Chiar dacă PSD-ALDE folosesc drept
paravan câteva modificări și ajustări normale cerute de sistemul judiciar, asta
nu înseamnă că adevăratele „bombe” strecurate în proiect pot fi acceptate la
pachet. Din acest motiv și CSM a respins forma propusă de ministrul Justiției,
Tudorel Toader.
Propunerile rămân la fel de toxice,
iar PNL suspectează că mai sunt pregătite amendamente care vor fi introduse pe
ultima sută de metri în Parlament, după modelul „Marțea Neagră”.
Suspiciunile noastre vin din observațiile
făcute pe marginea propunerii PSD-ALDE cum ar fi:
1. Restrângerea atribuțiilor
președintelui României, față de actualul mecanism, pentru numirea/revocarea
procurorilor cu funcții de conducere. Astfel, proiectul PSD-ALDE impune control
politic direct asupra procurorilor șefi de secție, care lucrează sub procurorul
general, șefii DNA și DIICOT.
Reprezentanții
PSD au încercat să creeze aparența că actualele reglementări care privesc
implicarea Președintelui României în procesul de numire în funcție nu vor mai
fi modificate. Fals!
Președintele
României este eliminat
din mecanismul de revocare din funcție a procurorului general,
procurorului șef DIICOT, procurorului
șef DNA și adjuncților acestora. Chiar
dacă este menținut în procesul de numire în funcție, în cazul revocării nu mai
are niciun atribut, fiind încălcat principiul simetriei juridice (cine numește
și revocă). Președintele României este eliminat din mecanismul actual
de numire a procurorilor șefi de secție din cadrul Parchetului
General, DNA, DIICOT! În prezent, procurorii șefi de secție (categorie diferită
față de procurorul general, șefii DNA, DIICOT și adjuncții acestora), sunt
numiți în funcție pe același mecanism ca și procurorul general, șefii DNA și
DIICOT. De ce este vorba de
control politic? Conform proiectului, numirea efectivă o face ministrul
Justiției (inerent politic), chiar dacă în mod formal numirea în funcție
aparține secției de procurori din CSM. Aceasta pentru că propunerile
făcute de ministrul Justiției pot fi refuzate o singură dată! Practic,
ministrul Justiției poate numi în aceste funcții pe cine dorește pentru
că dacă prima propunere va fi refuzată, a doua propunere devine
obligatorie pentru CSM.
2. Inspecția Judiciară este
desființată, prin efectul legii PSD-ALDE. Este propus un text de principiu care va genera haos . Adică, PSD-ALDE
propune scoaterea din vigoare a tuturor normelor legale în baza cărora
funcționează în prezent Inspecția Judiciară, fără să instituie nicio normă
tranzitorie.
Mai
mult, NU este prevăzută nicio garanție cu privire la statutul independent al
viitoarei Inspecții Judiciare, componența acesteia, mecanismele de selecție și
numire în funcție,
3. Înființarea Direcției Speciale
pentru cercetarea penală a magistraților - instrument politic de represiune. Este de neînțeles care este scopul acestei
structuri. Singura explicație plauzibilă este aceea de a o folosi ca instrument
de intimidare a judecătorilor și procurorilor care nu se conformează ordinelor
politice.
Înființarea
Direcției speciale de investigare a infracțiunilor săvârșite de magistrați este
menținută în proiectul PSD-ALDE, în ciuda protestelor magistraților și a
criticilor din partea profesioniștilor dreptului.
20
de procurori plus 30 de specialiști ar urma să ancheteze infracțiuni specifice
pentru care există deja direcții specializate (DIICOT si DNA), cu competențe
dovedite în astfel de fapte. În plus, procurorii șefi de secție din cadrul
Direcției speciale sunt numiți în funcție după același mecanism, respectiv cu eliminarea președintelui României din
procedură.
Ca urmare a celor menționate mai sus, PNL respinge în mod categoric inițiativa PSD-ALDE pentru modificarea Legilor Justiției, întrucât menține mecanismul prin care doresc punerea sub control politic a actului de Justiție.
Valeria Schelean
Şomfelean
Deputat PNL Caraş
Severin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu