Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR)
are capacitatea instituțională de a aplica prevederile Ordonanței
de Urgență nr. 38 din 30 martie 2020 privind
utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților şi
instituțiilor publice, fără ca beneficiarii Programului Național de Dezvoltare
Rurală 2014 – 2020 (PNDR 2020) să fie obligați să schimbe modalitatea de lucru
și de comunicare cu AFIR.
Acest lucru este posibil ca urmare a faptului că AFIR
a dezvoltat, începând din anul 2018, o serie de mecanisme electronice on-line
de preluare și de procesare a documentațiilor necesare accesării fondurilor
europene și implementării proiectelor de investiții finanțate prin PDNR.
În acest
sens, precizăm că pentru beneficiarii PNDR 2020, utilizarea
semnăturii electronice din etapa de contractare și până la ultima tranșă de
plată este obligatorie, începând din august 2018. De asemenea, în ceea ce
privește întocmirea proiectului, o serie de documente sunt obținute direct de
către AFIR prin interogarea bazelor de date ale instituțiilor publice abilitate
în emiterea acestora – Agenţia de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) pentru verificarea înscrisurilor
fermierilor, Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) pentru
verificarea animalelor din exploatațiile zootehnice prin Registrul Național al
Exploatațiilor (RNE), Agenția Națională
de Administrare Fiscală (ANAF) pentru cazierul fiscal prin sistemul
informatic PatrimVen, Oficiul Național
al Registrului Comerțului (ONRC) pentru verificarea corectitudinii datelor
declarate de beneficiari, Agenția
Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) pentru extrasul de
carte funciară, Ministerul Afacerilor
Interne (MAI) pentru verificarea cazierului judiciar prin Sistemul
Informatic al Cazierului Judiciar Român (ROCRIS). Mai mult, începând cu luna
martie 2020, corespondența internă și externă a Agenției este complet digitalizată
și semnată electronic la toate palierele de decizie.
În urma acestor măsuri
aplicate de AFIR, la nivelul PNDR s-a observat un impact direct cuantificabil
prin reducerea deplasărilor beneficiarilor PNDR la sediile AFIR, precum și prin
scăderea cheltuielilor legate de consum de hârtie și de toner, mentenanță
echipamente, reducerea timpului necesar pentru semnarea olografă pe flux a
acestora și arhivarea ulterioară a celor aproximativ 172.000 de documente
semnate electronic până acum.
Având în vedere cele de mai sus, respectiv faptul că s-au
reduse costurile cu materiale, consumabile și cheltuielile legate de serviciile
poștale, majoritatea documentelor fiind transmise prin e-mail (economie de
aproximativ 60.000 euro), că s-a redus considerabil timpul pentru gestionarea
și avizarea documentelor (economie de aproximativ 1,2 milioane de euro,
calculată la timpul alocat celor 172.000 documente), se poate spune că AFIR a realizat
economii financiare de peste 1,2 milioane de euro din 2018 până în prezent.
Încă
de la deschiderea depunerilor online, AFIR a recomandat tuturor solicitanților
folosirea semnăturii electronice ca pe o modalitate de a reduce consumul hârtiei
și de a elimina unele etape intermediare de procesare a documentelor. În
contextul actual, utilizarea semnăturii electronice este vitală, cu atât mai
mult cu cât, aceasta are forța juridică a înscrisurilor autentice atât ca
reprezentare instituțională, cât și sub semnătură privată.
AFIR –
Direcția Relaţii Publice, Biroul de Presă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu