Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



duminică, 17 decembrie 2017

Informare privind serviciile publice şi private destinate persoanelor vârstnice din judeţul Caraş-Severin

Prezintă:  Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială  Caraş-Severin


Informare privind serviciile  publice şi private destinate persoanelor vârstnice din judeţul Caraş-Severin

Persoanele vârstnice reprezintă o categorie de populaţie vulnerabilă, cu nevoi particulare datorită limitărilor fiziologice şi fragilităţii caracteristice fenomenului de îmbătrânire.
Persoanele vârstnice, în funcţie de situaţiile personale de natură socio-economică, medicală şi fiziologică, trebuie să beneficieze de măsuri de asistenţă socială, în completarea prestaţiilor de asigurări sociale pentru acoperirea riscurilor de bătrâneţe şi de sănătate, conform Legii asistentei sociale nr. 292/2011 au dreptul la servicii sociale.
 Serviciile sociale destinate persoanelor vârstnice sunt:

·         Servicii sociale cu caracter primar ce cuprind activităţi de identificare a nevoii sociale individuale, familiale şi de grup, precum şi activităţi de informare şi consiliere privind drepturi şi obligaţii.
·         Servicii sociale specializate ce au drept scop mentinerea, refacerea sau dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de nevoie sociala, respectiv: îngrijire socio-medicală, asistenţă şi suport, recuperare/readaptare, consiliere.
Nevoile persoanelor vârstnice se evaluează prin anchetă socială, întocmită de către serviciul public de asistenţă socială din cadrul primăriilor pe a căror rază îşi are domiciliul persoana în cauză,  care se elaborează pe baza datelor cu privire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, condiţiile de locuit, precum şi veniturile efective sau potentiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii.
Evaluarea autonomiei funcţionale a persoanelor vârstnice dependente şi stabilirea gradelor de dependenţă se realizează în baza unor criterii standard, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.886/2000.
Serviciile comunitare pentru persoanele vârstnice au în vedere:
-         Ingrijirea temporară sau permanentă la domiciliu;
-         Ingrijirea temporară sau permanentă într-un cămin pentru persoane vârstnice;
-         Ingrijirea în centre de zi, cluburi pentru vârstnici, locuinţe sociale ş.a.
Pentru a identifica şi a raspunde cât mai adecvat nevoilor sociale ale persoanelor vârstnice şi a condiţiilor particulare în care aceştia se află, serviciile sociale ar trebui să se  organizeaze cu prioritate la nivelul comunităţilor locale. 
Autorităţile administraţiei  publice locale au responsabilitatea identificării şi evaluării nevoilor persoanelor vârstnice, a organizării, planificării şi asigurării finanţării sau cofinanţării serviciilor sociale, iar furnizorii de servicii sociale publici şi privaţi au responsabilitatea acordării acestora cu respectarea standardelor minime de calitate.
Serviciile sociale se finanţează din următoarele surse:
-         Bugetul de stat;
-         Bugetul local;
-         Donaţii, sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţară sau străinătate;
-         Contributia persoanelor beneficiare.

Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau juridice, publice sau private.
Furnizorii publici de servicii sociale pot fi :
-     Serviciul public de asistenţă socială la nivel judetean şi local,
-     Institutii publice care au constituite compartimente de asistenta sociala.
Furnizorii privaţi de servicii sociale pot fi:
-          Asociaţiile şi fundaţiile, cultele religioase şi orice alte forme organizate ale societatii civile;
-         Persoane fizice autorizate în condiţiile legii;
-         Filialele şi sucursalele asociaţiilor şi fundaţiilor internaţional recunoscute în conformitate cu legislaţia în vigoare;
-         Organizaţii internationale de profil.

Furnizorii de servicii sociale pot organiza şi acorda servicii sociale numai dacă sunt acreditaţi în condiţiile Legii nr. 197/2012.
Conform art. 35 alin. (1) din Legii nr. 197/2012 toţi furnizorii de servicii sociale acreditaţi conform Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale aprobată prin H.G. nr.1.024/2004, au obligaţia de a depune cererile de acreditare în vederea eliberării certificatului de acreditare ca furnizor de servicii sociale şi a licenţei de funcţionare a serviciilor acordate .
            Serviciile sociale specializate reprezintă un complex de activităţi care se acordă în cadrul unui sistem social şi medical integrat.
            Pentru persoanele vârstice, în judeţul Caraş – Severin, servicii sociale specializate se acordă în cadrul centrelor rezidenţiale, centre de îngrijire la domiciliu şi centre de zi.
La nivelul judeţului Caraş - Severin funcţionează urmatoarele servicii sociale destinate persoanelor vârstnice:
                       
A.     Centre rezidenţiale publice, destinate persoanelor vârstnice

·         aflate în subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Caraș-Severin:
1.Caminul pentru Persoane Vârstnice “Sf. Constantin si Elena”, Caransebeş  este o instituţie publica de asistenţă socială înfiinţată conform HCJ Caras-Severin nr. 154/31.05.2011, cu personalitate juridică, avand sediul în Caransebeş, str. Spitalului nr.10,  cu o capacitate de 50 de locuri, dintre care sunt ocupate 33 locuri.
2. Caminul pentru Persoane Varstnice Sacu, este o instituţie publică de asistenţă socială, cu personalitate juridică, înfiinţată conform HCJ Caras-Severin nr. 94/05.07.2007, cu o capacitate de 60 de locuri, din care 35 sunt ocupate.

3. Căminul pentru Persoane Vârstnice Resita, este o institutie publica de asistenţă socială, cu personalitate juridică, înfiinţat conform HCJ Caras-Severin nr. 183/2013 cu o capacitate de 192 de locuri , iar în prezent sunt ocupate 161 de locuri.

·         aflate în subordinea consiliilor locale
1.      Caminul pentru Persoane Varstnice Anina, este o unitate cu personalitate juridică, aflat în subordinea Consiliului Local al orasului Anina, înfiinţat conform HCL nr. 36/12.04.2011, prin reorganizarea Spitalului Orăşenesc Anina,  având o capacitate de 35 de locuri, din care în prezent sunt ocupate 31 de locuri.

2.      Caminul pentru Persoane Varstnice Bocsa, este o unitate cu personalitate juridică, aflat în subordinea Consiliului Local al orasului Bocşa, înfiinţat conform HCL nr. 57/2011, prin reorganizarea Spitalului de Boli Cronice Bocşa, cu o capacitate de 50 de locuri, în prezent fiind ocupate 39 locuri.

Centre rezidenţiale private, destinate persoanelor vârstnice

1.      Centrul Social “Sf. Iosif” Oravita, aparţine Bisericii Greco-Catolice, Oraviţa cu sediul în localitatea Oraviţa, str. Răcăşdiei, nr. 3, furnizor de servicii sociale acreditat prin Decizia nr. 1539/23.07.2014 . Centrul social are o capacitate de 39 de locuri, dintre care sunt ocupate 39 de locuri.
2.      Fundatia Asezamantul Monahal Social Cu Casa pentru Batrâni “Sf. Treime”, Glimboca, este o asociatie non-profit, înfiinţată în baza sentinţei civile nr. 2364/17.07.2001,  acreditată ca furnizor de servicii sociale specializate conform Deciziei nr. 96/01.11.2012. Casa pentru Batrâni “Sf. Treime”, are o capacitate de 50 de locuri, în prezent fiind ocupate 49 de locuri.
3.      Centrul pentru Adulţi si Bătrâni în dificultate, Oţelu Roşu, aparţine Fundaţiei  Humanitas PRO DEO, cu sediul în  localitatea Oţelu Roşu, str. Republicii, nr. 66-68. Fundaţia  Humanitas PRO DEO este o asociatie non-profit, înfiinţată în baza sentinţei civile  nr. 6/07.06.1993, acreditată ca furnizor de servicii sociale specializate conform Deciziei nr 113/08.10.2013.
 Centrul are o capacitate de 21 de locuri, iar în prezent sunt ocupate 16 locuri.
4.      Centrul pentru Persoane Vârstnice Belobreșca, aparține Asociației Simeon și Ana Radimna, cu sediul social în comuna Belobreșca, înființată în baza sentinței civile nr. 511/24.06.2016, acreditată ca furnizor de servcii sociale conform Certificatului de acreditare nr. 003821/08.12.2016,
Centrul are o capacitatea de 25 de locuri iar în present sunt ocupate 14 locuri.

Servicii sociale acordate persoanelor vârstnice în cadrul unităţilor de asistenţă socială menţionate  mai sus

În cadrul unităţilor de asistenţă socială în regim rezidenţial menţionate, se acordă persoanelor vârstnice următoarele tipuri de servicii sociale:
-         Servicii sociale: găzduire pe perioadă nedeterminată, asigurarea hranei zilnice, ajutor pentru menaj, consiliere psihologică, prevenirea marginalizarii sociale si reintegrarea sociala în raport cu capacitatea psiho-afectivă, socializare ;
-         Servicii socio-medicale: ajutor pentru menţinerea sau readaptarea capacităţilor fizice sau intelectuale, sprijin în realizarea igienei corporale, consultaţii şi tratamente la cabinetul medical, în instituţii medicale de profil sau la patul persoanei daca acesta este imobilizată, servicii de îngrijire, asigurarea medicamentelor, servicii de recuperare fizică.

Criterii de eligibilitate
Criteriile de eligibilitate ce se au în vedere la admiterea unei persoane într-un centru rezidenţial pentru persoane vârstnice  sunt următoarele:
-      Este o persoană vârstnică în sensul legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, adică este persoana care a împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege;
-      Exista locuri disponibile în centru, care respectă identitatea, integritatea, demnitatea şi nevoile de îngrijire ale persoanei vârstnice;
-      Nu are familie sau nu se află în întreţinerea unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
-      Se afla în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile socio-medicale, datorita bolii ori stării fizice sau psihice.




Contribuția persoanelor vârstnice sau a susținătorilor legali ai acestora

Conform prevederilorl Legii nr. 17/2000 privind asistența persoanelor vârstnice , persoanele vârstnice care dispun de venituri proprii și sunt îngrijite în cămine precum și susținătorii legali ai acestora au obligația să plătească lunar o contribuție de întreținere, stabilită pe baza costului mediu lunar de întreținere.
Costul mediu lunar de întreținere se stabilește anual furnizorului serviciului social, în funcție de gradul de dependență al persoanei vârstnice îngrijite și are în vedere totalitatea cheltuielilor curente anuale ale căminului pentru persoane vârstnice.
Costul mediu lunar de întreținere trebuie să asigure îndeplinirea nivelului standardelor minime de calitate și nu poate fi mai mic decât standardul minim de cost aprobat prin hotărâre a Guvernului.
În prezent, potrivit H.G nr. 978/2015 standardul minim de cost/an pentru serviciile rezidențiale destinate persoanelor vârstnice este de 1982 lei/lună.
Acoperirea valorii integrale a contribuției lunare se stabilește astfel:
-      persoanele vârstnice care au venituri și sunt îngrijite în cămin datorează contribuția lunară de întreținere în cuantum de 60% din valoarea veniturilor personale lunare, fără a depăși costul mediu lunar de întreținere aprobat pentru fiecare cămin,
-      diferența până la concurența valorii integrale a contribuției lunare de întreținere se va plăti de către susținătorii legali ai persoanelor vârstnice îngrijite în cămine, dacă realizează venit lunar, pe membru de familie, în cuantum mai mare de 782 lei,
-      susținătorii legali pot acoperi din veniturile proprii contribuția lunară integral printr-un angajament de plată.
In cazul în care persoana asistată şi sustinatorii legali ai acesteia nu au venituri, cheltuielile reprezentând contribuţia lunară de întretinere se suportă din bugetul furnizorului serviciului.

B.  Servicii sociale pentru persoanele vârstnice de tip “Centru de Zi”:
1.  Centrul de Servicii de Asistenta Sociala pentru Persoane vârstnice Reşiţa, aflat în structura Serviciului Public – “Direcţia de Asistenţă Socială”, din subordinea Consiliului Local Reşiţa,  acreditat prin Decizia nr. 117/23.12.2013.
În prezent centrul este frecventat de 300 beneficiari.
Centrul de Servicii de Asistenta Sociala pentru Persoane Vârstnice oferă următoarele servicii sociale:
-          asistenţă şi suport pentru beneficiar
-          consiliere
-          socializare şi petrecere a timpului liber
-          asigurarea mesei de prânz pentru 35 de beneficiari la sediul centrului
-          asigurarea mesei de prânz pentru 29 de beneficiari la domiciliul acestora.
Selectarea beneficiarilor se face în urma evaluării nevoilor solicitantului prin anchetă socială şi a analizării documentelor prezentate de solicitant care dovedesc situaţia socio-economică şi medicală în care acesta se află.
2.Centru de zi al furnizorului de servicii sociale Primăria comunei Forotic, cu sediul social în comuna Forotic nr. 253 A, acreditat ca furnizor de servicii sociale, conform deciziei de acreditare nr. 1650/26.09.2014.
Capacitate aprobată a Centrului este de 50 de locuri, iar în prezent centrul este frecventat de 12 beneficiari.
Centrul de zi oferă următoarele servicii sociale:
-          asistenţă şi suport pentru beneficiar
-          consiliere
-          socializare şi petrecere a timpului liber
-          asigurarea mesei de prânz pentru 12 de beneficiari la sediul centrului

C.     Îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice

La nivelul judeţului Caraş – Severin desfăşoară activităţi de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice şi persoane dependente, cu handicap, 3 furnizori de servicii sociale privaţi, respectiv organizaţii non profit,  după cum urmează:
1.      Federaţia Caritas a Diecezei, cu sediul în Timişoara, str. Corbului, nr. 2, judeţul Timiş, cu două unităţi de asistenţă socială funcţionale în judeţul Caraş – Severin, respectiv:
·         Centrul de Îngrijire Medicală şi Asistenţă Socială la Domiciliu,  Reşiţa, cu o capacitate de 50 de beneficiari;
·          Centrul de Îngrijire Medicală şi Asistenţă Socială la Domiciliu,  Caransebeş, cu o capacitate de 50 de beneficiari;
Servicii sociale oferite
-         Îngrijire medicală la domiciliul asistaţilor (injecţii, pansamente, medicaţie, măsurarea tensiunii arteriale, masaj, control glicemie, efectuarea şi controlul perfuziei etc.);
-         Ingrijire de bază (spălarea bolnavului, îngrijirea unghiilor şi pielii, ajutor în alimentaţie şi prepararea mâncării etc.);
-         Servicii de consiliere psiho-socială, sprijin şi suport beneficiarilor, familiei.

2.          Asociaţia de Binefacere PRO VITAM, este o organizaţie non-profit ce are drept scop furnizarea de asistenţă comunitară specializată în diverse domenii, cu sediul în Municipilul Reşiţa, str.Aleea Tineretului, nr.7, acreditată prin Decizia nr. 492/28.04.2014.
Asociaţia de Binefacere PRO VITAM  desfăşoară activităţi de îngrijire la domiciliu pentru un număr de 45 de persoane, pe raza Municipiului Reşiţa  ce  constau în următoarele servicii: îngrijire corporală, menaj, cumpărături, prepararea mesei, servicii de natură medicală.
Unitatea de îngrijire la domiciliu are capacitatea stabilită pentru un număr de maxim 80 de beneficiari , dar aceasta nu poate funcționa la capacitate maximă, din lipsă de fonduri, locurile ocupate de beneficiari fiind doar cele subvenționate din bugetul Consiliului Local Reșița.
Asociaţia de Binefacere PRO VITAM  pentru Unitatea de îngrijire la domiciliu primește o subvenție din partea Consiliului Local Reșița de 70.000 lei/an pentru 45 de beneficiari asistați lunar, reprezentând 129,60 lei/beneficiar/lună, conform Hotărârii Consiliului Local Reșița nr. 22/30.01.2017.
3.      Asociația Româno-Germană  ”Sfânta Maria” Ticvaniu Mare, cu sediul în Ticvaniu Mare nr. 125, județul Caraș-Severin, acreditată ca furnizor de servicii sociale specializate prin Certificatul de acreditare nr.001737/02.12.2014 , desfășoară servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoanele vârstnice în cadrul serviciului social Îngrijire Bătrâni la Domiciliu, pentru un număr de 4 persoane vârstnice  domiciliate pe raza comunei Ticvaniu Mare.
Serviciile sociale oferite
-      servicii de îngrijire de bază a persoanelor vârstnice: igiena corporală, hrănire,ajutor pentru pregătirea hranei, igiena eliminărilor, prevenire esscarelor, deplasare, comunicare, cumpărături, plata facturilor, sprijin pentru deplasări în interior.

În oraşele Anina, Oţelu Roşu şi Oraviţa funcţionează cantine de ajutor social, aflate în subordinea consiliilor locale, în cadrul cărora beneficiază zilnic de masa de pânz şi persoane vârstnice fără venituri sau cu venituri mici, aflate la limita subzistenţei.
Episcopia Caransebeşului –Complexul de Servicii Sociale “Sf. Vasile cel Mare”, Caransebeş, str. Spitalului, nr.10, acreditat ca furnizor de servicii sociale specializate prin Decizia nr. 107/27.06.2013,  acordă, prin Proiectul „Masa pe roti”  pentru un număr de 40 de persoane vârstnice, zilnic o masa de prânz.

Analizând serviciile sociale pentru persoanele vârstnice din judeţul Caraş-Severin după zona geografică în care acestea sunt amplasate, se constată că toate sunt concentrate în partea de N şi  NV a judeţului (Oţelu Roşu, Glimboca, Caransebeş, Reşiţa, Bocşa,  Anina, Oraviţa) şi la o distanţă apropiată unele de altele.
Pe când în zonele: Clisura Dunării – Moldova Nouă, Valea Almăjului – Bozovici, Băile – Herculane nu există nici un serviciu social specializat pentru persoane vârstice (centru rezidenţial sau îngrijire la domiciliu).
Este cunoscut faptul că în aceste zone sunt localităţi greu accesibile din punct de vedere al transportului în comun, cât şi al accesului la informaţii  al posibililor beneficiari - persoane vârstnice.
În concluzie, se impune identificarea şi evaluarea nevoilor persoanelor vârstnice la nivelul fiecărei comunităţi, responsabilizarea şi implicarea acestora în prevenirea riscului marginalizării sociale, însingurării, scăderea nivelului de trai, riscului crescut de dependenţă sau instituţionalizării persoanelor vârstnice, prin dezvoltarea  serviciilor de îngrijire la domiciliu, cu preponderenţă în mediul rural.
Astfel, în domeniul asistenţei şI protecţiei persoanelor vârstnice, principala direcţie de acţiune rămâne combaterea riscului de excluziune socială şi creşterea calităţii vieţii persoanelor vârstnice.
De aceea considerăm necesară includerea, în ordinea priorităţilor, în cadrul Strategiei judeţene de dezvoltare a serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice pe termen mediu, înfiinţarea de unităţi de îngrijire la domiciliu, iar pe termen lung diversificarea şi dezvoltarea serviciilor sociale specializate în funcţie de nevoile identificate la nivelul fiecărei comunităţi. 


                                       DIRECTOR EXECUTIV
                                   Jr. ELENA SOLOMONESC

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu