Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 21 martie 2024

România, ţara cu cei mai puţini absolvenţi de facultate din UE

Proiectul pilot "Vreau la Facultate" a fost demarat în martie de World Vision România şi Universitatea Babeş-Bolyai. Ce conţine pachetul educaţional
România are cei mai puţini absolvenţi de învăţământ superior din Uniunea Europeană, în 2021, doar 23,3% dintre tinerii înscrişi la facultate reuşeau să îşi finalizeze studiile universitare, faţă de media Uniunii Europene de 41,2%, potrivit ultimului raport Monitorul Educaţiei şi Formării realizat de Comisia Europeană.

Proiectul pilot "Vreau la facultate" a fost demarat de World Vision România în parteneriat cu Universitatea Babeş-Bolyai în luna martie şi oferă un pachet educaţional complex pentru studenţi, sprijinindu-i pe aceştia să aibă cel mai bun start în carieră şi în viaţă.

Pachetul educaţional pentru studenţii din mediul rural cuprinde:

* 7 Workshop-uri tematice/ student - gestionarea timpului, scriere academică, gestionarea taskurilor, motivaţie sau gestionarea stresului. Workshop-urile vor fi susţinute de către consilieri şi voluntari din cadrul Centrului de Carieră, Orientare Profesională şi Alumni UBB, până la finalul anului universitar, iar primul workshop a fost susţinut pe data de 4 martie.

* Program de mentorat şi orientare în carieră - vor fi realizate sesiuni individuale de mentorat, de consiliere şcolară/socială şi vocaţională, în funcţie de nevoile studenţilor, pe durata a minim 6 luni. Mentorii sunt profesori universitari, alumni, studenţi admişi la studii doctorale sau de masterat din cadrul UBB. Până în prezent au fost incluşi în program zeci de mentori, selectaţi în funcţie de profilul studentului dar şi al mentorului, urmărindu-se o compatibilitate cât mai mare între mentor şi student, iar noi mentori se vor alătura pe parcursul proiectului.

"Educaţia este o aventură în lumea cunoaşterii şi reprezintă principalul atu pentru o reuşită în viaţă. Cred că sunt elevi care nu au încredere că pot reuşi sau nu au privilegiul de a avea acces facil la resurse de învăţare. Sper ca prin acest program să pot contribui la construirea încrederii, acces la resurse şi informaţii despre opţiuni de carieră." - Simona Motogna, vicepreşedinte în Senatul UBB

"M-am înscris ca mentor în programul 'Vreau la Facultate', dezvoltat de Fundaţia World Vision Romania în parteneriat cu Universitatea Babeş-Bolyai, dintr-un motiv personal profund. Venind dintr-o familie defavorizată, am întâmpinat provocarea de a fi primul din familia mea care a ajuns la facultate. Nu a fost uşor, dar am avut norocul să am mentori şi organizaţii care m-au ghidat, mi-au oferit suport financiar, şi mi-au împărtăşit sfaturi şi idei. Acest sprijin a făcut o mare diferenţă în viaţa mea. Prin urmare, consider că acest program este o iniţiativă extraordinară, pentru că arată cum educaţia şi sprijinul pot schimba vieţi. Ca mentor, îmi propun să împărtăşesc din experienţa mea şi să ajut studenţii cu sfaturi şi cu exemple din viaţa mea proprie. Vreau ca studenţii să aibă încredere în ei înşişi şi vreau să le arăt că îşi pot realiza visele dacă sunt harnici şi persistenţi." - Vizeli Ibolya

* Dispozitiv electronic- asigurarea unui dispozitiv performant pentru procesul de învăţare şi studiu, precum şi acces la internet pentru elevii care nu locuiesc în căminele universităţii.

* Tabăra de vară - workshop-uri şi ateliere de interes pentru studenţi, cu agendă dedicată şi invitaţi relevanţi pentru domeniu şi pentru beneficiarii proiectului.

* Acoperirea unor cheltuieli necesare (transport, cazare la cămin, materiale educaţionale etc.). Sprijinul financiar asigurat este de 400 lei/student.

Beneficiarii proiectului sunt reprezentaţi de studenţi din mediul rural şi periurban, înscrişi în anul I, ciclul de studii universitare de licenţă la Universitatea Babeş Bolyai, cu toţii selectaţi pe baza unor criterii de vulnerabilitate. Principalele criterii de selecţie sunt reprezentate de venitul scăzut per familie, domiciliul în mediul rural, înscrierea în anul universitar 2023-2024 la Universitatea Babeş Bolyai şi deschiderea studentului şi a familiei în vederea participării la activităţile de educaţie non-formală organizate în cadrul programului.

"În ceea ce priveşte aşteptările mele de la acest proiect, îmi doresc ca exerciţiile din cadrul activităţilor la care urmează să participăm să aibă o aplicabilitate cât mai mare în viaţa de zi cu zi. Mai mult, urmăresc să întâlnesc oameni noi şi să beneficiez de fiecare oportunitate care vizează atât consolidarea unui frumos parcurs educaţional pentru membrii proiectului, cât şi posibilitatea de a acumula noi experienţe.", a declarat Anca, studentă în cadrul proiectului.

Peste 65% dintre absolvenţii de liceu din mediul rural nu se înscriu în învăţământul superior, deşi majoritatea tinerilor îşi doresc să urmeze studii superioare (80%), conform unui sondaj realizat de fundaţia World Vision România. Studiul World Vision România ne arată şi faptul că unu din trei tineri din mediul rural se teme că familia nu va avea resursele financiare necesare pentru a-i susţine la facultate.

Necesitatea proiectului "Vreau la facultate" vine astfel ca răspuns la nevoia acută a absolvenţilor de liceu din mediul rural de a fi sprijiniţi în continuare la universitate, deoarece tinerii întâmpină dificultăţi în privinţa cheltuielilor legate de transport, dar şi pentru materiale educaţionale sau îmbrăcăminte şi alimente.

Astfel, prin proiectul pilot "Vreau la facultate", 79 de studenţi din medii vulnerabile vor fi sprijiniţi să finalizeze studiile universitare şi să facă performanţă. Demararea proiectului vine în contextul în care aproape jumătate dintre absolvenţii programului Vreau în clasa a 9-a din judeţul Cluj se îndreaptă către Universitatea Babeş-Bolyai.

Companiile şi donatorii individuali care doresc să sprijine studenţii din medii defavorizate pentru a termina facultatea o pot face aici https://worldvision.ro/implica-te/campanii/vreau-la-facultate/.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 32 de ani de prezenţă în România, am ajutat peste 800.000 de copii şi adulţi, în aproape 800 de comunităţi din 40 judeţe.

Despre Universitatea Babeş-Bolyai

Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) este universitatea cu cel mai complex profil academic din ţară (prin numărul de programe şi caracterul multicultural cu trei limbi academice oficiale: română, maghiară şi germană), cu tradiţia academică cea mai veche din România (începută acum 442 de ani - 1581), reprezentând de asemenea cea mai mare comunitate academică din ţară (cu aproximativ 55.000 de oameni, din 15 localităţi şi 11 judeţe). De la fondare, UBB face parte din galeria universităţilor de prestigiu şi de referinţă din România, de şapte ani aflându-se pe prima poziţie în ţară în Metarankingul Universitar care sumarizează rankingurile internaţionale majore ale universităţilor.

În plus, de mai mulţi ani UBB ocupă primele poziţii în ţară în rankingurile internaţionale globale şi pe domenii, aflându-se constant între primele 5% universităţi ale lumii (din cele aproximativ 30000 existente), cu o infrastructură academică avansată (ex. unităţi CDI integrate în reţele europene, laboratoare didactice modernizate şi integrate cu realitatea virtuală/augmentată/mixtă prin Centrul UBB-EON-XR etc.). Recent (2021), în urma auditului internaţional QS STAR, UBB a fost confirmată ca prima universitate world-class (QS*****) din România, din 2020 UBB a fost acceptată în GUILD, organizaţia unora din cele mai prestigioase universităţi europene world-class/research-intensive, a primit distincţia europeană HR Award for Excellence, iar din 2021/2022 este parte a alianţei universităţilor europene EUTOPIA.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu