Florin Drăgan, rectorul UPT:
Un proiect în valoare de 25 de milioane de euro, prin PNRR, poate asigura
stabilitate pe piața muncii din vestul țării
· Universitatea Politehnica Timișoara este liderul de proiect al Consorțiului Regional pentru Învățământ Dual Vest Timișoara. Este vorba de o asociere între
Primăria Timișoara, Alianța Timișoara Universitară, nouă licee și 16 companii din vestul țării, care au o mare nevoie de forță de muncă;·
Prin acest consorțiu a fost accesată o finanțare prin
Planul Național de Redresare și Reziliență pentru construirea unui campus dual
unde tinerii vor fi pregătiți profesional, conform celor mai exigente cerințe
de pe piața muncii;
·
Ultimele date publicate de Eurostat arată că procentul
tinerilor români care nu muncesc și nici nu sunt înmatriculați într-o formă de
învățământ (NEETs) este de două ori mai mare decât media europeană.
Mai multe companii ce
activează în vestul țării derulează în prezent proiecte ce privesc extinderea
actualelor fabrici sau spații de producție. Valoarea totală a acestora se
apropie de un miliard de euro, sumă ce cuprinde atât construcțiile în sine, cât
și dotarea clădirilor cu echipamente de ultimă generație, roboți industriali și
linii de producție asemănătoare cu cele din vestul Europei. În urma acestor
investiții, nevoia de angajați – meseriași, dar și specialiști – va crește în
următorii ani. Pentru ca investițiile să fie eficiente, fabricile trebuie
populate cu tehnicieni și operatori de producție bine pregătiți.
Campusul dual este una
dintre soluțiile ce poate oferi pieței muncii astfel de angajați. Finanțarea
acestuia a fost obținută prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar
consorțiul prin care se va derula această investiție este un parteneriat între
31 de instituții, companii și asociații profesionale.
„Piața muncii are nevoie de
parteneriate sănătoase și este timpul să lăsăm orgoliile de o parte pentru că
vin vremuri grele. Schimbările produse de automatizare sau tehnologiile
emergente, precum și accelerarea impactului schimbărilor climatice sunt doar
câteva dintre provocările industriei și sistemului educațional, în egală
măsură. Răspunsul la aceste provocări poate fi doar un parteneriat sănătos și
deschis pentru construcția unei piețe a muncii echitabilă și rezilientă.
Campusul regional pentru învățământ dual reprezintă esența unui astfel de
parteneriat, între comunitatea educațională, autoritatea publică și industrie.
Automatizarea și integrarea intereselor comune și specifice într-un proiect de
mari dimensiuni, cu un impact relevant, pozitiv, asupra tuturor părților
implicate e în sine o provocare”, a declarat Florin Drăgan, rectorul
Universității Politehnica Timișoara.
Campusul Regional pentru
Învățământ Dual va fi un ansamblu de construcții eficiente din punct de vedere
energetic, cu o suprafață de aproximativ 14.000 de metri pătrați. Aici se vor
regăsi șase clustere educaționale pre-universitare, fiecare cu câte cinci săli
de clasă, laboratoare și spații de recreere, alte șase clustere educaționale
universitare, fiecare cu câte trei săli de curs și laboratoare. De asemenea, în
cadrul campusului vor fi amenajate ateliere pentru practică specializată în
domenii precum: electronică, mecanică, electrică, robotică, telecomunicații,
industria apei și horeca. Elevii și studenții vor avea la dispoziție 60 de
camere de locuit, precum și spații de co-work, sală de sport și cantină. În
anii în care campusul se va construi, proiectul se va derula în infrastructura
existentă a universităților și liceelor partenere. În paralel, în urma unor
consultări cu companiile, vor fi acreditate mai multe calificări profesionale
apărute în ultimii ani. Termenul de finalizare a campusului este anul 2026.
„Campusul va acoperi patru
domenii economice foarte importante: automotive – cu componentele
specifice de automatizări, industry 4.0, mecatronică, inginerie electrică și
mecanică, electronică și telecomunicații – în domenii de vârf,
gestionate de partenerii locali, industria apei – cu toate componentele
sale prin parteneriatul cu companiile de apă din regiune, construcțiiși
industria ospitalității. Practic, prin construcția rutei complete de
educație în sistem dual, campusul va avea ca beneficiari atât elevi din liceele
partenere, dar și studenți din noile programe de studiu ce se vor construi în
sistem dual, la nivelul universităților. Până la construcția campusului,
proiectul își propune formarea a cel puțin 150 de studenți și 250 de elevi,
dintre care un procent important îl reprezintă cei ce provin din mediile
defavorizate”, a declarat Dan Diaconu, director în cadrul
Universității Politehnica Timișoara.
„Ținând cont de nevoile de
dezvoltare durabilă tot mai puternice ale domeniului apei, în contextul generat de schimbările
climatice, este nevoie de crearea cât mai urgentă a unor calificări
profesionale complete având scop declarat dezvoltarea educației centrată
pe nevoile elevului sau studentului, în strânsă concordanță cu necesitățile si
nevoile pieței. În acest context, participarea companiilor de apă din
Timisoara, Arad și Deva ca și parteneri în cadrul acestui proiect, alături de
universități puternice, poate genera un
model de urmat și pentru alte sectoare de interes ale economiei naționale”, susține Ilie Vlaicu,
președintele Asociației Române a Apei.
Piața muncii are nevoie ca
tinerii NEETs să învețe o meserie
Conform ultimelor date
publicate de institutul european de statistică Eurostat, procentul tinerilor
români care nu lucrează și nici nu sunt înmatriculați la o instituție de
învățământ (NEETs) este de 19,8%. Astfel că România are cei mai mulți tineri
fără ocupație din Uniunea Europeană, aproape dublu față de media din spațiul
comunitar. În contextul în care nevoia de meseriași din piața muncii este tot
mai mare, tinerii NEETs pot fi o soluție pentru rezolvarea acestei probleme.
„Dacă reușim să vorbim pe
înțelesul lor, să le arătăm tinerilor ce pot învăța în campusul dual, să le
oferim burse să nu mai părăsească școala prematur, vom reuși să scădem acest
procent îngrijorător pentru România. Va fi o muncă extraordinar de dificilă
pentru că în primul rând trebuie să schimbăm mentalitatea unor categorii de
oameni. Avantajul acestui model este că poți avea o meserie și apoi, dacă ai
potențial, poți să-ți continui studiile prin pași succesivi, chiar până la
nivel de doctorat”, susține Florin Drăgan, rectorul Universității
Politehnica Timișoara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu