Autoritatea
Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi
sfătuiește pe utilizatorii de telefonie fixă și mobilă care vor să beneficieze
de ofertele speciale de sărbători și să își porteze numărul în altă rețea să
verifice mai întâi cu operatorul actual dacă sunt în afara perioadei minime
contractuale. Deși serviciul de portabilitate nu presupune, de regulă, plata
unei taxe, rezilierea contractului curent de telefonie înainte de expirarea perioadei
minime prevăzute de acesta implică de cele mai multe ori plata unor penalități
de reziliere anticipată.
Condițiile contractuale de portare
Prin depunerea unei cereri de portare, utilizatorii solicită implicit și
încetarea contractului de telefonie (fixă sau mobilă) pe care îl au cu
furnizorul din rețeaua căruia vor să plece. De aceea, abonații care doresc să
se porteze nu trebuie să depună separat sau anterior și o cerere de reziliere a
contractului de telefonie. Existența
unei solicitări de reziliere anterior depunerii cererii de portare poate
conduce la imposibilitatea realizării portării și, în final, la pierderea
numărului de telefon.
Astfel, înainte de a depune cererea de portare, este bine ca utilizatorii
să verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului (de regulă, 12 sau 24
de luni), precum și sumele pe care ar trebui să le plătească pentru încetarea
contractului înainte de expirarea acestei perioade. Aceste informații trebuie
să se regăsească în orice contract încheiat de utilizatori cu furnizorii de
servicii de telefonie.
Atenţie!
Portarea numărului de telefon către un alt operator nu anulează obligaţiile
asumate de utilizatori la semnarea contractului cu operatorul inițial. De
exemplu, dacă se solicită portarea înainte de expirarea perioadei minime a contractului,
este posibil ca utilizatorul să fie nevoit să achite penalități de reziliere
anticipată, iar dacă sunt facturi restante, acestea vor trebui achitate.
Bine de știut
portarea se
realizează, de regulă, în termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii
cererii de portare aprobate atât de furnizorul acceptor, cât și de furnizorul donor;
în timp ce
furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi întrerupt pentru
3 sau 4 ore, timp în care utilizatorul nu va putea iniția sau primi telefoane;
în cazul
telefoniei mobile, portarea se poate realiza nu numai de pe abonament pe
abonament, respectiv de pe cartelă preplătită pe o altă cartelă preplătită, dar
și de pe abonament pe cartelă preplătită și invers;
la portarea unui
număr de pe cartelă preplătită, creditul rămas neutilizat se va pierde (nu va
fi transferat în noua rețea);
portarea se poate
anula printr-o cerere depusă la reprezentanţa operatorului unde a fost
solicitată iniţial portarea (sau în orice alt centru dacă acest lucru nu este
posibil), cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data stabilită pentru
realizarea portării;
perioada
contractuală minimă (durata contractuală inițială) este acea perioadă în
cuprinsul căreia utilizatorii nu pot rezilia contractul cu furnizorul de
servicii de telefonie fără plata unor penalităţi, cu excepţia situaţiei în care
furnizorul face vreo modificare a contractului. Vezi detalii aici.
Unde te informezi
ANCOM pune la
dispoziţie site-ul www.portabilitate.ro, unde poți afla detalii cu privire la paşii pe
care trebuie să îi urmezi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la
întrebări care apar frecvent în situaţia portării numerelor, dar şi sfaturi
pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului
de portare. Accesând site-ul poți afla și dacă un număr de telefon a fost
portat și rețeaua în care funcționează.
Ce, cum şi unde reclami
În cazul în care
întâmpini dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poți face o sesizare
la ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.
Secțiunea
InfoCentru
din pagina de internet ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile
despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune)
și serviciile poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor
servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor,
modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau
serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe
teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii (ANCOM) este instituția
care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de
comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor
eficiente în infrastructură și a inovației. Pentru mai multe detalii despre
activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de
internet, accesați www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu