Pentru că luna decembrie este o perioadă încărcată atât pentru comercianții
online, cât și pentru curieri, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii (ANCOM) îi sfătuiește pe utilizatori ca, în cazul întârzierilor la livrarea
unor bunuri comandate online, să se adreseze direct comercianților, care au
obligația de a se asigura că produsele ajung, în termenul agreat, la clienții
lor.
ü achiziționarea online a unor bunuri reprezintă un contract încheiat prin
mijloace de comunicație la distanță între comercianți și persoana care comandă.
De regulă, prin acest contract, comercianții se angajează față de clienții lor
să furnizeze produsele comandate într-un anumit termen.
ü expedierea bunurilor achiziționate online se face în baza unor contracte de
prestări de servicii poștale dintre comercianți (expeditori) și furnizorii de
servicii poștale (firme de curierat, de exemplu). În acest caz, utilizatorii
reprezintă o terță parte, respectiv destinatarii coletelor poștale, fără a avea
o relație contractuală cu prestatorii de servicii poștale, ci doar cu acei
comercianți online de la care au achiziționat produsele.
ü dacă livrarea coletelor nu se încadrează în termenul precizat de site-ul de
pe care au comandat produsele, utilizatorii se pot adresa comercianților online,
care pot verifica stadiul expedierilor și îi pot solicita curierului livrarea
coletelor.
ü în măsura în care site-ul comerciantului permite acest lucru, utilizatorii
sunt sfătuiți să opteze pentru un serviciu poștal care le permite verificarea
conținutului coletului la livrare, iar dacă observă eventuale deteriorări, să
le semnaleze atât curierului (printr-un document încheiat la recepționarea
coletului), cât și comerciantului sau să refuze primirea coletului. Chiar în
lipsa unui astfel de serviciu, este bine ca utilizatorii să procedeze în
același mod dacă observă că ambalajul coletului este deteriorat.
Ce, cum şi unde reclami
În cazul în care comerciantul nu a soluționat amiabil reclamația ta
referitoare la întârzierea comenzii, te poți adresa Autorității Naționale pentru
Protecția Consumatorilor care poate verifica în ce măsură comerciantul a
respectat legislația referitoare la executarea contractelor și aplica sancțiuni
corespunzătoare.
În situația în care conținutul coletului este deteriorat și comerciantul
refuză soluționarea amiabilă a sesizării tale, te poți adresa instanței de
judecată competente. Chiar în situația în care deteriorarea coletului a
survenit pe parcursul livrării coletului, doar instanța de judecată poate
aprecia în ce măsură poate fi angajată răspunderea furnizorului de servicii
poștale și îl poate obliga pe acesta la plata despăgubirilor aferente
prejudiciului suferit în urma deteriorării.
Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM
pune la dispoziţia utilizatorilor informații utile despre serviciile de
comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile
poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii.
Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de
tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de
roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum
fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este
instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din
România, prin promovarea concurenţei pe
piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea
investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe
detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa și
monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu