Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 26 iulie 2014

Maternitatile, in impas financiar - risc de crestere a mortalitatii infantile


PUNCT DE VEDERE SALVAȚI COPIII 
CU PRIVIRE LA SITUAȚIA ACTUALĂ A VENITURILOR MATERNITĂȚILOR ȘI SECȚIILOR DE TERAPIE INTENSIVĂ NEONATALĂ DIN ROMÂNIA ȘI
PERICOLUL IMINENT DE CREȘTERE A RATEI MORTALITĂȚII INFANTILE

București, 24 iulie 2014. Salvați Copiii România își exprimă din nou îngrijorarea cu privire la amânarea rectificării bugetului de stat, cu consecințe grave privind alocările bugetare din sistemul de sănătate. După semnalul nostru de alarmă din 23 aprilie 2014, atunci când Guvernul României viza reducerea bugetului alocat îngrijirii nou-născuților prematuri din maternități și secțiile de terapie intensivă neonatală din spitale, situația din aceste instituții medicale a devenit deosebit de critică, punând în pericol viețile a sute de copii aflați într-o condiție medicală de maximă vulnerabilitate. Alocarea bugetară trebuie să atingă cel puțin nivelul din 2013 - în caz contrar, pentru lunile rămase până la sfârșitul anului, preconizăm, pentru prima dată din 1994, o evoluție ascendentă a mortalității infantile.

SITUAȚIE DISPERATĂ LA NIVEL NAȚIONAL
Unul dintre drepturile fundamentale ale unui copil este dreptul la viață. Orice caz individual de nesocotire a acestui drept este extrem de grav și se presupune că la originea lui se află acțiuni sau omisiuni ale unor adulți responsabili, legal și moral, pentru acestea. Dacă multiplicăm această situație la cele 166 de unități medicale în care, anual, se nasc prematur între 20.000 și 24.000[1] de bebeluși a căror supraviețuire a încetat să mai fie o preocupare pentru decidenții politici, putem considera că există riscul producerii, în România, a unei crize umanitare în rândul copiilor. Și nu din cauze naturale, ci, concret, prin acțiunea Guvernului de a reduce drastic bugetele anuale pentru îngrijirea acestor copii, cât și prin întârzierea nepermisă a rectificării bugetare pentru anul 2014, care blochează astfel finanțarea corespunzătoare.
Pentru exemplificare, redăm mai jos dificultățile cu care se confruntă câteva dintre maternitățile în care Organizația Salvați Copiii a donat de-a lungul ultimilor trei ani echipamente moderne necesare îngrijirii nou-născuților.    
Maternitatea Cantacuzino, București
Maternitatea traversează o perioadă extrem de dificilă. Banii din Programul național de sănătate a mamei și copilului au fost integral cheltuiți, astfel încât, pentru menținerea funcționalității echipamentelor medicale, pentru consumabile și urgențe, se înaintează referate către spital, însă și aici bugetele sunt insuficiente sau pe terminate.
Buget 2012
Buget 2013
Buget 2014
Nr. de prematuri (2013)
350.000 lei
200.000 lei
72.000
451 (20% indice de prematuritate)
Comparativ cu numărul de nou-născuți prematuri, bugetul alocat pentru 2013 a fost total insuficient, iar bugetul din 2014 este suficient doar pentru tratarea unei fracțiuni din totalul nou-născuților prematuri internați aici. ”Bani din programul național nu mai sunt deloc, așteptăm rectificarea bugetară.” (Dr. Adrian Crăciun)

Maternitatea Filantropia, București
Bugetul estimat și solicitat de la Ministerul Sănătății, pentru 2014, a fost de 500.000 lei, însă a fost alocată o sumă de 7 ori mai mică, fără a ține seama de nevoile exprimate de către reprezentanții maternității. În această situație de avarie, viața nou-născuților a depins de ingeniozitatea transferării de resurse de pe un program de sănătate pe altul. Până astăzi, au fost cheltuiți toți banii, iar intervențiile medicale se fac cu sacrificii mari din partea spitalului. ”Abia supraviețuim, nu am cumpărat decât tubulatură și sulfactant. Numărul de prematuri pe care îi îngrijim este mai mare față de anii trecuți. Nu mai avem nici măcar catetere și nu putem asigura service-ul echipamentelor și nici piesele de schimb. Reparația incubatoarelor din 2009 este foarte costisitoare, iar în starea de acumnu mai pot fi folosite.” (Dr. Mihaela Demetrian)
Buget 2012
Buget 2013
Buget 2014
Nr. de prematuri (2013)
210.000 lei
257.000 lei
72.000
270 (din care 123 cu vârsta de gestație sub 32 de săptămâni)
În Normele tehnice de realizare a Programului național pentru anii 2013-2014 se prevede un cost mediu/copil cu detresă respiratorie tratat cu surfactant de 6.200 lei. Reiese că, în 2014, vor putea fi tratați cu banii din acest program doar 12 copii, în condițiile în care media anuală de nou-născuți cu detresă respiratorie primiți de Maternitatea Filantropia este de 120. (Notă de fundamentare adresată de Spitalul Clinic Filantropia către Direcția de sănătate publică a Municipiului București, Serviciul de programe de sănătate)

Spitalul Județean Cluj
Inițial, bugetul alocat pe primul semestru al anului 2014 (150.000 lei) pentru Secția de terapie intensivă neonatală a Spitalul județean din Cluj a fost considerat suficient raportat la numărul estimat de nou-născuți prematuri. Însă, începând cu luna iulie, când ar fi trebuit să fie trimis bugetul pentru semestrul II, problemele nu au întârziat să apară. Spitalul nu-și mai poate permite să achiziționeze sulfactant, necesar în tratamentul detresei respiratorii și vital pentru supraviețuirea bebelușilor prematuri. 
Buget 2012
Buget 2013
Buget 2014
Nr. de prematuri (2013)
150.000
68.000 (primiți în trimestrul 4 al anului)
150.000 (alocați pentru primul semestru)
300
”O altă problemă pe care o avem este lipsa vaccinului împotriva hepatitei B, suntem nevoiți să-i trimitem pe părinți să cumpere din afara spitalului, însă, în majoritate, populația este defavorizată.” (Dr. Ligia Blaga)

Spitalul Județean Piatra-Neamț
Greu de imaginat că un spital județean poate fi lipsit de resurse financiare pentru Secția de terapie intensivă neonatală, încă de la începutul anului 2014. Acest lucru s-a întâmplat în Piatra-Neamț. Deși a fost alocată o sumă derizorie (25.000 lei), nici măcar aceasta nu a ajuns la spital pentru a-i îngriji pe nou-născuți. Eforturile Spitalului județean de a acoperi nevoile Secției de neonatologie au fost mari, având în vedere că, în administrarea conducerii spitalului, mai sunt alte 40 de secții. 
Buget 2012
Buget 2013
Buget 2014
Nr. de prematuri (2014)
39.000
9.000
(prin realocare din Programul naţional de diabet)
8.000
(din cei 25.000 prevăzuți pentru întreg anul)
În primul semestru din 2014, au fost 85 de nou-născuți prematuri.
„Nu am mai primit nimic și este greu să supraviețuim fără buget. [...] Aș propune ca terapia intensivă neonatală să fie măcar un apendice al terapiei intensive de adulți, să nu mai fim lasați pe dinafară.” (Dr. Sorana Iftimia)

Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu
În secţiile Neonatologie, Prematuri şi Terapie Intensivă Copii primesc îngrijire, anual, aproximativ 2.600 de copii, dintre care 20% sunt nou-născuți prematuri, mulți având nevoie de tratamente costisitoare în secția de terapie intensivă neonatală. Banii alocați de Ministerul Sănătaţii în cadrul Programului național de sănătate nu acoperă nici măcar un sfert din bugetul cerut prin notele de fundamentare ale unității medicale.
Buget 2012
Buget 2013
Buget 2014
Nr. de prematuri (2013)
621.000
341.000
78.000
Aproximativ 500 de prematuri (din care 273 au avut nevoie de îngrijire specială în secţia de terapie intensivă neonatală).
„Atunci când secţiile Neonatologie, Prematuri şi Terapie Intensivă Copii au rămas fără consumabile şi alte materiale necesare, spitalul le-a finanţat cu suma necesară” (864.000 lei, până la 31 martie 2014) (Dr. Vasile Spinean, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu)

MORTALITATEA INFANTILĂ ÎN ROMÂNIA, LA COTE ALARMANTE[2]
Eforturile din ultimele două decenii ale Guvernului și ale cadrelor medicale în asigurarea supraviețuirii nou-născuților, cei mai vulnerabili dintre cetățenii României, sunt salutare și totodată firești, fiind expresia unei atitudini umane responsabile și civilizate. Dotarea cu echipamente moderne a maternităților, asigurarea unui buget adecvat și a unui personal corespunzător conduc neîndoielnic la diminuarea semnificativă a ratei mortalității infantile, așa cum s-a înregistrat, în ultimele două decenii, în România, de la 24 de decese la mia de nașteri în 1994, la 9 în 2012. (vezi Graficul 1).
         
Grafic 1                                                                     Grafic 2
În ciuda acestei evoluții, mortalitatea infantilă rămâne un capitol sumbru pentru România, plasând țara noastră, după 7 ani de integrare europeană, încă pe primul loc în Uniunea Europeană, cu o rată a mortalităţii infantile mai mult decât dublă (9‰) față de media de 4‰ (vezi Graficul 2). Conform analizelor Salvați Copiii, o treime din aceste decese ar putea fi prevenite prin dotarea maternităţilor şi secţiilor de nou-născuţi cu echipamente medicale performante și prin dezvoltarea de programe suport pentru gravide, mame şi copii.
REDUCEREA BUGETULUI ALOCAT NOU-NĂSCUȚILOR - O MĂSURĂ ILEGALĂ, NECONSTITUȚIONALĂ ȘI ANTIEUROPEANĂ
Dincolo de datele statistice, respectarea dreptului la viață al fiecărui copil care se naște viu este o responsabilitate prioritară pentru adulții din jurul lui: nu numai pentru părinți sau medici, dar și pentru reprezentanții autorităților care, prin deciziile lor, pot ajuta considerabil sau pot sabota eforturile celor implicați direct în oferirea îngrijrii corespunzătoare.
Prin refuzul dreptului la viață al nou-născuților este încălcat grav principiul interesului superior al copilului care se impune, conform legii, în orice decizie a autorităţilor administrative, organelor legislative sau instanţelor judecătoreşti. Acest principiu este o normă de drept material, o regulă fundamentală de interpretare juridică și o obligație procedurală pentru toate autoritățile (instituţiile de asistenţă socială publice sau private, instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative sau organele legislative). Consacrarea în dreptul intern a acestui principiu s-a produs prin: Convenția ONU cu privire la drepturile copilului[3], ratificată de România încă din 1990, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene[4], Constituția României[5] și Legea 272/2004 cu privire la drepturile copilului[6].

BUGETUL PERMITE ALOCAREA FONDURILOR NECESARE SUPRAVIEȚUIRII COPIILOR PREMATURI
Intenția Guvernului de a opri finanțarea corespunzătoare a terapiei intensive neonatale devine de neînțeles dacă ținem seama de faptul că propunerile pentru Bugetul României pentru 2014 conțin măriri semnificative de sume alocate unor instituții sau activități care nu pot sta laolaltă, din punct de vedere al priorității morale sau al primordialității juridice, cu cauza supraviețuirii copiilor prematuri. Nu vorbim despre bunuri, confort sau creștere economică, ci despre dreptul la viață al unor copii, drept fundamental a cărui împlinire depinde doar de noi, de dumneavoastră, de toți cei care pot contribui direct sau indirect.
"Primele ore din viaţa unui bebeluş prematur sunt pline de riscuri, iar fără un ajutor calificat pe care-l pot oferi doar medicii neonatologi, el are șanse minime de supraviețuire. Este de neiertat că multe dintre pierderile de vieți de copil înregistrate anual ar putea fi evitate dacă ar exista suficiente resurse pentru ca naşterea și îngrijirea ulterioară să aibă loc în condiţii de siguranţă şi cu toate instrumentele și materialele la îndemână", declară Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii.
Un singur exemplu din lista generoasă de suplimentări bugetare pentru 2014[7] arată că renunțarea doar cu un procent (1%, adică 13 milioane lei) din mărirea de care se bucură Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (de la 3,5 miliarde lei la 4,8 miliarde lei) sau mai puțin de un procent (0,6%) din suma alocată în plus pentru Ministerul Agriculturii (de la 17,1 miliarde lei la 19,4 miliarde lei) ar putea permite unui număr de câteva sute de copii să trăiască. Privite astfel lucrurile, decizia corectă, din punct de vedere uman, e una singură.
De aceea, Organizația Salvați Copiii propune evaluarea situației financiare din maternități și secțiile lor de neonatologie și stabilirea unor bugete realiste care să asigure echipamentele medicale necesare și un personal suficient pentru ca și cei foarte mici să se bucure de viață. Prin eforturi proprii, datorită generozității contribuabililor prin campania 2%, dar şi a companiilor, în perioada 2012-2014, Salvați Copiii a dotat cu echipamente performante 37 de maternități si sectii de nou-nascuti, valoarea totală a donațiilor ajungând la 4.030.000 de lei.

DESPRE ORGANIZAŢIA SALVAŢI COPIII
Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Programele organizaţiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în situaţii dificile - copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi etc.
În cei 24 de ani de activitate, peste 1.007.000 copii au fost implicaţi în campaniile şi programele desfăşurate de organizaţie. Salvaţi Copiii România este membru al Save the Children Internaţional, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.

Contact Salvaţi Copiii România:
Alexandra Boeriu
Tel. 0744 360 446
alexandra.boeriu@salvaticopiii.ro
Web:
www.salvaticopiii.ro




[1] Conform declarațiilor Şefului Clinicii bucureştene de Obstretică şi Ginecologie „Polizu“, conf. dr. Nicolae Suciu. Vezi link: adev.ro/mjhzr7
[2] Mortalitatea infantilă în România în 2012, Centrul Naţional de Statistică și Informatică în Sănătate Publică, Ministerul Sănătății.
[3] Art. 3, aliniat 1: ”În toate acţiunile care privesc copiii, întreprinse de instituţiile de asistenţă socială publice sau private, de instanţele judecătoreşti, autorităţile administrative sau de organele legislative, interesele copilului vor prevala.”.
[4] Art. 24 litera (2) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene stabilește că ”În toate acțiunile referitoare la copii, indiferent dacă sunt realizate de autorități publice sau de instituții private, interesul superior al copilului trebuie să fie considerat primordial.”
[5] Art. 49, aliniat 1: ”Copiii şi tinerii se bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor.”
[6] Art. 1, aliniat 3: ”Principiul interesului superior al copilului va prevala în toate demersurile şi deciziile care privesc copiii, întreprinse de autorităţile publice şi de organismele private autorizate, precum şi în cauzele soluţionate de instanţele judecătoreşti.”
[7] Vezi http://www.mfinante.ro/proiectbuget2014.html?pagina=domenii și http://goo.gl/VPbqk3 .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu