În contextul conferinţei RASCI, "Perspective asupra viitorului îngrijirii personale", desfăşurată astăzi la Bucureşti, asociaţia a subliniat necesitatea revizuirii legislaţiei privind publicitatea medicamentelor OTC (medicamente ce se eliberează fără prescripţie medicală) în mediul digital, subliniind că România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu permite încă publicitatea acestor medicamente în social media şi aplicaţii mobile.
"Permiţând publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, cu reglementări adecvate, ne putem asigura că pacienţii au acces la informaţii esenţiale pentru a lua decizii informate cu privire la sănătatea lor şi, în acelaşi timp, sunt protejaţi împotriva publicităţii false sau înşelătoare. Cu o populaţie tot mai conectată şi cu o creştere semnificativă a folosirii internetului şi a reţelelor de socializare în ultimii ani, este evident că este necesară adaptarea regulamentelor la noile realităţi digitale. Conform datelor recente, România are una dintre cele mai mari rate de penetrare a internetului şi utilizare a reţelelor de socializare şi a aplicaţiilor mobile din Europa, ceea ce ar putea oferi o oportunitate semnificativă pentru comunicarea unor informaţii utile şi verificate către pacienţi," a declarat Iulia Roşian, Preşedinte RASCI.În prezent, publicitatea medicamentelor OTC către publicul larg este reglementată, dar OMS 194/2015 interzice publicitatea pe reţele de socializare şi platforme online.
"Orice schimbare în reglementările privind publicitatea medicamentelor OTC trebuie să fie bine ponderată şi să asigure siguranţa şi protecţia pacienţilor români. Suntem deschişi să analizăm propunerile în acest sens şi să colaborăm cu toate părţile interesate pentru a ajunge la cele mai bune soluţii pentru sănătatea publică. În absenţa modificărilor legislative imediate, se discută posibilitatea de a revizui Ghidul de Publicitate pentru a oferi claritate cu privire la publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, ca metodă de aliniere la cadrul European şi la realitatea curentă. Această revizuire ar trebui să ţină cont de cerinţele stricte de siguranţă şi etică pentru a proteja sănătatea şi interesele publicului," a declarat Răzvan Prisada, Preşedintele Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România.
"În 2022, Consiliul Concurenţei a publicat un raport care propune, între altele, o revizuire a legislaţiei privind publicitatea medicamentelor OTC, pentru a nu exista diferenţieri între canalele de promovare. Astfel, ar trebui să se permită publicitatea în social media şi aplicaţii mobile, sub anumite condiţii stricte pentru a evita abuzurile. Totodată, regulile de vânzare şi eliberare a medicamentelor OTC ar trebui să rămână consistente, indiferent de mediul de achiziţie, cu asigurarea asistenţei de către farmacist sau asistentul medical de farmacie în interacţiunea cu pacientul. Este încurajată, aşadar, modificarea legislaţiei în sensul permiterii expunerii la raft a medicamentelor OTC în cadrul farmaciilor / drogheriilor fizice. Această expunere echivalează cu afişarea medicamentelor OTC pe site-ul respectivei unităţi farmaceutice, site care, de altfel, este considerat prelungirea virtuală a unităţii farmaceutice, conform prevederilor legale," a declarat Dan-Virgil Pascu, Vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei.
În conformitate cu Directiva 2001/83/CE şi recomandările Consiliului Concurenţei, RASCI a propus autorităţilor integrarea mediului digital ca formă sigură de comunicare şi de promovare a medicamentelor OTC, în anumite condiţii, inclusiv evaluarea şi aprobarea de către ANMDMR şi dezactivarea opţiunilor de interacţiune cu publicul, inclusiv comentarii, evaluări, distribuiri sau partajări.
"Este important să subliniem că orice schimbare în acest sens ar trebui să fie făcută cu atenţie şi cu respectarea tuturor normelor şi standardelor etice. Cu toate acestea, există soluţii tehnice pentru implementarea publicităţii medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, astfel încât să se protejeze interesul publicului şi să se asigure calitatea şi veridicitatea informaţiilor furnizate. Atât permiterea acestui tip de publicitate, cât şi expunerea medicamentelor OTC în faţa tejghelei în farmacii, ar putea crea oportunităţi semnificative pentru educarea şi informarea pacienţilor, ajutându-i să ia decizii mai bine fundamentate cu privire la gestionarea propriei sănătăţi," a declarat Diana Mereu, Director Executiv RASCI.
Desfăşurat sub umbrela campaniei educaţionale "Despre sănătate, cu responsabilitate", evenimentul a abordat subiecte de interes major pentru industria de îngrijire personală, precum introducerea publicităţii pentru medicamentele de tip OTC în social media şi aplicaţii mobile sau posibilitatea expunerii acestor produse în faţa tejghelei în farmacii. Printre speakerii din cadrul conferinţei s-au numărat Răzvan Prisada, Preşedinte al Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România, Dan-Virgil Pascu, Vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei, dar şi reprezentanţi ai Colegiului Farmaciştilor din România şi Consiliului Român pentru Publicitate.
"Despre sănătate, cu responsabilitate" este singura campanie din România care îşi propune să contribuie la informarea, educarea şi responsabilizarea consumatorilor şi pacienţilor cu privire la utilizarea corectă a medicamentelor eliberate fără prescripţie medicală (OTC), suplimentelor alimentare şi dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală. Totodată, campania se bucură încă de la lansare de sprijin instituţional, precum şi de susţinere din partea profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi de alte entităţi interesate în creşterea nivelului de educaţie în domeniul sănătăţii la nivelul publicului român.
####
Despre medicamente cu eliberare fără prescripţie medicală (fără reţetă)
Medicamentele care se eliberează fără prescripţie medicală, cunoscute şi ca OTC-uri (de la denumirea din engleză "over-the-counter") sau, medicamente fără reţetă, se pot elibera direct din farmacie, nu au un regim special de administrare şi nu necesită o reţetă medicală, fiind folosite pentru a trata sau a preveni o serie de afecţiuni. Acestea se pot elibera direct din farmacie, fără a fi necesară o prescripţie medicală şi fără supravegherea medicului, cu condiţia ca recomandările din prospect sau de pe etichetă să fie citite cu atenţie şi respectate.
http://aleginformat.ro/despre-medicamente-fara-reteta/Despre suplimente alimentare
Suplimentele alimentare sunt preparate ce conţin vitamine, săruri minerale sau alte substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic (fibre, aminoacizi, acizi graşi, extracte vegetale sau animale), indicate atunci când, din anumite motive, aceste substanţe lipsesc sau nu se regăsesc într-o cantitate suficientă în dieta zilnică. Etichetarea, prezentarea şi reclama suplimentelor alimentare nu trebuie să atribuie acestora proprietatea de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau să facă referire la astfel de proprietăţi. Consumul de suplimente nutritive nu trebuie să înlocuiască o alimentaţie echilibrata.
http://aleginformat.ro/despre-suplimente-alimentare/
Despre dispozitive medicale
Dispozitivele medicale sunt instrumente, aparate, materiale sau alte articole ce pot fi utilizate pentru activităţi precum diagnosticarea, prevenirea, monitorizarea, tratarea, ameliorarea sau compensarea unor afecţiuni, leziuni sau handicapuri, cât şi pentru modificarea, înlocuirea anatomiei sau a proceselor fiziologice şi controlul concepţiei. Pot fi utilizate şi pentru îngrijire personală, fără să necesite consultul unui medic, această categorie incluzând spray-uri nazale, pastile de gât, pastă de dinţi pentru dinţi sensibili, plasturi, etc.
http://aleginformat.ro/despre-dispozitive-medicale/
Despre RASCI
RASCI (Asociaţia Română a Producătorilor de medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale), www.rasci.ro reuneşte producători, importatori şi distribuitori de medicamente eliberate fără prescripţie medicală (OTC), suplimente alimentare şi dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piaţa din România: Bayer ConsumerHealth, Haleon, Kenvue, Sanofi, Reckitt, Fildas, Antibiotice, Perrigo, Zentiva, Angelini, Dr. Reddy's, Sun Wave Pharma, Alcon, Sandoz, L'Oreal, DY Nutrition, BAUSCH+LOMB. Asociaţia urmăreşte în toate acţiunile sale informarea, educarea şi responsabilizarea consumatorilor şi pacienţilor români, implicit prin campania educaţională iniţiată şi derulată de asociaţie "Despre sănătate, cu responsabilitate", http://aleginformat.ro/. Prin activitatea sa curentă, asociaţia încurajează cele mai ridicate standarde de etică în afaceri şi susţine transformarea într-un mediu concurenţial echitabil, începând chiar cu membrii săi care au aderat la Codul Etic al asociaţiei. Scopul principal al RASCI este să asigure claritatea şi obiectivitatea informaţiei atât la nivelul populaţiei, principalul beneficiar al produselor reprezentate, cât şi la nivelul profesioniştilor din domeniul sănătăţii, cei care zilnic dau sfaturi şi indicaţii de utilizare ale acestora. RASCI este afiliată la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), www.aesgp.eu, organizaţie europeană non-profit care este vocea sectorului de îngrijire personală în Europa şi care reuneşte mai mult de 2.000 de companii şi asociaţii profesionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu