Spune nu
violenței domestice!
campania
de informare a Poliției pentru prevenirea violenței domestice
-
Câteva întrebări
și răspunsuri despre violența în familie -
1.
Ce este violența
în familie?
Potrivit
Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie,
republicată, cu modificări și completări, violenţa în familie reprezintă “orice acţiune sau inacţiune intenţionată, cu
excepţia acţiunilor de autoapărare ori de apărare, manifestată fizic sau
verbal, săvârşită de către un membru de familie împotriva altui membru al
aceleiaşi familii, care provoacă ori poate cauza un prejudiciu sau suferinţe
fizice, psihice, sexuale, emoţionale ori psihologice, inclusiv ameninţarea cu
asemenea acte, constrângerea sau privarea arbitrară de libertate. Constituie,
de asemenea, violenţă în familie împiedicarea femeii de a-şi exercita
drepturile şi libertăţile fundamentale”.
2.
Ce drepturi are
victima violenței în familie?
- Dreptul la informarea cu privire la exercitarea
drepturilor sale (organul de urmărire penală la care pot face plângere,
dreptul la asistenţă juridică şi instituţia unde se pot adresa pentru
exercitarea acestui drept, condiţiile şi procedura pentru acordarea asistenţei
juridice gratuite, etc)
-
Dreptul la
protecţie specială, adecvată situaţiei și nevoilor sale. Victimele
violenței în familie pot beneficia de un ordin
de protecție prin care agresorului i se interzice să se apropie de acestea.
-
Dreptul la
servicii de consiliere, reabilitare, reintegrare socială, precum și la
asistenţă medicală gratuită, în condiţiile Legii 217 din 2003.
3.
Unde poate apela
o persoană care se consideră victimă a violenței în familie?
Atunci
când victima se confruntă cu o situație de violență în familie, pentru
înlăturarea stării de pericol, aceasta se poate adresa:
§ Serviciului de
urgență 112, transmițând
operatorului că se află într-un pericol iminent.
§ Unității de de
poliție pe a cărei rază teritorială își are domiciliul/reședința prin depunerea
plângerii penale împotriva agresorului.
§ Unității de
primiri urgențe sau Serviciului de medicină legală – în cazul în care victima a
suferit leziuni fizice sau traume psihice, aceasta se poate adresa la unitatea
de primiri urgențe pentru a fi evaluată/tratată, după caz.
§ Furnizorilor de
servicii sociale – direcțiile generale de asistență socială și protecția
copilului care se regăsește în fiecare reședință de județ/direcțiile de
asistență socială de pe lângă primării sau la sistemul public de asistență
socială/ organizații nonguvernamentale. Victima se poate adresa acestor
entități pentru consiliere și suport, consiliere psihologică și informații.
§ Call
center-ului 0800 500 333 cu program
continuu, 24h/24h, 7 zile din 7, linie telefonică gratuită destinată victimelor
violenței în familie.
COMUNICAT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu