Guvernul a aprobat astăzi, prin modificarea Codului fiscal, o serie de
măsuri cu impact benefic atât economic, cât și social.
În domeniul impozitării societăților, Ordonanța de urgență adoptată
în ședința de astăzi revizuiește sistemul de impunere a microîntreprinderilor,
astfel încât vor beneficia de impozit de 1% pe veniturile realizate și
IMM-urile care realizează venituri de la 500.000 euro la 1.000.000 euro și care
în prezent plătesc impozit de 16% pe profit.
De asemenea, se elimină condiția privind realizarea de venituri din consultanță
și management. Menționăm că în prezent, firmele care obțin venituri din
consultanță și management pot plăti impozit pe veniturile microîntreprinderilor,
dacă aceste venituri nu depășesc 20% din veniturile totale.
Totodată, se includ în acest sistem și persoanele juridice care nu intrau
sub incidența acestui impozit (persoanele juridice din domeniul asigurărilor,
pieței de capital, din domeniul bancar, al jocurilor de noroc și din domeniul
extracției resurselor naturale).
Măsura este benefică mediului de afaceri având în vedere scăderea sarcinii
fiscale și reducerea costurilor aferente calcului și administrării impozitului.
Totodată, ordonanța transpune în legislația națională prevederile
Directivei 2016/1164/UE, pentru combaterea externalizării profiturilor
companiilor multinaționale, prin:
Ø limitarea deductibilității
dobânzilor;
Ø introducerea
impozitării la ieșire - previne erodarea bazei impozabile în cazul unui
transfer de active în afara României;
Ø consolidarea regulii
antiabuz, ce va permite autorităților române să refuze contribuabililor
beneficiile fiscale obținute din aranjamente abuzive;
Ø introducerea normelor
privind societățile străine controlate (SSC) ce au ca scop împiedicarea
evitării plații impozitelor prin devierea veniturilor către filiale din
paradisuri fiscale.
În domeniul contribuțiilor sociale obligatorii, modificările vizează
atât reducerea cotelor cumulate ale contribuțiilor sociale obligatorii,
per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, cât și reducerea
numărului contribuțiilor sociale de la de la 9 (angajat și angajator),
la 3, după cum urmează:
- contribuția de
asigurări sociale (CAS), plătită pentru salariat;
- contribuția de
asigurări sociale de sănătate (CASS), plătită pentru salariat;
- contribuţia
asiguratorie pentru muncă, suportată de angajator.
Se stabilește transferul sarcinii
fiscale a obligațiilor privind contribuțiile sociale obligatorii datorate de
angajator la angajat în cazul
veniturilor din salarii și asimilate salariilor, astfel:
ü CAS și CASS se datorează de către
persoanele fizice, respectiv de către angajați, inclusiv în cazul contractelor
individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, pentru care CAS și
CASS datorate nu pot fi mai mici decât nivelul contribuţiilor sociale aferente
salariului minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează
acestea, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul
a fost activ;
De asemenea, se stabilește o cotă suplimentară de CAS (de 4%, respectiv 8%)
pentru condiții deosebite, speciale sau alte condiții de muncă definite
potrivit legii.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) este în cotă
de 10%, datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajați sau
pentru care există obligația plății contribuţiei de asigurări sociale, potrivit
Codului fiscal.
Actul normativ prevede și modificarea modului de stabilire a CAS și a CASS
pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente
[de exemplu: consultanți, experți contabili, medici, persoane fizice
autorizate, avocați (numai CASS), notari (numai CASS)] sau alte categorii de
venituri. Mai exact, acestea nu mai datorează contribuțiile sociale asupra
venitului realizat, ci baza de calcul va fi venitul ales, care, în cazul CAS trebuie
să fie cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară, iar baza de calcul a CASS
va fi salariul minim brut pe țară.
Se exceptează de la plata CAS persoanele fizice asigurate în sisteme
proprii de asigurări sociale numai pentru veniturile realizate din activități
pentru care, potrivit legii, există obligaţia asigurării în aceste sisteme (ex:
avocații, notarii, personalul monahal), inclusiv pentru veniturile de natură
salarială realizate în domeniile respective (ex. avocații salarizați, etc.). În
prezent, excepția se aplică pentru orice venit din salariu și asimilat
salariilor, inclusiv persoanelor fizice care au și calitatea de pensionari al
unui sistem propriu de asigurări sociale, ceea ce generează inechități
față de persoanele care sunt pensionari din sistemul public de pensii.
Se modifică, de asemenea, modalitatea de asigurare în sistemul public de
sănătate a persoanelor care au calitatea de pensionari, șomeri, persoane aflate
în concedii pentru creșterea copiilor, persoane care obțin ajutoare sociale și
alte categorii de persoane aflate sub protecţia sau în custodia statului.
Aceste persoane vor fi asigurate în sistemul public de sănătate, fără plata
contribuţiei, dacă nu realizează venituri pentru care datorează contribuţia de
asigurări sociale de sănătate.
Se introduce „Contribuția asiguratorie pentru muncă” în cotă de
2,25% datorată de angajatori. Contribuţia asiguratorie pentru muncă este
destinată alimentării Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale
și asigurării necesarului pentru plata prestațiilor din domeniul asigurărilor
sociale de care beneficiază salariații, respectiv indemnizațiile pentru șomaj,
indemnizațiile primite pentru concediile medicale sau cheltuielile pentru
accidente de muncă și boli profesionale.
În domeniul impozitului pe venit, ordonanța prevede reducerea cotei
de la 16% la 10%. Astfel, cota de impozitare scade pentru veniturile din
salarii și asimilate salariilor, din activități independente, din cedarea folosinței
bunurilor, din investiţii (mai puțin veniturile din dividende, pentru care se
menține cota de impozit de 5%), din pensii, din activităţi agricole,
silvicultură şi piscicultură, din premii și din alte surse. Măsura are scopul
să reducă presiunea fiscală asupra veniturilor populației și, implicit să
contribuie la creșterea nivelului de trai, precum și să încurajeze mediul de
afaceri, îndeosebi în ceea ce privește creșterea investițiilor.
Alte modificări aduse Codului fiscal vizează:
Ø Majorarea nivelului
venitului lunar brut în funcție de care se acordă deducerea personală, după cum
urmează:
ü de la 1500 lei (în
prezent) la 1950 lei – limita până la care deducerile se acordă în sumă fixă,
în funcție de numărul persoanelor aflate în întreținere,
ü de la 3000 lei (în
prezent) la 3600 lei - limita maximă până la care deducerile se acordă în mod
degresiv.
Pentru salariații care realizează venituri brute lunare din salarii de
peste 3.600 lei nu se acordă deduceri personale.
Scopul măsurii este să fie menținut numărul persoanelor care beneficiază de
aceste deductibilități în condițiile majorării salariului minim brut pe țară și
al transferului sarcinii fiscale de la angajator la angajat.
Alte modificări fac referire la sancționarea agentului economic cu refuzul
dreptului de deducere a TVA doar în cazul în care există probe că acesta avea
informații certe despre activitatea firmelor evazioniste cu care a intrat în
relații comerciale. De asemenea, se extinde confiscarea și asupra mijlocului de
transport pentru cei ce fac evaziune comercializând produse accizabile nemarcate
- alcool și produse din tutun.
Biroul de presă al
Guvernului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu