Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



miercuri, 17 septembrie 2014

Premiera Teatrului Național din Timișoara, Maria de Buenos Aires, pe muzica lui Astor Piazzolla

Premiera Teatrului Național din Timișoara, Maria de Buenos Aires, pe muzica  lui Astor Piazzolla și textul lui Horacio Ferrer, este un eveniment la care se vine în doi. Apoi se dansează tango. În timpul spectacolului și după. E o nouă rețetă, plină de pasiune, care trebuie trăită la Sala 2.

Premiera spectacolului - performance Maria de Buneos Aires de Astor Piazzolla are loc sâmbătă, 20 septembrie, de la ora 19,00.  Spectacolul se joacă cu casa închisă, dar spectatorii mai pot încă obține bilete pentru următoarele reprezentații, programate marți, 23 septembrie, respectiv duminică, 19 octombrie.

Orchestra  este amplasată în capul scenei. Este Nuevo Tango – grup căruia i se alătură și alți muzicieni de excepție. Prin urmare, îi putem vedea și asculta pe binecunoscutul Alin Stoianovici la acordeon (cel care semnează și direcția muzicală a spectacolului), alături de Roxana Yvonne Coșereanu (pian), Lucian Petrila (vioară), Ionuț Dorobanțu (chitară), Gianluca Vanzelli (flaut), Carmen Paulescu (vioară), Iuliana Ambăruș (violă), Andrei Șaramet (violoncel), Andrei Voica (vibrafon, xilofon), Csaba Santa (contrabas) și Radu Pieloiu (percuție). Publicul stă la mese albe de restaurant. Se servește vin aromat de Recaș și „Evian-ul” bănățean de la Perenna.
În scenă intră actorii Sânziana Târța, Victor Bucur, Claudia Ieremia, Ion Rizea, Cristina König, Iuliana Crăescu, Corina Dohanici, Adriana Sâncrăian, Matei Chioariu, Raul Bastean, Raul Lăzărescu, Adrian Cozan, dar și dansatorii Cristina Daju și Silviu Gușat.


Teatrul Național din Timișoara are o dinamică aparte. Își permite „luxul” să jongleze cu clasici și să reinterepreteze propuneri artistice consacrate. Regizorul Ada Lupu știe că emoțiile pot schimba lumea și vrea să arate cum.
„E un spectacol la care trebuie venit cu iubitul / iubita de mână. Ce poate fi mai frumos decât emoția? Este important să ne oferim ocazia de a cunoaște viața cu toate simțurile, de a ne emoționa, de a găsi într-o poveste acele lucruri care pot duce mai departe propria noastră poveste”, spune Ada Lupu.


O fashionistă are ce vedea dincolo de firul epic al poveștii: ținutele actorilor sunt semnate de un designer cunoscut, iar încălțămintea lor, așijderea. Stilistul Alina Lățan are studii de modă la Rick Owens Paris, a lucrat cu Inna, Smiley, Deepcentral, Kamelia, Vunk, și a colaborat cu reviste de profil în străinătate. Așa se face că întregul spectacol este o cascadă de culori vii care dau frâu liber imaginației. „Teatrul, în general, și în mod special colaborările cu Ada Lupu și echipa TNTm îmi oferă libertatea de a ma exprima artistic și de a crea, prin costume, lumi diferite cu un aer contemporan. Un bun produs teatral trebuie să fie la fel ca un produs vestimentar bun: adaugă frumusețe și calitate vieții noastre; el trebuie înțeles, apreciat și trebuie să vândă (să fie sold out)”, spune designerul.


Actorii din Maria de Buneos Aires dansează tango pe scenă, și o fac încălțați în pantofi speciali, „acoperiți cu aur”. Designerul timisorean Dumitru Mihăică, proprietarul Mono Shoes, spune că „Pasul este începutul în fiecare dans de tango. Picioarele și privirea... desprind dansatorii de lumea din care au venit. În acordurile tăioase și dulci deopotrivă, povestea se rescrie. Podeaua e propria lor Argentină, orașul minții în care muzica are gust de iubire, fum și patimă”.
Intensitatea acestui dans l-a inspirat pe designerul timișorean Dumitru Mihăică să creeze brand-ul My Tango Shoes by Mono, dedicat îndrăgostiților de tango.


Montarea Adei Lupu spune povestea Mariei de Buenos Aires ALTFEL: este pentru prima dată când opera lui Piazzolla renunță la tonurile tragediei și vorbește despre sensul pozitiv al existenței. Ada Lupu dă o interpretare nouă creației lui Piazzolla, o interpretare unică, luminoasă, făcând din acest spectacol un eveniment rar.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu