Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 11 martie 2018

Activitatea desfășurată de Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraș-Severin în domeniul securității și sănătății în muncă, în anul 2017

Activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Caraș-Severin s-a desfășurat în conformitate cu prevederile Programului propriu de acțiuni pe anul 2017, care a avut la bază Programul cadru de acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2017. Principalele acţiuni prevăzute în Program au fost campaniile de conştientizare și control şi acţiunile specifice în domeniul securității şi sănătății în muncă, pe care le prezentăm în sinteză, după cum urmează:
Campanii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
1. Campania naţională „Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” pentru formarea unei culturi de prevenire în rândul tinerilor din licee şi şcoli profesionale”.
În cadrul campaniei s-a urmărit creşterea calităţii vieţii prin educarea tinerei generaţii încă de pe băncile şcolii cu privire la importanţa unui mediu de muncă sănătos şi sigur și crearea unei culturi de prevenire a riscurilor profesionale în vederea intrării pe piaţa muncii.
Au fost înregistrate următoarele rezultate:
- informarea şi instruirea elevilor din 8 clase din anul I și II de studiu;
- chestionare de opinie completate de 51 elevi și 8 cadre didactice privind oportunitatea şi eficienţa campaniei;
- organizarea la nivel de județ a concursului  „Știu și aplic ” la care au participat 6 școli, cu 16 elevi și 8 cadre didactice.
2. Campania naţională de control privind respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea și informarea lucrătorilor, care a urmărit creșterea gradului de conștientizare al angajatorilor cu privire la necesitatea  respectării cerințelor minime privind activitățile de informare și instruire a lucrătorilor și consolidarea unei culturi de prevenire autentice în domeniul securității și sănătății în muncă. În cadrul campaniei au fost efectuate 119 controale în cadrul cărora au fost constatate 45 neconformități pentru care s-au stabilit măsuri de punere în conformitate cu prevederile legale și au fost aplicate sancțiuni contravenționale, dintre care 3 amenzi în valoare de 10.000 lei.
3. Campania naţională privind verificarea modului în care angajatorii previn căderile de la înălțime în șantierele temporare și mobile, care a avut ca obiective conștientizarea angajatorilor și lucrătorilor din domeniul construcțiilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale pentru promovarea stării de bine la locul de muncă, cu consecințe benefice în plan social și profesional, încurajarea unei abordări participative prin implicarea angajaților și angajatorilor în diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale și promovarea bunelor practici în acest domeniu de activitate economică, precum și verificarea cu prioritate a angajatorilor din construcții care desfășoară lucrări de săpături și lucrări unde se utilizează schele.
Campania s-a desfășoară în două etape, una în aprilie, în care s-a făcut informarea firmelor cu activitate în domeniul construcțiilor referitor la modul de desfășurare a campaniei și tematica abordată, și a doua în perioada mai-noiembrie, cu acțiuni de control la șantierele temporare și mobile ale angajatorilor. În cadrul acțiunii au fost efectuate 27 controale la șantierele temporare și mobile de pe raza județului, fiind constatate un număr de 55 neconformități pentru care s-au stabilit măsuri de remediere și s-au aplicat sancțiuni contravenționale, dintre care 8 amenzi în cuantum de 38.500 lei. Neconformitățile privesc asigurarea măsurilor de protecție pentru prevenirea căderilor de la înălțime; amenajarea schelelor; asigurarea unei instruiri adecvate în domeniul securității și sănătății în muncă; existența instrucțiunilor de SSM; utilizarea echipamentului individual de protecție de către lucrători; ș.a.
4. În perioada 09 - 13.05.2017 s-a desfățurat o campanie naţională privind identificarea cazurilor de muncă nedeclarată și verificarea modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă la angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor.
În cadrul acțiunii au fost efectuate 15 controale la șantierele temporare și mobile de pe raza județului, fiind constatate un număr de 33 neconformități pentru care s-au stabilit măsuri de remediere și s-au aplicat sancțiuni contravenționale dintre care 3 amenzi în cuantum de 10.000 lei. Neconformitățile privesc asigurarea măsurilor pentru prevenirea accidentelor la executarea săpăturilor; asigurarea măsurilor de protecție pentru prevenirea căderilor de la înălțime; utilizarea echipamentului individual de protecție de către lucrători; asigurarea unei instruiri adecvate în domeniul securității și sănătății în muncă; autorizarea echipamentelor de muncă utilizate pentru ridicarea sarcinilor pe șantiere; ș.a.
5. Campania națională privind identificarea și combaterea muncii nedeclarate și respectarea prevederilor legale privind timpul de muncă precum și securitatea și sănătatea în muncă la societăți care au obiect de activitate „protecție și gardă”.
Campania a avut printre obiective verificarea respectării de către societățile care au obiect de activitate protecție și gardă, a prevederilor legale în domeniul securității și sănătății în muncă și a prevederilor OUG nr.99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecția persoanelor încadrate în muncă. În cadrul acțiunii au fost efectuate 17 controale, în cadrul cărora au fost constatate 29 de neconformități, pentru care s-au stabilit măsuri de remediere și s-au aplicat sancțiuni contravenționale, dintre care 2 amenzi în cuantum de 8.000 lei.
6. Campanie națională privind identificarea cazurilor de muncă nedeclarată și pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale de securitate și sănătate în muncă la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul „servicii de spălătorie auto”, care a avut ca scop reducerea riscurilor profesionale specifice acestor locuri, precum căderile de la același nivel prin alunecare, expunerea la temperaturi extreme, intoxicațiile și electrocutarea. Au fost controlați 11 agenți economici, fiind constatate 20 de neconformiăți pentru care au fost stabilite măsuri de punere în conformitate cu prevederile legale și au fost aplicate sancțiuni contravenționale, dintre care 2 amenzi în valoare de 7.500 lei.
Alte acţiuni specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
1. Acțiune  de conștientizare și control cu privire la utilizarea corectă a produselor cu conținut de silice cristalină, obiectivele acțiunii fiind prevenirea îmbolnăvirilor profesionale generate de expunerea lucrătorilor la silice cristalină și monitorizarea punerii în aplicare a prevederilor legale europene privind asigurarea securității și sănătății lucrătorilor expuși la silice cristalină : Directiva –cadru 89/391/CEE privind siguranța și sănătatea în muncă (SSM) și Directiva 98/24/CE privind protecția sănătății și securității lucrătorilor împotriva riscurilor legate de prezență agenților chimici la locul de muncă. Acțiunea s-a desfășurat în perioada aprilie-decembrie 2017, fiind efectuate 16 controale în cadrul cărora au fost constatate 17 neconformități pentru care s-au aplicat sancțiuni contravenționale, dintre care 3 amenzi în valoare de 17.000 lei. Neconformitățile privesc neevaluarea nivelului de expunere la silice cristalină, în relație cu valorile limită de expunere, și a riscurilor generate de silicea cristalină, precum și nerealizarea examenului medicalului medical periodic al lucrătorilor.
2. Acțiune de verificare privind măsurile stabilite prin procesele verbale de cercetare a evenimentelor, cu sopul încurajării unei abordări participative prin implicarea angajaților și angajatorilor în diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din producerea unor accidente de muncă, precum și a promovării bunelor practici privind eliminarea/diminuarea fenomenului accidentogen. Acțiunea s-a desfășurat în două etape, prima constând în informarea angajatorilor care au înregistrat accidente de muncă în ultimii cinci ani despre modul de derulare a acțiunii și tematica abordată, a doua etapă fiind de control la angajatori cu privire la stadiul de realizare a măsurilor dispuse prin procesele verbale întocmite cu ocazia cercetării evenimentelor.
În cadrul acțiunii au fost efectuate 29 de controale, fiind constatate un număr de 66 neconformități. Au fost sancționați contravențional 26 angajatori, în acest sens fiind aplicate 4 amenzi în valoare de 19.000 lei.
3. Acțiunea de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderile mici (10-49 lucrători).
Luând în considerare faptul că o mai bună implementare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă determină îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi reducerea numărului de accidente de muncă şi boli profesionale, Inspecţia Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerinţelor legale în toate întreprinderile, cu focalizare pe întreprinderile mici în cadrul acestei acţiuni de monitorizare.
În acest context şi având în vedere specificitatea întreprinderilor mici, care se confruntă adesea cu resurse limitate, cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute sau evaluate, care nu aplică măsuri adecvate de prevenire şi protecţie, în Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2017 s-a inclus această acțiune.
Acțiunea a avut ca obiective monitorizarea respectării prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în întreprinderi mici, precum și cu privire la măsurile de prevenire și protecție aplicate, pe baza unor chestionare completate de către angajatori. În urma analizării chestionarelor primite de la angajatori, au fost efectuate 28 de controale, cu tematică specifică obiectivelor stabilite, fiind constatate tot atâtea neconformități, pentru care au fost stabilite măsuri de punere în conformitate cu prevederile legale.
4. Acțiune de informare privind consultarea lucrătorilor și de verificare a organizării și funcționării comitetelor de securitate și sănătate în muncă, care a avut ca scop sensibilizarea angajatorilor privind importanța consultării lucrătorilor, precum și importanța organizării și funcționării comitetelor de securitate și sănătate în muncă, informarea și conștientizarea reprezentanților lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății în muncă privind atribuțiile pe care le au acestor comitete. În acest sens a fost elaborată o fișă orientativă pentru angajatori, privind consultarea lucrătorilor și organizarea și funcționarea comitetelor de securitate și sănătate în muncă, care a fost diseminată către cei interesați. În cadrul acestei acțiuni s-a organizat o întâlnire având ca temă consultarea lucrătorilor și organizarea și funcționarea comitetelor de securitate și sănătate în muncă, la care au fost prezenți 35 participanți. În cadrul controalelor curente, inpectorii de muncă au verificat organizarea și funcționarea comitetelor de securitate și sănătate în muncă la 27 angajatori, în urma cărora au fost dispuse 22 măsuri de remediere a neconformităților constatate.
Acţiuni planificate în domeniul supravegherii pieţei
În anul trecut s-a desfășurat Campania națională de supraveghere a pieței produselor industriale în domeniul de competență al Inspecției Muncii, conform programului sectorial pentru anul 2017.
Obiectivul acestei campanii a fost verificarea implementării, de către producători, importatori şi distribuitori, a prevederilor actelor normative cu privire la introducerea pe piaţă a produselor, prin care s-au transpus directivele europene (HG 457/2003 – echipamente tehnice de joasă tensiune; HG 115/2004 - echipamente individuale de protecție; HG 1029/2008 – mașini; HG 752/2004 – echipamente utilizate în atmosfere potențial explozive; HG 207/2005 – explozibili pentru uz civil; HG 1756/2006 – reducerea emisiilor de zgomot; HG 332/2007 – motoare cu ardere internă; HG 612/2010 – articole pirotehnice).
În cadrul acestei acţiuni au fost efectuate 32 controale în cadrul cărora s-au verificat 315 produse industriale, dintre care 11 au fost găsite neconforme. Neconformităţile depistate se referă în principal la lipsa declarației de conformitate și a instrucțiunilor de folosire.
Rezultatele activităţii de control desfăşurată de inspectorii de muncă din Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraș-Severin în anul 2017, evaluată pe baza indicatorilor specifici pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, sunt prezentate sintetic în tabelul următor:

INDICATORI SPECIFICI   Anul 2017            Anul 2016
Nr. total de controale, din care:               1193      1081
Nr. angajatori controlați               1031      905
Nr. neconformități constatate  1819      1661
Nr. măsuri dispuse         1819      1661
Total sancțiuni aplicate, din care:             1819      1661
Amenzi contravenționale            66           77
Valoare amenzi                269.500                346.500
Nr. locuri de muncă a căror activitate a fost sistată          1             1
Nr. echipamente de muncă oprite din funcțiune             4             11




Datele statistice existente reflectă faptul că există în continuare condiţii de muncă în care se manifestă riscuri profesionale şi o cultură de prevenire a riscurilor insuficient dezvoltată la nivelul întreprinderilor. Principalele deficienţe constatate pe timpul controalelor se referă la: identificarea și evaluarea riscurilor de accidentare; funcționarea dispozitivelor de protecție; asigurarea cerințelor minime de securitate a muncii pentru lucrul la înățime; exploatarea și întreținerea echipamentelor de muncă; autorizarea instalațiilor de ridicat și sub presiune; asigurarea personalului autorizat pentru exploatarea instalațiilor de ridicat și sub presiune; instruirea lucrătorilor; efectuarea controalelor medicale la angajare și periodice; asigurarea măsurilor de prim ajutor; semnalizarea de securitate a locurilor de muncă.
Totodată, nici lucrătorii nu îşi desfăşoară întotdeauna activitatea în conformitate cu pregătirea şi instruirea lor, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau imbolnavire profesională atât propria persoana, cât şi alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile lor în timpul procesului de muncă. În acest sens, pe timpul controalelor s-au constatat abateri privind:
- utilizarea incorectă a maşinilor, aparaturii, uneltelor, substanțelor periculoase, echipamentelor de transport şi a altor mijloace de producţie;
- nerespectarea instrucțiunilor primite din partea angajatorului;
- neutilizarea echipamentul individual de protecţie acordat de angajator.
Deficiențele și abaterile arătate mai sus crează stări de pericol care, în unele situații, determină producerea unor evenimente soldate cu accidente mortale sau vătămări ale organismului, incidente periculoase, precum şi cazuri de boală profesională sau legată de profesiune.
Astfel, în anul 2017, la Inspectoratul Teritorial de Muncă Caraș-Severin au fost  comunicate un număr de 84 de evenimente produse pe teritoriul judeţului Caraș-Severin, soldate cu 97 persoane accidentae, dintre care 17 accidentate mortal, față de 98 evenimente soldate cu 106 persoane accidentate, dintre care  15 accidentate mortal, în anul 2016. În urma cercetării evenimentelor, până la data prezentei informări, au fost înregistrați 70 de accidentați în muncă, 6 accidentați ușor și 13 accidentați în afara muncii, restul evenimentelor fiind în curs de cercetare, pentru stabilirea cauzelor care au condus la producerea acestora, a reglementărilor legale încălcate, a răspunderilor şi a măsurilor ce se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare şi, respectiv, pentru determinarea caracterului accidentului.
Din totalul de 70 accidentați în muncă 46 sunt înregistrați la angajatori cu sediul socvial în județul Caraș-Severin, iar restul în alte județe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu