În prima
jumătate a anului 2017 s-a menținut tendința de creștere a numărului de abonamente
la serviciile de telefonie mobilă în detrimentul cartelelor preplătite active. O
evoluție similară s-a observat încă din anul 2016 și poate fi explicată prin diversificarea
pachetelor și a facilităților oferite de furnizori la încheierea unui contract
pentru abonament, care de multe ori include echipamente de nouă generație, la
prețuri preferențiale.Utilizatorii de telefonie mobilă din România au vorbit în
medie în fiecare lună a perioadei analizate 4 ore și 14 minute. Infografic aici.
Evoluția telefoniei mobile
La jumătateaanului
2017, în România se întregistrau22,2milioane
decarteleactivedeserviciide telefonie mobilă (în scădere cu-1,5% față deaceeași
perioadă a anului2016), dintre care 11,8milioane (+7%) erau utilizatori pe bază
de abonament și 10,4 milioane (-10%) utilizatori pe bază de cartele preplătite
active. La fel ca și anul trecut, creșterea numărului total de abonamente este rezultatul
utilizării în număr din ce în ce mai mare a acestui serviciu și de către utilizatorii
persoane fizice,ajungând-se astfel la9 milioane cartele SIM pe bază de
abonament utilizate de persoanele fizice.
Ușoara scăderea numărului total de cartele SIM actives-a
reflectat și în evoluțiatraficului totalde
voce (exclusiv roaming internațional) efectuat de aceștia pe parcursul
semestrului I 2017, acestaînregistrând o scădere de-4%față de aceeaşi perioadă
a anului2016, până la 34,3miliarde
minute. În functie de categoriile de trafic, doar traficul către alte rețele mobilea înregistrat o creștere,de aproape
12%, până la 11miliarde minute, celelalte categoriide trafic înregistrând scăderi
în prima jumătatea acestui an: traficul în
rețelele propriide telefonie mobilă cu-11%, până
la 20miliarde minute, traficul către
reţele din afara Românieicu -6%, până la 1,9miliarde minute,iartraficul către rețelele fixecu -1%,
până la 1,1 miliarde minute.
Pe parcursul primului semestru al anului 2017 s-a accentuat scăderea număruluitotal de mesaje SMS,de -16%
comparativ cu semestrul I 2016,ajungând la8miliarde
demesaje,cel mai probabil ca urmare a utilizării tot mai intense a aplicațiilor
de tipul mesagerie instant.În medie, un utilizator activ a vorbit într-o lună 4 ore și 14minute și a transmis59de mesaje SMS.
Roaming internațional
Utilizarea serviciilor de roaming internațional s-a
intensificat semnificativîn prima parte a anului 2017, în principal ca urmare a
aplicării prevederilor Regulamentului de roaming internațional. Astfel, traficul
de apeluri efectuate aproape s-a dublat, de la 222 milioane minute în semestrul
I 2016 până la 430 milioane minute în semestrul I 2017 (+94%), traficul de
apeluri primite a crescut cu +81%, până la 839 milioane minute, numărul de
mesaje SMS a înregistrat o creştere de +31%, până la 87 milioane mesaje, cea
mai importantă creştere fiind înregistrată de consumul de servicii de dateîn
roaming, de +191%,până la 1,1PB.
Evoluția telefoniei fixe
Gradul de utilizarea telefoniei fixeacontinuat să
scadă pe parcursul primului semestru al anului 2017, înregistrându-se scăderi
atât la nivelul numărului de linii de
acces (-5%, până la 4,1 milioane), cât și la nivelul traficuluide voce. La data de 30 iunie 2017, rata de penetrare a
telefoniei fixe la 100 de gospodării se situa la valoarea de 43%.
Traficul
total de voce realizat prin intermediul
rețelelor fixe s-a diminuat până la aproape 1,5 miliarde de minute în prima
jumătate a anului 2017, în scădere anuală cu aproximativ 15%. Toate categoriile
de trafic de voce au înregistrat scăderi: traficul către rețele publice fixe a
scăzut cu 18% până la 0,9 miliarde de minute, traficul către rețele publice
mobile s-a diminuat cu 5% până la valoarea de 0,4miliarde de minute, iartraficul
către rețele din afara României s-a redus cu 21%, până la 0,1 miliarde de
minute.
Media lunară a traficului originat de la o linie
fixăa continuat să scadă, ajungând la 1 oră, mai puțin cu 7minute față de
valoarea medie din primul semestru al anului2016, iar un apel a avut o durată
medie de 3 minute și 2secunde.
Raportul de date statistice
Raportul de date statistice privind piața de comunicații electronice din
România pentru prima jumătate a anului 2017 este realizat de ANCOM pe baza
datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligaţia de a
transmite către ANCOM valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de
servicii conform Deciziei nr. 333/2013şi este disponibil aici.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare
în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de
comunicaţii din România, prin promovarea
concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate,
încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru
mai multe detalii despre activitatea ANCOM, vizitaţi www.ancom.org.ro,www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesați www.netograf.ro.
COMUNICAT DE PRESĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu