Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



marți, 27 februarie 2018

COMUNICAT DR PRESĂ - Uniunea Salvați România



Parlamentul României
Senat
Grupul Parlamentar Uniunea Salvați România
Interpelare
Adresată: Ministerului Mediului, d-nei ministru Grațiela Leocadia Gavrilescu,
De către: Mihai Goţiu, senator USR de Cluj
Obiectul interpelării: Cât mai lăsați Romsilva să distrugă Parcul Național Semenic – Cheile Carașului?
Stimată d-nă ministru,
În urmă cu o săptămână, am fost informat că a fost pus într-o pseudo-dezbatere publică un nou Plan de Management al Parcului Național Semenic – Cheile Carașului (PNSCC).
Analizând acest plan, am constatat că zonele de protecție strictă și integrală sunt reduse la 32% din suprafața parcului național, în contradicție flagrantă cu recomandările Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN), care arată că aceste zone ar trebui să fie de 75%. Sub pretextul unui experiment ”de cercetare”, o rezervație a parcului, Bârzăvița, ar urma să fie făcută așchii.
Modul de elaborare al acestui plan de management ridică numeroase semne de întrebare, fiind elaborat de angajați ai altor parcuri (Parcul Natural Porțile de Fier și Parcul Național Cheile Nerei – Beușnița), într-un timp extrem de scurt (aproximativ două luni).
Dezbaterea publică a noului plan de management a fost, de asemenea, mimată și viciată. La consultări au fost invitați doar primari ai localităților din PNSCC, iar în urma exprimării dezacordului lor, aceștia au fost invitați să meargă la sediul RNP Romsilva, de la București. Pentru ce? Să ”negocieze” ori să aducă vreun peșcheș șefilor Romsilva? Înțeleg, din cele care mi-au fost relatate, că prezența unui jurnalist la așa-zisa dezbatere publică i-a deranjat pe reprezentanții Romsilva, generând un incident care s-a rezolvat doar în urma apelului la 112! De ce au fost deranjați reprezentanții Romsilva de prezența unui jurnalist la o dezbatere publică?
Cele întâmplate au generat o reacție civică imediată, 15 organizații non-guvernamentale semnând o scrisoare publică prin care protestează împotriva noului plan de management, a cărui aprobare și punere în practică ar duce la dispariția PNSCC, iar un membru al Consiliului Științific al PNSCC și-a anunțat public demisia.
Menționez că în vara anului trecut am realizat o vizită de documentare în PNSCC, constatând numeroase nereguli, abuzuri și ilegalități. Răspunsurile pe care le-am primit din partea Ministerului Apelor și Pădurilor la întrebările și interpelările formulate după vizită, au confirmat, într-o mare măsură, cele semnalate. Mai mult, într-un răspuns primit la începutul acestui an, am fost informat că Raportul Corpului de Control al Ministerului Apelor și Pădurilor, care a efectuat o anchetă în PNSCC în urma vizitei mele de documentare, a fost trimis Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, dar și către RNP Romsilva. În loc să se conformeze și să revină în legalitate, RNP Romsilva înțelege să continue lungul lanț al abuzurilor.
Ținând cont de cele arătate mai sus, vă solicit să-mi răspundeți la următoarele întrebări:
1.       De ce nu s-a reziliat contractul de administrare al Parcului Național Semenic – Cheile Carașului încheiat între RNP Romsilva și Ministerul Mediului (în prezent ANANP) având în vedere următoarele:
a.       Administrarea parcului național s-a realizat fără un plan de management timp de 14 ani.
b.      După cum am fost informat într-un răspuns primit din partea Ministerului Mediului, controlul Gărzii de Mediu - Comisariatul Județean Caraș Severin care s-a desfășurat anul trecut  a impus termenul de 31.11.2017 pentru finalizarea planului de management al PNSCC, sub sancțiunea desfacerii contractului de administrare. Planul nu a fost gata nici atunci;
c.       Există deficiențe majore în administrarea ariei protejate de interes național și european, lucru parțial recunoscut în același răspuns și parțial în curs de verificare pe teren, conform unui alt răspuns primit la începutul acestui an.
d.      Un proiect cu finanțare europeană a fost nefinalizat cu rea intenție.
e.      S-au realizat deja prejudicii de mediu (degradarea unor ecosisteme de pajiște și de pădure), chestiune recunoscută, de asemenea, în răspunsurile primite până acum.
f.        Au fost avizate exploatările forestiere comerciale inclusiv în rezervații.
g.       Nu au fost anunțate în termenul de 24 de ore autoritățile de mediu în cazul prejudiciilor întâmplate sau potențiale.
h.      Au existat incendii anuale de pajiște pe sute de hectare dar și în păduri fără a fi aplicate măsuri de prevenție și combatere.
i.         A fost degradat habitatul prioritar de turbă fără a fi aplicate măsuri de prevenție și combatere, aspect asupra căruia m-ați informat, în luna octombrie a anului trecut,  că va fi verificat, în amănunt, de Garda de Mediu - Comisariatul Județean Caraș Severin.
j.        Nu au fost avizate mai mulți ani de zile activitățile prevăzute de lege în mod explicit ( pășunat).
k.       Au apărut construcții ilegale, aspect în privința căruia, de asemenea, m-ați informat că urmează să fie verificat de Garda de Mediu - Comisariatul Județean Caraș Severin. 
2.       De ce s-a prelungit termenul inițial convenit între părți, ianuarie 2018, pentru depunerea planului de management la autoritatea centrală?
3.       Dacă RNP Romsilva nu a dorit să aprobe în 14 ani un plan care asigura protecția pe aproape 50 % din suprafața parcului, plan realizat sub îndrumarea unor profesori universitari, îndelung dezbătut cu autoritățile și societatea civilă, considerați că este legală și morală toată această situație?
4.       Considerați că un plan de management realizat în 2 luni (decembrie 2017-ianuarie 2018) de către câțiva ingineri silvici angajați ai unei alte administrații (Administrația Parcului Natural Porțile de Fier) este un plan mai bun decât cel realizat pe parcursul mai multor ani de către specialiști?
5.       Care este fișa postului și temeiul legal în baza căruia angajații Parcului Natural Porțile de Fier și ai Parcului Național Cheile Nerei - Beușnița au elaborat planul de management pentru PNSCC?
6.       Cine a decis însărcinarea acestor angajați cu realizarea planului de management pentru PNSCC?
7.       Intenționați să aprobați un plan de management care are o zonă de protecție strictă și integrală de doar cca. 32% în condițiile în care IUCN consideră că pentru a se încadra ca parc național trebuie să se respecte obiectivul principal de management pe minim 75% din suprafață? Practic, în prezent, PNSCC , deși este declarat prin lege ca parc național de categoria II IUCN, prin managementul defectuos aplicat de Romsilva, nu se încadrează la această categorie inducând în eroare atât cetățenii țării cât și organismele internaționale.
8.       Săptămâna trecută, sub coordonarea domnul Dragoș Mihai Șef serviciu Arii Protejate RNP-Romsilva, a fost transmis un proiect de plan de management tuturor Șefilor de Ocoale Silvice și Direcției Silvice Caraș Severin după ce acesta a fost dezbătut în Comisia Tehnico-Economică RNP. A urmat o dezbatere cu ușile închise la care au fost invitați câțiva primari, toți fiind nemulțumiți de modul în care procedează RNP. Care sunt regulile de dezbatere publică care trebuie respectate la aprobarea unui plan de management al unui Parc Național?
9.       Considerați că s-a realizat o consultare corectă în cazul planului de management al PNSCC? Vă solicit să aveți în vedere, spre comparație, consultările publice desfășurate în decursul anului 2013 pentru fostul proiect de plan de management.
10.   Potrivit sesizărilor pe care le-am primit (relatate și în presa locală), Mihai Dragoș, șefului Serviciului Arii Protejate din Romsilva, a deposedat de telefon, printr-un act de violență un ziarist care, aflând de ședința organizată la Direcția Silvică Caraș Severin cu titlul de ”consultare publică”, a mers să asiste la dezbateri. Incidentul s-a încheiat doar după ce jurnalistul a apelat la 112. Dacă a fost vorba de o ”consultare publică”, de ce reprezentantul Romsilva a încercat să blocheze munca jurnalistului?
11.   În cadrul aceleiași întâlniri, Mihai Dragoș a invitat primarii să meargă inclusiv la RNP-Romsilva la București pentru a rezolva doleanțele lor privind zonarea internă a parcului național. Ce caracter vor avea eventualele discuții de la București, între Romsilva și primarii care vor merge la ele? Vor fi publice sau întâlniri cu ușile închise? Vă rog să îmi transmiteți un punct de vedere oficial al ministerului care să explice această acțiune.
12.   Având în vedere că au fost numeroase consultări publice, iar factorii interesați și-au exprimat punctul de vedere în anul 2013 în mod transparent, cum explicați faptul că rezultatul acelor consultări publice, analize și avize ale Consiliului Științific nu sunt luate în considerare prin decizia discreționară a reprezentanților RNP?
13.   Pentru realizarea scopului parcului național, așa cum este definit în OUG 57/2007 anexa 1, este indicat ca zona de protecție strictă și integrală să fie cât mai mică sau cât mai mare? Cum se poate ajunge de la o zonă de protecție strictă și integrală de 32%, cum e prevăzut în noul plan de management, la 75% cum recomandă IUCN?
14.   De ce începând din anul 2015 au fost numiți prin delegare 5 directori pentru PNSCC, în loc să se organizeze lunar concurs până la ocuparea funcției de către o persoană competentă?
15.   Care este explicația pentru faptul că actualul director al PNSCC, Ifca Nicolae, a fost respins de două ori ca urmare a participării la concursul pentru ocuparea postului de director și, de fiecare dată după aflarea rezultatului, a fost numit prin delegare de către directorul general Ciprian Pahonțu? O persoană dovedită de două ori ca fiind incompetentă, continuă să fie directorul unui parc național! Este posibil ca și în alte structuri Romsilva să existe astfel de cazuri! Considerați că pentru această situație și domnul Ciprian Pahonțu ar trebui să fie demis, fiind responsabil direct de acest aspect? Dar domnul Dragoș Mihai Șef serviciu Arii Protejate din cadrul RNP Romsilva?

Aștept răspuns în scris la întrebările și solicitările de mai sus.
 

București                                                                                                                          Mihai Goțiu
26.02.2018                                                                                                                        Senator USR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu