă determină
îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi reducerea numărului de accidente de muncă
şi boli profesionale, Inspecţia Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de
respectare a cerinţelor legale în toate întreprinderile, cu focalizare pe
întreprinderile mici în cadrul acestei acţiuni de monitorizare.
În acest context şi având în vedere specificitatea
întreprinderilor mici, care se confruntă adesea cu resurse limitate, cu riscuri
profesionale care nu sunt cunoscute sau evaluate, care nu aplică măsuri
adecvate de prevenire şi protecţie, în Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei
Muncii pentru anul 2017 s-a inclus această acțiune.
Acțiunea a avut ca obiective monitorizarea respectării
prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în întreprinderi
mici, precum și cu privire la măsurile de prevenire și protecție aplicate, pe
baza unor chestionare completate de către angajatori. În urma analizării
chestionarelor primite de la angajatori, au fost efectuate 28 de controale, cu
tematică specifică obiectivelor stabilite, fiind constatate tot atâtea
neconformități, pentru care au fost stabilite măsuri de punere în conformitate
cu prevederile legale.
4. Acțiune de informare privind consultarea lucrătorilor și
de verificare a organizării și funcționării comitetelor de securitate și
sănătate în muncă, care a avut ca scop sensibilizarea angajatorilor privind
importanța consultării lucrătorilor, precum și importanța organizării și
funcționării comitetelor de securitate și sănătate în muncă, informarea și
conștientizarea reprezentanților lucrătorilor cu răspunderi specifice în
domeniul securității și sănătății în muncă privind atribuțiile pe care le au
acestor comitete. În acest sens a fost elaborată o fișă orientativă pentru angajatori,
privind consultarea lucrătorilor și organizarea și funcționarea comitetelor de
securitate și sănătate în muncă, care a fost diseminată către cei interesați.
În cadrul acestei acțiuni s-a organizat o întâlnire având ca temă consultarea
lucrătorilor și organizarea și funcționarea comitetelor de securitate și
sănătate în muncă, la care au fost prezenți 35 participanți. În cadrul
controalelor curente, inpectorii de muncă au verificat organizarea și
funcționarea comitetelor de securitate și sănătate în muncă la 27 angajatori,
în urma cărora au fost dispuse 22 măsuri de remediere a neconformităților
constatate.
Acţiuni planificate în domeniul supravegherii pieţei
În anul trecut s-a desfășurat Campania națională de
supraveghere a pieței produselor industriale în domeniul de competență al
Inspecției Muncii, conform programului sectorial pentru anul 2017.
Obiectivul acestei campanii a fost verificarea
implementării, de către producători, importatori şi distribuitori, a
prevederilor actelor normative cu privire la introducerea pe piaţă a
produselor, prin care s-au transpus directivele europene (HG 457/2003 –
echipamente tehnice de joasă tensiune; HG 115/2004 - echipamente individuale de
protecție; HG 1029/2008 – mașini; HG 752/2004 – echipamente utilizate în
atmosfere potențial explozive; HG 207/2005 – explozibili pentru uz civil; HG
1756/2006 – reducerea emisiilor de zgomot; HG 332/2007 – motoare cu ardere
internă; HG 612/2010 – articole pirotehnice).
În cadrul acestei acţiuni au fost efectuate 32 controale în
cadrul cărora s-au verificat 315 produse industriale, dintre care 11 au fost
găsite neconforme. Neconformităţile depistate se referă în principal la lipsa
declarației de conformitate și a instrucțiunilor de folosire.
Rezultatele activităţii de control desfăşurată de
inspectorii de muncă din Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraș-Severin în
anul 2017, evaluată pe baza indicatorilor specifici pentru domeniul securităţii
şi sănătăţii în muncă, sunt prezentate sintetic în tabelul următor:
INDICATORI SPECIFICI Anul
2017 Anul 2016
Nr. total de controale, din care: 1193 1081
Nr. angajatori controlați 1031 905
Nr. neconformități constatate 1819 1661
Nr. măsuri dispuse 1819 1661
Total sancțiuni aplicate, din care: 1819 1661
Amenzi contravenționale 66 77
Valoare amenzi 269.500 346.500
Nr. locuri de muncă a căror activitate a fost sistată 1 1
Nr. echipamente de muncă oprite din funcțiune 4 11
Datele statistice existente reflectă faptul că există în
continuare condiţii de muncă în care se manifestă riscuri profesionale şi o
cultură de prevenire a riscurilor insuficient dezvoltată la nivelul
întreprinderilor. Principalele deficienţe constatate pe timpul controalelor se
referă la: identificarea și evaluarea riscurilor de accidentare; funcționarea
dispozitivelor de protecție; asigurarea cerințelor minime de securitate a
muncii pentru lucrul la înățime; exploatarea și întreținerea echipamentelor de
muncă; autorizarea instalațiilor de ridicat și sub presiune; asigurarea
personalului autorizat pentru exploatarea instalațiilor de ridicat și sub
presiune; instruirea lucrătorilor; efectuarea controalelor medicale la angajare
și periodice; asigurarea măsurilor de prim ajutor; semnalizarea de securitate a
locurilor de muncă.
Totodată, nici lucrătorii nu îşi desfăşoară întotdeauna
activitatea în conformitate cu pregătirea şi instruirea lor, precum şi cu
instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la
pericol de accidentare sau imbolnavire profesională atât propria persoana, cât
şi alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile lor în timpul
procesului de muncă. În acest sens, pe timpul controalelor s-au constatat
abateri privind:
- utilizarea incorectă a maşinilor, aparaturii, uneltelor,
substanțelor periculoase, echipamentelor de transport şi a altor mijloace de
producţie;
- nerespectarea instrucțiunilor primite din partea
angajatorului;
- neutilizarea echipamentul individual de protecţie acordat
de angajator.
Deficiențele și abaterile arătate mai sus crează stări de
pericol care, în unele situații, determină producerea unor evenimente soldate
cu accidente mortale sau vătămări ale organismului, incidente periculoase,
precum şi cazuri de boală profesională sau legată de profesiune.
Astfel, în anul 2017, la Inspectoratul Teritorial de Muncă
Caraș-Severin au fost comunicate un
număr de 84 de evenimente produse pe teritoriul judeţului Caraș-Severin,
soldate cu 97 persoane accidentae, dintre care 17 accidentate mortal, față de
98 evenimente soldate cu 106 persoane accidentate, dintre care 15 accidentate mortal, în anul 2016. În urma
cercetării evenimentelor, până la data prezentei informări, au fost înregistrați
70 de accidentați în muncă, 6 accidentați ușor și 13 accidentați în afara
muncii, restul evenimentelor fiind în curs de cercetare, pentru stabilirea
cauzelor care au condus la producerea acestora, a reglementărilor legale
încălcate, a răspunderilor şi a măsurilor ce se impun a fi luate pentru
prevenirea producerii altor cazuri similare şi, respectiv, pentru determinarea
caracterului accidentului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu