Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 16 octombrie 2018

"CUM SĂ CREŞTEM SĂNĂTOŞI", PROIECT DE PREVENIRE A CONSUMULUI DE DROGURI, DERULAT DE ANA ÎN GRĂDINIŢE ŞI ÎN ŞCOLILE PRIMARE


Implementat, la nivel naţional, pentru prima oară în anul şcolar anterior şi înregistrând un real succes în rândul copiilor de grădiniţă şi al şcolarilor din clasele pregătitoare, proiectul "CUM SĂ CREŞTEM SĂNĂTOŞI" continuă şi în anul şcolar 2018 - 2019.


Proiectul presupune formarea de deprinderi de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică (clasa pregătitoare), punând accent pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie, igienă, mişcare), a comportamentelor sănătoase (fără fum de ţigară, alcool şi medicamente fără prescripţie medicală) şi a modalităţilor adecvate de rezolvare a conflictelor fără violenţă şi de luare a deciziilor.

"Cum să creştem sănătoşi" cuprinde şapte activităţi:

Activităţile 1 - 3 vizează adoptarea unui stil de viaţă sănătos ('Să facem cunoştinţă', 'Cum să ne păstrăm sănătatea', 'Alimente sănătoase');

Activităţile 4 - 6 abordează consecinţele asupra sănătăţii ale utilizării substanţelor periculoase ('Substanţe periculoase', 'Să ne ferim de fumul de ţigară', 'Alcoolul şi medicamentele');

Activitatea 7 urmăreşte dezvoltarea încrederii în sine şi prevenirea comportamentelor de risc ('Rezolvarea conflictelor, fără violenţă').

Acestea sunt concepute în concordanţă cu nivelul de dezvoltare socio-emoţională al copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică, astfel încât să fie atractive şi uşor de înţeles. Copiii vor învăţa, prin joc şi activităţi practice (desenat, decupat, scenete, etc.), care sunt comportamentele ce îi vor ajuta să se dezvolte sănătos şi cum să se ferească de cele periculoase.

Prin derularea acestui proiect la nivel naţional şi în anul şcolar 2018-2019, specialiştii ANA vor urmări prevenirea comportamentelor cu risc pentru sănătate, pentru cel puţin 14.100 de copii cu vârsta între 5 şi 7 ani (preşcolari de grupă mare şi şcolari din clasa pregătitoare), creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a unui număr de 28.200 de părinţi referitor la importanţa factorilor de risc şi de protecţie familiali legaţi de consumul de droguri, precum şi formarea unui număr de 705 de cadre didactice, în vederea implementării proiectului.

În primul an de debut la nivel naţional, "Cum să creştem sănătoşi" s-a bucurat de succes în rândul cadrelor didactice şi al copiilor, înregistrând o cerere foarte mare, cu rezultate extraordinare din punctul de vedere al numărului de copii participanţi cu vârste cuprinse între 5 şi 7 ani - 24.142. Activităţile din cadrul proiectului s-au desfăşurat în 390 de şcoli şi grădiniţe, fiind informate 5045 de cadre didactice şi 3598 de părinţi, iar de Cursul ,,Cum să creştem sănătoşi' au beneficiat 837 de profesori, formaţi pentru a derula în rândul copiilor activităţile proiectului.
***
În perioada educaţiei timpurii, educaţia pentru sănătate reprezintă una din principalele căi de promovare a cunoştinţelor privind diferite aspecte ale sănătăţii şi, totodată, de formare a atitudinilor şi deprinderilor specifice unui stil de viaţă sănătos.
La vârsta preşcolară şi şcolară mică copiii învaţă comportamente prin observarea şi imitarea adulţilor, îşi formează reprezentarea stării de sănătate şi de boală. Pentru perioada învăţământului preşcolar şi debutul în învăţământul şcolar, prevenirea consumului de droguri coincide cu acţiuni de promovare a sănătăţii, încurajând copiii să adopte un stil de viaţă sănătos.

COMPARTIMENTUL RELAŢII PUBLICE

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu