Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



sâmbătă, 12 ianuarie 2019

Europe CARES - Prima iniţiativă civică europeană pentru Educaţie Incluzivă

Părinţii de copii cu dizabilităţi din 7 state UE cer Comisiei Europene o lege pentru educaţia copiilor lor

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a lansat vineri în premieră la nivelul Uniunii Europene a Iniţiativa Civică "Europe CARES".


Părinţi de copii cu dizabilităţi din mai multe oraşe din România au venit la Bucureşti pentru a susţine iniţiativa Europe CARES prin intermediul căreia solicităm Comisiei Europene o Directivă Europeană pentru Educaţia Persoanelor cu Dizabilităţi la nivelul UE.

Această iniţiativă se fundamentează pe nevoile acute pe care Europa şi România le au în ceea ce priveşte educaţia celor peste 15 milioane de copii cu dizabilităţi. La nivelul UE, 2 din 5 elevi cu dizabilităţi nu depăşesc învăţământul gimnazial şi peste 40% rămân fără nicio calificare.

În România, 46% dintre copiii cu dizabilităţi sunt izolaţi în şcoli speciale, iar cei care învaţă în şcolile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar. Există judeţe în România în care există 1 profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilităţi, programa nu este adaptată, nu există accesibilizări şi tehnologii asistive. Cel mai adesea, elevii cu dizabilităţii sunt victimele discriminării, excluziunii sau abuzurilor în sistemul de educaţie actual.

Părinţii cheltuiesc între 4.000 - 18.000 de Euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilităţi şi profesori de sprijin privaţi, iar cei care nu îşi permit, rămân izolaţi în case sau instituţii. 93% dintre DGASPC-urile din cele 42 de judeţe din România au raportat inexistenţa serviciilor de intervenţie timpurie pentru copiii cu dizabilităţi în comunitate.

"Este momentul ca noi, părinţii de copii cu dizabilităţi să preluăm iniţiativa şi să ne asigurăm că există un viitor al copiilor noştri. Cred cu tărie, că Uniunea Europeană trebuie să răspundă nevoilor unei largi categorii sociale, neglijate de foarte mulţi ani, cu atât mai mult cu cât guvernele naţionale nu prioritizează vieţile copiilor noştri. O astfel de lege federală există şi în Statele Unite încă din 1975, când a început cu adevărat reforma în sistemul american de educaţie", declară Mădălina TURZA, preşedinte CEDCD/Reprezentant Europe CARES.

În acest context, părinţi de copii cu dizabilităţi din 7 state membre ale UE (România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria) au decis să-şi facă vocea auzită la nivel european pentru dreptul la educaţie incluzivă de calitate a copiilor lor.

"Cred că o lege europeană ne oferă garanţia şi siguranţa că lucrurile nu se pot schimba de la o zi la alta, ne oferă un cadru stabil şi sigur pentru educaţia şi viitorul copiilor noştri", a declarat Ana NISTOR (Irlanda), membru Comitetul de Iniţiativă Europe CARES.

În prezent, Uniunea Europeană nu are o legislaţie dedicată educaţiei persoanelor cu dizabilităţi. Lasă, astfel, la latitudinea statelor membre felul în care tinerii şi adulţii cu dizabilităţi accesează sistemele de educaţie. Din acest motiv, există numeroase probleme manifestate prin aspecte ce variază de la excluziune, segregare, la absenţa măsurilor de suport şi acomodare a elevilor/studenţilor cu dizabilităţi în învăţământul general obligatoriu şi nu numai.

Pentru ca adulţii şi copiii cu dizabilităţi să poată beneficia de educaţie incluzivă şi de calitate, care să le ofere şansa de a deveni contributori sociali, avem nevoie de o reglementare unitară a educaţiei incluzive în spaţiul european pentru a asigura existenţa unui set de standarde minime şi principii, care să ghideze implementarea la nivelul Statelor Membre şi pentru a evita derapajele şi diferitele forme de excluziune.

Informaţii de background:
În Europa trăiesc peste 70 de milioane de persoane cu dizabilităţi.

15 milioane de copii din Europa au cerinţe educaţionale speciale - o dizabilitate

2 din 5 elevi cu dizabilităţi din UE au absolvit doar şcoala generală sau mai puţin

Copiii cu dizabilităţi părăsesc şcoala fără nicio calificare în peste 40% din cazuri

Romania are peste 72.000 de copii cu dizabilităţi

Peste 18.000 de copii cu dizabilităţi NU sunt şcolarizaţi

30.000 de copii sunt izolaţi în şcoli speciale

Ca să se poată învăţa şi pentru a-şi atinge potenţialul, ei au nevoie de:

- Servicii de intervenţie/recuperare în comunitate

- Profesori de sprijin

- Programa adaptată

- Tehnologii asistive

- Evaluări diferenţiate

- Accesibilizare

- Profesori specializaţi

- Noi mijloace de predare

- Programe de tranziţie către piaţa muncii


Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu