Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 23 septembrie 2022

Iniţierea "Strategiei Naţionale pentru Combaterea Bolilor Cardiovasculare şi Cerebrovasculare"

În această săptămână, ministrul Sănătăţii, prof. univ. dr. Alexandru Rafila a anunţat la Cluj-Napoca iniţierea "Strategiei Naţionale pentru Combaterea Bolilor Cardiovasculare şi Cerebrovasculare" (SNBCC).

Proiectul iniţiat sub egida Ministerului Sănătăţii, Academiei Române, Administraţiei Prezidenţiale şi a Parlamentului României va fi elaborat de experţi din cadrul societăţilor profesionale de cardiologie, de neurologie, de neurochirurgie, de medicină fizică şi recuperare medicală, în colaborare cu societăţi internaţionale (World Stroke Organization, World Federation for Neurorehabilitation, European Academy of Neurology, European Stroke Organization, European Federation of Neurorehabilitation Societies). Integrarea contribuţiilor echipelor de experţi va fi realizată de prof. univ. dr. Dragoş Vinereanu şi prof. univ. dr. Dafin F. Mureşanu, membri corespondenţi ai Academiei Române.

"Bolile cardiovasculare şi cerebrovasculare ameninţă, din păcate, viaţa concetăţenilor noştri în fiecare zi. Avem nevoie de o strategie şi de aplicarea ei rapidă pentru a fi cât mai eficienţi în activitatea de prevenţie şi tratament a acestor boli. Strategia se va constitui într-un instrument cheie pentru a creşte impactul luptei noastre împotriva acestor boli, respectiv de a mări accesul pacienţilor la servicii de sănătate înalt calificate. Sunt conştient că este un drum lung şi dificil, dar este datoria noastră să-l parcurgem ca oameni dedicaţi sănătăţii!", a declarat Alexandru Rafila, Ministrul Sănătăţii.

În România, bolile cardiovasculare şi cerebrovasculare reprezintă principalele cauze de deces şi dizabilitate. Din cauza îmbătrânirii populaţiei şi a creşterii factorilor de risc comportamentali este previzionată o creştere semnificativă a incidenţei acestor boli în următorul deceniu.

Scopul dezvoltării şi adoptării SNBCC este de a îmbunătăţi starea de sănătate a populaţiei din România, prin implementarea unui plan comprehensiv de reformă în domeniul bolilor cardiovasculare şi cerebrovasculare, ce va fi parte a "Strategiei Naţionale de Sănătate 2022-2027".

Principiile directoare ale SNCBCC sunt:
- evaluarea răspândirii şi impactul bolilor cardiovasculare şi cerebrovasculare în rândul populaţiei României şi dezvoltarea programelor de prevenţie;
- dezvoltarea resurselor umane specializate în domeniul neurologiei intervenţionale;
- extinderea reţelei naţionale de centre de intervenţie imediată în caz de accident vascular cerebral;
- creşterea accesului la servicii de recuperare neurologică la nivel naţional.

Strategia va reuni şi integra recomandările într-un document cadru pentru reforma în acest domeniu la nivel naţional.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu