Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 18 septembrie 2022

Eliminarea bursei sociale pentru elevii din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate va agrava abandonul şcolar

Eliminarea bursei sociale pentru elevii din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate va agrava abandonul şcolar. Salvaţi Copiii România solicită restabilirea dreptului la educaţie pentru copiii vulnerabili

Organizaţia Salvaţi Copiii România condamnă eliminarea fără nicio justificare a bursei de merit pentru clasa a V-a şi a bursei de ajutor social pentru elevii din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate, decise de Ministerul Educaţiei prin Ordinul de ministru nr. 5.379 din 7 septembrie 2022, în condiţiile în care inechitatea sistemului de educaţie şi abandonul şcolar au devenit cronice, în lipsa unor măsuri integrate de reducere a lui: astfel, abandonul şcolar neschimbat în ultimii 10 ani - 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar şi gimnazial şi 14.381 din învăţământul liceal, au abandonat şcoala în 2019/2020.

Mai mult, România înregistrează un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar opt clase sau mai puţin, deşi ţinta fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârşitul anului 2020. Reamintim că Organizaţia Salvaţi Copiii România a transmis Ministerului Educaţiei, în luna iulie, un document prin care recomandă reintroducerea bursei de studiu, revenirea la aprobarea anuală a cuantumului minim al burselor şcolare prin HG, stabilirea unitară, la nivel naţional, a criteriilor de acordare a burselor şcolare, prin Statutul elevului, fără posibilitatea autorităţilor publice locale sau a unităţilor de învăţământ de a stabili criterii specifice şi introducerea în textul proiectului de lege a dreptului elevilor de a beneficia de un laptop cu conexiune la internet, primit în comodat pe toată durata ciclului de studii.

Ţinând cont de fenomenul extins al neparticipării şcolare în raport cu populaţia şcolară - 286.150 de copii între 7 şi 17 ani erau în afara şcolii la 1 ianuarie 2021, din totalul de aprox. 2.500.000 de copii de vârstă şcolară - Salvaţi Copiii România consideră că, în forma propusă, Legea Educaţiei Naţionale nu va fi în măsură să contribuie la combaterea inegalităţilor sociale şi teritoriale şi la asigurarea unui climat şcolar pozitiv pentru învăţare, necesare pentru reuşita şcolară a tuturor copiilor, indiferent de vulnerabilitatea socio-economică a familiilor şi comunităţilor în care aceştia trăiesc.

OBSERVAŢIILE SALVAŢI COPIII PRIVIND PROIECTUL DE LEGE ŞI PROPUNERILE DE MODIFICARE

Interesul superior al copilului/antepreşcolarului/preşcolarului/elevului trebuie definit

Invocarea interesului superior al elevilor în 11 articole, aspect util în legitimarea inechivocă a copiilor ca unici beneficiari primari ai activităţilor didactice şi administrative, poate fi interpretat ca o încercare de transpunere, în procesele şcolare, a principiului interesului superior al copilului prevăzut de legislaţia internă - Constituţia României (art. 49, alin 1) şi Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.

- Pentru a genera schimbările aşteptate în atitudinea, comportamentul şi deciziile cadrelor didactice, nedidactice, părinţilor şi ale reprezentanţilor Ministerului Educaţiei ori ai administraţiei publice centrale şi locale, interesul superior al elevului trebuie reglementat distinct şi trebuie să asigure efectivitatea exercitării drepturilor elevului şi să se impună, cu o claritate juridică similară principiului interesului superior al copilului, intereselor sistemului de învăţământ şi ale persoanelor amintite mai sus.

Noul sistem de finanţare a educaţiei nu va contribui la o creştere a alocărilor bugetare
Proiectul de lege propus nu conţine dispoziţia legală în vigoare care stabileşte alocarea anuală din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale a unui minimum 6% din produsul intern brut. Nerespectată în întreaga perioadă scursă de la adoptarea Legii 1/2011 a educaţiei naţionale (LEN), această prevedere a funcţionat mai degrabă ca o ţintă a finanţării decât ca un obiectiv programatic al autorităţilor. În locul acesteia a fost introdusă o nouă dispoziţie care face referire la alocarea a 15% din bugetul general consolidat, chiar dacă legislativul nu aprobă un BGC, ci separat bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale, bugetul general consolidat fiind o simplă operaţiune contabilă. O altă schimbare relevantă constă în introducerea posibilităţii finanţării per formaţiune de studiu, prin excepţie de la regula finanţării per capita, dacă numărul de elevi al unei formaţiuni de studiu este sub cel minim stabilit de lege.

Conform art. 111 alin. (3) din proiectul LIP, costul standard per elev pentru finanţarea cheltuielilor cu bunuri şi servicii, formare continuă şi evaluări periodice trebuie să reprezinte cel puţin 20% din costul standard per elev destinat salariilor. De asemenea, alin. (7) prevede obligativitatea ca în calculul costurilor standard per elev să fie aplicaţi factori de corecţie "dependenţi de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, izolarea lingvistică, de limba de predare, studiul limbii materne şi alţi factori."

Înlocuirea dispoziţiei cu privire la alocarea a minimum 6% din PIB cu dispoziţia privind alocarea a 15% din cheltuielile din Bugetul General Consolidat are şanse foarte reduse să producă efecte tangibile în direcţia creşterii alocărilor efective de resurse publice adecvate pentru sistemul educaţional, şi reprezintă, în esenţă, o scădere a angajamentului finanţării educaţiei, chiar contrară programului de guvernare.

Pentru a evita menţinerea sistemului de educaţie în aceeaşi stare de subfinanţare, devin necesare următoarele schimbări:

- Renunţarea la stabilirea unui prag minim de cheltuieli pentru învăţământ în legea educaţiei, neaplicabil din perspectivă constituţională, şi promovarea ideii de creştere dinamică a cheltuielilor pe măsura dezvoltării capabilităţilor de cheltuire utilă a fondurilor publice;

- Introducerea unui coeficient de ajustare a costului standard per elev pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă;

- Promovarea unor creşteri graduale a veniturilor cadrelor didactice pe măsura şi cu condiţia reprofesionalizării continue a acestora;

- Susţinerea creşterii finanţării bazei materiale şi a cheltuielilor non-salariale pentru asigurarea îmbunătăţirii calităţii actului de educaţie;

- Eliminarea posibilităţii transferului către consiliile judeţene a unităţilor de învăţământ din subordinea consiliilor locale care s-au dovedit incapabile să asigure finanţarea şcolilor şi respectarea interesului superior al elevului.

Acordarea şi stabilirea cuantumului burselor şcolare în spiritul principiului echităţii
Modificarea sistemului de acordare a burselor introduce diferenţe problematice şi discriminatorii în acordarea şi în finanţarea acestora, fiind prioritizate bursele de excelenţă, cu riscul de a adânci inechităţile din sistemul de educaţie:

(a) în cazul burselor de excelenţă olimpică - acordarea se stabileşte prin textul legii; în cazul bursei profesionale - aceasta este reglementată prin Ordin de Ministru (OM); (c) în ceea ce priveşte bursa de performanţă şcolară - acordarea este reglementată de către fiecare şcoală în parte, prin decizia consiliilor de administraţie (CA), fără vreun criteriu minim stabilit prin OM; (d) în cazul bursei sociale - aceasta se acordă de către fiecare şcoală, prin decizia CA, în baza unor criterii minime aprobate prin OM.

(b) în privinţa cuantumurilor burselor, acestea se stabilesc anual, de către fiecare şcoală în parte, prin decizia CA, în baza unui fond alocat anual de Ministerul Educaţiei: (a) 400 lei/an/elev în învăţământul primar; (b) 900 lei/an/elev în învăţământul gimnazial; (c) 1500 lei/an/elev în învăţământul liceal, filierele teoretică şi vocaţională; (d) 3000 lei/an/elev în învăţământul liceal, filiera profesională. Bursele de excelenţă olimpică se acordă direct din bugetul Ministerului Educaţiei.

Un aspect cu care nu suntem de acord este eliminarea burselor de studiu din legislaţia actuală, al căror rol esenţial este de a stimula interesul elevilor pentru învăţare şi care, conform criteriilor, se acordă elevilor care au media generală minimum 7,50 şi venitul/membru de familie cel mult egal cu salariul minim pe economie. De asemenea, stabilirea de către şcoli a cuantumurilor burselor fără menţionarea unor criterii stricte, neinterpretabile, cum va fi şi cazul bursei sociale, reprezintă o responsabilitate de elaborare de politici publice pe care legea nu o poate permite. În plus, în viitor, vom asista la valori diferite ale bursei sociale de la o unitate şcolară la alta, afectându-i preponderent pe elevii din localităţile sărace, cei care au, în fapt, mai multă nevoie de sprijin.

Recomandările sunt următoarele:
- reintroducerea bursei de studiu;
- revenirea la aprobarea anuală a cuantumului minim al burselor şcolare prin HG, cu obligaţia majorării acestora cel puţin cu rata inflaţiei şi a cuantumului şi numărului burselor prin hotărârea consiliului local;
- stabilirea unitară, la nivel naţional, a criteriilor de acordare a burselor şcolare s, prin Statutul elevului, fără posibilitatea autorităţilor publice locale sau a unităţilor de învăţământ de a stabili criterii specifice;
- acordarea din oficiu a burselor de performanţă (de merit);
- introducerea unor măsuri de respectare a confidenţialităţii acordării burselor sociale, pentru a evita riscurile de stigmatizare a elevilor beneficiari;
- instituirea prin lege a unor sancţiuni, sub formă de amenzi, pentru primarii care refuză să iniţieze proiect de hotărâre de consiliu local pentru aprobarea burselor elevilor şi pentru directorii care furnizează către autorităţilor locale liste inexacte de beneficiari ori care refuză să informeze elevii asupra dreptului de a îşi depune dosarul de bursă.

Protecţia elevilor împotriva oricărei forme de violenţă este insuficient reglementată
Proiectul LIP conţine o singură referire la fenomenul bullying-ului, şi anume în conţinutul art. 11, care consacră faptul că "violenţa psihologică - bullying" este interzisă "în unităţile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale". Faţă de dispoziţiile legii în vigoare, care prevăd introducerea unor "sesiuni de informare/teme/cursuri de perfecţionare asupra problemelor legate de violenţa psihologică - bullying" în programele de formare continuă ale personalului didactic (art. 56^1), proiectul LIP nu consacră o asemenea normă. De asemenea, nu sunt referiri la climatul şcolar şi grupurile de acţiune anti-bullying, condiţii esenţiale pentru prevenirea şi combaterea bullying-ului potrivit normelor metodologice anti-bullying în vigoare (Ordin 4.343/2020) şi nici cu privire la obligaţia cadrelor didactice de a semnala cazurile de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului consilierilor şcolari ori serviciilor publice de asistenţă socială sau, după caz, direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.

Din punctul nostru de vedere, proiectul de lege reprezintă un regres în domeniul prevenirii violenţei împotriva elevilor şi, în acest sens, propunem:
- Introducerea interdicţiei totale a oricărei forme de pedeapsă corporală sau tratament degradant în activităţile şcolare;
- Consacrarea responsabilităţii unităţilor şcolare a-şi întocmi propriile strategii şi planuri de asigurare şi de menţinere a unui climat social adecvat educaţiei de calitate şi de a crea grupurile de acţiune anti-bullying;
- Introducerea modulelor de studiu privind violenţa psihologică la adresa elevilor în cadrul formării iniţiale şi continue a cadrelor didactice;
- Preluarea la nivelul textului de lege a dispoziţiilor anexei 2 din OMEC nr. 4343/2020 privind combaterea bullying-ului şi cyberbullying-ului în unităţile de învăţământ.

Proiectul de lege elimină centrele de resurse şi asistenţă psihopedagogică, organizate la nivel de judeţ şi în municipiul Bucureşti, afectând grav eficienţa consilierului şcolar

Deşi proiectul LEN lămureşte norma consilierului şcolar la un număr de maxim 500 de elevi, maxim 500 de elevi şi preşcolari sau de maxim 300 de preşcolari şi stabileşte rolul său în elaborarea Planului individualizat de servicii familiale şi a Planului personal de educaţie specială, instrumente care fac parte din portofoliul educaţional al elevului, consilierul şcolar nu va mai beneficia de activitatea specifică de formare, super(inter)vizare şi monitorizare de către actualele centre judeţene şi al mun. Bucureşti de resurse şi asistenţă psihopedagogică. În prezent, aceste centre au un caracter specializat, funcţionând ca servicii conexe ale sistemului preuniversitar.

Prin disoluţia lor şi integrarea în Direcţiile Judeţene de Învăţământ Preuniversitar/a Municipiului Bucureşti (fostele inspectorate judeţene şi al capitalei), comunitatea profesională a consilierilor şcolari va fi fragmentată în compartimente de asistenţă psihopedagogică la nivelul fiecărei unităţi şcolare şi va beneficia doar de o coordonare generală, nespecializată a viitoarelor direcţii de învăţământ. În majoritatea statelor lumii cu sisteme educaţionale performante (de exemplu, în Austria, Danemarca, Irlanda, Marea Britanie sau Statele Unite), cadrul legal al activităţii consilierului şcolar se caracterizează prin descentralizarea managementului specific acestei profesii.

- Salvaţi Copiii consideră că trebuie păstrată reţeaua centrelor de resurse şi asistenţă psihopedagogică în configuraţia actuală, iar rolul acestora şi al consilierului şcolar trebuie întărite, prin lărgirea autonomiei lor, atât în zona de coordonare, cât şi în cea de intervenţie la nivelul unităţilor şcolare;

- Reglementarea explicită prin lege a rolului consilierului şcolar al elevilor.

Admiterea în învăţământul liceal favorizează menţinerea inechităţilor din educaţie
În ceea ce priveşte procedura de admitere în unităţile şcolare liceale, cadrul juridic este impredictibil, prezintă risc de corupţie şi creează avantaje competitive elevilor din familii care pot asigura meditaţii copiilor.

Deşi nu sunt definite, colegiile naţionale dobândesc dreptul de a organiza propriile concursuri de admitere în clasa a IX-a (pentru maximum 90% din locurile din planul de şcolarizare), iar repartizarea computerizată la licee se va desfăşura exclusiv pe baza mediei obţinute la evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a, neexistând nicio referire la transdisciplinaritatea evaluării şi nici la evaluarea competenţelor de utilizare a calculatorului, însuşirea unei limbi de circulaţie internaţională ori proba de evaluare a competenţelor civice şi sociale. Interdicţia implicării persoanelor "care au rude până la gradul al III-lea sau afini sau cadre didactice care desfăşoară meditaţii cu elevii care finalizează clasa a VIII-a la momentul derulării concursului" nu este însoţită de sancţiune. De altfel, nu este prevăzut un cadru de prevenire a faptelor de corupţie în procesul de elaborare a subiectelor şi organizare efectivă a concursului de admitere.

Recomandări
- Renunţarea la posibilitatea colegiilor naţionale de a organiza examene proprii de admitere la liceu;
- Reglementarea materiilor la care se susţine examenul de evaluare naţională în aşa fel încât să fie corelat cu profilul absolventului de gimnaziu şi să verifice însuşirea de către elevi a unor competenţe minime pe care sistemul de educaţie trebuie să le formeze - includerea unor probe care să evalueze competenţele digitale, civice şi sociale, precum şi de cunoaştere a unei limbi de circulaţie internaţională;
- Luarea în considerare a notelor din gimnaziu în calculul mediei de admitere la liceu, într-un procent de minimum 20% şi/sau a Evaluării Naţionale din clasa a VI-a ori a rezultatelor obţinute la examene anuale naţionale, cu subiect unic, susţinute transdisciplinar în timpul celor patru ani de gimnaziu.

Proiectul LIP nu prevede reprezentarea elevilor în procesele decizionale ale unităţilor şcolare ori ale altor structuri specializate
Conform proiectului de lege, reprezentanţii elevilor nu sunt incluşi în consiliile de administraţie ale Direcţiilor Judeţene de Învăţământ Preuniversitar şi nici în Comisia Naţională pentru Inspecţie Şcolară din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Inspecţie Şcolară şi Asigurare a Calităţii. În Legea educaţiei naţionale (LEN) în vigoare, preşedintele consiliului judeţean al elevilor este membru în Consiliul Consultativ al inspectoratelor şcolare, iar cu statut de observator în comisiile de evaluare, precum şi în Consiliul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

Art. 99, alin. (2), lit. d) din LIP preia în mod eronat prevederile actualului art. 96, alin. (2), lit. d) din LEN care condiţionează dreptul de vot al elevului în consiliul de administraţie de împlinirea vârstei de 18 ani. Reamintim că consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ este un organ colegial de conducere, nu un organ de administrare. Astfel, elevul care a împlinit vârsta de 14 ani ar putea face parte dintr-un organ de conducere în virtutea dreptului de a încheia singur anumite tipuri de acte conform art. 41-42 C. civ. Această viziune limitativă asupra capacităţii elevilor de a înţelege şi de a participa în luarea deciziilor în şcolile în care ei sunt beneficiarii primari se află într-o totală contradicţie cu principiile juridice consacrate în alte domenii sensibile din punct de vedere juridic ale societăţii, cum ar fi capacitatea de muncă la împlinirea vârstei de 16 ani sau răspunderea penală de la 16 ani ori de la 14 ani (cu condiţia probării discernământului).

Multe legislaţii ale statelor din Uniunea Europeană permit participarea copiilor chiar de la vârsta de 11 ani, cum este cazul Franţei, care asigură în consiliile de administraţie ale colegiilor mari (nivel similar învăţământului secundar inferior românesc) prezenţa a 3 elevi aleşi, alături de 7 părinţi, iar în licee a 5 elevi şi 5 părinţi. Diferenţa de înţelegere şi de respectare a principiului fundamental al participării copiilor în luarea de decizii care-i privesc în mod direct este, evident, uriaşă şi, în opinia noastră, nu există nicio justificare a blocării participării elevilor la şedinţele consiliilor de administraţie ale şcolilor.

Considerăm că trebuie regândit textul juridic astfel:
- Introducerea reprezentantului elevului ca membru cu drept de vot în Comisia pentru Asigurarea Calităţii la nivelul unităţii de învăţământ şi în Comisia Naţională pentru Inspecţie Şcolară;
- Asigurarea participării elevilor care au împlinit 14 ani cu drept de vot în luarea deciziilor consiliilor de administraţie ale şcolilor, independent de cota rezervată părinţilor, astfel: 3 elevi în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ de nivel liceal/postliceal; 2 elevi în celelalte consilii de administraţie, indiferent de numărul membrilor lor;
- Asigurarea participării a 2 reprezentanţi ai consiliilor elevilor din unităţile de nivel gimnazial, care au împlinit 12 ani, cu statut de observator, la şedinţele consiliului de administraţie în care se dezbat aspecte referitoare la elevi;
- Reintroducerea asociaţiilor reprezentative ale elevilor ca parteneri de dialog şi consultare în toate procesele ce privesc sistemul de învăţământ preuniversitar.

DATE DE CONTEXT
Salvaţi Copiii reaminteşte următoarele repere statistice privind starea actuală a învăţământului:
- Fenomen extins al neparticipării şcolare în raport cu populaţia şcolară - 286.150 de copii între 7 şi 17 ani erau în afara şcolii la 1 ianuarie 2021, din totalul de aprox. 2.500.000 de copii de vârstă şcolară;

- Abandonul şcolar neschimbat în ultimii 10 ani - 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar şi gimnazial şi 14.381 din învăţământul liceal, au abandonat şcoala în 2019/2020;

- 2% dintre elevii din învăţământul primar afirmă că sunt bătuţi deseori de cadrele didactice şi 5% spun că acest lucru se întâmplă câteodată; pentru elevii din gimnaziu, acest tip de abuz apare deseori în cazul a 1% din eşantion şi câteodată pentru 5%, iar pentru liceeni - 0,2% deseori şi 3% câteodată.

- Inegalităţile dintre copiii din urbanul mare şi rural se adâncesc; în ceea ce priveşte rezultatele la examenele naţionale - elevii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5 faţă de cei de la şcolile din urban.

- România înregistrează un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar opt clase sau mai puţin, deşi ţinta fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârşitul anului 2020.

- La proba de citire a testării internaţionale PISA, 41% dintre elevii români din sistemul educaţional se plasează în aria analfabetismului funcţional, respectiv 46,6% la matematică şi 43,9% la cunoştinţele generale despre societate, oameni şi univers. De asemenea, conform PISA, dintre elevii români dezavantajaţi social şi economic, doar 0,1%, adică unul dintr-o mie (2,6% - media europeană), a ajuns la rezultate de top la citire (nivelurile superioare 6 sau 5, nivelul 1 fiind cel mai scăzut şi corespunzător analfabetismului funcţional).

- 41,5% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, cea mai mare rată din UE, iar 45% dintre fetele sub 15 ani care au devenite mame în statele UE provin din România.

* * *

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii

De 32 de ani, Salvaţi Copiii România construieşte programe sociale, politici publice şi practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza şi complexitatea proiectelor la nivel naţional fac din organizaţie o instituţie socială esenţială, al cărei rol este medierea între societatea şi autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvaţi Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluţii concrete pentru protejarea şi sprijinirea copiilor vulnerabili, şi a militat, în acelaşi timp, pentru o colaborare viabilă cu autorităţile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvaţi Copiii şi-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităţilor publice, în aşa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor.

Totodată, organizaţia a reuşit să creeze reţele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilităţii sociale a companiilor şi a societăţii, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supravieţuire, educaţie, protecţie şi participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. Peste 2.920.000 de copii au fost implicaţi în programele şi campaniile Organizaţiei Salvaţi Copiii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu