Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 30 aprilie 2017

Informare privind sistemul informatic – SIUI în corelație cu nivelul de implementare a dosarului electronic al pacientului

Prezintă: Casa de Asigurări de Sănătate a Judeţului Caraş-Severin.


INFORMARE PRIVIND SISTEMUL INFORMATIC – SIUI ÎN CORELAŢIE CU NIVELUL DE IMPLEMENTARE A DOSARULUI ELECTRONIC AL PACIENTULUI

Dosarul electronic de sănătate, denumit în continuare DES, este o componentă a sistemului informaţional sanitar şi reprezintă înregistrări electronice consolidate la nivel naţional, cuprinzând date şi informaţii medicale relevante pentru medici şi pacienţi.

            Dosarul electronic de sănătate conţine date şi informaţii clinice, biologice, diagnostice şi terapeutice, personalizate, acumulate pe tot parcursul vieţii pacienţilor, aceştia fiind şi proprietarii de drept ale acestor informaţii / date.
Utilizarea dosarului electronic de sănătate are drept scop principal creşterea calităţii şi eficienţei actului medical prin accesul la date şi informaţii medicale relevante, furnizarea de date şi informaţii statistice necesare politicilor de sănătate, precum şi transformarea pacientului într-un factor activ al protejării şi promovării propriei sănătăţi prin implicarea acestuia în completarea informaţiilor privind antecedentele personale, stil de viaţă şi prin consultarea directă a datelor medicale proprii din dosarul său de sănătate.
Sistemul DES este parte integrantă a platformei informatice din asigurările de sănătate, care se utilizează în mod obligatoriu la nivelul furnizorilor de servicii medicale, autorizaţi în conformitate cu prevederile legale, prin medicii care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la aceşti furnizori, pentru toate serviciile medicale acordate pacienţilor aferente întregii activităţi medicale.
Sistemul DES este un serviciu public furnizat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, pentru toţi pacienţii care au obligaţia, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, să se asigure în sistemul de asigurări sociale de sănătate, şi pentru toţi furnizorii de servicii medicale - pentru toate tipurile de asistenţă medicală, aflaţi sau nu într-o relaţie contractuală cu o casă de asigurări de sănătate.
 Datele şi informaţiile din DES sunt structurate în :
    a) modulul Sumar de urgenţă - accesibil tuturor medicilor numai în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului;
    b) modulul Istoric medical, modulul Antecedente declarate de pacient, modulul Documente medicale şi modulul Date personale - accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.
            Accesul medicilor la datele şi informaţiile  din modulul Sumar de urgenţă-   se realizează în baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate în raza administrativ-teritorială în care aceştia îşi desfăşoară activitatea.
             Accesul medicilor la datele şi informaţiile din modulule : Istoric medical, Antecedente declarate de pacient, Documente medicale şi Date personale - se realizează în baza certificatului calificat, numai cu acordul pacientului.
            Acordul pacientului pentru ca medicul să poată vizualiza informaţiile existente în modulele definite  la lit. b) se exprimă astfel:
a)      înainte de prezentarea la medic - prin configurarea drepturilor de acces la propriul dosar electronic de sănătate sau la dosarele electronice de sănătate ale persoanelor pe care le reprezintă legal, direct în sistemul informatic DES la adresa www.des-cnas.ro
    sau
    b) la prezentarea la medic - prin utilizarea, în prezenţa medicului, fie a matricei de securitate, fie a cardului naţional de asigurări de sănătate şi a codului PIN asociat acestuia, după caz.
Accesul pacienţilor la datele şi informaţiile din DES se realizează prin intermediul:
    a) matricei de securitate şi a parolei de acces;
    b) cardului naţional de asigurări sociale de sănătate şi a codului PIN asociat, precum şi prin intermediul parolei de acces.
Matricea de securitate se eliberează de către medicii înrolaţi în platforma informatică din asigurările de sănătate la solicitarea pacienţilor, în baza actului de identitate al acestora.
Matricea de securitate se prezintă sub forma unui tabel compus din 8 linii şi 8 coloane, fiecare poziţie din tabel conţinând un cod generat în mod aleatoriu de către sistemul DES. Matricea are o serie unică, generată automat de sistemul DES. Numărul de matrici care pot fi generate pentru un pacient nu este limitat. Sistemul DES recunoaşte numai ultima matrice de securitate generată pentru un pacient, restul fiind invalidate automat.
             Matricea de securitate se eliberează pacientului în format imprimat de hârtie A4 şi se înmânează acestuia imediat după imprimare. Jumătatea superioară a foii se semnează de către pacient şi se reţine de către medic, iar jumătatea inferioară care conţine tabelul, împreună cu instrucţiunile de utilizare a matricei de securitate, se înmânează pacientului.
            Medicii au obligaţia să genereze matricea de securitate pacienţilor.
            Matricea de securitate este activă din momentul generării acesteia.
            După primirea matricei de securitate, pacientul poate accesa portalul DES în maximum 3 zile calendaristice de la primirea matricei pentru a-şi defini parola de acces; în caz contrar matricea de securitate se dezactivează şi este necesară o nouă generare a acesteia.
            Parola de acces este personalizată de fiecare pacient, este strict confidenţială, fiind un element de securitate cunoscut numai de pacient, şi se utilizează în cadrul DES atât pentru cardul naţional de asigurări de sănătate, cât şi pentru matricea de securitate.
            După definirea parolei de acces pacientul poate să îşi acceseze propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal şi să genereze matricea de securitate direct din portalul DES, ori de câte ori este nevoie.
            Operaţiunile de generare a matricei de securitate şi înregistrarea reprezentantului legal al unei persoane se pot realiza numai prin intermediul portalului DES doar de către medici.
Utilizarea datelor şi informaţiilor depersonalizate cuprinse în sistemul DES este permisă CNAS şi Ministerului Sănătăţii în vederea realizării de analize şi evaluări statistice proprii, cu respectarea garanţiilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal prevăzute de normele care reglementează activitatea statistică potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru a utiliza sistemul DES, furnizorii de servicii medicale vor folosi o aplicaţie informatică compatibilă şi certificată faţă de acest sistem sau pot accesa direct sistemul DES la adresa www.des-cnas.ro
            Prin utilizarea sistemului DES se înţelege consultarea informaţiilor şi datelor existente în DES, precum şi transmiterea către sistem de informaţii şi date medicale.
             Transmiterea datelor şi informaţiilor medicale către sistemul DES este obligatorie pentru toţi furnizorii de servicii medicale .
 Neîndeplinirea acestei obligaţii, utilizarea, extragerea şi prelucrarea datelor şi informaţiilor din DES, în alt scop decât cel prevăzut în legislaţia aplicabilă, precum şi orice altă încălcare a reglementărilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal se sancţionează potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
            Neutilizarea DES de către furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, reprezentând necompletarea şi/sau neînregistrarea datelor şi informaţiilor în sistemul DES, se sancţionează corespunzător prevederilor actelor normative în vigoare care reglementează materia asigurărilor sociale de sănătate în ceea ce priveşte relaţia contractuală dintre furnizorii de servicii medicale şi casele de asigurări de sănătate. Pentru furnizorii de servicii medicale care nu se află într-o relaţie contractuală cu o casă de asigurări de sănătate, neîndeplinirea acestei obligaţii se sancţionează de către Ministerul Sănătăţii în condiţiile legii.
             În activităţile de utilizare a DES al pacienţilor, medicii vor aplica principiile şi normele metodologice de deontologie medicală şi etică medicală stabilite de codul de deontologie medicală potrivit prevederilor legale în vigoare, inclusiv regulile de prelucrare a datelor cu caracter personal.
             Pacienţii au responsabilitatea păstrării şi utilizării în condiţii de siguranţă a elementelor de securitate pentru accesul la DES, respectiv parola de acces, cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, a codului PIN asociat acestuia şi matricea de securitate.
Medicii au responsabilitatea păstrării şi utilizării în condiţii de siguranţă a elementelor de securitate, respectiv certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat şi codul PIN asociat acestui certificat.
După decesul pacientului, dosarul electronic de sănătate al acestuia se arhivează în sistemul DES şi datele conţinute se pot utiliza în formă depersonalizată, cu excepţia cazurilor în care există dispoziţii legale contrare. După expirarea perioadei de arhivare, datele conţinute în dosarul electronic de sănătate al persoanei, din sistemul DES, se şterg sau se distrug, după caz.
Furnizorii de servicii medicale care nu se află în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, precum şi medicii care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la aceştia, în vederea utilizării sistemului DES, au obligaţia înrolării în platforma informatică din asigurările de sănătate.
Aplicaţiile informatice utilizate de furnizorii de servicii medicale trebuie să fie compatibile cu sistemele informatice din platforma informatică din asigurările de sănătate şi certificate în sistemul DES, caz în care furnizorii de servicii medicale sunt obligaţi să asigure confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor. Prin intermediul acestor aplicaţii datele şi informaţiile se transmit în mod automat.
Furnizorii de servicii medicale care nu deţin sisteme informatice proprii vor utiliza portalul DES pentru a completa şi transmite date în dosarul electronic de sănătate al pacientului.
 Transmiterea datelor şi informaţiilor medicale către sistemul DES se realizează din aplicaţia informatică a furnizorului de servicii medicale sau din portalul DES.
             Datele şi informaţiile medicale care din motive justificate nu pot fi transmise on-line către sistemul DES se salvează local în aplicaţiile informatice utilizate de furnizorii de servicii medicale şi se transmit în maximum 5 zile calendaristice .
            Furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti care îşi desfăşoară activitatea în mediul off-line transmit datele şi informaţiile în maximum 10 zile calendaristice.

   Datele şi informaţiile medicale în sistemul DES sunt organizate şi structurate pe module, după cum urmează:
    a) modulul "Sumar de urgenţă", care cuprinde:
    1. alergii şi intoleranţe diagnosticate;
    2. proteze şi alte dispozitive medicale interne;
    3. transplanturi;
    4. proceduri medicale relevante pentru urgenţă;
    5. fistulă arterio-venoasă (existenţa acesteia);
    6. boli cronice;
    7. boli hematologice relevante pentru urgenţă;
    8. boli transmisibile relevante pentru urgenţă;
    9. tratamente curente;
    10. internări recente;

    b) modulul "Istoric medical", care cuprinde:
    1. alergii şi intoleranţe diagnosticate;
    2. boli cronice diagnosticate;
    3. istoricul de boli/diagnostice (altele decât alergii şi cronice);
    4. intervenţii şi proceduri efectuate, servicii medicale, imunizări;
    5. tratament medicamentos acordat în cadrul unor studii clinice;

    c) modulul "Antecedente declarate de pacient", care cuprinde:
    1. antecedente medicale heredo-colaterale, antecedente fiziologice, patologice;
    2. informaţii despre mediul şi modul de viaţă;
    3. informaţii despre consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri;

    d) modulul "Documente medicale", care cuprinde date şi informaţii din:
    1. fişe de observaţie clinică generală pentru spitalizare continuă;
    2. fişe de observaţie clinică generală pentru spitalizare de zi;
    3. fişe de consultaţie medic specialist;
    4. fişe de consultaţie medicină de familie;
    5. trimiteri pentru investigaţii clinice;
    6. trimiteri pentru investigaţii paraclinice;
    7. recomandări pentru îngrijire la domiciliu;
    8. recomandări pentru dispozitive medicale;
    9. prescripţii medicale prescrise de medici;
    10. prescripţii medicale eliberate de farmacii;

    e) modulul "Date personale", care cuprinde: nume, prenume, data naşterii, CID, sex, vârstă, grup sanguin.

Datele şi informaţiile medicale transmise din eroare sau în mod greşit în sistemul DES şi constatate de medicul care a transmis datele şi informaţiile medicale sau de către pacient se modifică şi se anulează numai de către medicul autentificat care a transmis acele date şi informaţii medicale în sistemul DES.
             Datele şi informaţiile medicale se păstrează în sistemul DES şi se pot vizualiza de pacient sau de către reprezentantul legal al acestuia.
 Modalitatea de corectare şi anulare a datelor şi informaţiilor medicale transmise din eroare sau în mod greşit în sistemul DES prin utilizarea aplicaţiilor proprii, compatibile şi certificate în sistemul DES, este postată în portalul DES.
 Accesul direct al pacientului la propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se realizează numai prin intermediul portalului DES şi numai după autentificare.
 După autentificare prin intermediul portalului DES, pacientul sau reprezentantul legal al acestuia poate efectua următoarele operaţiuni:
    a) accesarea informaţiilor din dosarul electronic de sănătate propriu sau al persoanelor pe care le reprezintă legal;
    b) acordarea sau retragerea dreptului de acces al medicilor la propriul dosar electronic de sănătate sau la dosarele persoanelor pe care le reprezintă legal;
    c) adăugarea de date şi informaţii medicale în dosarul electronic de sănătate propriu sau al persoanelor pe care le reprezintă legal, doar în modulul "Antecedente declarate de pacient".
           

Legislaţia aplicabilă:
-          Hotărârea Guvernului României nr. 34/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privindmodalitatea de utilizare şi completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului;
-          Ordinul Ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1123/849/2016 pentru aprobarea datelor, informaţiilor şi procedurilor operaţionale necesare utilizării şi funcţionării dosarului electronic de sănătate ( DES ) al pacientului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu