Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



joi, 21 martie 2024

Fundaţia Pentru Voi desfăşoară în România campania internaţională "Health Equity - Echitate în accesarea serviciilor medicale"

De Ziua Mondială a Sindromului Down, 21 martie 2024, Reţeaua Internaţională Down Syndrome Internaţional lansează campania Health Equity, prin care solicită echitate în sănătate pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale.

Fundaţia Pentru Voi se alătura acestei campanii internaţionale, lansând campania Echitate în accesarea serviciilor medicale şi pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale, prin care dorim să aducem în atenţia publica necesitatea accesibilizării serviciilor de sănătate pentru acest grup de persoane.

În cadrul campaniei, am elaborat o broşură împreună cu specialiştii fundaţiei, care va cuprinde informaţii pe tema campaniei, tradusă în limbaj uşor de înţeles pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale.

De ziua Down, vom organiza o întâlnire cu beneficiari, părinţi ai acestora şi personal de specialitate, vom lansa broşura şi vom împărtăşi experienţe despre obstacolele pe care beneficiarii noştri le-au întâmpinat în accesarea serviciilor medicale.

De asemenea, în cadrul campaniei, vom aduna dovezi despre starea de sănătate a persoanelor cu dizabilităţi intelectuale (culegere de date statistice, în măsura în care aceste statistici există la nivel guvernamental).

Se ştie că, genetic, persoanele cu sindrom Down au mai multe probleme de sănătate (cardiace, tiroidă, apnee în somn, demenţă etc), dar unele dintre acestea sunt tratabile.

De aceea, este important să eliminăm barierele în accesarea serviciilor medicale.

Vom pleda pentru o schimbare, care să promoveze accesul echitabil la servicii medicale, pentru toată lumea, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale.

Vom înainta o scrisoare deschisă către Ministerul Sănătăţii, în atenţia dlui ministru Alexandru Rafila, în care vom insista pe implementarea de politici guvernamentale în sistemul de sănătate, astfel încât să existe acces echitabil şi pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale.

"˜Persoanele cu dizabillităţi intelectuale au drepturi egale la accesarea serviciilor de sănătate. Aceste drepturi sunt inalienabile şi garantate de convenţii internaţionale. Raportul OMS din 2022 arată că, deşi s-au făcut progrese considerabile în acest domeniu în ţările dezvoltate, persoanele cu dizabilităţi intelectuale se confruntă încă, cu multe inechităţi şi obstacole. Unele studii apreciază că durata de viaţă a persoanelor cu dizabilităţi în ţările dezvoltate este cu 20 de ani mai mică decât a populaţiei generale.

Tot OMS estimează că în lume sunt 1,3 miliarde de persoane cu dizabilităţi, adică 16% din populaţie.

În SUA în 2017, 17,8% din copii erau diagnosticaţi cu o formă de dizabilitate.

Vorbim despre un procent semnificativ din populaţie care are nevoie de servicii de sanitate accesibile. De aceea ne propunem să aducem în atenţia publică dreptul la sănătate pentru persoanele cu dizabilităţi şi să lansăm o campanie pentru echitate în sănătate", a declarat Laila Onu, directorul general al fundaţiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu