În mod public și complet transparent, reorganizarea Agenției a fost
aprobată în ședința de guvern în data de 18 iunie 2014, iar în data de 25 iunie
2014, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 472, Ordonanța de Urgență nr.
41/18.06.2014 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției
pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, prin reorganizarea Agenției de Plăți
pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit. De asemenea, precizăm că proiectul de
Ordonanță de Urgență a fost în dezbatere publică pe pagina de internet a MADR
începând cu data de 4 iunie 2014.
Subliniem faptul că reorganizarea Agenției vine ca un pas
firesc, în contextul începerii unei noi perioade de programare financiară
la nivelul Uniunii Europene și al necesității de optimizare a activității, în
sensul debirocratizării și eficientizării proceselor derulate de instituție.
Schimbarea titulaturii
Agenției vine ca urmare a faptului că instituția nu mai are ca responsabilitate
gestiunea proiectelor în domeniul pescuitului, odată cu finalizarea implementării
Programului SAPARD, iar noua denumire înglobează totalitatea atribuțiilor și
activităților pe care Agenția le va derula în noua perioadă de programare.
Reorganizarea Agenției a fost
propusă în 2010, în urma unui Plan de Reinginerie
a Proceselor la nivelul APDRP. Întregul
proces de reorganizare se realizează pe principiile și prevederile acestui
Plan, pentru eficientizarea activității Agenției și utilizarea sistemului
informatic integrat la capacitate maximă. Conform Planului din 2010,
menționat mai sus, „este necesar un reengeeniring substanțial la nivelul APDRP, prin
modificarea procedurilor existente în funcție de funcționalitățile unui sistem
informatic și implicit regândirea sistemului de implementare a FEADR”.
Demersul reorganizării
pornește de la principiul specializării personalului pe tipuri de investiții,
în vederea creșterii eficienței și a reducerii ratei de eroare și a timpului de
procesare a documentației specifice.
În același timp, reorganizarea Agenției nu va afecta cu
nimic derularea corectă a fondurilor europene gestionate în acest moment de
către Agenție. Conform art. 2, aln. 3 al OUG 41/2014 2014 privind înființarea,
organizarea și funcționarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale,
prin reorganizarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, „Noua agenţie preia atribuţiile ce decurg din
funcţiile de raportare, recuperare debite şi monitorizare ex-post ale Agenţiei
de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit pentru Programul SAPARD, precum şi
atribuţiile de implementare tehnică, plată şi monitorizare pentru Programul
Naţional de Dezvoltare Rurală 2007–2013 şi asigură respectarea criteriilor de
acreditare pe toată perioada pentru care i-a fost conferit managementul
asistenţei prin deciziile Comisiei Europene.”. Cu alte cuvinte, a fost
asigurat cadrul legal și procedural pentru a nu se modifica niciun contract de
finanțare aflat în derulare prin acte adiționale.
AFIR
preia patrimoniul Agenţiei de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit şi
atribuţiile ce decurg din funcţia de monitorizare a Programului SAPARD, precum
și atribuțiile de implementare tehnică, plată și monitorizare pentru Programul
Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013. Mai mult decât atât, AFIR va respecta
criteriile de acreditare pe toată perioada pentru care i-a fost conferit
managementul asistenţei prin deciziile Comisiei Europene.
Subliniem faptul că Agenția, în calitate de gestionar al
alocaţiilor financiare comunitare din cadrul FEADR, are cele mai bune rezultate
în ceea ce priveşte calitatea și gradul absorbţiei de fonduri comunitare puse
la dispoziția României, raportat la volumul mare de activități prestate.
Astfel, la nivelul lunii martie 2014, gradul de absorbție din punct de vedere al
contractelor încheiate este de circa 97%, iar gradul de absorbție din punct de
vedere al plăților efectuate este de circa
70%.
APDRP are atribuţii exclusiv
privind implementarea tehnică şi financiară a PNDR 2007 – 2013 şi evident a
Programului SAPARD, în timp ce AFIR va prelua atât partea de implementare și
monitorizare a acestor programe, până la finalizarea acestora, cât şi
implementarea tehnică şi financiară a noului Program, respectiv PNDR 2014 – 2020.
În ceea ce privește
rebranding-ul, precizăm că Agenția are
deja un logotip care a fost realizat fără nicio implicație financiară.
Acest logotip al AFIR va fi aplicat de către personalul de specialitate din
cadrul departamentelor Agenției pe toate materialele existente sau care se vor
realiza, conform procedurilor de lucru și activității specifice.
Subliniem faptul că, reorganizarea
Agenției va asigura derularea în bune condiții a managementului PNDR 2007 –
2013, precum și absorbția eficientă a fondurilor europene puse la dispoziția
României prin PNDR 2014 – 2020, într-un cadru instituțional debirocratizat,
eficient și impațial.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu