Prezintă: Serviciul Teritorial al Poliţiei de Frontieră
Caraş-Severin.
Desfăşurată în condiţii complexe, activitatea Serviciului
Teritorial al Poliţiei de Frontieră Caraş – Severin şi a structurilor poliţiei
de frontieră din judeţul Caraş – Severin în anul 2016 s-a înscris în efortul
general al Poliţiei de Frontieră Române pentru securizarea frontierelor şi
îndeplinirea în totalitate a sarcinilor asumate privind îndeplinirea condiţiilor
de aderare a României la spaţiul Schengen.
Serviciul teritorial şi-a adus contribuţia, conform
atribuţiilor specifice, la derularea în condiţii de eficienţă şi eficacitate a
activităţii poliţiei de frontieră la nivelul judeţului Caraş – Severin.
Aspectul primordial al activităţii întregului personal al serviciului
teritorial l-a constiutuit coordonarea, în limitele competenţei conferite de
cadrul legal şi dispoziţional în vigoare, a activităţilor sectoarelor poliţiei
de frontieră de pe raza judeţului Caraş – Severin, atât în ceea ce priveşte
activitatea de combatere a infracţionalităţii transfrontaliere, cât şi a
problemelor privind asigurarea logistică şi de comunicaţii, a altor aspecte ce
au apărut pe parcursul perioadei analizate.
Perioada supusă analizei s-a caracterizat printr-un grad
ridicat de complexitate, accentuat de criza refugiaţilor aflaţi pe teritoriul
Serbiei.
Serviciul teritorial a fost implicat în activităţile
desfăşurate la nivelul inspectoratului teritorial pentru gestionarea unui
eventual aflux crescut de migranţi în zona de competenţă.
Răspunsul personalului serviciului teritorial la
solicitările induse de situaţia creată a fost pozitiv, nefiind înregistrate
disfuncţionalităţi în derularea normală a activităţilor.
S-a menţinut la un nivel ridicat gradul de implicare a
serviciului teritorial în activităţile privind ordinea publică şi siguranţa
cetăţeanului în zona de competenţă, acţiunile executate independent şi în
cooperare cu celelalte instituţii ale statului cu atribuţii în domeniu,
asigurând prezenţa cu caracter de
permanenţă a personalului în dispozitivele adoptate la nivelul judeţului,
asigurându-se o mai bună relaţionare cu cetăţenii, cu organele administraţiei
publice locale, cu societatea civilă în general.
Serviciul teritorial s-a confruntat pe parcursul întregii
perioade de referinţă atât cu gama completă de probleme specifice, situaţia
generală menţinându-se activă şi complexă, cât şi cu probleme conexe
activităţii, în prim plan situându-se rezolvarea problemelor generate, la
nivelul zonei de competenţă, de situaţiile de protecţie civilă specifice
fiecărui sezon.
Activitatea Serviciului Teritorial al Poliţiei de
Frontieră Caraş - Severin s-a derulat în condiţii normale, conducerea
serviciului teritorial şi a structurilor poliţiei de frontieră de pe raza
judeţului adaptându-se din mers situaţiilor create, impunând un ritm susţinut
activităţilor, răspunsurile instituţiei la provocările ivite fiind oportune,
ferme şi în concordanţă cu cerinţele actuale.
2.
Activităţile
desfăşurate in perioada 01.01.2016 –
30.11.2016
Parte din frontiera externă a României, şi implicit a
Uniunii Europene, Serviciul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Caraş – Severin
s-a confruntat pe parcursul întregii perioade de referinţă atât cu gama
completă de probleme specifice, (situaţia generală menţinându-se activă şi
complexă), cât şi cu probleme conexe activităţii.
Securizarea frontierei de stat prin alinierea la
standarde Schengen, eficientizarea tuturor activităţilor desfăşurate de structurile
poliţiei de frontieră, înlăturarea deficienţelor în munca depusă pe toate
liniile au stat în centrul preocupărilor conducerii serviciului teritorial,
conducerii sectoarelor poliţiei de frontieră şi a întregului personal.
Perioada supusă analizei, în dinamica obiectivă a vieţii
de zi cu zi, a solicitat la un nivel superior capacitatea organizatorică şi de
acţiune a serviciului teritorial.
Deşi constituie un grup eterogen, cu personal provenit
din structuri diferite, cu nivele de pregătire diferite, serviciul teritorial
al poliţiei de frontieră a compensat prin efort integrat, implicare, asumarea
permanentă a responsabilităţiilor pe fiecare nivel al activităţii.
În etapa de referinţă parcursă de structura noastră,
obiectivele rezultate ca sarcini de munca pe compartimente şi domenii de
activitate, din dispoziţiile şi ordinele emise de eşaloanele superioare au
constituit coordonatele şi reperele directoare pentru organizarea şi asigurarea
funcţionării managementului, atât la serviciul teritorial cât şi la structurile
din frontieră. În vederea îndeplinirii acestora, cadrele de conducere, şefii de
birouri şi compartimente au acţionat pentru asigurarea îndeplinirii
procedurilor şi metodelor legale prin activităţi şi acţiuni concretizate în
planuri de măsuri, dispoziţii de linie, controale şi activităţi de teren cu
sarcini pe linia combaterii corupţiei în rândul personalului propriu,
perfecţionarea şi creşterea eficienţei misiunilor îndeplinite, asigurarea
climatului şi relaţiilor de lucru bazate pe spiritul de solidaritate şi acţiune
în echipă cât şi dezvoltarea relaţiilor
de colaborare şi cooperare cu alte
structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, organele similare de pe
teritoriul statului vecin cât şi cu alte structuri din judeţ care au competenţe
pentru aplicarea legislaţiei în zona de frontieră.
Pentru îndeplinirea acestor
obiective cât şi a activităţilor specifice din planurile de activităţi proprii
ale fiecărui domeniu de activitate, la nivelul Poliţiei de Frontieră Caraş –
Severin, apreciem că factorii
responsabili au reuşit o mai bună consultare, şi pe această bază, problemele
din teritoriu au fost bine cunoscute şi gestionate, iar măsurile stabilite au
condus la rezolvarea lor operativă.
2.1
Combaterea infracţionalităţii
Activitatea în domeniul operativ a avut la bază
prevederile legale, dispoziţiile eşaloanelor superioare privind organizarea,
planificarea, conducerea, coordonarea şi executarea acţiunilor pe linia
supravegherii şi controlului trecerii frontierei de stat.
S-a urmărit permanent controlul asupra zonei de
competenţă a poliţiei de frontieră, realizarea de dispozitive viabile şi
flexibile astfel încât situaţia infracţională specifică instituţiei să se afle
sub control, să se asigure un trafic fluent şi fără întreruperi nejustificate
în punctele poliţiei de frontieră din competenţă.
Indicatorii de trafic persoane şi mijloace de transport
în cele două Puncte de Trecere ale Frontierei în perioada analizată, au fost:
PERSOANE:
P.T.F.
MOLDOVA VECHE =
823 persoane, din care:
- 451 persoane la intrarea în ţară;
- 372 persoane la ieşire din ţară;
P.T.F.
NAIDAŞ = 434.025 persoane, din care:
- 216.496
persoane la intrarea în ţară;
-
217.529 persoane la ieşire din ţară;
TOTAL
= 434.848
persoane, din care:
- 216.947
persoane la intrarea în ţară;
-
217.901 persoane la ieşire din ţară;
MIJLOACE DE TRANSPORT (auto + nave):
- total general = 141.802, din care:
-
311 nave;
-
141.491 autovehicule;
Indicatorii de trafic prin punctele poliţiei de frontieră
din zona de competenţă indică o desfăşurare în limite normale a acestuia, faţă
de aceeaşi perioadă a anului trecut înregistrându-se o creştere a traficului de
călători cu aproximativ 50.000 de persoane.
În perioada de referinţă, la nivelul judeţului Caraş –
Severin au fost obţinute următoarele rezultate:
Au fost
descoperite un număr de 277 fapte
ilegale instrumentate în 181 dosare penale în care au fost cercetate 270
persoane , din care:
-
121 infracţiuni de natură
economico-financiară (contrabandă);
-
33 infracţiuni de trecere ilegală a
frontierei de stat;
-
20 infracţiuni de fals şi uz de fals;
-
47 infracţiuni de braconaj piscicol;
-
39 infracţiuni la regimul cirdulaţiei pe
drumurile publice;
-
17 alte infracţiuni .
Au fost sancţionate contravenţional 188 persoane cu amenzi în valoare de 126.271 lei;
Toate persoanele descoperite şi
reţinute pentru săvârşirea de infracţiuni au fost cercetate şi prezentate
Parchetelor locale şi la D.I.I.C.O.T., fiind administrată întreaga gamă de
probe rezultate din activităţile desfăşurate cu organele de parchet şi cu alte
structuri.
În ceea ce priveşte migraţia ilegală, zona noastră de
competenţă nu se înscrie în principalele rute ale migranţilor, în perioada
analizată nefiind înregistrate evenimente pe această linie.
Pe linia trecerilor ilegale peste frontieră s-au
înregistrat un număr de 13 dosare penale,
în care s-au efectuat cercetări faţă de 27
persoane cetăţeni români şi de 6 persoane cetăţeni străini, pentru săvârşirea
infracţiunii de „trecere ilegală a frontierei”.
Bunuri reţinute
în vederea continuării cercetărilor:
-
22.431 pachete ţigări în valoare de 269.172 lei;
-
178 litri alcool în valoare de 8.010 lei;
-
436 kg. peşte în valoare de 6.108 lei;
-
Valoarea
bunurilor asupra cărora au fost luate măsuri asiguratorii = 100.000 lei;
O preocupare cu caracter de permanenţă
a instituţiei constă în activitatea de
prevenire a populaţiei prin informarea permanentă a cetăţenilor asupra
modificărilor survenite în legislaţa specifică la frontieră, asupra condiţiilor
şi cerinţelor impuse de normele europene pentru derularea fluentă şi civilizată
a traficului prin punctele de trecere a frontierei, pentru desfăşurarea normală
a întregii activităţi în zona de competenţă.
2.2
Apropierea de comunitate
Pentru îndeplinirea atribuţiilor legale, instituţia
noastră acţionează în parteneriat cu populaţia şi comunitatea, acordă protecţie
şi asistenţă de specialitate persoanelor îndreptăţite să o primească, precum şi
servicii, în conformitate cu atribuţiile Poliţiei de Frontieră Române.
Desfăşurându-şi activitatea într-o zonă sensibilă, cu o
tradiţie nefastă în ceea ce priveşte infracţionalitatea la frontieră, având de
plătit tribut unor măsuri din anii anteriori care au dus la răcirea relaţiilor
dintre instituţie şi populaţia din zona de frontieră, apropierea de comunitate
şi atragerea populaţiei în sprijinul supravegherii şi controlul trecerii
frontierei de stat se constituie într-o acţiune complexă şi de durată.
Acţiunile serviciului teritorial şi a structurilor în
coordonare, ale personalului cu responsabilităţi în domeniul relaţiilor cu
publicul, precum şi a celui angrenat în activităţile operative, au vizat
menţinerea unor legături permanente cu comunităţile din zona de competenţă
bazate pe corectitudine şi principialitate în punerea în executare a legii,
respect reciproc.
Considerăm că s-a reuşit, în bună parte depăşirea
problemelor care au marcat activitatea poliţiei de frontieră pe raza judeţului
Caraş – Severin pe această linie în anii anteriori. Trendul pozitiv al
apropierii de comunităţile din zona de frontieră se va menţine prin
îndeplinirea atribuţiilor şi misiunilor ce ne revin într-o manieră echitabilă
şi obiectivă, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor fundamentale ale
persoanei, precum şi prin cunoaşterea şi respectarea specificului şi
sensibilităţilor fiecărei comunităţi.
2.3
Comunicare şi relaţii publice
Reprezentarea serviciului teritorial a fost realizată de
către şeful serviciului teritorial, precum şi de către persoanele împuternicite
de acesta.
Structurile organizatorice din cadrul serviciului
teritorial au gestionat şi monitorizat îndeplinirea sarcinilor reieşite din
planurile de cooperare şi protocoalele încheiate cu celelalte instituţii
publice, fiecare în domeniul său de competenţă.
Relaţiile cu cetăţenii şi cu asociaţiile legal
constituite ale acestora s-a realizat, acolo unde a fost cazul, prin
organizarea unor întâlniri în scopul obţinerii suportului public necesar
susţinerii acţiunilor derulate de instituţie. De asemenea, au fost organizate
activităţi în scopul prevenirii săvârşirii de infracţiuni / contravenţii în
zona de frontieră şi al apropierii instituţiei
faţă de cetăţean.
Dezvoltarea comunicării cu societatea civilă prin dialog
deschis şi direct cu cetăţenii se realizează şi de către Purtătorul de cuvânt,
în limitele competenţelor.
Relaţiile cu mass-media au fost realizate de către
Purtătorul de cuvânt prin organizarea
conferinţelor de presă ale şefului serviciului teritorial; a briefing-urilor
purtătorului de cuvânt; elaborarea şi difuzarea către mass-media, a
comunicatelor, buletinelor şi ştirilor de presă;
Prin activitatea de relaţii
publice s-a urmărit transmiterea permanentă către reprezentanţii mass-media a
informaţiilor ce privesc acţiunile desfăşurate de serviciul teritorial, în scopul informării publice cu privire la
eforturile depuse de instituţie, atât pe linia securizării frontierei, cât şi
în combaterea infracţionalităţii transfrontaliere şi a migraţiei ilegale.
Relaţiile cu persoanele cercetate / verificate / urmărite
în cursul acţiunilor / activităţilor desfăşurate în plan operativ, s-au
realizat cu respectarea drepturilor şi libertăţilor omului, stipulate în
tratate, acorduri şi convenţii la care România este parte, Constituţia României
şi în conformitate cu prevederile actelor normative interne în vigoare.
2.4
Cooperarea internă şi
internaţională
În perioada de referinţă, a crescut sensibil gradul de
implicare a structurilor poliţiei de frontieră diun judeţul Caraş – Severin în
activităţile privind ordinea publică şi siguranţa cetăţeanului în zona de
competenţă, acţiunile executate independent şi în cooperare cu celelate
instituţii ale statului cu atribuţii în domeniu asigurând prezenţa cu caracter
de permanenţă a personalului în dispozitivele adoptate la nivelul judeţului,
asigurându-se o mai bună relaţionare cu cetăţenii, cu organele administraţiei
publice locale, cu societatea civilă în general.
Au fost întocmite planuri de
cooperare cu toate structurile M.A.I. din judeţ şi cu alte structuri civile
care au competenţe pentru aplicarea legislaţiei în zona de frontieră şi în baza
unui dialog profesional civilizat, s-a reuşit menţinerea unor relaţii bune de
lucru. Cele mai bune şi fructuoase
relaţii le-am avut cu Instituţia Prefectului şi cu IPJ Caraş – Severin, cu
structurile de informaţii de la nivelul judeţului, cu IJJ Caraş – Severin şi
ISUJ Caraş - Severin.
În întreaga activitate desfăşurată, s-a urmărit creşterea
încrederii cetăţenilor în instituţia poliţiei de frontieră, sporirea rolului
poliţiei de frontieră în menţinerea ordinii de drept în zona de competenţă,
prezenţa poliţistului de frontieră în viaţa comunităţilor, în acest sens fiind
derulate acţiuni comune alături de comunităţile locale pe linia popularizării
legislaţiei specifice zonei de frontieră, a asigurării colaborării cetăţenilor
în supravegherea frontierei de stat.
Cu preponderenţă, acţiunile comune au avut ca obiectiv
combaterea infracţionalităţii transfrontaliere, combaterea contrabandei,
evaziunii fiscale, braconajului piscicol şi prevenirea încălcărilor la regimul
juridic al frontierei de stat.
Putem concluziona că acţiunile noastre ne-au crescut
vizibilitatea şi avem semnale evidente că încrederea populaţiei din zonă în
instituţia poliţiei de frontieră este la cote superioare faţă de anul trecut.
Pe linia relaţiilor cu organele similare din Serbia
acţionăm în baza documentelor bilaterale existente, dar pot să scot în evidenţă
faptul că partea vecină dovedeşte mai multă flexibilitate la propunerile
noastre şi, de comun acord, am acţionat integrat pentru combaterea unor fapte
infracţionale în care au fost implicate persoane de ambele părţi.
Periodic, la nivelul celor două puncte
de trecere a frontierei din zona de competenţă, s-au desfăşurat şedinţe comune
cu partea sârbă privind analiza traficului, schimbul de date şi alte probleme
pe linia respectării prevederilor din Acord.
3. Activităţi programate a se desfasura in
cursul anului 2017
Obiective:
Creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru
cetăţeni;
Combaterea criminalităţii transfrontaliere;
Consolidarea autorităţii poliţiei de frontieră în zona de
competenţă, reforma instituţională necesară creşterii eficienţei activităţilor
specifice, precum şi realizarea interoperabilităţii structurilor poliţiei de frontieră
cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniu ;
Îndeplinirea condiţiilor, la nivelul poliţiei de
frontieră, de aderare la Spaţiul Schengen pentru a asigura deplina libertate de
mişcare a cetăţenilor români.
Direcţii
de acţiune
I. Siguranţa cetăţenilor
1. Cunoaşterea, prevenirea şi combaterea
infracţionalităţii
Creşterea calităţii serviciului poliţienesc la frontieră,
urmărind aplicarea unei politici coerente de prevenire şi combatere a
fenomenului infracţional în zona de competenţă;
Introducerea şi utilizarea tehnologiilor avansate la
nivelul poliţiei de frontieră pentru cunoaşterea şi aplicarea legii, în
domeniul criminalităţii transfrontaliere.
Asigurarea unei politici coerente la nivelul poliţiei de
frontieră în domeniul managementului datelor şi informaţiilor, cu respectarea
drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, în special a protecţiei datelor cu
caracter personal.
Îmbunătăţirea sistemului de evaluare a performanţei
poliţiei de frontieră prin implementarea unui mecanism de indicatori calitativi
şi cantitativi concentraţi pe eficienţa şi eficacitatea activităţilor.
Promovarea sistemului de prevenire a infracţionalităţii
în sistem integrat, pe segmentele vulnerabile ale societăţii, afectate de
criminalitate din zona de competenţă
2. Securizarea frontierei externe şi
gestionarea fenomenului migraţiei
Dezvoltarea unei instituţii responsabile, capabile să
gestioneze într-o manieră unitară şi coerentă politicile şi priorităţile
europene în materie, în acord cu propriile exigenţe, dar şi cu aşteptările
partenerilor europeni
Dezvoltarea cooperării interinstituţionale în zona de
competenţă prin îmbunătăţirea schimbului de date şi informaţii între
autorităţile cu atribuţii în gestionarea aspectelor legate de circulaţia
persoanelor şi combaterea criminalităţii transfrontaliere
Creşterea nivelului de control şi de supraveghere a
frontierei în zona de competenţă prin finalizarea Sistemului integrat de
securizare a frontierei la nivelul
judeţului.
II. Management instituţional
Utilizarea tehnologiei informaţiei pentru eficientizarea
şi debirocratizarea sistemului informaţional din structurile administrative
(resurse umane, logistică, financiar) la nivelul poliţiei de frontieră.
Descentralizarea mecanismelor decizionale şi asigurarea
unui management consultativ ce are la bază comunicarea internă şi cunoaşterea
problemelor personalului, pentru creşterea capacităţii şi calităţii serviciilor
oferite cetăţenilor
Implementarea unui sistem de management al calităţii în
poliţia de frontieră.
Reevaluarea sistemului de formare şi pregătire
profesională a personalului şi reaşezarea acestuia pe principiul asimilării de
competenţe profesionale (aptitudini, cunoştinţe şi atitudini) ce alcătuiesc
standardele ocupaţionale.
Evaluarea personalului se va realiza prin raportarea la
standardele ocupaţionale, iar pentru asigurarea accesului la dezvoltarea
carierei se vor respecta principiile transparenţei şi nediscriminării în
funcţie de grad, vârstă, sex, orientare religioasă etc.
Îmbunătăţirea condiţiilor de lucru pentru asigurarea
securităţii la locul de muncă şi pentru îndeplinirea atribuţiilor
III. Prevenirea
şi combaterea corupţiei interne
Îmbunătăţirea activităţilor de identificare a factorilor
de risc ce generează sau favorizează corupţia în poliţia de frontieră
(proceduri, comportamente, posturi, persoane etc.) şi dezvoltarea de mecanisme
de intervenţie şi de eliminare a acestora.
Realizarea periodică de evaluări a ameninţărilor
corupţiei la nivelul structurilor poliţiei de frontieră din judeţ şi informarea
persoanelor cu responsabilităţi în domeniu, inclusiv conducerea structurilor
respective.
Creşterea eficienţei activităţilor de cooperare cu
celelalte instituţii implicate în prevenirea şi combaterea corupţiei, în
special cu Ministerul Public (DNA, DIICOT şi celelalte structuri ale acestui
minister)
Creşterea transparenţei instituţionale şi implicarea
activă a reprezentanţilor societăţii civile în activităţile de prevenire şi
combatere a faptelor de corupţie
IV. Politica de
cooperare
Dezvoltarea
parteneriatelor pe 4 dimensiuni:
extinderea
şi dezvoltarea relaţiilor de cooperare;
creşterea
cooperării bilaterale cu Serbia pentru sprijinirea misiunilor operative;
cooperarea
interinstituţională în aplicarea legii;
colaborarea
cu mediul privat în dezvoltarea politicii de prevenire şi pentru transferul de
cunoştinţe de specialitate în domenii foarte specializate (sisteme
informaţionale geografice, tehnologia informaţiei etc.).
Activitatea poliţiei de frontieră din judeţul Caraş -
Severin s-a înscris pe o curbă ascendentă, apropiindu-ne de cerinţele actualei
perioade. Există potenţial şi, dat fiind dinamica acţiunilor întreprinse în
ultima perioadă şi a celor de perspectivă se poate estima că indicatorii de
performanţă în perioada urmatoare vor suferi schimbări radicale în bine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu