Informare privind verificarea modului de respectare a
prevederilor legale privind protecția consumatorilor privind siguranța
jucăriilor, inclusiv la comerțul online.
Prezintă: Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor
Caraş-Severin.
În
perioada 07-18.11.2016 s-a desfăşurat o acţiune tematică de control privind
verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind protecţia
consumatorilor privind siguranţa jucăriilor.
În timpul acţiunii tematice de control au fost verificate
următoarele aspecte:
1. Numărul de operatori economici controlaţi din judeţ şi
valoarea de jucării controlată, lei, precum şi numărul de operatori economici
cu abateri şi valoarea de jucării cu abateri, lei.
În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi
23 operatori economici, care comercializau jucării în valoare de 33050 lei.
Au fost constatate abateri la un număr de 16 operatori
economici la care au fost întocmite 16 procese verbale de constatae a
contravenţiei prin care au fost aplicate un număr de 9 amenzi contravenţionale
în valoare totală de 29000 lei şi 7 avertismente şi s-a dispus aplicarea
măsurii de oprire temporară de la comercializare a produselor cu abateri de
etichetare în valoare de 16180 lei.
2. Numele, denumirea comercială înregistrată sau marca
înregistrată a producătorilor şi/sau a
importatorului şi adresa la care pot fi contactaţi, trebuie să fie indicate pe
jucărie sau, daca acest lucru nu este posibil, pe ambalaj ori într-un document
care însoţeste jucăria; adresa trebuie să indice un singur punct de contact.
Nota 1: În mod normal, pe o jucărie se indică una sau
două adrese: a producătorului - P şi/sau a importatorului – I (care este
întotdeauna din UE), şi anume: dacă P se află in UE şi jucăria este produsă în
UE, aceasta va indica doar o adresă, a P; dacă P este din afara UE şi I
introduce jucăria pe piaţă sub numele sau marca proprie sau modifică o jucărie
deja existentă, I este considerat P; singura adresă care va apărea pe jucărie
va fi cea a I; dacă P este din UE, deşi jucăriile sunt fabricate în afara UE
dar sub marca lui P, atunci P apare pe jucărie, chiar daca importul efectiv a
fost făcut de o altă societate; dacă P (care se declară P şi aplică numele şi
adresa pe jucărie) este din afara UE, iar jucăriile sunt introduse în UE de
catre I, jucăria va indica 2 adrese: una a P şi alta a I.
3. Numărul unic de identificare a jucăriei (tipul, lotul
sau numărul de serie ori al modelului sau alt element de identificare) trebuie
sa fie menţionat pe jucărie ori, în cazul în care mărimea sau natura jucăriei
nu permite acest lucru, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte jucăria;
numărul de identificare a jucăriei
trebuie sa coincidă cu cel din declaraţia de conformitate
4. Marcajul de conformitate CE (art. 16 şi art. 17)
trebuie: să respecte principiile generale prevăzute în Reg. nr. 765/2008/CE,
art. 30; să fie aplicat în mod vizibil, lizibil şi de neşters fie pe jucărie,
pe o etichetă ataşată sau aplicată, fie pe ambalaj; în cazul jucăriilor de
dimensiuni mici sau compuse din părţi mici, marcajul poate fi aplicat pe o
etichetă sau pe un prospect interior.
5. Cerinţele esenţiale de siguranţă: jucăriile pot fi
introduse pe piaţă doar dacă respectă:
5.1 Cerinţele generale de siguranţă (art. 10 alin 2-4):
o jucăriile,
inclusiv substanţele chimice pe care le conţin, nu trebuie să pună in pericol
siguranţa sau sănătatea utilizatorilor sau a părtilor terţe;
o abilitatea
utilizatorilor şi, dacă este cazul şi a supraveghetorilor acestora, trebuie
luată in considerare, în special în cazul jucăriilor care sunt destinate
copiilor mai mici de 36 de luni sau altor grupe de vârstă specifice;
o etichetele
aplicate conform art. 11, alin 3-6, conţinând avertismente generale (de vârstă)
- Anexa nr. 5. PARTEA A şi avertismente specifice şi indicaţii privind
precauţii de utilizare pentru anumite categorii de jucării – Anexa nr. 5.
PARTEA B, precum şi instucţiunile de utilizare care însoţesc jucăriile trebuie
să atragă atenţia utilizatorilor sau supraveghetorilor acestora asupra
pericolelor inerente şi riscurilor de vătămare legate de utilizarea jucăriilor
şi asupra modului de a le evita.
5.2 Cerinţele speciale de siguranţă (prevăzute în Anexa
nr. 2)
6. Declaraţia CE de conformitate (art. 15):
Nota 2: Declaraţia CE de conformitate face parte din
documentația tehnică (dosarul) a unei jucării; dosarul stă numai la
producător/importator, după caz; se pune la dispoziția organelor de control ale
ANPC, la solicitarea motivată (a se vedea mai jos, la punctul 7); nu se
solicită la distribuitori sau la vânzători și nici nu trebuie să însoțească
jucăria la comercializare.
7. Documentaţia tehnică (art. 21):
o conţine toate
datele şi detaliile relevante referitoare la mijloacele utilizate de producător
pentru a garanta faptul că jucăriile respectă cerinţele prevăzute la art. 10 şi
în Anexa nr.2;
o conţine
documentele enumerate în Anexa nr. 4;
o se întocmeşte
în una din limbile oficiale ale UE;
o la solicitarea
motivată a ANPC, producătorul trebuie să furnizeze o traducere a părţilor
relevante din documentaţia tehnică; ANPC poate stabili un termen de 30 de zile pentru a răspunde
cererii, dacă existenţa unui risc serios şi imediat nu justifică stabilirea
unui termen mai scurt;
o în cazul în
care producătorul nu respectă obligaţiile de mai sus, ANPC îi poate solicita
acestuia să efectueze o încercare la un organism notificat, pe cheltuiala
proprie, într-un termen determinat, în vederea verificării conformitătii cu
standardele prevăzute la art. 13 alin 1 şi cu cerinţele esenţiale de siguranţă.
8. Respectarea prevederilor legale în cazul promoţiilor:
conform Legii nr. 148/2000, art. 9, comparaţiile care se referă la o ofertă
specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc: data la care încetează
oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de
bunuri disponibil; data de începere a perioadei în care se aplică preţul
special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă .
9. Respectarea prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor
incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii (posibilitatea
inducerii în eroare a consumatorilor privind caracteristicile şi/sau preţul
produselor)
10. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL
CONSUMATORILOR – 021 9551 (operatorii economici au obligaţia să afişeze numărul
de telefon denumit TELEFONUL CONSUMATORILOR - 0219551, adresa şi numerele de
telefon/fax ale CJPC-urilor în a căror rază teritorială se află operatorul
economic, precum şi adresa site-ului ANPC: www.anpc.gov.ro, conform Anexelor
1-42, la Ordinul ANPC nr. 594/2014)
11. Alte abateri (legalitatea funcţionării; afişarea în
mod vizibil a denumirii unitătii, a codului unic de înregistrare la registrul
comerţului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale
societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, precum şi afişarea şi
respectarea orarului de funcţionare; afişarea preţurilor şi tarifelor, în mod
vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit, conform OG 21/1992 (r2), cu
modificările şi completările ulterioare)
În timpul desfăşurării acestei acţuni de control au fost
depistate următoarele abateri:
Ø Nouă operatori
economici au fost sancționați
contravenţional cu 6 amenzi contravenţionale în cuantum total de 18000 lei și 3
avertismente pentru nerespectarea
prevederilor H.G. nr. 74/2011 actualizată, deoarece la data şi ora controlului
expuneau la comercializare jucării pe care nu era specificată denumirea
comercială înregistrată sau marca înregistrată a producătorilor şi/sau a
importatorului şi adresa la care pot fi contactaţi sau instrucţiuni de
utilizare în limba română.
Ø Un operator economic a fost sancţionat contravențional cu amendă
în cuantum de 7000 lei pentru nerespectarea prevederilor art. 7 aliniatul 2 din
Legea nr. 363/2007 actualizată, deoarece la data şi ora controlului expunea la
comercializare jucarii diverse care în dreptul preţului aveau afişat cuvantul
„promoţie” sau „Ieftin !” fără a se specifica în mod clar care este oferta
specială , în ce constă aceasta sau care este avantajul preţului, consumatorii
fiind induşi în eroare că există un avantaj al preţului care de fapt nu există
şi sunt determinaţi să ia o decizie de cumpărare pe care altfel poate nu ar fi
luat-o .
Ø Şase operatori
economici au fost sancționați
contravenţional cu 2 amenzi contravenţionale în cuantum total de 4000 lei şi 4
avertismente pentru încălcarea prevederilor art. 25 din O.G. nr. 21/1992
privind protecţia consumatorilor, (R2), cu modificarile şi completările
ulterioare, conform prevederilor art. 50 alin. (1) lit. (d) din acelaşi act
normativ, deoarece la data şi ora controlului nu afişau la loc vizibil
preţurile la jucării.
Sancţiuni şi măsuri dispuse
În urma desfăşurării acestei acţiuni de control au fost
încheiate 23 documente de control prin care au fost întocmite 7 PVC-uri şi 16
PVCC-uri prin care au fost aplicate un număr de 9 amenzi contravenţionale în
valoare totală de 29000 lei şi 7 avertismente şi s-a dispus aplicarea măsurii
de oprire temporară de la comercializare a jucăriilor cu abateri de etichetare
în valoare de 16180 lei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu