Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...

Bine v-am găsit! ...bine m-aţi găsit...
La această adresă, aţi găsit locul unde vă voi povesti despre mine şi despre interesele mele. Viaţa mea şi a comunităţii croate din România. Aşa cum am spus şi în caseta "despre mine", sunt cetăţean român de etnie croată. Sunt originar din chiar "Capitala" croaţilor din România, adică din Caraşova, judeţul Caraş-Severin.
Ei, daca ar fi să vorbim despe croaţii din România şi despre locul meu, ar trebui să vă povestesc foarte multe lucruri. Avem o istorie de sute de ani, pe aceste meleaguri. Unii susţin ca am fi venit aici acum multe sute de ani, alţii susţin că suntem aici dintotdeauna, doar că am învăţat limba datorită călugărilor franciscani croaţi şi catolici, care au avut aici la Caraşova o foarte puternică bază. Să nu uităm că localitatea Caraşova a fost la un moment dat, una dintre cele mai importante localităţi din această zonă! Nu mă pot pronunţa. Parcă i-aş lăsa pe istorici să spună exact adevărul.
Ceea ce se poate vedea acum, cu ochiul liber, este o localitate frumoasă ca o perlă, cu oameni harnici şi inteligenţi care ar putea să facă cinste oricărei localităţi din Europa. Comunitatea mea, este concentrată mai ales în cele şapte sate predominant croate (Caraşova, Iabalcea, Nermed, Lupac, Clocotici, Vodnic şi Rafnic). Dar suntem foarte mulţi în Reşiţa, în Tirol, Slatina Timiş, Timişoara, Bucureşti. Să nu uităm că ne-am răspîndit prin toată Europa, de la Zagreb şi Viena pînă în Madrid, Londra şi dacă ne căutăm bine, o să găsim de-ai noştri chiar şi la Chicago sau prin Australia. Şi nu veţi auzi lucruri rele despre noi. Suntem oameni cinstiţi, catolici foarte credincioşi, harnici la muncă. Dar să ne vezi la învăţătură (aproape că nu mai este casă care să nu aibă câte un student sau absolvent de facultate!). Şi-apoi ştim să ne trăim şi viaţa, ştim să ne distrăm dar mai ales să împărţim bucuria cu oaspeţii noştri, pentru că sîntem nişte oameni primitori şi deschişi.
În orice caz, sunteţi bine-veniţi pe blogul meu. Aici voi posta orice voi simţi că este util comunităţii mele. Voi spune lucruri care sunt de laudă, dar şi lucruri care trebuie spuse ca să fie corectate. Voi arăta cu degetul pe cei care cred că nu pot fi arătaţi şi voi lăuda pe cei ce merită cu adevărat. Vă mulţumesc că mă vizitaţi. Vă mulţumesc că îmi veţi fi prieteni, musafiri, colegi, camarazi sau ceea ce veţi considera domniile voastre că vreţi să fiţi. Criticaţi-mă dacă veţi observa lucruri pe care m-am grăbit să le arăt şi nu sunt aşa cum am crezut eu. Ajutaţi-mă să arăt acele lucruri care trebuiesc arătate. Nu caut doar binele şi frumosul numai ca să se creadă că nu mai există probleme, dar nici nu voi căuta numai răul, minciuna şi duşmănia. Voi încerca să caut adevărul. Calea care să ne ajute să fim noi. Noi cei vechi şi noi cei...noi! Sună bine? Poate o să reuşim împreună să fim mai buni.
Vă mulţumesc pentru vizită!



vineri, 22 august 2014

Nu tot ce scrie pe vitrine este adevarat

Produse gratis, preț special, reducere extraordinară și multe alte mesaje de acest gen menite să ia ochii și mințile consumatorilor și să-i determine să cumpere tot felul de produse. Iar adevărul din spatele acestor practici?
Un pic de atenție ar putea să ne ajute să luăm decizii care s-ar putea dovedi mai puțin
costisitoare pentru noi.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România a realizat în cadrul 'Campaniei Naționale împotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piața din România' o mică analiză a ceea ce se mai întâmplă prin hypermarketuri și farmacii în privința modului de promovare a produselor și de indicare a prețurilor.
Pentru a vă feri de eventualele practici comerciale incorecte, APC Romania vă sfătuiește să nu vă lăsați atrași cu ușurință în capcana reducerilor, promoțiilor. Solicitați informații, citiți etichetele și veți cumpăra în cunoștință de cauză.

Produse 'gratis' în farmacii
În vitrina unei farmaciiSensiblu găsim afișat mesajul 'Atentie! Mii de produse gratis pentru pensionari'. Mesajul poate constitui o practică comercială incorectă din prisma faptului că este unul general, consumatorii nefiind informați asupra căror tipuri de produse se aplică gratuitatea, care sunt condițiile pentru a beneficia de această gratuitate și care este disponibilitatea respectivelor produse.
Același lucru este valabil și pentru farmaciile Santefarm unde se menționează că '0 lei. Atât te costă sute de produse din rețetă.'
Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, cu modificările și completările ulterioare, 'o practică comercială este considerată ca fiind înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe' dintr-o serie de elemente.
Cum ne iau bani hipermarketurile?
In hipermarketul Auchan — Avem o ofertă de genul "8 la preț de 6", este vorba despre iaurt Zuzu, degresat, la 140 g și cu 0,1% grăsime, care se vinde cu 5,93 lei, iar pretul per kg este de 7.06 lei. La câțiva pași se găsește aceeași marcă de iaurt, a se vedea cea de-a doua poză, Zuzu, la 140 gr, degresat, 0,1% grasime la prețul de 0,98 lei bucata. Înmulțind 6 cu 0,98 lei și obținem 5,88 lei, preț care este mai mic decât 5,93 lei, prin urmare niciun fel de reducere, dimpotrivă. Pe această etichetă prețul per kg este de 7,00 lei.
Un alt exemplu este și Dr. Vitamin, realizat dintr-un amestec de suc de mere și pere, comercializat la 4 l. Pe etichetă se menționează că ni se vând 4 l la preț de 3 l. Niște calcule aritmetice elementare ne oferă următoarele informații: dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 3 l ar trebui să coste 18,75 lei, nu 24,98 lei cât apare pe etichetă; mai facem o încercare, dacă 1 l costă 6,25 lei, atunci 4 l ar trebui să coste 25 lei, nicidecum 24,98 lei!Comerciantul nu face nicio reducere!
O 'reducere' asemanatoare este practicata si de hipermarketulKaufland: 1200 g hering Ocean Fish costă înainte de aplicarea reducerii 21,99 lei; după aplicarea reducerii de 11% la prețul vechi de 21,99 lei ar trebui să coste 19,57 lei, dar pe etichetă apare 19,49 lei. Tot pe etichetă se menționează că 1kg din acest produs costă 26,99 lei, cu toate că în realitate 1kg din acest produs ar trebui să coste 16,31 lei, dacă 1200 g ar costa 19,57 lei.
Conform legislației în vigoare comercianții sunt obligați să indice prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură la produsele existente în suprafețele de vânzare.
Specialiștii APC Romania vă sfătuiesc să acordați o atenție sporită asupra prețului bunului sau serviciului înainte de achiziționare după cum urmează:
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuie să includă TVA și toate taxele suplimentare.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură trebuieexprimate în lei.
—Prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă și ușor de identificat.
—Prețurile se indică pe produse sau lângă acestea ori pot fi cuprinse într-o listă sau într-un catalog, împreună cu prețurile altor produse, în imediata apropiere a acestora.
—În cazul în care prețurile se află în vitrinele exterioare, acestea se indică astfel încât consumatorul să le poată vedea cu ușurințăfără a intra în suprafața de vânzare.
—La produsele preambalate se indică prețul pe unitatea de măsură și prețul de vânzare corespunzător cantității preambalate.
—Indicarea prețului de vânzare și/sau a prețului pe unitatea de măsură este obligatorie pentru orice tip de publicitate în care se face referire la preț.
—Indicarea prețului pe unitatea de măsură este obligatorie la produsele alimentare preambalate pentru care reglementările specifice impun indicarea cantității nominale sau comercializarea în cantități prescrise.
'Chiar dacă vă atrage prețul verificați și calitatea produselor aflate la reducere. De exemplu, în cazul produselor textile trebuie să aveți în vedere următoarele lucruri: existența simbolurilor referitoare la modul de întreținere, compoziția fibroasa, inexistența unor defecte cum ar fi: aspect neuniform al suprafeței, asimetrie evidentă, încărcare electrostatică mare, asimetria buzunarelor sau lipsa cusăturilor de întărire sunt considerate defecte de gravitate mare, devieri ale liniilor de coasere.
În cazul produselor alimentare trebuie să urmăriți: termenul de valabilitate, cu cât acesta este mai mic ca durată cu atât produsul este mai sănătos, adică nu abundă în aditivi alimentari. Atenție și la ingrediente, țineți cont de faptul că producătorii au obligația legală de a menționa ingredientele în ordinea descrescătoare a cantității, determinată în momentul introducerii in fabricație', a precizat Domnul Conf.Univ.Dr. Costel Stanciu, președinte APC Romania.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) este o organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată în 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizație de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor — BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea și reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor și intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici și instituțiile statului.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România
Int Licurici, nr 2, bl 2, ap 2, sect 3
021-311.02.43
cod poștal: 030894
e-mail: office@apc-romania.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu