Prezintă: Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Semenic” al Județului Caraș-Severin.
I. EVALUAREA GENERALĂ
I. EVALUAREA GENERALĂ
Inspectoratul
pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC” al Judeţului Caraş-Severin este parte
componentă a forţelor de protecţie ale Sistemului de securitate şi apărare
naţională şi a subsistemului local de management al situaţiilor de urgenţă
fiind destinat să execute misiuni de prevenire, monitorizare şi gestionare a
situaţiilor de urgenţă.
Activitatea
inspectoratului se desfăşoară în baza
cadrului normativ şi a legislaţiei specifice domeniilor de
competenţă şi responsabilitate.
Obiectivul fundamental al întregii activităţi
desfăşurate la nivelul instituţiei, a vizat eficientizarea acţiunilor de
prevenire şi gestionare a situaţiilor de
urgenţă, în vederea menţinerii sub control a riscurilor identificate şi asigurarea stării de normalitate a vieţii comunităţilor
umane din zona de competenţă.
Obiectivele generale urmărite pe
parcursul anului 2016 au fost:
·
realizarea unei preveniri cu caracter pro-activ în
scopul reducerii factorilor de risc;
·
îmbunătăţirea calităţii gestionării situaţiilor de
urgenţă şi asigurarea unor condiţii superioare pentru managementul tipurilor de
risc;
·
întărirea capacităţii operaţionale prin
îmbunătăţirea înzestrării cu tehnică şi materiale de intervenţie şi pregătirea
continuă a personalului;
·
creşterea
calităţii asistenţei medicale de urgenţă, a tehnicii şi operaţiunilor de
descarcerare;
·
încadrarea în fondurile bugetare alocate;
·
aplicarea cadrului normativ juridic în scopul
abordării unitare a problematicii specifice de către toate componentele
Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
II.
EVALUAREA SECTORIALĂ. ACŢIUNI ÎNTREPRINSE ŞI
REZULTATE OBŢINUTE
A. Activitatea INSPECŢIEI DE PREVENIRE a fost orientată în funcţie de concluziile
rezultate din analiza situaţiei operative şi din autoevaluarea activităţii
desfăşurate, acţionându-se pentru îndeplinirea direcţiilor de acţiune cuprinse
în ordinul inspectorului general al IGSU.
În primele 11 luni ale anului 2016, au fost efectuate 1.134 controale în
domeniul situaţiilor de urgenţă din care: 8
la obiective de investiţii, 343 la operatori economici, 2 la obiective care
prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe
periculoase, 682 la instituţii publice, 3 la construcţii hidrotehnice, 96 la
localităţi, 3 la adăposturi de protecţie civilă.
Atribuţiile de control şi
îndrumare s-au materializat prin depistarea a 4.333 deficienţe, 3.459 pe linie P.S.I. şi 874 pe line de protecţie
civilă, din care 344 au fost soluţionate operativ pe timpul controlului.
Pentru încălcări ale prevederilor legale, în domeniul
situaţiilor de urgenţă, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, respectiv 2.718
avertismente şi 210 amenzi contravenţionale în cuantum de 630.000 lei.
În domeniul coordonării
serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă inspecţia de prevenire a urmărit consolidarea
voluntariatului, ca mod de manifestare a unei culturi de autoprotecţie în
cadrul comunităţilor locale şi intensificarea operaţionalizării acestor
servicii. Cu acest scop au fost organizate controale şi instructaje de
specialitate, exerciţii şi antrenamente cu membrii serviciilor voluntare şi
private.
În prezent, la
nivelul judeţului, sunt constituite 77 de servicii voluntare pentru situaţii de
urgenţă, în toate unităţile administrativ teritoriale şi 13 servicii private la
operatorii economici.
Din cele 77 de
servicii voluntare, 11 nu au angajaţi şefi serviciu. Atribuţiile sunt
îndeplinite prin cumul, la 4 localităţi, de către alţi angajaţi ai primăriilor,
iar la alte 7 nu există personal desemnat nici măcar prin cumul.
Cu toate acestea, faţă de anul 2015
numărul şefilor SVSU angajaţi a crescut de la 63 la 66, menţinându-se în
continuare procedura greoaie de
încadrare a acestor posturi vacante.
19 servicii
voluntare de categoriile a III-a şi a IV-a au în dotare 22 de autospeciale
pentru stingerea incendiilor în funcţiune, majoritatea având o vechime de peste
15 ani.
În ceea ce priveşte activitatea de avizare şi autorizare, au fost emise
41 avize de securitate la incendiu, 43 autorizaţii de securitate la incendiu, 5
acorduri emise pentru organizarea de
jocuri de artificii cu articole pirotehnice, iar 96 documentaţii depuse pentru
obţinerea avizului şi autorizaţiei de securitate la incendiu şi 2 documentaţii
pentru jocuri de artificii au fost respinse.
Totodată au fost executate 8 controale
privind respectarea prevederilor legale şi a reglementărilor tehnice pentru
îndeplinirea cerinţei esenţiale „securitate la incendiu”. S-a participat ca
membru în 8 comisii pentru recepţii la terminarea lucrărilor de investiţii.
De asemenea, în perioada analizată au fost
aprobate 35 de rute pentru transportul deşeurilor periculoase de la generatorii
din judeţ.
Pregătirea în domeniul situaţiilor de
urgenţă a personalului cu
atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă a urmat cursuri în cadrul
instituţiilor de pregătire din structura Inspectoratului General, după cum
urmează :
1. Centrul Zonal de
Pregătire Craiova
-
Cursuri de iniţiere: din 60 persoane
planificate s-au prezentat 18 (procent 30%), replanificaţi 42;
-
Cursuri de perfecţionare: din 13 persoane
planificate s-au prezentat 8 (procent 61,53%), replanificaţi 5
2. Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii
pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă – Ciolpani.
-
În perioada supusă analizei au fost planificate 13
persoane, s-au prezentat 2 (procent 15,38 %)
Conform
planificării cuprinse în Planul de pregătire şi aprobate prin ordinul
prefectului, la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Semenic”
al judeţului Caraş-Severin, în anul
2016, au fost derulate activităţi de pregătire, după cum urmează:
-
2 convocări anuale;
-
3 instructaje anuale.
În domeniul acţiunilor de informare preventivă, inspecţia judeţeană de
prevenire a urmărit atingerea obiectivelor şi direcţiilor de acţiune stabilite
pentru anul 2016 prin diversificarea formelor şi metodelor de pregătire şi
informare preventivă a populaţiei. În anul 2016 s-au continuat campaniile
„RISC”, „Nu tremur la cutremur”, „Foc”, „Renunţă! Improvizaţiile sunt
catastrofale”, „Siguranţa nu este un joc
de noroc” şi „Vreau să fiu voluntar”.
În
domeniul apărării împotriva incendiilor au fost întocmite 12 informări de
presă, 31 emisiuni radio, 761 instruiri la operatori economici, 749 instruiri
la instituţii, 77 localităţi.
În
cadrul activităţilor de pregătire a populaţiei în anul 2016 au fost organizate
şi desfăşurate concursurile pentru elevi „Cu viaţa mea apăr viaţa” şi
„Prietenii pompierilor”
B. Prin misiunile desfăşurate de către
subunităţile de intervenţie din Reşiţa, Caransebeş (cu punct de lucru în Băile
Herculane), Oraviţa, Moldova Nouă şi Bozovici, în coordonarea CENTRULUI OPERAŢIONAL, s-a încercat
realizarea condiţiilor necesare supravieţuirii în situaţii de urgenţă,
protecţia valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu şi a bunurilor
materiale, precum şi a mediului, punându-se accent pe organizarea şi executarea
intervenţiei operative pentru limitarea şi înlăturarea efectelor situaţiilor de
urgenţă.
În perioada analizată, la nivelul Centrului Operaţional au fost
întocmite şi actualizate o serie de planuri, protocoale de colaborare şi
documente operative în conformitate cu ordinele în vigoare. Au fost avizate un
număr de 15 planuri de intervenţie la operatori economici, iar 6 au fost
respinse. De asemenea, au fost întocmite analize şi statistici ale
intervenţiilor din zona de competenţă.
Prin Centrul Operaţional a fost asigurat Secretariatul
tehnic permanent al CJSU, acordându-se o atenţie deosebită întocmirii
documentelor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, difuzării
acestora către componentele Sistemului Judeţean de Management al Situaţiilor de
Urgenţă şi la alte autorităţi interesate precum şi punerii în aplicare a
deciziilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
În ceea ce priveşte monitorizarea situaţiilor de
urgenţă s-a urmărit respectarea
şi îndeplinirea la timp a ordinelor în vigoare în relaţiile cu eşalonul
superior, asigurarea fluxului informaţional cu celelalte structuri care fac
parte din CJSU.
Au fost monitorizate toate situaţiile de urgenţă produse
în acest an, luându-se măsuri de informare operativă a factorilor responsabili,
folosindu-se aplicaţii de trimitere a mesajelor prin SMS (îndeosebi a
atenţionărilor şi avertizărilor hidro-hidro-meteorologice) la C.L.S.U. şi
celelalte structuri din componenţa C.J.S.U.
Astfel, în perioada analizată, s-au transmis 349 mesaje de înştiinţare privind atenţionările şi
avertizările hidrometeorologice către primării (comitetele locale pentru
situații de urgență) şi structurile cu răspunderi în gestionarea situaţiilor de
urgenţă, după cum urmează: 20 averizări meteorologice cod portocaliu (din care
13 imediate), 218 de atenţionări meteorologice cod galben (din care 173
imediate) şi 50 informări meteorologice fără cod; 3 avertizări hidrologice cod
roşu, 11 avertizări cod portocaliu (din care 4 imediate), 47 atenţionări
hidrologice cod galben (din care 37 imediate).
De asemenea, s-au monitorizat 200 transporturi de
deşeuri/substanţe periculoase şi 601 transporturi speciale care au tranzitat
judeţul.
Pentru realizarea unei coordonări eficiente şi
competente, eforturile personalului de serviciu au fost concentrate, în
special, în culegerea datelor şi informaţiilor prin „112”, ulterior acestea
fiind comunicate subunităţilor şi echipajelor în raioanele cărora s-au produs
evenimentele.
Coordonarea s-a executat prin mijloacele radio de
legătură avute la dispoziţie, care au avut acoperire în zona de intervenţie,
precum şi cu sprijinul altor structuri din apropierea locului evenimentului
produs.
De la începutul anului 2016, în baza de date a
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Semenic” al judeţului
Caraş-Severin, au fost înregistrate 3.510
intervenţii în situaţii de urgenţă. De asemenea, echipajele de
intervenţie din cadrul subunităţilor au mai desfăşurat: 937 acţiuni de recunoaştere în teren, educare şi
instruire în domeniul situaţiilor de
urgenţă, 61 exerciţii de pregătire în teren, precum şi 16 misiuni de
asigurare/supraveghere zonă probabilă de producere a unor situaţii de urgenţă
(asigurare măsuri psi la: accidente
rutiere, conducte de gaz avariate, pericol explozie/incendii locuinţe).
În această perioadă, s-au mai înregistrat: 102 deplasări fără intervenţie, 53 întoarceri de pe traseu şi 28 alarme false.
Rata intervenţiilor a fost
de 1187 la 100.000 de locuitori şi de 412 la 1000 km2.
S-au produs inundaţii semnificative, înregistrându-se
565 intervenţii pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor şi fenomenelor
meteorologice periculoase.
Incendiile constituie, de asemenea, unul din
principalele riscuri, gestionate de pompieri, ce se manifestă pe teritoriul
judeţului nostrul, fiind înregistrat un total de 371 de incendii, din care 181 incendii de vegetaţie uscată şi altele. Principalele
cauze de producere ale incendiilor au fost instalaţiile/ echipamentele electrice
defecte sau improvizate şi coşurile/ burlanele de fum defecte sau necurăţate,
acestea fiind urmate de mijloacele/sistemele de încălzire defecte/ improvizate/
nesupravegheate şi acţiunea intenţionată, iar în cazul incendiilor de vegetaţie
uscată, gunoaie şi altele, principala cauză a fost focul deschis în spaţii
deschise.
Timpul mediu de răspuns la
incendii pentru serviciile profesioniste a fost de 16 min, iar timpul mediu de
intervenţie a fost de 93 min.
20 misiuni pirotehnice (18
asanarea teritoriului şi 2 distrugeri muniţie în poligon), 93 evenimente publice de amploare (manifestări
religioase, sportive, culturale) şi 1
accident transport substanţe periculoase.
Au mai fost desfăşurate 17 misiuni de protecţia
mediului (sablare, spălare căi publice), 22 salvări animale, dar şi 63 de
intervenţii pentru deblocări uşi locuinţe, căutare persoane dispărute/înecate,
evacuare apă din fântâni, transport apă meanjeră, îndepărtare elemente aflate
în pericol de prăbuşire de pe clădiri, deblocare carosabil sau cale ferată,
îndepărtare copaci în pericol de prăbuşire sau prăbuşiţi pe carosabil sau
clădiri, asigurare măsuri de apărare împotriva incendiilor la locuinţe ca
urmare a unor scurgeri de gaz, la accidente rutiere, etc..
De asemenea, s-au înregistrat 95 intervenţii de
descarcerare, 148 misiuni de asistenţă persoane, precum şi 2115 cazuri de
ajutor medical de urgenţă.
Timpul mediu de răspuns al S.M.U.R.D. a fost de 12 min, iar timpul mediu de intervenţie a
fost de 39 min.
Pe timpul intervenţiilor au fost asistate 2.394 persoane (din care 307 copii), au
fost salvate 310 persoane (din care 73 copii) şi aproape 1000 de animale şi
păsări şi au fost protejate bunuri în
valoare estimativă de peste 22 de milioane lei.
Evenimente
deosebite:
·
12.01.2016
– explozie apartament într-un bloc de locuințe din municipiul Reșița, Al.
Tineretului; proprietarul, un bărbat în vârstă de circa 70 de ani, a suferit
arsuri grave;
·
08.02.2016
– incendiu în localitatea Ocna de Fier, în urma căruia au fost 3 locuinte
afectate; cauza probabilă de producere a fost
un coș de fum neprotejat termic;
proprietara a avut nevoie de ingrijiri
medicale;
·
08.03.2016
– incendiu la un gater în Poiana Mărului (cauza probabilă de aprindere: coș de
fum neprotejat termic) – intervenția a fost dificilă din cauza distanței mari
față de subunitatea de pompieri și a cantității însemnate de materiale
combustibile;
·
27.04.2016
– accident rutier cu 6 victime, E70 (DN6), în care au fost implicate 3
autoturisme;
·
14.05.2016
– vânt puternic cu aspect de tornadă; 5 case localitatea Căvăran, com. C-tin
Daicoviciu au avut acoperișurile avariate;
·
01-26.06.2016
– au fost înregistrate precipitații abundente în întreg județul, rezultând
creșteri ale debitelor cursurilor de apă/scurgeri de versanți; au fost afectate
de inundații 17 UAT–uri, respectiv 29 de localități;
·
24.06.2016
– vânt puternic la Oțelu Roșu: 12 blocuri de locuințe, 4 case, 1 policlinică și
1 liceu – au avut acoperișurile grav avariate;
·
27-30.06.2016
– precipitații abundente și creșteri debite/scurgeri de versanți, înregistrându-se
inundații la nivelul a 22 UAT-uri, respectiv 36 de localități. Cele mai grav
afectate fiind cele din bazinul hidrografic Bârzava; la Bocșa, Ramna și Reșița
s-au înregistrat cele mai grave inundații din ultimii 10 ani. În acest interval
au fost afectate, potrivit evaluărilor realizate de către comisiile mixte
județene, 623 de case și 77 anexe gospodărești; au fost distruse aproape 4.500
hectare culturi agricole, au murit circa 200 oi și 188 stupi albine; pagubele
din patrimoniul public au fost de asemenea deosebit de mari;
·
20.09.2016
- accident rutier cu 6 victime, în apropiere de localitatea Slatina Timiș pe
E70 (DN6), în care au fost implicate 2 autoturisme;
·
18.10.2016
- incendiu Gărâna, pensiune/restaurant, locația fiind cunoscută sub numele ”La scena” – incendiu produs din cauze
electrice (aparate sub tensiune lăsate nesupravegheate); au ars 300 mp
acoperiș; problemele întâmpinate au fost legate de distanța relativ mare și
drumul în pantă cu nemeroase serpentine;
·
28.10.2016
– incendiu extins pe 800 mp la 5 locuințe, anexe și bunuri, din localiatea
Mehadica; 2 persoane au avut nevoie de îngijiri medicale; cauza probabilă de
aprindere: instalație electrică defectă.
Exerciții de cooperare organizate de către
Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”SEMENIC” al Județului Caraș-Severin:
·
24.03.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
generate de producerea unui incendiu la Serviciul Județean al Arhivelor
Naționale Caransebeș”;
·
23.06.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
generate de producerea unui accident rutier cu victime multiple produs pe DJ
582”;
·
22.09.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
generate de producerea unui incendiu la Administrația Națională a Rezervelor de
Stat și Probleme Speciale, Unitatea Teritorială – 355 Păltiniș”;
·
27.10.2016 - ”Gestionarea unei situații de urgență
determinată de un accident feroviar major în care sunt implicate substanțe
periculoase”.
Obiectivele principale ale acestor exerciții au
fost:
-
verificarea viabilității și a modului de punere în
aplicare a procedurilor/planurilor
privind managementul unitar al forțelor participante la intervenție în
cazul producerii unor situații de urgență.
-
antrenarea tuturor structurilor sin cadrul
sistemului județean cu atribuții în managementul/„funcții de sprijin pe timpul
producerea situațiilor de urgență în conformitate cu legislația de resort;
-
asigurarea cooperării eficiente a forțelor
participante și conducerii operative a acțiunilor de intrevenție, punerea în
aplicare a sistemului informațional-decizional privind alaramarea, alertarea,
notificarea, transmiterea datelor, informațiilor și prelucrarea acestora.
II.
OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI PENTRU 2017:
Ø Implicarea şi responsabilizarea comunităţilor
în gestionarea situaţiilor de urgenţă;
Ø Dezvoltarea şi modernizarea structurilor
I.S.U.
Ø Îmbunătăţirea permanente a performanţelor
instituţiei;
Ø Conlucrarea cu toţi partenerii, în analiza şi
evaluarea celor mai semnificative riscuri;
Ø Dezvoltarea dialogului cu societatea civilă şi
organizaţiile nonguvernamentale pe linia angrenării şi participării acestora la
acţiuni preventive şi de intervenţie;
Ø Asigurarea unui management adecvat al
situaţiilor de urgenţă la nivel local;
Implementarea permanentă a acţiunilor specifice de răspuns în situaţii
speciale conform Registrului de riscuri şi capabilităţi, componentă esenţială a
Concepţiei Unice de gestionare a riscurilor potenţiale ce pot apărea în zona de
competente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu